naukja2 kirjoitti:Naru on tuossa mallissa onneksi vakiona mukana, eli hondan inssit on käytännössä varmistanut käynnistyksen myös tumpeloasennuksissa
Melko äkkiä siitä tulee kiukkuista palautetta, ellei pelitä

. Tulee nääs emännän käyttöön yhteysveneeksi mökille.
No kuis pelitti?
Minulla on tässä nyt ratkaistavana melko samanlainen pulma, että kuinka pienen akun sitä uskaltaisi kaupasta ostaa jotta siitä olisi iloakin? Eipä mulla ole ollut perämoottorissa starttimoottoria aiemmin kuin kerran yhdessä vanhassa 30hp Yamahassa Jurmo veneessä. Siinäpä olikin ihan kunnon iso perinteinen akku valmiina.
Moottori on vain 202 kuutiosenttinen kaksipyttyinen Mercury 9.9 Command Thrust, jonka ohjekirjassa suositus akuksi on 350 kylmäkäynnistysamppeeria (CCA). Moottorin laturi on 6 A / 76 W. (Moottori perustunee Tohatsun 9.8 malliin, josta mulla on erinomaiset kokemukset vuodesta 2008 saakka.)
Samoin moottorissa on käsikäynnistyskin vakiona, joten ei oikeaan pulaan joudu ilman virtaa, mutta harmittaisi turha ostos. Minulla kun kuitenkin on jo olemassa 7 Ah lyijyhyytelöakku kaikua varten ja siksi voisin jättää mieluummin toisen alikokoisen ostamatta ja laittaa vaan sen... ja käynnistellä sitten käsin, mutta moottorin lataus pitäisi ehkä minikokoisen sen verran latingissa että sillä pärjäisi yksinkertaisen kulkuvalon ja kaiun kanssa kantamatta sitä aina himaan lataukseen.
Isompi akku helpottaisi siinäkin, että pilssipumppuakin voisi asennella ja jos napista käynnistyisi ei se kuitenkaan haittaisi.
En halua painavaa akkua. Enkä kallista kuin litium. Katselin seuraavia, onko mahdollista että toimisi?
MP-AKKU SMF 12V 21AH
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000029866/
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/ ... 77_TDS.pdf
Data Sheet kertoo että 300A CCA, mikä on niukasti ohjekirjan kertomaa vähemmän. Sanotaan myös että se olisi tyypiltään Absorbent Glass Mat (AGM).
Paino noin 6kg.
Vai miten toimisi lyijyhyytelö 21Ah:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900215/L ... 12-V-26-Ah
7,3kg
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000019520/
Bilteman geeliakussa 80820 (oletan lyijyhyytelö) 255A CCA, paino noin 7kg ( vaiko 7,7kg?) . Motonetin mallista en löytänyt kaikkia samoja tietoja, mutta oletan samanlaiseksi.
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/ ... 30_TDS.pdf
Onko ihan hukkaostoksia vai pyöriikö käynnistin ja kestääkö muutaman vuoden? Ja sammuuko virrat kaiusta kun käynnistää?
AGM vai hyytelö? Mitä SMF mahtaa tarkoittaa Bilteman AGM akun yhteydessä? Kiitos kokemuksista ja tiedoista!