Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Jos on jo jossain keskustelu käynnissä aiheesta saa hävittää....

Kokemuksia myynnissä olevista tyhjiölaitteista, aina halvimmista kalliimpiin.
Onko jäänyt oston jälkeen nurkkaan lojumaan vai onko hyvässä käytössä.

Vinkkejä myös eri käyttötarkoituksiin, kiitos ! :shock:
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Lidlin vehje jäi nurkkaan lojumaan.Tehoton imu,saumaus ei pidä etc.Olisihan se toki voinut palauttaa,mutta jo ostopäätöshän on kutakuinkin sama,kun lähettäisi rahaa nigerialaiselle,kaukaisen sukulaisen kuolinpesää hoitavalle asianajajalle.Hävettää ja nuollaan haavat.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

http://www.makenpyydys.fi/tuotteet/vaku ... elect/Card

Tuommosen laitoin vajaa vuosi sitten. Ei ole nurkassa pölyttynyt vaan ihan ahkerassa käytössä on ollut. Ei tietenkään vastaa ihan näitä kalliita koneita, mutta ei tuosta mitään moittimistakaan ole löytynyt.
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Pistetääs oikein kuvakin siitä millaista jälkeä tulee. Siinä on jatkojalostusta odottelemassa pari pussillista ahvenfilettä...
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Joo itselläni kans tuo samainen Foodsaver, motonetistä hankittu. Kokemusta ei vielä ole kuin kylmäsavun ja kuhafileiden pakkaamisesta.

Tuo vakuumi.fi myy sitä Lava merkkistä konetta joka on kait aika verraton peli, hintaa sillä on hiukan mutta hyvähän aina maksaa.

Testejä en ole näistä paljoa nähnyt kuin sen erä-lehden, mutta siitä on jo aikaa ja luulisi että vermeetkin ovat matka naikana kehittyneet, hirmuisasti on tarjolla ihan tuntemattomia merkkejä, niitä pitäisi kaupassa päästä kokeilemaan tai ainakin olla yksi puristettu testiveto näytillä. :roll:

Ei kait siinä muuta ole kuin ilmat lähtee ja sauma on pitävä, tuo foodsaveri tekee yhden sauman, olen kuullut että jokin tekee kaksi peräkkäin.

Onko kukaan kokeillut suolata kalaa pussissa tai tehdä lihalle jotain jippoja kuten kuivamausteilla marinoida ? Varmaan mausteet imeytyy hyvin vakuumissa, itse olen ihan ällikällä lyöty tähän mennessä miten hyvä laite voi ollakkaan.
Avatar
kokki1
Viestit: 983
Liittynyt: 08:30:28 06.10.2009
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja kokki1 »

Mulla on kans tommonen Motonetin rimpula. Hyvin on pelannu, viimeks vakumoin +40kg paloteltua possua.

Mä teen nykyään aina, kun on mahdollista, niin tuon graavikalan vakuumissa. Eli ihan normaalit suolat ja tillit kalan niskaan ja sitten vaan vakuumiin. Tulee ihan helwetin hyvä lopputulos ja maut on tasapuolisesti levinny.

No nyt on joulun kunniaksi yks häränfile maustumassa vakuumissa.Mä kun en hirveesti öljyjen kanssa läträä,kun marinoin lihaa, niin tuo on hyvä konsti saada tasainen lopputulos.Esimerkiksi riimihärän tekoon vakuumikone on aivan ehdoton härpätin.

Joskun on tullu kypsennettyä eväksiä tuossa pussissa. Eli mulla oli sellainen täytetty sorsanrintarulla, joka piti kysentää +80 asteessa.No eikun koko komeus vakuumiin,mittari vesikattilaan ja kun lämpötila oli sopiva,niin sorsa sinne. Tuo on paljon helpompi homma noin, kun että alkais turata kelmun kanssa.Ja joka witun kerta sinne kelmun sisään menee vettä, sit rullasta tulee wetinen, hyi helwetti :evil: .
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Ja kun laiskoja olemma, niin laitakko kokki1 tuon riimihärän ihan meidän kaikkien kuolevaisten nähtäväksi (slurps olen daivaassa )? Graavi todellakin onnistuu tuossa vakuumissa vallan loistavasti, on tullut eräskin kerta testattua. Ainoa asia on, jos ja kun laittaa konjakkia graaviin, niin sehän tuppaa olemaan siellä sauman välissä vastukkeena autsz Vaikka kuinka huolella sen antaisi imeytyä kalaan, vinkkejä otan vastaan. Samahan se tietysti on lihan marinoinnissakin, jos sinne pussiin jotain nesteitä laittaa.

Tuossa pussissa en, ainakaan vielä, ole koskaan koettanut valmistaa mitään ruokaa. Ilmeisesti se onnistuu, niin kuin äsken jotain saimme lukea... Sorsaa :love:


On se vain hieno homma, mitenkä vakuumissa esim. kala säilyy! Ei ole kummoinen aika, kun söimme viimeiset palat Tenon lohta (heinäkuun alusta). Ei ole maku muuttunut juuri yhtään! Puhumattakaan kesällä pyydetyistä kuhista ym. kaloista olen daivaassa
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja okuma »

Mitä se motovetin vehje maksaa? Joku pitänee hommata kun tuota lohta tulee keväällä yhtenä jormana :bigboss:
Je Vois Tout!
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Joo, riimihärkä ohjetta tänne, tänne, tänne.... :ohno:

Jaa jos sitä kalaa marinoi konjakilla ihan vaikka ruokalusikallisen ja sivelee sen pullasudilla ja antaa imeytyä, niin siltikkö se meinaa imun mukana karata ?
Lihaa ajattelin kokeilla kuivamarinoiden, sipulia, suolaa, pippuria, sieniä, jne...

Tuo graavaus pitää testata heti seuraavan kerran kun on sopivia kaloja tarjolla.

Itse ostin motonetistä hintaan 149e, mutta niitä foodsavereita ei siellä ole enään montaa, kuulemma mallisto uusiutuu.
Niillä on sitä halvempaakin, mutta ei ole siitä mitään kokemusta.
Onkohan kellään sitä erä-lehteä tallessa jossa näitä vermeitä testattiin, olikohan se numero 4/2007, ja jos on niin voi julkaista sen tänne. =D> Siinä muistaakseni oli joku foodsaveri pärjännyt ihan hyvin, mutta tokihan niitä on muitakin merkkejä, tutuilla on sellainen kuin foodmax ja sekin on pelannut moitteettomasti, sillä oli hintaa 99e.

Hyvää Joulua !
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Jos halua laittaa kalan pintaan alkoholia niin oiva väline on suihkepullo.. Toimii myös loimutuksessa ja savuhommissa.

Tuo graavaaminen vakuumiin on äärettömän hyvä konsti. Samoin kun tuo vakumointi kun vesihauteessa kypsentää, oikein imasee maut sisään lihaan ja kalaan eikä tosiaan pääse vettä sisään..
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Avatar
Jöössi
Nami nami
Viestit: 843
Liittynyt: 21:42:40 21.04.2005
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Jöössi »

Itellä on Atemi merkkinen vekotin ja hyvin saa saaliin vakuumiin ja salakat ym kans.

Ostin omani Ikaalisten Is-tarvikkeesta ja on myös jahtiväline.fi sivustollakin myynnissä vaikka taitaa olla tällähetkellä varastoarvo 0

Tekee ihan pitävän sauman kunhan katsoo että on saumattava kohta kuiva.
Salakatkin saa hyvin niin että laittaa salkit pussiin ja painaa sitä imu/saumaus nappulaa ja kun alkaa nesteet valumaan kohti saumaa niin painaa cancel nappulaa ja sen jälkeen pelkkää seal nappulaa.

Hintaa tuolla oli jotain 70e hujakoilla jos oikein muistan.
Aina kannattaa yrittää, joskus voi saadakin!
Avatar
kokki1
Viestit: 983
Liittynyt: 08:30:28 06.10.2009
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja kokki1 »

Täs ny on tämmönen nopea riimi, kun ei varmasti monellakaan ole "nollakaappia" käytössään.

Riimihärkä

Per 0,5kg sisäfilettä (voi tehdä muustakin kuin naudasta esim.hirvi,poro, karhu).
0,5dl suolaa (mä käytän "vuorisuolaa")
0,5dl sokeria
1,5-2rkl rouhittua pippuria (rose,viher,musta jne.)pelkkä mustapippurikin riittää.
1dl hienonnettua tilliä (ei pakollinen, mutta tekee helvetin hyvän maun)

Rohkeimmat hieroo konjakkia pintaan,mutta jokainen saa itse päättää sen toimivuuden tillin kanssa.muutkin litkut tietysti käy, kuten jallu.

valmistus;
kuivaa file,jos verinen esim.talouspaperilla
poista fileestä kalvot
sekoita mausteet keskenään
Hiero konu lihan pintaan,jos sitä käytät
pyörittele liha mausteseoksessa,kapea vuoka paras tähän hommaan,niin pippurit ei karkaile pitkin pöytiä
vakumoi
anna maustua 3vrk viileässä.
avaa vakuumi
pyyhi ylimääräiset mausteet lihan pinnasta pois
anna kohmettua pakastimessa ennen leikkaamista,tämä konsti mahdollistaa hyvin ohuiden siivujen leikkaamisen
Syö tai mä tuun syömään sen!

Naudan sisäfileestä yleensä jää päätypaloja, joista ei ehkä ihan huippulaatuisia pihvejä saa, niin niillä voipi sit harjoitella tätä hommaa..
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Kiitos Kokki hyvästä reseptistä ja olipa asiallisesti selostettu. :juu:

Itellä kävi tänä aamuna niin hyvä tuuri kun kuhafileitä laittelin vakuumiin, niin yks kaks herra vaakkumilaite lopetti imemisen ja pussiin jää ilmaa, enkä saa sitä pelaamaan enään. Touh
Vaikka kuinka kikkailen niin pussi ei imeydy enään hyvin tyhjäksi, onko kellään ollut vastaavaa ?

Kait se on kiikutettava takas kauppaan, malli oli se foodsaver v2040.
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja kapakala »

kokki1 kirjoitti:Täs ny on tämmönen nopea riimi, kun ei varmasti monellakaan ole "nollakaappia" käytössään.

Riimihärkä

Per 0,5kg sisäfilettä (voi tehdä muustakin kuin naudasta esim.hirvi,poro, karhu).
0,5dl suolaa (mä käytän "vuorisuolaa")
0,5dl sokeria
1,5-2rkl rouhittua pippuria (rose,viher,musta jne.)pelkkä mustapippurikin riittää.
1dl hienonnettua tilliä (ei pakollinen, mutta tekee helvetin hyvän maun)

Rohkeimmat hieroo konjakkia pintaan,mutta jokainen saa itse päättää sen toimivuuden tillin kanssa.muutkin litkut tietysti käy, kuten jallu.

valmistus;
kuivaa file,jos verinen esim.talouspaperilla
poista fileestä kalvot
sekoita mausteet keskenään
Hiero konu lihan pintaan,jos sitä käytät
pyörittele liha mausteseoksessa,kapea vuoka paras tähän hommaan,niin pippurit ei karkaile pitkin pöytiä
vakumoi
anna maustua 3vrk viileässä.
avaa vakuumi
pyyhi ylimääräiset mausteet lihan pinnasta pois
anna kohmettua pakastimessa ennen leikkaamista,tämä konsti mahdollistaa hyvin ohuiden siivujen leikkaamisen
Syö tai mä tuun syömään sen!

Naudan sisäfileestä yleensä jää päätypaloja, joista ei ehkä ihan huippulaatuisia pihvejä saa, niin niillä voipi sit harjoitella tätä hommaa..
Mites nollakaappi vaikuttaa? Festivossa on nollalokero jossa on hyvä kypsytellä lihoja eli kauanko kannattasi riimihärkää pidellä viileässä?
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Patavahti haki mulle anoppilasta satsin nuuskaa ja kiikutti samalla OBH-Nordican vakuumikoneen.
Onko kokemuksia? Puolikkaan kauriin lihat on saaneet jo ilmatiiviin säilöntämuodon esivaiheen ennen pakastamista. Ihan siistin oloista jälkeä moisen lelun näköiseltä peliltä. Noh, jos tuo alkaa vituttamaan
jossain muodossa, niin lähetän sen joko Stadiin takaisin, tai Afrikkaan savunahoille riesaksi. Ei lahjahevosen suuhun katsominen. Pieneen tilaan tuon masiinan saa ja pakkauskokoja kanssa usean levyisiä.
Avatar
Wstrand
Don Jouni
Viestit: 1867
Liittynyt: 19:14:18 21.04.2005
Paikkakunta: Willmanstrand
Viesti:

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Wstrand »

Stickan kirjoitti:Patavahti haki mulle anoppilasta satsin nuuskaa ja kiikutti samalla OBH-Nordican vakuumikoneen.
Paikallisessa Cittarissa näkyy olevan joku OBH-Nordican malli tyrkyllä, mikä on tuon Siun koneen mallimerkintä ?

...jos niitä nyt ylipäätään on montaa erilaista edes markkinoilla.

Ja miten on hommansa hoitanut ? minkälainen saatavuus tuohon on vakuumipusseilla ?
You’ll Never Walk Alone - Liverpool FC
Champions League: 1977 1978 1981 1984 2005 UEFA Cup 1973 1976 2001
League Champions 1901 1906 1922 1923 1947 1964 1966 1973 1976 1977 1979 1980 1982 1983 1984 1986 1988 1990
tapmar
Viestit: 117
Liittynyt: 21:04:00 28.01.2009
Paikkakunta: Rovaniemi ja Kemijärvi
Viesti:

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja tapmar »

Jöössi kirjoitti:Itellä on Atemi merkkinen vekotin ja hyvin saa saaliin vakuumiin ja salakat ym kans.

Tekee ihan pitävän sauman kunhan katsoo että on saumattava kohta kuiva.
Salakatkin saa hyvin niin että laittaa salkit pussiin ja painaa sitä imu/saumaus nappulaa ja kun alkaa nesteet valumaan kohti saumaa niin painaa cancel nappulaa ja sen jälkeen pelkkää seal nappulaa.
Minulla on myös tuo venäläinen Atemi. Ollut nyt nelisen vuotta aktiivisessa käytössä ensisijaisesti riistan ja kalan kanssa. Harvinaisen onnistunut ostos ja hinta/laatu huippuluokkaa :-) Oli Kärkkäisellä tyrkyssä hintaan 49€ silloin joskus. Ja laitteen käyttö on ollut hyvin aktiivista. Huonona puolena voi mainita melko hitaan jäähtymisen: jos on isompi satsi vakumoitavaa, niin kiire ei saa olla.

Itse teen kyllä tuplasaumat vakumoidessani sellaista tavaraa, josta lähtee nesteitä liikkeelle - eli siis lähes aina. Atemiin muuten sopii myös Foodsaverin pussit, joita on paremmin saatavilla. Foodsaverin pussi on paksumpaa ainetta, kuin Atemin oma ja sopii siksi erityisesti riistalle hyvin. Kestää siis paremmin vaikkapa sorsan poikki menneen siipiluun.

Mutta ei tuossa minun laitteessa tarvitse painaa sitä cancelia, kuten Jöössi edellä kuvasi. Voi painaa suoraan seal-nappulasta vakumoinnin päälle kesken imun. Tätä ominaisuutta tarvitsee muuten myös pullan ja leivän vakumoinnissa. Leipomukset pitää pakastaa ensin ja vakumoida vasta sitten, muuten menee leivonnaiset lätyksi :D

Olen vakumoinut myös villasukat, lämpökerraston ja tulitikut pilkkireissujen hätähätävaraksi.

Sit kun Atemi hajoaa, niin uusi pitää tilalle saada. Ei todellakaan mikään leipäkoneturhake.
Tapiolan Takamailla.com
Ulkoilmaelämän Tunnelmapaloja
Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Espel »

Andrew James Hommasin tuollaisen Ebaysta. Tuli maksamaan posteineen vähän päälle satasen ja olen ollut ihan tyytyväinen laitteeseen. Voimaa on sen verran, että rutistaa tyhjän Karhu-tölkin vakuumipussissa.
Niittis83
Viestit: 308
Liittynyt: 21:40:52 15.07.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Niittis83 »

Kesästä lähtien ollut käytössä FoodMax Aero-kone ja hinta-laatusuhteeltaan oli oikein onnistunut ostos. Jokikoneesta kesällä kävin hakemassa 49 euron hintaan. Kaikennäköistä tullut vakumoitua kestovaipoista kuhafileisiin. :shock: Muistaakseni nimimerkiltä Tervemoro tuli ostettua rasteroituja pusseja, ainakin tuossa koneessa toimii hyvin.
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Mulla on myös tuo Atemi, Halpahallista ostin ja hinta oli viidenkympin tienoilla, en muista tarkkaan.
Hintaisekseen mainio peli ja aika paljon tulee käytettyä. :D
Tuplasaumat teen myös, varmistuupahan sauma!
Atemin pussit/putki ovat myös melko halpoja ja hyvin on kalahommissa kestäneet!
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja tupe »

Kertokaas kuinka nopeasti lohi kraavaantuu vakuumissa?
Ei oikeen ole toi kokkaus vahvimpia puoli, mutta tuntuis sen verran simppeliltä ja siistiltä toimenpiteeltä kraavata vakuumikoneella että pakko kokeilla.
Avatar
Kalataitaja
Viestit: 303
Liittynyt: 14:56:29 13.02.2007
Paikkakunta: Pohojonen

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Kalataitaja »

tupe kirjoitti:Kertokaas kuinka nopeasti lohi kraavaantuu vakuumissa?
Ei oikeen ole toi kokkaus vahvimpia puoli, mutta tuntuis sen verran simppeliltä ja siistiltä toimenpiteeltä kraavata vakuumikoneella että pakko kokeilla.
Erittäin hitaasti suolautuu kala vakuumissa, varsinkin karkeaa suolaa käyttämällä. Omien kokemuksien pohjalta en suosittele ainakaan maun perusteella.
Jokaisella on omat possunsa.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Tuolla foodsaverilla on nyt porskuteltu tähän päivään asti ja hyvin on vaihtokone pelannu.
Kyllä en vaihtas hetkeäkään pois, pakkaseen ei mene mitään ilman tuota laitetta.
Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: Tyhjiöpakkauslaitteet ?

Viesti Kirjoittaja Espel »

päevää kirjoitti:Tuolla foodsaverilla on nyt porskuteltu tähän päivään asti ja hyvin on vaihtokone pelannu.
Kyllä en vaihtas hetkeäkään pois, pakkaseen ei mene mitään ilman tuota laitetta.
Sama homma itsellä. Hommasin Ebaysta vakuumikoneen ja nykyään tulee pistettyä kaupoissa rasioissa ostetut kanat ja lihat vakuumin kautta pakkaseen. Tullut myös huomattua, että pakkaseen mahtuu nykyään paljon enemmän tavaraa.
Vastaa Viestiin