Yamaha 30hv -93

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mulla on vm-93 3-pyttyinen Yamaha ja on sellainen vika kiusannut pitkin kesää että ei kestä täydellä kaasulla ajoa. Alkaa hyytymään tekemällä sellaista aaltomaista liikettä aivan kuin bensa loppuisi jostain kaasuttimesta. Kun kaasua vähän höllää niin mennään taas vaikka maailman tappiin. Se kaasun hölläämoínen ei vaikuta vauhtiin, nyt on kyse vain ihan täydestä kaasusta. Kaasuttimet on putsattu kahteen kertaan ja tarkastettu bensapumpun kalvo. Tarkastettu että ennakkovivut liikkuvat notkeasti. Kun se alkaa hyytymään ei pallon pumppaaminen auta, eikä ryypyn päälle vetäminen joten tuntuu että ei olisi bensan saannista kiinni. Onko kellään ollut samaa oiretta että osaisi lähteä jostain vikaa etsimään. Arpomalla osa kerrallaan ei viitsisi lähteä, tulee työttömälle maksamaan liikaa. Niin viimeeksi kun kaasuttimet oli auki niin nostin bensapintaa kaasuttimista, ei mitään vaikutusta. Outoa kun millään muulla alueella ei ole mitään oiretta, lähtee käyntiin kun palmun alta ja käy nätisti ?

Jussi
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jupasierra kirjoitti:Mulla on vm-93 3-pyttyinen Yamaha ja on sellainen vika kiusannut pitkin kesää että ei kestä täydellä kaasulla ajoa. Alkaa hyytymään tekemällä sellaista aaltomaista liikettä aivan kuin bensa loppuisi jostain kaasuttimesta. Kun kaasua vähän höllää niin mennään taas vaikka maailman tappiin. Se kaasun hölläämoínen ei vaikuta vauhtiin, nyt on kyse vain ihan täydestä kaasusta. Kaasuttimet on putsattu kahteen kertaan ja tarkastettu bensapumpun kalvo. Tarkastettu että ennakkovivut liikkuvat notkeasti. Kun se alkaa hyytymään ei pallon pumppaaminen auta, eikä ryypyn päälle vetäminen joten tuntuu että ei olisi bensan saannista kiinni. Onko kellään ollut samaa oiretta että osaisi lähteä jostain vikaa etsimään. Arpomalla osa kerrallaan ei viitsisi lähteä, tulee työttömälle maksamaan liikaa. Niin viimeeksi kun kaasuttimet oli auki niin nostin bensapintaa kaasuttimista, ei mitään vaikutusta. Outoa kun millään muulla alueella ei ole mitään oiretta, lähtee käyntiin kun palmun alta ja käy nätisti ?

Jussi
Sen verran tässä vastaan itselleni että uusi bensapumpun kalvo ei auttanut asiaa... Mikä ihme sitä vaivaa, vittumainen vika eikä kukaan tiedä ?!?
Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja Espel »

Sen verran olen oppinut näistä itse tehdyistä remonteista joissa olen kysellyt netissä neuvoa, että niillä on "säästänyt" siihen isompaan remonttiin joka on sitten tehty korjaamossa. Kannattaa soittaa merkkikorjaamoon ja kysyä sieltä. Monellä korjaamolla on neuvot ilmaisia ja missä ei ole, ei kannata korjauttaa mitään.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Espel kirjoitti:Sen verran olen oppinut näistä itse tehdyistä remonteista joissa olen kysellyt netissä neuvoa, että niillä on "säästänyt" siihen isompaan remonttiin joka on sitten tehty korjaamossa. Kannattaa soittaa merkkikorjaamoon ja kysyä sieltä. Monellä korjaamolla on neuvot ilmaisia ja missä ei ole, ei kannata korjauttaa mitään.
Kyllä sitä neuvoa on kysytty merkkikorjaamoista, ja ympäripyöreitä vastauksia on tullut. Kaikki vinkit mitä "ammattilaisilta" on tulleet on kokeiltu. Rahaa ei ole viedä mihinkään valohoitoon, joten jos ei näiltä foorumeilta saaduilla vinkeillä tule kuntoon niin olkoon.
kvg
Viestit: 11
Liittynyt: 07:13:36 07.06.2013

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja kvg »

No kokemukseni mukaan kannattaa todella viedä kiusaava kone merkkihuoltoon. Tietty merkkihuolloissakin on eroja mutta silti. Korjaamojen/huoltojen on tarkoitus elättää itsensä ja henkilökuntansa sillä työllä mitä he tekevät, joten on ihan selvää että vastaukset ovat ympäripyöreitä, mistä se palkka tulee jos jakaa ilmaisia neuvoja puhelimessa? Sen lisäksi on paljon helpompi todeta vika kun mekaanikko näkee/kuulee koneen itse. Kyllähän se maksaa, vähän tai paljon, mutta mitä sitten jos peli tulee nopeasti kuntoon? Merelle on ikävä lähteä jos ei voi olla varma että pääsee myös takaisin..
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

kvg kirjoitti:No kokemukseni mukaan kannattaa todella viedä kiusaava kone merkkihuoltoon. Tietty merkkihuolloissakin on eroja mutta silti. Korjaamojen/huoltojen on tarkoitus elättää itsensä ja henkilökuntansa sillä työllä mitä he tekevät, joten on ihan selvää että vastaukset ovat ympäripyöreitä, mistä se palkka tulee jos jakaa ilmaisia neuvoja puhelimessa? Sen lisäksi on paljon helpompi todeta vika kun mekaanikko näkee/kuulee koneen itse. Kyllähän se maksaa, vähän tai paljon, mutta mitä sitten jos peli tulee nopeasti kuntoon? Merelle on ikävä lähteä jos ei voi olla varma että pääsee myös takaisin..
Minulla on lähimpään merkkihuoltoon matkaa 50km, ei ole koukullista autoa eikä traileria. Vian toteamiseen tarvitsee veneellä ajaa, joten se olisi kuskattava sinne merkkivalohoitoon. Omilla kustannuksilla veneen sinne vieminen ja pois hakeminen + korjauksen hinta, ei kiitos en aio maksaa huoltomiesten palkkoja varsinkaan kun ei ole rahaa. Täältä olen saanut huonosti neuvoja ja vinkkejä, tai ne ovat olleet hyödyttömiä ajatuksena korjata itse. Joku ehkä huomaa tämän ketjun jolla on ollut samanlainen vika, ja neuvoo sen kuntoon laittamisessa. On ihmisiä jotka korjauttavat laitteensa vian ilmetessä merkkihuollossa tai jollain toisella korjaamolla. Minä taas olen niitä jotka korjaavat itse, eli kuulun siihen toiseen ryhmään. Jos kuitenkin käy niin että en sitä saa kuntoon, myyn sen pikkuvikaisena ja hankin toisen kun saan rahaa.
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Kyllähän tuo koneitten korjaus on harrastus siinä missä muutkin. Itse olen näissä ihan nöösipoika, mutta toivottavasti jotain kehitystä tälläkin saralla tulee. Itsellä ainakin on kaikkiin "merkkikorjaamoihin" jonkinlainen kammo, ihan järkkyjen laskujen takia. Mielummiin koittaa itse korjata, oli sitten auto tai perämoottori. Niitä on kai hyviäkin perämoottorien korjaajia(näille vanhemmille koneille), muttei kai ne ilmottele missään. Aika useasti saa lukea, että merkkihuollon jälkeen koneeseen tulee joku käyntihäiriö. Ukollakin semmonen vanhempaan jammuun tuli kun käytti huollossa merkkikorjaamossa joensuussa.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

muupeli79 kirjoitti:Kyllähän tuo koneitten korjaus on harrastus siinä missä muutkin. Itse olen näissä ihan nöösipoika, mutta toivottavasti jotain kehitystä tälläkin saralla tulee. Itsellä ainakin on kaikkiin "merkkikorjaamoihin" jonkinlainen kammo, ihan järkkyjen laskujen takia. Mielummiin koittaa itse korjata, oli sitten auto tai perämoottori. Niitä on kai hyviäkin perämoottorien korjaajia(näille vanhemmille koneille), muttei kai ne ilmottele missään. Aika useasti saa lukea, että merkkihuollon jälkeen koneeseen tulee joku käyntihäiriö. Ukollakin semmonen vanhempaan jammuun tuli kun käytti huollossa merkkikorjaamossa joensuussa.
Ihan samoilla linjoilla mennään siinä suhteessa että itse tule korjattua lähes kaikki mitä vaan pystyy, autot ja muut. Tämän ikäistä jammua ei viitsi merkkikorjaamolle viedä, jos olisi harvinaisempi ja rahaa niin ehkä sitten. Nopsasti saattaa korjauskustannukset olla koneen arvo, ei ole nimittäin ihan halpaa se korjauttaminen eikä varaosatkaan kyseiseen moottoriin. Tiedän parikin paikkaa jossa olisi Yamaha asintuntijat, mutta ne sijaitsevat vieläkin kauempana. Tuohon huollon jälkeiseen käyntihäiriöön voin sanoa sen verran, että näissä vanhoissa koneissa yhden vian kuntoon laittamisen jälkeen yleensä porsii joku toinen paikka. Ikä ei tule yksin, jos 30v ollaan menty lähes nollabudjetilla korjauksien suhteen on jotain odotettavissa. Mutta katsellaan jos joku vaikka innostuisi nähdessään tämän ketjun jopa neuvomaan, ja sitä kautta vikakin löytyisi :)
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja pave »

Kaasuttimet irti ja paloiksi ja ultraäänipesuriin valopetroolia siellä kun kääntelet moneen asentoon tunnin pesu niin on kanavat auki , nyt siellä on joku tukossa.
Juuri tappelin pienen 8 hv koneen kaasuttimen kanssa , vasta pesurissa lähti moskat pois.
Ei se paineilmalla lähde.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No niin ja nyt toimii taas Yamaha, siis ei pätki enää mutta: Tuoreöljyvoitelu kyseisessä moottorissa ihmetyttää. Käytän nesteen marine 2T öljyä, onkohan se liian notkeaa tai jotain, kun kerääntyy uistellessa kampikammioon ja joutuu välillä pysähtymään ja kaasuttamaan savupilven taivaalle. Kokeilin säätää sitä öljypumpulle kaasuvivustosta menevää tankoa niin että ei pumppaisi tyhjäkäynnillä niin paljon öljyä, mutta ei ollut mitään apua. Pitääkö käyttää Yamahan omaa öljyä vai mitä tehdä ?!
J.C
Viestit: 367
Liittynyt: 12:30:31 12.01.2008

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja J.C »

Selvisikö vika käyntihäiriöön ,vai "korjaantuiko" itsestään. ?
Jos oli joku looginen vika,niin infoa jutun jatkoksi.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

J.C kirjoitti:Selvisikö vika käyntihäiriöön ,vai "korjaantuiko" itsestään. ?
Jos oli joku looginen vika,niin infoa jutun jatkoksi.
Ai sori. Kaasuttimet olivat irti vielä kerran ja ultraäänipesussa tunnin, nesteenä oli löpö. 30hv Yamahan kaasuttimen seosputket eivät lähde irti, joten niissä oli kai likaa. Samalla herkistettiin vauhtipyörän alla olevat ennakkosäädön vivustot, ja rasvattiin kaikki muutkin nivelet ja vivut. Heti kun lähdin koeajolle teki kone samaa, mutta pienen ajon jälkeen kesti täydellä kaasulla ajoa ainakin 5 min putkeen. Tämä ihmetytti ja mieleen tulikin että oliko se vika nyt ne likaiset kaasuttimet vai ei, ehkä se vika vielä tulee uudestaan ja jos tulee niin tulkoon. Mutta tuo tuoreöljyvoitelu tuossa vielä ihmetyttää ?!
OOh!No
Viestit: 1033
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja OOh!No »

Muistaakseni Yammun autoluben lievä öljyn kerääntyminen yli tunnin uistelussa oli ominaisuus eikä niinkään vika. Ekaa kertaan plaaniin nostaessa piti antaa hissukseen kaasua. Muuten tahoi vähän rykiä ja pölläyttää.
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

OOh!No kirjoitti:Muistaakseni Yammun autoluben lievä öljyn kerääntyminen yli tunnin uistelussa oli ominaisuus eikä niinkään vika. Ekaa kertaan plaaniin nostaessa piti antaa hissukseen kaasua. Muuten tahoi vähän rykiä ja pölläyttää.
Juuri niin se tekee, uutena ei kai tee joten vanhuuttaan pumppu lienee valskaa liikaa öljyä sekaan. Parempi että liikaa kuin liian vähän, saa ainakin voitelua. Minulla oli kesän tuoreöljyvoitelu pois käytöstä ja sotkin öljyn suoraan bensan sekaan, silloin toimi paremmin ja öljyn kulutuskin oli luonnollisesti pienempi. Pitäisikö tulpata letkut uudelleen ja palata vanhaan systeemiin ?!
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Terveisiä perseestä, kone alkoi taas hyytyillä täydellä kaasulla... :(
OOh!No
Viestit: 1033
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja OOh!No »

Anteeks huonoita neuvoista. Yritän parantaa tapani!
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

OOh!No kirjoitti:Anteeks huonoita neuvoista. Yritän parantaa tapani!
Hyviä neuvoja ne on ollu, nyt vaan tuli oire takaisin ja ottaa pattiin...
jupasierra
Viestit: 63
Liittynyt: 11:45:59 26.07.2010

Re: Yamaha 30hv -93

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Päivitys tilanteeseen ja samalla kysymys ?

Eilen tehty seuraavaa: Vauhtipyörä pois ja kunnolla synteettistä vaseliinia liikkuviin osiin. Ajoitusten tarkistus ja hienosäätö. Termostaatti irti ja testi kiehuvassa vedessä. Kaasuttimien bensapintojen nosto ja seosten säätö uudelleen. Tulppien vaihto toiseen merkkiin (NGK). Koeajoa onkireissulla melkein tankillinen, käy nätimmin ja jotenkin vääntävämpi. Ei siis sitä hyytymisoiretta enää, tai siis ainakaan vielä...

Kysymys: Kun kone käy tyhjäkäyntiä ja menet aivan veneen perään, niin että pakoputki menee vähän veden alle. Silloin käyntiääni tietenkin muuttuu vähän pehmeämmäksi, mutta myös tasaantuu ?! Eli kun pakokaasulle tulee vastusta niin käynti paranee. Eli joku stefa vuotaa, tiiviste mennyt jossain vai mitä...

Vastaan itse. Kuulema normaalia, vastus pakoputkessa muuttaa seoksia vähän rikkaammaksi ja käyti tasaantuu. Eli seosruuveja 1/4 auki ja uudelleen kokeiluun.
Vastaa Viestiin