Tee-se-itse morrit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Miksipäs ei, kokeile ihmeessä.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

wolframi ittessään ei juottamalla tartu . monet pinnotteet ei kestä sitten juottamista .
liimaamalla vois ehkä pysyä .
jotkut kuparoidut/messinki päällysteiset kestää ohuella hopeajuotteella tinaamisen .

muutamia kertoja kokeillut mutta en koukun pysyvyyteen ollut tyytyväinen . turhan moni alkoi pyörimään liimauksen sisällä.
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
juhnuu
Viestit: 86
Liittynyt: 20:36:27 29.09.2006
Paikkakunta: Vierumäki
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja juhnuu »

Kuva

Tollassia messinki kuulia olen kolvaillut. En ihan tyytyväinen ole ollut noiden tartutus kykyyn. Koukun pään olen yrittänyt varovasti taivuttaa pihdeillä, mutta ne tuntuvat napsuvan todella herkästi poikki.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Kiitoksia tiedoista. Jos kokeilen viritystä niin laitan kuulan varmaan kiinni epoksilla. Kuulat, joita olen tutkaillut, sisältävät "mutkareiän" eli ne eivät kovin herkästi ala pyörimään koukussa.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Testasin tollaseen lovettuun kirkkaaseen kuulaan ja kyllä ainakin siinä koukku on juotoksella lujassa, mutta pinnoite oli tosiaan selvää kamaa tuon jälkeen.
Avatar
Aurebu
Viestit: 17
Liittynyt: 10:30:35 21.10.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Aurebu »

juhnuu kirjoitti:Kuva

Tollassia messinki kuulia olen kolvaillut. En ihan tyytyväinen ole ollut noiden tartutus kykyyn. Koukun pään olen yrittänyt varovasti taivuttaa pihdeillä, mutta ne tuntuvat napsuvan todella herkästi poikki.
If you want to bend a high carbon steel hook you will need to heat it up first. Note that heating the hook will make the steel permanently soft. If you have the correct equipment you can heat only the area that you want to bend. this will allow the hook tip and barb to stay somewhat hardened.
Also soldering will weaken the structure of the metal, so using epoxy glue might be the best option no matter what.
I make some small wolfram "bugs" where I tie the wolfram body to the hook using a thin copper thread. then I color the bug using powder paint. Since powder paints are melted to the surface they act as a hard plastic coating. If I want more details than I can get with the powder paint I'll use vinyl paints to paint the details.
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Tämmöset tälle aamulle tuli "viimeisteltyä"

Kuva
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Niksu
Viestit: 40
Liittynyt: 18:11:02 20.01.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Mitäs materiaalia noi morrit on? Todella ottavan näköisiä ;)
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Ihan lyijy/tina seosta. Koukut isommissa palleroissa on Daiichi 4660 Jig ja pienemmissä hieman itse muokattu Kamasan B830. Tossa ois muutama pienempi lisää menossa kaverille rautulätkien alle testiin. Vasen rivi, kaksi alimmasta on oranssia "fosforipulveria".

Kuva
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

MrQuisillä hienoja :D
Ei muuten kellään sattuis olemaan noita morrin wolframirunkoja ylimääräsenä?
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Laitampa tähän... Ois joutavana kuparipeltiä(n.A3) ja messinki peltiä, onko kellään morrinikkarilla tarvista noille? Kupari on muistaakseni 0,3mm messingit ohkasempia.

Vaihtokaupalla morreihin lähtis ja eniten tarjoavalle!

YV:llä lisää niin ei sotketa asiaketjua enempää!!!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Jotain vanhoja tuli viimein tehtyä loppuun asti, koukkuna muistaakseni kamasan b800 #14

Kuva
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Kuva
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Kevytversio aiemman painotetun tilalle

Kuva
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

kausi kuumimmillaan ...
Liitteet
ryhmarama2.jpg
ryhmarama2.jpg (25.63 KiB) Katsottu 13955 kertaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

uusi kausi uudet kujeet ....
Liitteet
uus-11.jpg
uus-11.jpg (19.18 KiB) Katsottu 13536 kertaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Badger »

Moro!

Mikä neuvoksi, kun teen morreja muotin avulla niin koukku jää ikään kuin irti siitä tinasta/lyijystä. Karhentanut olen koukun pinnan ja yrittänyt kuumentaa tarpeeksi, mutta eipä tunnu avittavan.. Sama homma liitseissä. Muottina vielä toistaiseksi PP. Kiitos
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Tina ei tartu koukkuteräkseen ilman juoksutetta. Eli jotain juotosnestettä tai juoksuteytimellä varustettua juotostinaa pitäisi käyttää, ja silloinkin juotoskolvilla pitää "hieroa" tinaa koukkuun, jotta se tarttuu. Jossain elektroniikkaliikkeissä myydään ärjyä antennien juottamiseen tarkoitettua juotosnestettä, jollainen voisi auttaa. Kannattaa sitten muistaa, että juoksutteet/juotosnesteet ovat yleensä terveydelle paljon haitallisempaa ainetta kuin juotostinan lyijy (joka sekin on myrkkyä).

Yleensä kaikki valettavat pilkit pyritään tekemään niin, että tinan ei tarvitse tarttua koukkuun, vaan koukku lukittuu mekaanisesti tinan sisään. Jos koukun silmukka tai jokin mutka jää tinan sisään, niin sen pitäisi riittää. Ainakin mulla on riittänyt, ja koukku ei löysty yhtään vaikka sen vetäisi suoraksi jos uistin jää kiveen kiinni.
Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Badger »

ahaaa. Ei oikein onnistu sen kolvin hierominen tuon koukun pintaan kun teen muotilla. Ja morrini ovat vielä pisaran muotoisia, joten tina ei voi tarttua kun koukun suoraan osaan eli varteen. Pitänee kehitellä uus muotti.. harmi sinänsä. Ja kun tuolla PP:llä tekee nuita morreja, niin pinnasta tulee mitä tulee.. Joten pakko sille on viilaa näyttää ja pitää kiinni koukusta jolloin se alkaa pyörimään.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos valettavan tinan on pakko tarttua koukkuun, niin ainahan sen koukun kohdan voi tinata kevyesti etukäteen ennen valamista. Kun laittaa koukun pintaan jotain helposti sulavaa juotostinaa ja sitten valaa hieman kuumempaa metallia muottiin, niin on hyvä mahdollisuus, että valu tarttuu koukkuun kiinni.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja perza »

Tuommoisia n. gramman painoisia morreja pyöräytin. Koukkukoko 10.
Josko noilla jonkun ahvenen sais.
Liitteet
morrit2.jpg
morrit2.jpg (89.93 KiB) Katsottu 13970 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja perza »

lisää,
Liitteet
5mm/1g
5mm/1g
morrit1.jpg (92.29 KiB) Katsottu 13215 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

perza kirjoitti:Tuommoisia n. gramman painoisia morreja pyöräytin. Koukkukoko 10.
Josko noilla jonkun ahvenen sais.
Saa niillä, koska Motonetin saman värisilläkin on saatu :)
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Hiljasta on tässä topicissa vaikka kausi just alkamassa :? Kuvia pölvästit :D
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

näin surkeeta kautta en muista ite kokeneeni koskaan . jäätä vähemmän kuin lunta jään päällä .

ei oiken inspaa tehä morrejakaan mutta pakko kai se on tulevalla viikolla tehdas ajaa ylös koskien isompia kirre/taimen/rautu morreja .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Vastaa Viestiin