Hobie Outback

jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Hobie Outback

Viesti Kirjoittaja jurppe »

Hobie Outback on ollut mulla nyt tätä kirjoittaessa käytössä kolmisen kuukautta ja ajattelin kertoa joitakin kokemuksia tässä ketjussa.

Kalastus tapahtuu pienehköillä järvillä mökin lähitienoolla Etelä-Suomessa, ja tavoitekalana on tähän mennessä ollut ahven ja hauki. En siis aktiivisesti hae suurkalapaikkoja tms. vaan kajakkikalastus on tavallaan eräänlainen mökkijärvikalastuksen laajennus. Järvet ovat pieniä ja kalojen keskikokokin sinne päin. Kilon parin haukea tai lievästi pannukarkeaa 200-300g ahventa jos tulee, niin hyvin menee!

Outback on vakaa pikkujärvikäytössä, mutta en kuitenkaan pidä sitä liian isona käyttööni. Siirtymät joita teen ovat lyhyitä, ja usein uistelen vielä nekin välit, joten nopeudella ei ole niin suurta merkitystä. Polkimilla liikkuen rento matkavauhti on tyypillisesti 5km/h (GPS), mutta käytännössä uistellen ja heitellen paljon alhaisempi.

En ole käyttänyt ankkuria ollenkaan, vaan esim. jigaus hoituu vastatuuleen hiljalleen polkemalla ja tarvittaessa peräsimellä veneen asentoa korjaten. Peräsimen kääntäminen onnistuu nopeasti vasemman käden ulottuvilla olevalla vivulla.

Uistelu yhdellä vavalla on tyypillisesti erittäin tarkkaa polkukajakilla kun veneen voi ohjata lähes sentin tarkasti lumpeikkojen välistä tms, ilman että kalat useinkaan häiriintyvät äänettömästi liikkuvasta polkukajakista lyhyelläkään siimalla. Uistelua ja heittelyä voikin yhdistellä nopeasti kun ankkurin tarve on minimoitu polkimien ansiosta.

Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen Hobieeni, ja into vesille sekä kalastuspäivät ovat pikemminkin lisääntymässä kuin päinvastoin.

Maahantuojan sivuilta poimittua:

Hobie Mirage Outback
Pituus: 368 cm
Leveys: 84 cm
Runkopaino 29,94 kg
Kantavuus 181 kg
Mirage Drive yksikön paino 3 kg

Kuva

Nostoa auton katolle avittamaan ostin seuraavan nostotuen:

http://www.welhonpesa.fi/tuote/601/eckla-nostotuki

..teleskooppiputki antoi kuitenkin periksi alle kahden kuukauden käytön jälkeen. Sahailu paljasti tangon sisältä toisen 'tukitangon' joka ei nähtävästi tukenut ollenkaan sitä kohtaa, joka joutuu kovimman rasituksen alaiseksi.

Ratkaisuksi keksin ostaa Starkista 110cm nelikulmaista 25 millin (noin 1,5mm seinmävahvuus) teräsaihiota joka sopii mukavasti putkeen. Porasin 9mm reikiä siihen, joihin yhteen laitoin hajonneesta peräisin olevan, pyöreän kiinnityspainikkeen lukitsemaan tangon, ja toisen pään reikiin sidoin tiukasti stopparin joustavasta köydestä:

Kuva

..nyt toimii eikä vain melkein. Tankoa ei työnnetä kattotangon sisään, vaan säilytetään autossa.

Peräsin on korvattu Hobien isommalla versiolla, joka parin viikon ahkeran käytön perusteella on mielestäni melkein välttämätön, niin paljon tehokkaammin ja vakaammin alus kääntyy nyt.

Kaiuksi hankin Lowrancen Elite-5x:n, joka palveli aikansa hyvin, mutta jonka näyttö alkoi pari viikkoa sitten välkkymään jatkuvasti, ja on nyt tutkinnan alla missä vika? Näemmä eräällä toisellakin foorumin Hobien omistajalla oli ollut samankaltaista vaivaa Lowrancen kanssa (akun lataus mitattu, akkukengät vaihdettu ja tarkastettu jne). Googlettamalla löytyi jotain keskustelua akun tuottamasta signaalihäiriöstä anturijohtoon, mutta täytyy selvittää.

Moottoripyörän geeliakku on sijoitettuna avonaiseen paksuun kajakkipussiin joka laitetaan irtonaisena keulaluukusta sisään. Anturi on pohjan läpi luotaavaa tyyppiä ja liimattu pohjaan mukana tulevilla epoxeilla ja varmistettu mustalla Sikaflexillä ympäriltä. Johdot on viety tiivistetysti läpi oikeaan partaaseen, johon Lowrance kiinnittyy Ram-kuulaan käden ulottuville.

Haavi sijaitsee vasemman käden takana olevassa integroidussa pystyvapatelineessä. Olen sahannut Savagen haavista enimmän varren pois tarpeettomana. Haavin kaikki isommat kalat, ja oikein isot voi punnita kätevästi veneen vieressä kun Savagen kehys taittuu kiinni, ilman että tarvitsee edes irroittaa vartta. Kahdella tarkastetulla puntarilla punnittuna, ja haavin paino vähennettynä tulos on minulle riittävän tarkka.

Vapoja on mukana ollut vain yksi. Yritän pitää varustelun minimaalisena mutta toimivana, enkä ole keksinyt toiselle vavalle mitään järkevää paikkaa jossa se ei olisi tiellä. Koska reissuni ovat tyypillisesti vain vartin ajomatkan päässä, 2-3 tuntia kerrallaan ja kohdekalana joko ahven tai hauki eri päivinä; niin en ole vielä kokenut tätä ongelmaksi.

Muita rigauksia ei veneessä ole, eräksi otettava kala putoaa istuimen edessä olevaan aukkoon sovitettuun, sivusta halkaistuun ämpärinpohjaan, pihdit ym. ovat käden ulottuvilla oikean partaan syvennyksessä ja viehelaukku lisätarvikkeineen selän takana. Vapa on varmistettu joustavalla muovikierteellä kajakkiin, on pelastanut jo kerran tappioilta:

Kuva
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Hobie Outback

Viesti Kirjoittaja jurppe »

jurppe kirjoitti: Kaiuksi hankin Lowrancen Elite-5x:n, joka palveli aikansa hyvin, mutta jonka näyttö alkoi pari viikkoa sitten välkkymään jatkuvasti, ja on nyt tutkinnan alla missä vika? Näemmä eräällä toisellakin foorumin Hobien omistajalla oli ollut samankaltaista vaivaa Lowrancen kanssa (akun lataus mitattu, akkukengät vaihdettu ja tarkastettu jne). Googlettamalla löytyi jotain keskustelua akun tuottamasta signaalihäiriöstä anturijohtoon, mutta täytyy selvittää.
Myyneen liikkeen mukaan 3mA:n geeliakku on liian heikko, joten päivitin kolme kertaa painavampaan 9mA:n akkuun. Ensimmäisten maastotestien perusteella välkkymistä ei enää havaittavissa. Jos joku tarvii 3mA: akkua johonkin, niin multa voi hakea... (pk-seutu)
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Hobie Outback

Viesti Kirjoittaja jurppe »

Muutamia kuvia kesältä

Kuva

300g kyytiin!

Kuva

4400g takas kasvamaan

Kuva

hienon näköistä sumua, ei ottikeli
Vastaa Viestiin