Alutroll 485cc, varustelua. *Penkkiä ja elektroniikkaa
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Ensimmäiset ongelmat alkoivat . Eli Suzukiin laitoin 11 1/4 x 15" vakiopotkurin, kahdella miehellä huippunopeus n. 26solmua. Kierrokset tuolloin n. 5800-5900 .
Muut 485:set ovat kulkeneet 30-32solmua muilla koneilla ja vakiopotkureilla, eli kyllähän tämänkin pitäisi tuon mennä.
Monesta paikkaa tullut vastaan, että tuo Suzukin vakio potkuri olisi huono, olisiko suosituksia millaista sitten lähtisi seuraavaksi koittamaan. Huippunopeus ei niin tärkeä ole, mutta kyllähän kulkuja pitäisi olla edes lähelle tuo 30solmua.
Muut 485:set ovat kulkeneet 30-32solmua muilla koneilla ja vakiopotkureilla, eli kyllähän tämänkin pitäisi tuon mennä.
Monesta paikkaa tullut vastaan, että tuo Suzukin vakio potkuri olisi huono, olisiko suosituksia millaista sitten lähtisi seuraavaksi koittamaan. Huippunopeus ei niin tärkeä ole, mutta kyllähän kulkuja pitäisi olla edes lähelle tuo 30solmua.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Voiko olla mahdollista, että pulpetin ja painopisteen siirtäminen eteenpäin vaikuttaa jokusen solmun? Olisiko jossain koeajossa mainittu, että huippunopeuksilla keula alkaa painua alas ja kyntämään. Jospa tuo ominaisuus sitten korostuisi.
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Tuota en usko, koitimme ajoakin niin, että toinen oli takana. Tuossa on keula todella kantava ja Alutrollin mukaan tuo kulkee pitkälläkin vesilinjalla tuon 30 solmua. Lisäksi testiveneillä ajettu myös sillein, että kaksi miestä keulapenkillä+kuski ja ero oli ollut luokkaa 1-2solmua. Painopiste ei kuitenkaan vakiosta ole hirveästi muuttunut kun pulpetti on n. 15-20cm edempänä. Nyt kuitenkin puhutaan reilusti yli 10% nopeuserosta muihin moottoreihin nähden.
Myös ihmetystä on tuonut se, että potkurin laskennallinen luisto yli 20% . Aiemmissa veneissäni se on ollut 10% luokkaa. Mitä netistä lukenut ja kuullut, en ole ainakaan ensimmäinen, jolla ei DF40 tai DF50 kone toimi vakiopotkurilla niinkuin pitäisi.
Tuossa olen tutkiskellut noita potkureita, niin miksi DF60:sen vakiopotkuri on pienemmällä halkaisijalla ja 1" suuremmalla nousulla ? . Luulisi, että tehon kasvaessa myös halkaisijaa kasvatetaan(Sama kuutiotilavuus ja perävälitys moottoreissa).
Myös ihmetystä on tuonut se, että potkurin laskennallinen luisto yli 20% . Aiemmissa veneissäni se on ollut 10% luokkaa. Mitä netistä lukenut ja kuullut, en ole ainakaan ensimmäinen, jolla ei DF40 tai DF50 kone toimi vakiopotkurilla niinkuin pitäisi.
Tuossa olen tutkiskellut noita potkureita, niin miksi DF60:sen vakiopotkuri on pienemmällä halkaisijalla ja 1" suuremmalla nousulla ? . Luulisi, että tehon kasvaessa myös halkaisijaa kasvatetaan(Sama kuutiotilavuus ja perävälitys moottoreissa).
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Tästäkään taas mitään ymmärtämättä, niin saattaisin vaikka tutkailla tuota ropelia. Onko se passeli ? Omassa moottorissa (tosin eri merkkinen ja hiukka isompi) oli ns. vakiopotkuri, joka tuli ensiasennuspotkurina Vaan ei kiertänyt täysillä, jota toki ei kukkaro eikä takapuoli kestä, kuin sen 5000-5500 rpm. Vaihdettiin hiukka loivempi ropeli, ja jo vain alkoi kiertämään sen 6000-6500 rpm, jotka taitaa ollakin pannun maksimikierrokset. Tuon ensimmäisen jätin varahuiskaksi, on sen verran haasteellinen tuo nykyinen kotivesistö, että saattaapi vararopelillekin tulla käyttöä Ja oikeastaan tuossa syy miksi pysyin alumiiniropelissa, enkä mennyt kirkkaaseen ropeliin. Jos vetäsee kiville, niin pelkkä ropeli kärsii, ja moottorin akseli ja perä saattaa säästyä.
-jouni
-jouni
diipa daapa
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Päivitetääs pitkästä aikaa...
Rusettin kanssa päästy taas etiäppäin. Vakiopotkurilla koetettiin nostaa konetta pykälän ja tämän jälkeen oli tosi onneton pito ja vauhti ei muuttunut. Sitten ostin motonetista 14" nousulla olevan hustlerin ja halkaisija( 10 3/8 ") oli pienempi kuin vakio... Tällä potkurilla huiput parani reilusti, ja lisäksi pito ja trimmattavuus parani todella paljon, vaikka tässä on pienemmät lavat ja halkaisija ja seuraavaksi lähtee testiin 15" nousulla oleva hustleri.
Sitten kalakamojakin on laiteltu, jotainhan tehdään itsekkin, niin tuollainen targan ja mastojen välimuoto:
Takiloiden tuenta on vähän kinkkinen, jos haluaa maksimoida tilan, tuollaiseen ratkaisuun tuli päädyttyä:
Takilat oli alkuun vähän vielä edempänä, mutta omaan mieleen takilavapa oli liian lähellä plaanarinaruja/vapoja. Nyt mennään tuollaisella:
Vielä odotellaan Roster.fi :ltä kaikkea kivaa pikku sälpettä, jotta saadaan pihdit, painot, yms. tarvikkeet omille paikoilleen.
Rusettin kanssa päästy taas etiäppäin. Vakiopotkurilla koetettiin nostaa konetta pykälän ja tämän jälkeen oli tosi onneton pito ja vauhti ei muuttunut. Sitten ostin motonetista 14" nousulla olevan hustlerin ja halkaisija( 10 3/8 ") oli pienempi kuin vakio... Tällä potkurilla huiput parani reilusti, ja lisäksi pito ja trimmattavuus parani todella paljon, vaikka tässä on pienemmät lavat ja halkaisija ja seuraavaksi lähtee testiin 15" nousulla oleva hustleri.
Sitten kalakamojakin on laiteltu, jotainhan tehdään itsekkin, niin tuollainen targan ja mastojen välimuoto:
Takiloiden tuenta on vähän kinkkinen, jos haluaa maksimoida tilan, tuollaiseen ratkaisuun tuli päädyttyä:
Takilat oli alkuun vähän vielä edempänä, mutta omaan mieleen takilavapa oli liian lähellä plaanarinaruja/vapoja. Nyt mennään tuollaisella:
Vielä odotellaan Roster.fi :ltä kaikkea kivaa pikku sälpettä, jotta saadaan pihdit, painot, yms. tarvikkeet omille paikoilleen.
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:14:12 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Potkurit ovat mielenkiintoinen aihe. "Potkurin valintaa voi verrata oikean vaihteen valintaan autossa." http://kalavene.blogspot.fi/2011/11/per ... osa-2.htmlSupilakki kirjoitti:Tällä potkurilla huiput parani reilusti, ja lisäksi pito ja trimmattavuus parani todella paljon, vaikka tässä on pienemmät lavat ja halkaisija
"Jos taas haetaan nopeutta, halkaisijan pienentäminen on joskus hyväksi."
"Pienemmällä potkurilla kiihdytetään pienempää määrää vettä kovempaan vauhtiin,.."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9888729/potkurin-valinta
"Vastaavasti nopeassa veneessä käytetään potkuria, jonka halkaisija on pienempi ja nousu suurempi."
http://www.palviranta.fi/category/25/potkurit-yamaha
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Kyllä tämä ropelleitten mailma on ihmeellinen
Eli testattu on:
11.1" x 13" Solas : Tämä oli arvottu moottorin myyjän toimesta mukaan, ei kulje ja menee rajottajalle.
11 1/4 x 15" Suzuki alkuperäinen(vakiopotkuri) : Ei tarpeeksi kulkuja ja pito/trimmattavuus on tosi huono.
10-3/8 x 14" Hustler , paras ja nopein tähän mennessä, hyvä pito/trimmattavuus ajossa. Saisi olla ennen liukuun nousua vähän enemmän pitoa ja ainakin 1" nousua lisää, tällä kierrokset raskaallakin lastilla 6200rpm. Uistelunopeus kelkkojen kanssa liian matala.
10-1/8 x 15" Hustlerin seuraava koko, ei löytynyt samalla halkasijalla kuin edellinen. Tällä liukuun nousussa tosi huono pito, pystyy trimmaamaan, mutta ei kulje eli luistaa jonkun verran. kierrokset menee rajoittajaan. Uistelunopeus lähellä oikeaa.
Seuraavaksi lähetään etsimään pikkusen isommalla halkaisijalla olevaa, mitä nuo Hustlerit muilta merkeiltä. Tekisi mieli kokeilla 11" x 15" teräspotkuria, mutta en viitsi kun jos ei toimi niin tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin nämä aluhuiskat
Eli testattu on:
11.1" x 13" Solas : Tämä oli arvottu moottorin myyjän toimesta mukaan, ei kulje ja menee rajottajalle.
11 1/4 x 15" Suzuki alkuperäinen(vakiopotkuri) : Ei tarpeeksi kulkuja ja pito/trimmattavuus on tosi huono.
10-3/8 x 14" Hustler , paras ja nopein tähän mennessä, hyvä pito/trimmattavuus ajossa. Saisi olla ennen liukuun nousua vähän enemmän pitoa ja ainakin 1" nousua lisää, tällä kierrokset raskaallakin lastilla 6200rpm. Uistelunopeus kelkkojen kanssa liian matala.
10-1/8 x 15" Hustlerin seuraava koko, ei löytynyt samalla halkasijalla kuin edellinen. Tällä liukuun nousussa tosi huono pito, pystyy trimmaamaan, mutta ei kulje eli luistaa jonkun verran. kierrokset menee rajoittajaan. Uistelunopeus lähellä oikeaa.
Seuraavaksi lähetään etsimään pikkusen isommalla halkaisijalla olevaa, mitä nuo Hustlerit muilta merkeiltä. Tekisi mieli kokeilla 11" x 15" teräspotkuria, mutta en viitsi kun jos ei toimi niin tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin nämä aluhuiskat
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Taas pientä muutosta ja hienosäätöä asetteluun ja paikkoihin. Takiloiden vakiotelineiden kanssa tuli ongelmaksi, että plaanarinaru osui vapoihin hitaissa vetovauhdeissa kun käänti oikein jyrkästi.
Muutenkin tuosta takaa otetaan putket pois kalojen tieltä ja sinne tulee vain varustetelineitä kun ne saapuu. Takiloille sivukaiteisiin putket, jospa ne alkaisi siihen asettumaan. Vähän hankalaa meinaa olla, ja vaatii testailua kun en ole aikaisemmin uistellut veneellä jossa takiloiden takana on tilaa. Nyt testataan ja saatetaan vielä tuoda takiloita aavistus eteenpäinkin.
Muutenkin tuosta takaa otetaan putket pois kalojen tieltä ja sinne tulee vain varustetelineitä kun ne saapuu. Takiloille sivukaiteisiin putket, jospa ne alkaisi siihen asettumaan. Vähän hankalaa meinaa olla, ja vaatii testailua kun en ole aikaisemmin uistellut veneellä jossa takiloiden takana on tilaa. Nyt testataan ja saatetaan vielä tuoda takiloita aavistus eteenpäinkin.
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:14:44 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Nyt alkaa lähentelemään vene melkein valmista .
Eli kaikkea pientä käpistelty ja etsiskelty paikkoja tarvikkeille. Uistelussa tämä tuntuu aina päivä päivältä vaan mukavammalta laitteelta :P .
Potkurina nyt propulse 6902, jonka sain sopivasti vaihdeltua. Tämä on tähän mennessä paras, mitä olen testannut. Säätö on n. 15" nousulla. Tässä on paras pito, kierrokset suunnilleen kohdallaan ja matkavauhti mukava, eikä tarvitse huuattaa niin paljon. Uistelussa saisi kyllä mennä vähän kovempaa, saisiko tota suzukin uistelunopeudensäätöä jotenkin toimimaan korkeammille kierroksille ? .
Eli kaikkea pientä käpistelty ja etsiskelty paikkoja tarvikkeille. Uistelussa tämä tuntuu aina päivä päivältä vaan mukavammalta laitteelta :P .
Potkurina nyt propulse 6902, jonka sain sopivasti vaihdeltua. Tämä on tähän mennessä paras, mitä olen testannut. Säätö on n. 15" nousulla. Tässä on paras pito, kierrokset suunnilleen kohdallaan ja matkavauhti mukava, eikä tarvitse huuattaa niin paljon. Uistelussa saisi kyllä mennä vähän kovempaa, saisiko tota suzukin uistelunopeudensäätöä jotenkin toimimaan korkeammille kierroksille ? .
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:15:22 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Jaa, Sutsukin oma kierroslukusäätö korkeemmille kierroksille...Äkkiseltään veikaten niin ei onnistu, helposti. Merten mustassa surmassa oli Smartcraftin yläraja 1000 rpm. Jota ei niin vaan rukattukaan. Tai olihan noilla swenssoneilla paja, joka mustaalootaa ohjelmallisesti rukkas, vaati vaan sen, että lähetti lootan Sweduihin, kaivoi lompsaa ja toivoi parasta, ja unohti pannun takuun
-Jouni
-Jouni
diipa daapa
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Kevättä rinnassa, ja aika kaivaa vene pressun alta esiin .
No ei sitä malttanut olla tekemättä mitään ja purkaminen aloitettu:
Seuraavaksi vuorossa klaffipenkin asennus, sekä lisätuentojen rakentaminen takalevyn toiselle puolelle:
Tarkastus-/Huoltoluukku jäi vielä toimintaan:
Lopuksi kasattuna:
Alunperin olisi kyllä pitänyt tilata vene kalffipenkin kanssa, mutta silloin ajatteli ettei kalavene tarvitse takapenkkiä. Kuitenkin välillä käyty myös jälkikasvun kanssa ajelemassa ja kalalla, niin kyllä tuo helppo lisäpenkki on ihan kätevä ja eipä se juuri tilaa vie kun on ala-asennossa.
Venettä päivitellään vielä ennen kauden aloitusta, mm. harjoitellaan itse teippaamista, sekä elektroniikka puolelle saattaa tulla jotakin uutta ja kivaa
No ei sitä malttanut olla tekemättä mitään ja purkaminen aloitettu:
Seuraavaksi vuorossa klaffipenkin asennus, sekä lisätuentojen rakentaminen takalevyn toiselle puolelle:
Tarkastus-/Huoltoluukku jäi vielä toimintaan:
Lopuksi kasattuna:
Alunperin olisi kyllä pitänyt tilata vene kalffipenkin kanssa, mutta silloin ajatteli ettei kalavene tarvitse takapenkkiä. Kuitenkin välillä käyty myös jälkikasvun kanssa ajelemassa ja kalalla, niin kyllä tuo helppo lisäpenkki on ihan kätevä ja eipä se juuri tilaa vie kun on ala-asennossa.
Venettä päivitellään vielä ennen kauden aloitusta, mm. harjoitellaan itse teippaamista, sekä elektroniikka puolelle saattaa tulla jotakin uutta ja kivaa
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:16:14 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
-
- Viestit: 928
- Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Hieno sorsajono .
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Tänään aloitettiin teippaaminen. Tässä vinkkejä lyhykäisyydessään.
Kaverin tähän hommaan tarvitsee ehdottomasti, meistä kokemusta ei kummallakaan ollut mutta google ja youtube auttaa kummasti . Tarvikkeina oli ilmakanavilla varustettu ajoneuvoteippi, leikkausteippi, mattopuukko, lastoja, maalarinteippiä, liimapyyhe pölylle, liuotipesuaine, asetoni ja rättejä.
Aluksi pestiin kunnolla liuotinaineella, sen jälkeen kylkien huolellinen pyyhintä asetonilla. Tämän jälkeen pölypyyhintä liimarätillä.
Sitten laitettiin leikkausteippi paikalleen, eli leikkausteippi jää oikean teipin alle ja lankaa vetämällä leikkautuu tosi siististi tuo itse päälliteippi. Sen jälkeen vihreät teipinjämät vedetään vain päälliteipin alta pois. Tämä oli erittäin hyvä ostos projektiin:
Seuraavaksi aloitettiin asemoimaan maalarinteipillä teippi kylkiin ja tehtiin raakaleikkaus ja jätettiin työstövaroja. Tosin ensimmäisessä kyljessä ei jätetty keulaan tarpeeksi paljon. Teippaus aloitettiin rauhallisesti lastalla pikkuhiljaa ja kaveri piteli teippiä ja sitä taustapaperia irroitettiin aina sopivaa tahtia miten teippimies ehti lastata. Itse teippaus aloitettiin keskeltä ja taustapaperia irti sopivaan tahtiin. Ylälaitaa ei vielä tässä vaiheessa paineltu ihan kiinni asti, jotta teippi ei vedä kaarelle.
https://www.dropbox.com/s/bfuevwotm2ogt ... .jpg?raw=1
Tässä vaiheessa kostautui liian vähät pelivarat keulassa ja raakaleikkausraja meinasi tehdä vajaan teipistä. Tämä pelastettiin kuumailmapuhaltimella ja saattiin muutettua teipin kulkusuuntaa juuri sen verran, että saatiin tasaisesti alalaitaan asti teippi ja ei tarvinnut mitään paikkauksia tms. tehdä. Eli kannattaa jättää pelivaroja reilusti joka suuntaan:
Lopuksi sitten ylälaita painelemalla kiinni ja lastan avustamana mattopuukolla leikkaus törmäyslistan rajaa pitkin. Alalaidan leikkaus käy todella helposti leikkausteipin avulla.
Sitten se jo näyttääkin tuolta:
Homma onnistui hyvin ja lopputulos yllätti "teipparitkin", kun tuli niin hyvä .
Pulpetti jäi vielä teippaamatta, sekä alalaitaan laittamatta "teippilakka" joka pitää reunan kiinni. Nämä laitetaan lähiaikoina ja siitä sitten lisää. Tuon mattamustan päälle sitten teipataan venelogot yms. valkoisella lähiaikoina kun tarrat saapuvat.
Kaverin tähän hommaan tarvitsee ehdottomasti, meistä kokemusta ei kummallakaan ollut mutta google ja youtube auttaa kummasti . Tarvikkeina oli ilmakanavilla varustettu ajoneuvoteippi, leikkausteippi, mattopuukko, lastoja, maalarinteippiä, liimapyyhe pölylle, liuotipesuaine, asetoni ja rättejä.
Aluksi pestiin kunnolla liuotinaineella, sen jälkeen kylkien huolellinen pyyhintä asetonilla. Tämän jälkeen pölypyyhintä liimarätillä.
Sitten laitettiin leikkausteippi paikalleen, eli leikkausteippi jää oikean teipin alle ja lankaa vetämällä leikkautuu tosi siististi tuo itse päälliteippi. Sen jälkeen vihreät teipinjämät vedetään vain päälliteipin alta pois. Tämä oli erittäin hyvä ostos projektiin:
Seuraavaksi aloitettiin asemoimaan maalarinteipillä teippi kylkiin ja tehtiin raakaleikkaus ja jätettiin työstövaroja. Tosin ensimmäisessä kyljessä ei jätetty keulaan tarpeeksi paljon. Teippaus aloitettiin rauhallisesti lastalla pikkuhiljaa ja kaveri piteli teippiä ja sitä taustapaperia irroitettiin aina sopivaa tahtia miten teippimies ehti lastata. Itse teippaus aloitettiin keskeltä ja taustapaperia irti sopivaan tahtiin. Ylälaitaa ei vielä tässä vaiheessa paineltu ihan kiinni asti, jotta teippi ei vedä kaarelle.
https://www.dropbox.com/s/bfuevwotm2ogt ... .jpg?raw=1
Tässä vaiheessa kostautui liian vähät pelivarat keulassa ja raakaleikkausraja meinasi tehdä vajaan teipistä. Tämä pelastettiin kuumailmapuhaltimella ja saattiin muutettua teipin kulkusuuntaa juuri sen verran, että saatiin tasaisesti alalaitaan asti teippi ja ei tarvinnut mitään paikkauksia tms. tehdä. Eli kannattaa jättää pelivaroja reilusti joka suuntaan:
Lopuksi sitten ylälaita painelemalla kiinni ja lastan avustamana mattopuukolla leikkaus törmäyslistan rajaa pitkin. Alalaidan leikkaus käy todella helposti leikkausteipin avulla.
Sitten se jo näyttääkin tuolta:
Homma onnistui hyvin ja lopputulos yllätti "teipparitkin", kun tuli niin hyvä .
Pulpetti jäi vielä teippaamatta, sekä alalaitaan laittamatta "teippilakka" joka pitää reunan kiinni. Nämä laitetaan lähiaikoina ja siitä sitten lisää. Tuon mattamustan päälle sitten teipataan venelogot yms. valkoisella lähiaikoina kun tarrat saapuvat.
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:17:08 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Kalavene omaan makuun, Alutroll 485cc varustelua.
Pulpetin teippaus olikin huomattavasti vaikeampi, valitettavasti ei kiireessä otettu kuvia ja kamerakin oli kotona. No valmiina sitten yksi puhelinräpsy tuli otettua.
Pulpetissa hyödynnettiin laitojen leikkauksessa leikkausteippiä, muut mattopuukolla. Ensiksi aloitettiin toisesta laidasta etenemään ja piloille meni. Eli Pulpettikin kannattaa aloittaa teippaamaan keskeltä ja kohti laitoja. Pulpetin teippaus oli huomattavasti vaikeampi kuin kylkien, mutta onnistui kuitenkin hyvin.
Teippauksen jäljiltä:
Pikkusen jo kasattuna:
Eiköhän tuohon vielä jotain tarroja tule . Kuitenkin tyytyväinen olen lopputulokseen, piristää kummasti venettä kun ei kaikki ole kiiltävää.
Pulpetissa hyödynnettiin laitojen leikkauksessa leikkausteippiä, muut mattopuukolla. Ensiksi aloitettiin toisesta laidasta etenemään ja piloille meni. Eli Pulpettikin kannattaa aloittaa teippaamaan keskeltä ja kohti laitoja. Pulpetin teippaus oli huomattavasti vaikeampi kuin kylkien, mutta onnistui kuitenkin hyvin.
Teippauksen jäljiltä:
Pikkusen jo kasattuna:
Eiköhän tuohon vielä jotain tarroja tule . Kuitenkin tyytyväinen olen lopputulokseen, piristää kummasti venettä kun ei kaikki ole kiiltävää.
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:18:13 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Vene toiminut hienosti, tosin kalastustunteja ei hirveästi koska taloremontti meneillään, mutta eiköhän tähän saada syksyllä korjaus . Pientä päivitystä myös veneelle tullut ja talvella tulee lisää.
Nyt löytyi oikea potkuri tähän pakettiin, nimittäin Solaksen rst potkuri 11x15" .
Takilat kokivat päivitystä, koska Scottyn kopio kääntöpöydät hajosivat molemmat, niin tilalle tuli Fishinnosta LMP Alumiiniset kääntöpöydät ja nämä ovat kyllä parhaat, mitä olen käyttänyt :
Takiloilta lähti putket ja tilalle Scottyn strikerit, nyt ei osu enään vapa naruihin tiukassakaan mutkassa. Miksenköhän näitä laittanut heti alkuunsa
Kaiukupuolelle tuli päivitystä ja nyt käytössä Humminbird Helix 10 Si , loistava vekotin ja autochartin takia tuon hommasin.
Ja setin yleistilanne, teipitkin ovat pysyneet
Nyt löytyi oikea potkuri tähän pakettiin, nimittäin Solaksen rst potkuri 11x15" .
Takilat kokivat päivitystä, koska Scottyn kopio kääntöpöydät hajosivat molemmat, niin tilalle tuli Fishinnosta LMP Alumiiniset kääntöpöydät ja nämä ovat kyllä parhaat, mitä olen käyttänyt :
Takiloilta lähti putket ja tilalle Scottyn strikerit, nyt ei osu enään vapa naruihin tiukassakaan mutkassa. Miksenköhän näitä laittanut heti alkuunsa
Kaiukupuolelle tuli päivitystä ja nyt käytössä Humminbird Helix 10 Si , loistava vekotin ja autochartin takia tuon hommasin.
Ja setin yleistilanne, teipitkin ovat pysyneet
Viimeksi muokannut Supilakki, 20:18:46 24.10.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Hieno vene ja hienosti dokumentoitu projekti. Sopiiko kysyä, mistä hommasit teipit?
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Tuon mattamustan teippikalvon hommasi kaveri ja se tuli sen tutulta autoteippaajalta, eli tuo on ihan auton yliteippaukseen tarkoitettua ilmakanavoitua teippikalvoa. Noita on usealla valmistajalla, tämä oli joku edullisempi kuin 3m, en nyt millään muista merkkiä, täytyy kaivella löytyisikö jostain. Näitä myyviä nettifirmoja kyllä löytää kun googlettaa. Nuo valkoiset päälle tulleet teipit tilasin vene valmistajalta suoraan.
Edit: googlettelin ja muistelin, niin hexis hx2000 saattaisi olla tuo minun teippini. Alareunan suojasin 3m valmistamalla reunalakalla.
Edit: googlettelin ja muistelin, niin hexis hx2000 saattaisi olla tuo minun teippini. Alareunan suojasin 3m valmistamalla reunalakalla.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
- E.N.Hääppönen
- IVRAN Saunabad
- Viestit: 5850
- Liittynyt: 18:38:19 05.09.2006
- Paikkakunta: Iivantiiran Ypykkä, kukkiva tölli.
- Viesti:
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Kaksi rekkaria.....
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
E.N.Hääppönen kirjoitti:Kaksi rekkaria.....
Joo, pyrin näissä projekti keskusteluissa muokkaamaan kuviin auton, veneen, kärryn yms. rekkarit vääriksi ja pitämään edes pientä anonyymiteettiä yllä, jos esim. joku rosvousmielessä tutkii millainen vene mulla on. Ainakin toivottavasti vähän vaikeuttaa paikantamista.
Näissä julkisissa jutuissa on kuitenkin se riski olemassa .
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
- Unnukanmuikku
- Viestit: 266
- Liittynyt: 14:10:32 29.04.2010
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Onko kokemusta miten Alutrollilla pärjää suuremmilla selillä kovassa tuulessa? Hörppääkö keula isossa aallossa? Itselläni oli harkinnassa Alutrollin hankinta, mutta päädyin sitten isompaan kiuluun, koska kalastan pääsääntöisesti Näsijärvellä ja välillä kovassakin kelissä. Ehkä olisin kaivannut hieman isompaa vastaavanlaista venettä. Mallinahan tuo on mitä parhain.
Halimasjärvenpuron talkoot lauantaina 14.9. klo 11 alkaen. Virhon ensimmäiset talkoot Tampereella. https://www.facebook.com/events/356476798633282/
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Unnukanmuikku kirjoitti:Onko kokemusta miten Alutrollilla pärjää suuremmilla selillä kovassa tuulessa? Hörppääkö keula isossa aallossa? Itselläni oli harkinnassa Alutrollin hankinta, mutta päädyin sitten isompaan kiuluun, koska kalastan pääsääntöisesti Näsijärvellä ja välillä kovassakin kelissä. Ehkä olisin kaivannut hieman isompaa vastaavanlaista venettä. Mallinahan tuo on mitä parhain.
Tuo on aina vähän suhteellista, että mikä on "kova"keli ja miten pärjää. Tulee uisteltua kohtuullisen suurillakin selillä ja en ole tainnut yhtään reissua joutua skippaamaan liian kovan tuulen takia. Kovempaan keliin tällä uskaltaa mennä, kuin vanhalla lohi485ht:lla.
Keula ei kyllä vettä hörppää helpostikkaan, on sen verran kantava ja nousee aallon päälle, rupee vähän räiskeitä tulemaan kun pääsee pitkältä selältä puhaltamaan 6+ , mutta pystyy vielä uistelemaan. Raja tulee vastaan kovassa kelissä lähinnä epämukavuudesta kun ei pysy suunnassa ja kelkat repii ja pomppii. Tosin mukavuushan uisteluvauhdeissa tulee veneen painosta ja pituudesta(ei mene aaltojen väliin ja silloin tasaisempaa menoa). Ajossa kovassa sivutuulessa heittää pärskeitä päälle sivusta, mutta ei menoa haittaa kun on kunnon kamppeet, sellaista keliä en ole vielä päässyt ajamaan siirtymiäkään, että alkaisi pelottamaan, enemmänkin ollut vain hauskaa ajamista isoissa aalloissa . Ainut miten sain kerran vettä tulemaan veneeseen kun kovalla tuulella en viittinyt kääntää venettä jigauksen lomassa ja peruutin jonkun matkaa vastatuuleen , mutta taitaa muutkin veneet saada tuollain kastumaan.
Kuitenkin kelinkesto on tässä kokoluokassa (pituus/paino), varmaan parasta mitä olen eri veneitä ajellut.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Onko tuon Alutrollin mitta 485 koko mitta mikä sisältää tuon moottoribracketin vai onko vene itsessään 485 ja bracket siihen lisänä?
''Till the fucking wheels come off baby..''
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Kokomitta brackettiin, kohtaan johon moottori tulee kiinni. Eli sisätilan pituudessa ei juuri eroa perinteisellä runkoratkaisulla oleviin samanpituisiin veneisiin. Leveys ja erityisesti suuri sisäleveys tekee sen, että on kokoluokassaan varmasti yksi tilavimmista.stequ78 kirjoitti:Onko tuon Alutrollin mitta 485 koko mitta mikä sisältää tuon moottoribracketin vai onko vene itsessään 485 ja bracket siihen lisänä?
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
- Unnukanmuikku
- Viestit: 266
- Liittynyt: 14:10:32 29.04.2010
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Ok, taisin tehdä ihan oikean valinnan, kun hommasin 550 pitkän veneen, joka pitää vedet veneen ulkopuolella. En nimittäin erityisesti nauti siitä, että kylmä vesi pärskyy naamalle, jos joutuu ajamaan 15km yli kympin vastatuulessa isossa aallokossa. Sitten on tietysti vielä kyydissä kavereita, joilla ei välttämättä ne varusteet ole kunnossa. Toivottavasti tekevät jossain vaiheessa samalla idealla isompaa paattia, niin voisin laittaa harkintaan.Supilakki kirjoitti: Keula ei kyllä vettä hörppää helpostikkaan, on sen verran kantava ja nousee aallon päälle, rupee vähän räiskeitä tulemaan kun pääsee pitkältä selältä puhaltamaan 6+ , mutta pystyy vielä uistelemaan. Raja tulee vastaan kovassa kelissä lähinnä epämukavuudesta kun ei pysy suunnassa ja kelkat repii ja pomppii. Tosin mukavuushan uisteluvauhdeissa tulee veneen painosta ja pituudesta(ei mene aaltojen väliin ja silloin tasaisempaa menoa). Ajossa kovassa sivutuulessa heittää pärskeitä päälle sivusta, mutta ei menoa haittaa kun on kunnon kamppeet, sellaista keliä en ole vielä päässyt ajamaan siirtymiäkään, että alkaisi pelottamaan, enemmänkin ollut vain hauskaa ajamista isoissa aalloissa
Halimasjärvenpuron talkoot lauantaina 14.9. klo 11 alkaen. Virhon ensimmäiset talkoot Tampereella. https://www.facebook.com/events/356476798633282/
Re: Alutroll 485cc, varustelua. *Teippausta*
Kyllähän varmastikkin vene on kuivempi ja kelikelposeimpi kun alkaa pituutta olemaan melkein metri enemmän ja painoa varmaan tuplat. Koviin kelehin itsekkin valitsisin korkea laitaisemman Alutroll 530 tai 605 runkoisen . Kovakaan keli ei vasta/myötä tuulessa ei ole ongelma, mutta taas kympin sivutuuli heittää varmasti matalalaitaisessa veneessä sivulle lentävistä pärskeistä osan takaisin. Taitaa kyllä tuossa kelissä korkeampilaitaisestakin tulla osa sivupärskeistä tuulen mukana takaisin.Unnukanmuikku kirjoitti:
Ok, taisin tehdä ihan oikean valinnan, kun hommasin 550 pitkän veneen, joka pitää vedet veneen ulkopuolella. En nimittäin erityisesti nauti siitä, että kylmä vesi pärskyy naamalle, jos joutuu ajamaan 15km yli kympin vastatuulessa isossa aallokossa. Sitten on tietysti vielä kyydissä kavereita, joilla ei välttämättä ne varusteet ole kunnossa. Toivottavasti tekevät jossain vaiheessa samalla idealla isompaa paattia, niin voisin laittaa harkintaan.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”