Haukea popperlla?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
jyriwaida
Viestit: 295
Liittynyt: 07:05:45 16.02.2017

Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jyriwaida »

Käykö hauki popperiin tai pintavaappuihin ennen kutua ?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

En tiedä, mutta kai se pintavieheeseenkin vois ehkä ottaa.

Taitaa vaan olla niin, että ennen kutua ne tankkaa syvässä, eikä ota pintavieheisiin.

Kudulle noustessa ne ei enää ole syömässä, mutta saattaa ottaa ärsyttävästi juuri nokan edestä uivaan uistimeen. Sama kudulla, jos ottavat niin vain naaman eteen tarjottuun ärsykkeeseen.

Toki saattais ottaa popperiinkin, mikäli kutulahteen nousu edellyttää parinkymmenen sentin matalan ylitystä, jolloin popperikin on ärsyttävästi naaman edessä, kun hauki koittaa pohjaa pitkin edetä kutulahteen.
- Jukka
jyriwaida
Viestit: 295
Liittynyt: 07:05:45 16.02.2017

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jyriwaida »

Kiitos kommentista.Kaverini pyysivät aikoinaan keväällä haukea todella matalasta vedestä ja tärpit tulivat niin matalasta,että tavallista viehettä ei kunnolla pystynyt uittamaan.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Niin, saattashan tuo järvialueella toimiakin.

Edellytyksenä mielestäni tosiaan on, että hauen tarvii olla matkalla kudulle niin matalassa, että popperi on ihan sen nokan eteen tullut ärsyke.

Merellä tuollainen tilanne on käytännössä vaan jos reitti kutulahteen kulkee hyvin matalan kulkuväylän kautta.
- Jukka
jlahti
Viestit: 2316
Liittynyt: 20:30:51 12.10.2006

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jlahti »

ainakin popperi toimii heti kudun jälkeen..
ei tarvitse odotella lämmintä vettä.
joskus popperit leimattiin kesälkämpimän veden vieheiksi.
mutta toimii muulloinkin.
esim myöhään syksyllä, juuri ennen jäätymistä.
(siis joskus, joissakin paikoissa ja tilanteissa)

mutta keväällä ennen kutua..?
ei tietoa. missä itse kalastanut kutu päällä heti kun jäät lähtee.
parhaimmillaan sesongit päälekkäin: järvellä pilkkijöitä jäällä , tai ainakin selkä jäässä- rantasulista kuteneita haukia.
mutta kutemattomia ei.
ehkä isompien järvien juttu kalastaa kutemattomia. ?
paitsi nyt, poikkeusolosuhteissa ?

kuva:
kevät 2010
ei omia haukia.
kalasteltiin tutun kalamiehen kanssa samaa järven sivustaa.
toukokuun eka puolisko ?
mulla hiljaisempaa. muistaakseni haukiperhoilla. harvakseltaan jotain perushaukia.

mutta toisessa veneessä mätettiin kalaa suokuokalla.
piti oikein lähteä meininkiä katsomaan.
kuvassa irrotellaan skitter poppia leukaperistä.
alla toinen hauki., niin hektistä rymistelyä ettei kaloja erikseen kerinny punnailee.
eläviä kumpainenkin.
mutta punnattiin mun paparatsitoiminnan jälkeen.
kumpikin muistaakseni n. 7 - 8 kg ? vai oliko toinen isompikin..
skitter popilla (niinkuin muutkin)

mä ihmettelin tuolloin että isompia haukia kiinostaa noin mitättömän pieni (jerkkiaikaa..)
popperin teho - efekti vähän muualla kuin fyysisessä koossa..

mulle rapalan skitter poppi arvotus.
en ole saanut toimimaan.
aikoinaan heittelin kuvan järvellä isointa saltwater versiota (2 eri väriä): mä ihan ulkona kalantulosta..
myöhemmin pienempiä versioita: huonolla menestyksellä. tietty kun jauhaa paljon . lopulta vängällä saa jotain.

mutta ei edelleenkään ole skitter poppi mulle auennu..
(muut popperit kyllä jotenkin)
omaa vikaa kyllä skitter poppi ottava. jos osaa..
Liitteet
rapala skitter pop.....................jpg
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Taitaa haavina olla tokmannin halpishaavi 10 euroa, samanlainen havas ja kehä, mahtuu aika iso kala. On 2 kertaa jäänyt rannalle lojumaan ja aina löytynyt. Kerran korjattu appikon kanssa haavin lukitusmekanismi ja liimalla+ jesarivarmistuksella pistin haavin irronneen kädensijan paikalleen. 15 vuotta ollut kaluston mukana. Saa minulta leiman hyvä ostos.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
jlahti
Viestit: 2316
Liittynyt: 20:30:51 12.10.2006

Re: Haukea popperlla?

Viesti Kirjoittaja jlahti »

tarkistin vanhoista sähköposteista löytyykö mitään tietoja yläkuvan tapauksesta.
ja jotain oli tallessa.
niin ne muistot vääristyy 10 vuodessa:
- oli hauet isompia. (harvoin muistaa painot alakanttiin. liekö syynä, kun ei ollu omia..)
- toinen ei skitter popilla (mutta sai useamman "muutamankilon kalan" tuona päivänä skitter popilla. ja aika sukkana peruskokoja)
- hairy killeri hauki tapettu. (eikä elossa.. kuvassa. mutta jotenkin muistan että alempikin kala vielä sätkähti vaikka kolkattu)
- kaverille olin laittanu sähköpostia aamulla 5. 5. 2010 (eli tapahtunut kai toukokuun ihan alussa. ei kai kovin kauaa jäiden lähdöstä ja kudusta)

lainaus sähköpostista:

" moip. aika tiiviisti on järvellä vietetty aikaa. mitään ihan täyttä palkintoa jauhamisesta ei ole tullut. hyytyny 6 kilosiin (sinänsä ihan mukavia) paras päiväkappalemääräkin ollut 6 että ei mitään tapahtumaryöpytystä. veden värissä/korkeudessa ei ole ollut moitittavaa mutta vähän hankalia tuulipäiviä on riittäny (vaikka mitään hirmutuulia ei ole ollu)

kuvissa: pikku pigillä 6.1 kg ja perholla 6.9 kg. kolmas kuva: todelliset saamamiehet käsittelee haukia kerroksittain.. XXXXXX vyöryttää.. sillä oli ihan superpäivä. alla 8.3 kg "pahasti kiinni" hairy killerillä ja päällä 9.5 kg. skitter popilla (9 cm) laskettu takaisin. aika huippu pintiskala. ei näemmä tartte mitään isomusviehettä kun houkuttaa jo isoja roikaleita.. ottikohdat ihan klassisia kevään täsmäkohtia. "

(oma vene tuolla järvellä romuna. että muistoja nykyisin.. pitäis kyllä olla venekin jossain, eikä pelkkänä rantamiehenä.. vaikka oma mukavuutensa kalastella rannoilta)
Vastaa Viestiin