2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
haku
Viestit: 6
Liittynyt: 10:13:29 16.03.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja haku »

yamaha 70hp -v91...
Onko vinkkejä. Omasta mielestä kaikkee kokeiltu. Kone toimii muuten hienosti, mutta, kun ei ota,kun max 3600kr/min.vaihde päällä. tyhjäkäynnillä irtoo reilusti yli 5000. oisko jollain "tietäjällä"tietoo ??
Kaikki vinkit kuunnellaan/kokeillaan..
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

siis ilman vaihdetta irtoo 5000 rpm onko veneesi niin painava ettei vaan jaksa kiertää enempää, onko vika tullut ja milloin?
haku
Viestit: 6
Liittynyt: 10:13:29 16.03.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja haku »

Vene on Buster Rs.Eli ei todellakaan painava.70hv jammulle. Kaikki vinkit olisi kullan arvosia. eikö kuggaan osaa
jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jurmomies »

voisko olla sytkäboksi vika? mulla ei ole jammuista kokemuksia mutta evarin 60 löi kierrokset
4000 poikki kun oli boksi rikki! ja muistaakseni sekin kiersi ilman vaihdetta 5000 päälle,
sillä rikkinäiselläkin.
Tonza_
Viestit: 51
Liittynyt: 19:26:46 01.10.2011
Paikkakunta: Björnis

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Tonza_ »

Millä nousulla potkuri on buster rs+yamaha 70 paketissasi? Onko joskus kiertänyt/toiminut normaalisti sinulla?
Kateus vie tuhkatkin pesästä.
Natsisiika
Viestit: 3
Liittynyt: 15:23:25 30.12.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Natsisiika »

Moro!

Ongelmamoottorina Mercuryn 40-heppanen 3-kannuinen 2-t.

Yks mäntä leikannut kiinni ja sylinteriputki lähtenyt männän mukana liikkumaan. Ja tiukassa on, ei ainakaan käsin irronnut mäntä putkesta. Muut sylinterit ehjiä mutta selkeät naarmut näissäkin. Kysymys kuuluukin, onko kyseiseen moottoriin saatavilla mäntiä isommalla halkaisijalla, jos työpaikalla pyyhkäisen putkesta lastun pois ja hoonaan vai tarviiko tilata kokonaan uudet putket ja männät ynnä muut hilppeet? Selkeää on, ettei tuo pelkällä hoonaamisella sileäks tule, sen verran syvät naarmut on jo pelkästään noissa ''ehjissä'' mukeissa, puhumattakaan siitä yhdestä kiinnisulaneesta :D
jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jurmomies »

löytyyhän noihin ylikoko mäntiä! käyhän sellaisella sivulla kun Boats.net ja kun mercurystä
kyse laitat hakukenttään moottorin numeron, ja siitä osia selaamaan! aika hyvät valikoimat
löytyy tuolta, ja suomen hintoihin verrattuna jopa edullisia.
Natsisiika
Viestit: 3
Liittynyt: 15:23:25 30.12.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Natsisiika »

Boats.net oli juurikin ensimmäinen paikka, mistä tarkastin uusien sylinteriputkien saatavuuden. En löytänyt. Seuraavana suunnitelmana on tiedustella maahantuojalta isompien mäntien saatavuus ja sorvata työpaikalla sylinteriputki seuraavaan kokoon... sylinteriputkien valmistaminen itse kävi myös mielessä, mutta ongelmana on tietämättömyys tarvittavista materiaaleista. Normaali hiiliteräs tuskin ajaa asian.
jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jurmomies »

tollaisen firman löysin kuin PVCengine, niillä on ainakin noita sylinteriputkia, ja mäntiä
saa varmaan ainakin wisecolta!
Natsisiika
Viestit: 3
Liittynyt: 15:23:25 30.12.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Natsisiika »

kiitokset jurmolle linkistä!

http://www.pwcengine.com/products/-Merc ... leeve.html
Tuommoisen sylinteriputken löysinkin. ainut vaan että vuosimalli tuossa on 98-04 ja omani on vm. 2005.
että mitenhän sit toi sopivuus
samima
Viestit: 116
Liittynyt: 21:18:24 21.04.2009
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samima »

Yamaha 20CE -81 koneesta katosi kipinät molemmista pytyistä. Kattelin pääsulakkeen,tulpat jotka ovat 2h ajetut, tulpan hatut silmämääräisesti ok. Rupesin miettimään kuinka yleistä on että puolasta loppuu molemmille pytyille kipinä ? Puolan arvotkin löytyy, mutta mistä kohdin mitataan vastus ? En sähköihin oikeen ole perehtynyt. Kone on vähän ajettu ja erittäin siistissä kunnossa joten mukava olisi se kuntoon saada. Korjaamoon vien vasta jos en saa vikaa itse selviteltyä. Ai niin ja kone on irrallaan veneestä joten kaukkaria ja pakko stoppia ei voi syyttää.

Kiitoksia jo etukäteen

Sami
Koppimop0
Viestit: 6
Liittynyt: 21:24:53 29.01.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Koppimop0 »

Hei,

Laitan tälle palstalle kyselyn aiheesta. Kun tarvitsen neuvoja, kun olen tässä aiheessa noviisi.

Minulla on tämmöinen vaarilleni kuuluva moottorivene, jossa on palovaurion korjaaminen moottorissa. Moottorina on Yamaha 50 DETO (6H5L) vm.-87.
Venettä ei ole uitettu muutamaan vuoteen (meressä) joten tiedustelen mitä pitäisi tehdä että saisi sen taas liikkeelle. Lisään pari kuvaa aiheesta. Moottorissa on tapahtunut pieni johtojen sulaminen releiden kohdalla (3kpl). Startti on myös tiensä päässä, siihen on jo vaihdettu kertaalleen hiilet ja siinä on muutakin vikaa. Eli vaihdettavaa on ainakin releet, startti ja johdot. Mitä muuta pitäisi huomioida? Pitääkö koko moottori käydä läpi?

-Kiitos etukäteen vastauksistanne
Liitteet
Palo680.jpg
Palo680.jpg (67.65 KiB) Katsottu 11878 kertaa
Jammu663.jpg
Jammu663.jpg (54.71 KiB) Katsottu 11878 kertaa
JuuKuu
Viestit: 40
Liittynyt: 12:08:42 20.07.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JuuKuu »

Yamaha 20 autolube noin -88 starttimoottorilla kyseessä. Laitoin Yamahan oman digitaalisen kierroslukumittarin kaukkarin johdoille ja sain sen toimimaan.

Kysyisin saako tuohon toimimaan öljyn ja ylilämmön varoituksen, kuten tuossa linkissä tuolla pinkillä johdolla: http://maxrules.com/fixyamahawiring.html ? Trimmiä ei ole mutta onko jollain kokemusta tuosta pinkistä ja tarviiko/voiko jotain muuta johtoa yhdistellä?

Mittari on: yamaha 6y5-8350t-83-00 multifunction outboard tachometer. Linkki: http://www.boats.net/parts/detail/yamah ... 82-00.html
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

Suoritin pientä putsausta kaasarille. päällepäin näyttää ihan puhtaalle suuttimet mutta muutaman minuutin pesurissa. ja tulos. tämän käsittelyn tein noin kymmenen kertaaa kunnes aine ei enää värjääntynyt. lopuksi pesin koko kaasarit upotamalla fairyveteen ja pesuriin ja 3 min välein käänsin kylkeä pari pesukertaa riitti ja kaasarit kiiltää kuin uudet.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Core
Viestit: 237
Liittynyt: 09:44:20 21.09.2010
Paikkakunta: Turku

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Core »

Voe luaja ku nolottaa.. Olin lähdössä mökiltä 20 hp 2-t Suzukilla ja yritin nykäistä käymään. Mitä vielä, vetonaru aivan jumissa eikä liiku mihinkään! Koppa auki ja hetken ihmeteltyäni totesin koneen hajonneen ja kilautin kaverilta vetoapua kun oli 500 m päässä omalla mökillään. Sepustuksieni jälkeen kaveri kysyi onko vaihde vapaalla?











Ei mulla muuta..
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja oykka »

Osaiskohan joku sanoa, kuuluuko 9.8 mercuryssä lentää merkkivesi ihan tyhjäkäynnilläkin? Nyt pitää laittaa kaasua jonkun verran ennenkuin alkaa vesi lentää. Onko normaalia vai pitääkö ruveta vesipulppua purkamaan?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Jonttula
Viestit: 1
Liittynyt: 20:30:01 11.08.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Voihan kökkö. Mulla on kalastusveneessä tuollainen 90-luvun Nissan 30hp 2t perämoottori. Lienee samaa sisustoa kuin tohatsut..?

Nyt kävi niin että täydestä kaasusta pelit meni seis ja jotain meni rikki. Laitteessa on sähköstartti, siitä vaan naksutti. Vetonarustakaan ei kone pyörinyt. Ajattelin että kiinni leipoi. Sain kuitenkin koneen pyörimään ja jopa yksi päivä rykimällä käymään. Mielestäni kuului pientä kolinaa ja jaksoi käydä vain kaasulla. Tyhjäkäynnille sammui. Nyt kone pyörii narusta ja ehkä startistakin(akku tuli sahattua loppuun). Puristukset narusta tuntuvat olevan kohillaan/normaalit. Käyn nostamassa veneen pois ja katselen mitä se on syönyt. En ole koskaan veneen moottorikoppaa eläissäni aukaissut, joten mielenkiinotoista tulee.

Osaako kukaan "arvailla" mikä mahtoi hajota/mennä? Mistä kannattaisi vikaa hakea.
Potski
Viestit: 2
Liittynyt: 09:08:03 23.06.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Potski »

Pari ongelmaa olis.
Mulla on tuollainen Finnsport 650 AC vene ja siinä Yamaha 115 2t v4 moottori vm. 89. Tietääkös kukaan mitä vermeitä tuolla tankin päässä on, liekö suodattimia/veden erottimia tms. Tankki on jossain tuolla lattian alla. Moottorin läheisyydessä on letkun väissä suodatin, sähköinen bensapumppu ja sen perässä vielä toinen suodatin letkun välissä. Koneessa lienee vielä veden erotin ja koneen oma bensapumppu. Mahtaako tuossa systeemissä olla joitain ylimääräisiä osia, purkaanko jotain pois ? Kone on tuoreöljyvoitelulla. Vene kulkee suht mukavasti 25 solmuun saakka mutta sen jälkeen tuntuu että bensan saanti alkais takkuilemaan. Alkaa kulku nykimään ja käymään huonosti. Taas kun laskee nopeuden 25:teen niin toimii normaalisti.
Toinen ongelma.
Projektiveneessäni on Mercury 70 hp vm. 82 (ilmeisesti harjasmäntämoottori) Mihin kytketään akulta moottorille tulevat + ja - johdot koneessa. Liekö koneessa + maadoitus.
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Jammussa voisi tarkastaa tietysti koko polttoainelinjan, erityisesti kalvopumpun voisi ottaa auki ja katsoa onko kalvo kovinkin venynyt/puhki.

Mercuryssä johdot kytketään niin, että plussa tulee (startti)solenoidiin ja minus johonkin runkoon, esim. starttimoottorin kiinnityspultin alle. Ja harjasmäntämoottoriin sitten vain 98 oktaanista bensaa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Tehot katosi

Viesti Kirjoittaja KMan »

Voehan hemputti, nyt piiputtaa! Tehot katosi. Kotona löytyi vuoto. Mahtaako liittyä toisiinsa?

Pöntössä ottaa kuitenkin kierrokset hyvin.

Mariner (Mercury) 20hv -88. Kuvissa punainen ruuvari vuotokohdassa pitämässä paria ohutta kumiletkua poissa tieltä. (En tiedä mitä letkuja ovat.)

Näyttää kuin tulisi pystysaumasta. Käytin tovin talouspaperinpala siinä ja sehän tuli märäksi: selvää bensaa.

Ilman vaihdetta ottaa edelleen kierrokset hyvin, mutta eilen veneenkastajaisissa veto päällä ei alun jälkeen ottanut. Aluksi kulki hetken kunnolla, mutta sitten hyytyi niin että vaivoin päästiin rantaan.

Jos ymmärrän niin kone on kyljellään, koska tulpat ovat takana ja vauhtipyörä ylhäällä ja siten kampiakseli pystysuunnassa. Mikä sauma tuo sitten oikein on nimeltään, kampikammion alakoppa? (Metkaa että sinne on kiinnitetty kaasutin. eikö kuggaan osaa ed. Tai eihän se ole sen kummempaa kuin kaksitahti yleensäkään. Kampikammpion kauttahan se bensa pyörähtää. herää pahvi )

Koneen vuodoista tässä aiemmin on mainittu ainakin kampuran stefat, mutta tällaista ei. Voiko bongaamani vuoto olla piipahtamisen syy ja millainen homma se olisi korjata?

Koneella on todella vähän ajettu, mutta se on seissyt ajastaan paljon. Vähäisten käyttötuntien takia en uskoisi että laakereita olisi uusimiskunnossa, mutta jos koneen joutuu pitkälti purkamaan, pystyykö niitten kunnon tarkistamaan kotikonstein?


edit: Jos tekijä löytyisi remppaan, yhteyttä saa mieluusti ottaa! Kone Uudellamaalla Karjaalla, mutta liikkuisi kyllä tarvittaessa esim. Hanko Helsinki Porvoo Salo Somero Forssa Hämeenlinna Lahti. ;) [email protected] tai yv.
Liitteet
P6230239.jpg
P6230209.jpg
P6230207.jpg
P6230225.jpg
P6230228.jpg
P6230231.jpg
Viimeksi muokannut KMan, 20:44:12 23.06.2015. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Potski
Viestit: 2
Liittynyt: 09:08:03 23.06.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Potski »

[quote="mfroberg"]Jammussa voisi tarkastaa tietysti koko polttoainelinjan, erityisesti kalvopumpun voisi ottaa auki ja katsoa onko kalvo kovinkin venynyt/puhki.


Vika ilmeni ekaa kertaa viime syksynä, sen jälkeen on vaihdettu kalvopumppu ja sähköpumppuu. Vika ei kuitenkaan poistunu.
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

Potski kirjoitti: Kone on tuoreöljyvoitelulla. Vene kulkee suht mukavasti 25 solmuun saakka mutta sen jälkeen tuntuu että bensan saanti alkais takkuilemaan. Alkaa kulku nykimään ja käymään huonosti. Taas kun laskee nopeuden 25:teen niin toimii normaalisti.
Minulla oli samanlaista ongelmaa kun kone oli seissyt muutaman vuoden. Syy oli kaasuttimien suuttimissa ollut sakkaantunut/kuivunut bensa. Se ei lähde sieltä pois kuin paineilmalla, yritin ensin liottamalla mutta piti aukaista toistamiseen ja käyttää pajalla missä oli paineilmaa saatavilla. Myös kaikki kaasuttimen pienet kanavat pitää puhdistaa huolellisesti paineilmalla.

Yamaha 40 vm-89
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

katso ylempää ei paineilmalla juurikaan mitään puhdista. ultrapesurilla vasta. nuo mun venttiilit oli puhallettu kyllä paineilmalla.
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

weeman kirjoitti:katso ylempää ei paineilmalla juurikaan mitään puhdista. ultrapesurilla vasta. nuo mun venttiilit oli puhallettu kyllä paineilmalla.
Paineilma avaa ne kaasuttimen pienenpienet kanavat, mistä sen tietää tuoko ultraäänipesuri niistä ylmääräiset ulos? niihin kun ei silmällä näe. Ultraäänipesuri näyttäisi puhdistavan myös messinkiosien tummentumat, siitä tuo likaantuva pesuvesi, vaikka tummentumista tuskin moottorin käynnille merkitystä on.

Itse en käytä vettä puhdistukseen missään pesun vaiheessa. Jos johonkin kanavaan jää vahingossa pienikin vesihelmi, se tietää käyntihäiriöitä.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

suuttimien pesussa käytin stp injektion cleneria tms. nyt itse ongelmaan vaihdoin viime viikolla perä öljyt. oli todella mustat. päätin että vaihdan ne vielä kertaalleen ja käytin ja pyöritin konetta noin vartin läpillä. laskin öljyt pois ja ihan harmaata tuli. mistä vuotaa? potkuri ei ole käynytkään vedessä ja kone on lämpösessä tallissa. yamaha 20 DEO -90
[URL=http://s62.photobucket.com/user/jussinii/media
Kuva
/20150626_161308_zps6jto45by.jpg.html]Kuva[/URL]
Vastaa Viestiin