Vaatetuksesta

Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Tämä on itelle ainoa asia mikä ei ole vielä aivan selvinnyt. Eli minkälaista vaatetusta tai suojavarusteita liivien lisäksi käytätte? Itellä mietityttää kun tulen kuitenkin yksin kulkemaan melko paljon ja jos sattuu haaveri niin minkälainen vaatetus tulisi olla näin kylmien kelien aikaan?

Vesille en lähde ennenkuin olen opetellut kääntämään pulkan oikein päin ja takaisin kyytiin jos olen joutunut vedenvaraan. Tämä tieten jossain rannassa pitää harjoitella.

Olen aatellut tuota ursuit mps välikuivapukua kylmille keleille alle jos sillä saa lisäaikaa vielä kun järvi on osittain jäässä. Hinta on vain kova varsinkin kun tässä lähdetään varusteita hankkimaan nollasta. (voi olla pahimmassa paikassa halpa henkivakuutus) Normi erätukun kalastusasua aattelin käyttää muuten ja ehkä kurahousut vielä päälle.
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Itse just hommasin ton Ursuitin väliasun, koska vaikka se vähä maksaa niin on se silti halpa henkivakuutus.
En oo vielä sitä saanu muta postissa tulossa kovaa kyytiä! olen daivaassa
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja izengard »

Minäkin hommasin talven aikana Ursuitin kuivan väliasun.
Jatkaa kivasti kautta molemmista päistä.
Pilkkireissuilla se on ollut nyt testissä päällä ja todella huomaamaton eli hyvä.
Kengät piti päivitellä pari numeroa isompiin.
Oon 180cm/90kg ja puku L
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Jep, vanhempaa mallia oleva kuivaväliasu on käytössä. Siis se jost joutuu kaulamansetista työntämään pään läpi. Tarpeeksi vaatetta tuonne alle, niin sillälailla olen koskessa seisonut kylän veden aikaan useamman tunnin. Siihen päällä näin kylmillä on ollut Sastan Gortex puku, hieman kun lämpiää niin housuiksi tulee vanhat pyöräilyhousut. Varavaatetta lisätarpeen yllättäessä on kuivapussissa kanootissa.
JaskaA
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja MMan »

ursuit gemino active 4-tex puku kylmissä vesissä. muuten kahluuhousut ja kajakkitakki. tämänkin saa niin tiiviiksi että pyörähtäessä ei tule paljoa vettä sisään.
T:M
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja masssa »

JES.
Kävin bearissa ja mukaan tarttui palm taupo tour liivit. Testasin varmaan kaikki mahdolliset liivit pariin kertaan ilman takkia ja takin kanssa. Palmin liivit olivat mukavimman tuntuiset ja sehän ratkaisee. Näissä on hyvä kiristysremmi helmassa, eli ei pitäis nousta kainaloihin. Jeejee. Niin ja muuten konttia purettiin varastoon... Kuka mahtoi saada purkin..?
The chase is better than the catch
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Tilattu eräketusta nrs chinook liivit oliivin värisenä ja honkkarista kineticin kahluuhouisut ja kahluutakki. Josko niillä kestäisi kuivana ja pinnalla. Meinasin, että nuo riittänee kylmemmilläkin keleillä meikäläisen apajilla, kun mättää alle riittävästi tavaraa. Erätukun hyvät ja lämpöset mettävehkeet alle niin varmasti tarkenee. Tulis vaan se kippo... :ohno:
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Vaatteet kun pitää tuulen ja märän ulkopuolella, niin pärjäähän sitä mainiosti. Ite kekkuloin vesillä Visionin veneasulla läpi kauden, alle sit vaan kelien mukaan.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Vanha Ursuit Sea Horse pelittää edelleenkin, aina päällä kylmän veden aikaan.

Kesäksi pitää kajakin kanssa varmaan keksiä jotakin lämpimällekin kelille. Monet kajakkiretkeilijät tuntuvat mainostavan ohuita märkäpukuja, jotka eivät kyllä kuulosta kovin mukavilta asusteilta. Turvallisuuden nimiin siinäkin vannotaan. Onko kellään kokemuksia?
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Ursuit välikuivapuku tilattu Captain shopista hintaan 399€ M-koko. Kävin Oulun motonetistä kokeileen kokoa, mutta ostin muualta koska säästöä tuli 140€.

Itseltäni löytyy myös haalarimallin märkäpuku lämpimämpiä kelejä ajatellen. Tiedä sitten onko käyttöä mutta ostinpa ku halvalla sai.
Avatar
neko
Viestit: 104
Liittynyt: 21:14:24 19.06.2011

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja neko »

ostin kans palmin liivit. http://www.bearwater.fi/kauppa/melontal ... _amp_vest/

jo muutaman kerran, kun olin kiskonut päälle totesin kuinka hyvin liivit oli suunniteltu. istuvat todella kehonmyötäsesti säätönauhojen ansiosta. tämän lisäksi vyötärön sisäpintaan on vielä lisätty silikonilamellit estämään liivien nousemista korviin. taskuja löytyy avaimille ja isoon menee helposti 0,33. prosyyrien mukaan liivit soveltuu pelastushommiin ja valmistusmateriaalit onkin sen mukasia. vielä jos kelluvat niin ovat helposti hintansa väärti. suosittelen!
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Ursuit MPS välikuivapuvulle arvosanaksi täysi kymppi. Nyt tietää että se tosiaan pitää vettä ja kylmää ulkopuolella.

Liivit mulla on normaalit kelluntaliivit ja luulen että jossain vaiheessa vaihtoon menevät. Jos nyt alkuun hakis kokemuksia ja miettis sitten mitkä liivit laittaa.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Vissun byysat tarttui tänään W-kaupasta mukaan, noin kolmen sekunnin mietinnän jälkeen. Eivät ole siis kahlurit, vaan vettä pelkäämättömät jörsat lämpöisiä vesiä ajatellen. Kunnon persvahvikkeet ja housuilla korkeutta, kuin kahlureissa.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

mulla on päällä aikansa eläneet Vissun hönkivät kahluuhousut+jalassa crocsit ja saman puljun kahluutakki. Villoja sitten väliin tilanteen mukaan. Toimii kun ei paremmasta tiedä.
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Pannaas nyt tähänkin noista tossuista...

Näin lämpösemmille keleille käyttöön tuli tuollaset töppöset http://www.bearwater.fi/kauppa/melontav ... ni_tossut/ ja ne osottautu erittäin hyviks tuohon Commanderin pontooni pohjaan. Nyt kajakissa on helpompi pyöriä ympäriinsä ja seistä poikittain. Kyseiset tossut pitää polyeteenissä todella hyvin! Ei tarvi asennella mitään liukuesteitä.

Muutenkin tykkäsin kaikin puolin kevyistä töppösistä. Pohjat on suht paksut ja kestää oletettavasti myös kulutusta. Mettälammen parin kilometrin kajakin rehaamisenkin suoritin nuo jalassa, ja ei tuottanut tuskaa.

Voinen suositella lämpimästi.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

Nostellaans vähän topikkia kun ilmat viilenee. Onko kenelläkään suosituksia tai kokemuksia kuivapuvuista melonta ja kalastuskäytössä? Mitäs muita kylmäkamppeita sitä kannattais hommata?

Suunnitelmissa olisi panostaa kunnolliseen kuivapukuun, jolla pärjäisi useamman vuoden. Jotenkin tuntuu että hupullinen malli voisi olla paras ratkaisu. Sekä tietty pissavetskari olisi iso plussa, mutta rajaa valikoimaa aika paljon ja pompsauttaa hintaa eikö kuggaan osaa

Palm Aleutian: http://www.bearwater.fi/kauppa/melontav ... kuivapuku/

Peak Explorer: http://www.welhonpesa.fi/tuote/1817/pea ... -kuivapuku

Typhoon PS220: http://www.wetsuitoutlet.co.uk/2012-typ ... -3815.html
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Itellä on tosiaan tuo ursuit välipuku käytössä ja normikamppeet päällä. Huppu on ainakin itellä takissa pakollinen kun kylmä tuuli puhaltaa niskaan.

Nyt kun alkaa tota vaatetta olemaan päällä enemmänkin niin oon huomannu että nuo normi kelluntaliivit on tosi ahistavat varsinkin selän puolelta. Ens kaudelle sitten istuvammat liivit.
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja masssa »

Tommosta peakin pukua oon itekkin miettiny. Oli jossain ulkoilulehdessä testattavana peakin asu, en muista mikä malli, mutta kehuivat sitä vaikka hiki tulikin. Hinnaksi kerrottiin joku 500 eskoa yhteensä ja myyjäksi welhonpesä.
Tarttee kaivaa se juttu jostain
The chase is better than the catch
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

Niinhän siinä sitten kävi, että sekosin lauantaina bear waterissa ja mukaan lähti Palm Aleutian kuivapuku. Tänään pääsi pikaisesti testaamaan vesillä. Täytyy kyllä todeta erittäin toimivaksi asusteeksi. Mukava päällä, ei hierrä mistään eikä tullut edes hiostava olo missään vaiheessa. Kaulus ja huppu toimivat. Tuli toki uituakin ja piti veden ulkopuolella täydellisesti. Nyt voi jatkaa kautta mukavasti vielä hyvän tovin, tosin koukkuja peläten. Olihan yksi jerkki jo lahkeessa kevyesti kiinni...
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mulla on käytössä kaksiosainen Polarsafety 8112 puku ja se on kyllä toistaiseksi tuntunut omiin tarpeisiini hyvältä.
Retki-lehti 2/2011 testasi kuivapukuja eikä antanut kyseiselle puvulle kovin mairittelevia arvosanoja, mutta taisivatkin testata vähän eri asioita. Valituksen aiheina oli mm. se, että kaulamansetti päästää eskimokäännöksessä vähän vettä sisään ja se, että ylä- ja alaosan liitos muka jotenkin hiertää meloessa.

Halusin nimenomaa kaksiosaisen puvun, jota voi tarvittaessa käyttää vaikka vaan kahluuhousuina. En myöskään halunnut mitään tosi tiukalla mitoituksella olevaa haalaria vaan sellaisen, johon sopii tälläinen suomalainen gotleettinen mies.

Oma pukuni on varustettu sukilla ja käytän meloessa neopreenisaappaita sen päällä. Minusta fiksumpi ratkaisu kun kiinteät kumisaappaat, joka on toinen vaihtoehto.

Puvussa ei ole vetoketjua, vaan ylä- ja alaosa liittyvät toisiinsa rullattavilla neopreeniliepeillä. Pukemisen oppii nopeasti enkä ole siihen saumaan kiinnittänyt meloessani minkäänlaista huomiota.

Puvussa on ranteissa tiiviit lateksimansetit, mutta kaulassa helpommin puettava neopreenimansetti, joka ei purista, mutta joka tosiaan saattaa eskimokäännökkisssä vähän falskata. Avokajakilla eskimokäännös kyllä jää muutenkin vähän puolitiehen kun putoaa kyydistä :lol:

Ehkä tohon toivoisi jonkinlaisia vahvikkeita reisien päälle kun melalla niitä välillä tulee hinkattua, mutta kestävyys selvinnee ajan kuluessa. Manuaalissa luvataan vedenpitävyydelle 3-5v kestävyyttä, joten kulutustavaraahan nämäkin ovat, vaikka aika hintavaa sellaista.

http://www.avs-yhtiot.fi/fi/polarsafety_drysuits.html
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Unohtui mainita liiveistä vielä.

Mulla on vaan perusliivit, joita myyjä suositteli kun kajakin hain. Ilmeisesti ne sitten ovat aika hyvät kun en ole niitä meloessani mitenkään huomannut?

Laskussa lukee Hiko Sport Hiker+, mutta tätä ei liiveissä kyllä lue vaan Hiko Sport HK-01-B

Pari taskua niissä on ja toisessa pilli ja toisessa naru ja sakkeli, johon saa vaikka puukon kiinni. Lisäksi on pari D-lenkkiä joista saa itsensä kiinnitettyä vaikka kajakkiin.

Welhonpesästä hain omani.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Jalkineista ja käsineistä

Nyt kun vedet jo vähän viilenneet, niin on vähän alkanut kyrsiä jalkojen palelu kun pidempään on vesillä.

Mulla siis on sukkamallinen kuivapuvun jalkaosa ja sen päällä olen pitänyt neopreenisaappaita. Rannasta lähtiessä ne tietty yleensä kastuvat tai viimeistään merellä kun pari aaltoa loiskauttaa vettä ja siinä istuskellessa sitten tulee varpaisiin vilu.
Kokeilin sellaistakin, että pistän jalkineiksi pitkävartiset kumisaappaat, mutta ainakin mun melontatekniikallani varsista valuu pikkuhiljaa vettä sisään. Varsinkin melan vasen lapa kääntyy meloessa niin päin, että vettä tuppaa tulemaan jaloille.

Seuraavaa kuivapukua hankkiessa tulee kyllä mietintään josko kiinteillä saappailla varustettu puku olisi kylmille keleille fiksumpi. Tietty voisi vielä miettiä erilaisia lämmittimiä myös tai kahluusaappaita puvun päälle.

Toinen juttu on sormien kylmettyminen märissä neopreenihanskoissa.Olisi kyllä parempi jos saisi sormet pysymään kuivina. Jollain palstalla näin jonkun kokeilleen ohuita sormikkaita isojen tiskihanskojen sisällä. Pitänee kokeilla jotain vastaavaa.
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

Itsellä on vielä jalat pysynyt neopreenisaappaissa aika mukavasti lämpimänä nollakelillä 3-4h reissuilla. Alla kuivapuvun sukka ja kahdet urheilusukat. Saattaa Commanderin laita vaikuttaa asiaan positiivisesti, koska jalat on koko ajan tuulelta suojassa.

Erilaisia hanskoja tullut kokeiltua, mutta ei vielä löytynyt sitä ihan parasta. Nappasin bw:stä kiireessä http://www.bearwater.fi/kauppa/melontav ... ti-hanska/ hanskat, mutta niissä on melaan todella liukas pinta ja muutenkin vähän outo tuntuma.

Ehkä parhaiten ovat toimineet talvifillarointihanskat: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=9367
Nuo eivät ole oikeasti vedenpitävät, mutta kestävät hyvin roiskeita ja kosteutta pysyen sopivan lämpimänä. Ainakin hyrräkelan heittely onnistui ihan ok nuo kädessä ja muutenkin hyvä tuntuma, tosin kämmenpehmusteet turhat melomiseen mutta eipä ne nyt haittaa menoa. Kohtuu helpot ja nopeat pukea ja riisua.

Palmin Aleutian kuivapuku on toiminut loistavasti ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Huppu suojaa mukavasti tarvittaessa. Ainut mistä keksii valittaa on vedenpitävän taskun puute... voisi olla jotenkin loogista kuivapuvun ominaisuuksin nähden. Uimisen jälkeen taskuista tuli kyllä ihan kaatamalla vettä.
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Itsellä pysyy varpaat lämpiminä ihan kunnon vanhan ajan mummon kutomilla villasukilla kahluusaappaiden sisässä. Ei ole muuta tarvinut. Kunnon pässin pökkimät jalkaan, niin tarkenee!
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaatetuksesta

Viesti Kirjoittaja masssa »

kävin testaamassa ursuit easya ja oli aika helmen tuntuinen puku. jospa semmoisen vielä raaskis ostaa...
XL koko oli mulle jees, koitin ällää ja se kiristi selästä kun istuin lattialle melonta-asentoon. oon 183 pitkä.
tonnin tyo maksais mutta olis henkivakuutus kunnossa
The chase is better than the catch
Vastaa Viestiin