Eli siinähän se otsikossa tärkein.
Elikkä, millä siimalla ongit tasurilla?
- mono vai kuitu
- merkki
- paksuus / vahvuus
- onkisyvyydet
- pilkkien painot
- miten päädyit siimaan
- plussat/miinukset
Itse pilkin trabucon hard - ruskealla monolla, vahvuuksilla 0.30-0.35 syvyysalueilla 8 - 20m ja pilkeillä 15 - 25g. Matalamman veen ongissa ohuemmat monot eri merkkejä.
Päädyin trabuccoon sen hyvän näkyvyyden lumella, jäykkyyden/venymättömyyden(monoksi) sekä erittäin hyvän kulutuskestävyyden vuoksi = samat siimat ollu vuosikausia käytössä ja kuin uutta.
lisäksi siiman jäykkyys estää käytännössä siiman sotkeentumisen avannolla, vaikka lappaa siiman kasaan jäälle syvempääkin. Toisaalta, noilla vahvuuksilla ei ole oikein urheiluhenkeä, koska voi melkeimpä vetää sukkana ylös kaiken kiinni tarttuvan. Kokeilin joskus ohuemmilla monoilla, muttei oikein iskenyt kuminauhoilla onkiminen ja arpominen, että nykäisikö vaiko tarttuiko vaiko eikö...
Myös kuitua kokeilin aikoinani ja ensi tuntumalta ihastuin ja toisen kalan jälkeen vihastuin. Plussaa oli erittäin hyvä tuntuma pilkkiin ja helppo pilkin uitto. Miinukseksi koin, että onkityylilläni erittäin herkkä karkuutus täydellisen jouston puutteen vuoksi ja herkkä sotkeentumaan jäälle lapettuna ja sotkeuduttuaan täysin mahdoton selvittää, edes kevään lämpimillä, saatikka kohmeisin sormin.
Millaisella siimalla tasurimiehet heiluttaa?
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Millaisella siimalla tasurimiehet heiluttaa?
Kalaan huvituksen ja sään mukaan.
Re: Millaisella siimalla tasurimiehet heiluttaa?
Terve
Fluorgarbonin pätkää käytän tasarin ja leikarin välissä, 0,30mm.Pääsiimana pienemmillä tasareilla 0,18 Stroft. Mikä on paras tapa kiinnittää tasari siimaan, vaappulukko (vähän jäykkä), viehelukko (helppokäyttöinen), vai lenkkisolmu. Itse olen näiden suhteen sekakäyttäjä.
Hauet vieneet tänä talvena useita tasareita. Tällöin fluorgarbon ei ole ollut käytössä.
Pekka
Fluorgarbonin pätkää käytän tasarin ja leikarin välissä, 0,30mm.Pääsiimana pienemmillä tasareilla 0,18 Stroft. Mikä on paras tapa kiinnittää tasari siimaan, vaappulukko (vähän jäykkä), viehelukko (helppokäyttöinen), vai lenkkisolmu. Itse olen näiden suhteen sekakäyttäjä.
Hauet vieneet tänä talvena useita tasareita. Tällöin fluorgarbon ei ole ollut käytössä.
Pekka
Hyviä monosiimoja on useita. Kuitua en ole oppinut käyttämään.
Isommissa tasureissa näkyy olevan Fortress special carp 0.3-0.35mm, joissakin Trabucco Super Hard 0.30 mm , pienemmissä Trabucco S-force sinking 0.2-0.24 ja Triana red sinking 0.165-0.225. Nuo 2 värillä korostettua on suosikit nyt. Mielestäni laskeutuu hyvin eikä sekoonnu. Super hard ehkä jäykkää Fortressiin verrattuna
Näissä melko kovapintaisissa siimoissa solmujen tekeminen tietysti huolellisesti. Fluorocarbonia isommissa tasureissa 0.49-0.5 mm. Sitä ohuemmat ei juuri oikeasti hauen hampaissa kestä kuten on raksihommissakin nähty.
Isommissa tasureissa näkyy olevan Fortress special carp 0.3-0.35mm, joissakin Trabucco Super Hard 0.30 mm , pienemmissä Trabucco S-force sinking 0.2-0.24 ja Triana red sinking 0.165-0.225. Nuo 2 värillä korostettua on suosikit nyt. Mielestäni laskeutuu hyvin eikä sekoonnu. Super hard ehkä jäykkää Fortressiin verrattuna
Näissä melko kovapintaisissa siimoissa solmujen tekeminen tietysti huolellisesti. Fluorocarbonia isommissa tasureissa 0.49-0.5 mm. Sitä ohuemmat ei juuri oikeasti hauen hampaissa kestä kuten on raksihommissakin nähty.
Monoilla mennään 0,25-0,40 riippue tasarin koosta. Metri fluoroa ennen tasaria ja lukko siinä. Syvyydet 1,5-6m ja pilkit 15-35g