Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Väittäisin että tässä tapauksessakohde asettaa enemmään vaatimuksia välineiden laadulle kuin kohdekala. Eli kerros minkä kokoinen kalastamasi koski on? Käveleekö siitä yli pikkukengillä vai tarvitaanko ylittämiseen kahluuhousut tai jopa soutuvene? Miten leveä virta on kyseessä? 1 metri, 50 metriä vaiko kilometri? Pitääkö kirret ronkkia syvästä montusta kovan virran alta vaiko matalista kiventakusista ja hidasvirtaisilta koskenniskoilta? Tuletko syöttämään kaloille liitsiä vaiko kenties pinturia?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Rynski
Viestit: 126
Liittynyt: 08:21:38 13.09.2011
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Rynski »

Hehe hyvä ajoitus, juurikin olin editoimassa vähän noita speksejä paikasta :)

Eli paikassa käyn yleisesti 2 suvantopaikalla, joihin pienet kosket laskevat (kokoa näillä 20mx20m) ja sitten muutamaan vakiopaikkaani kuuluu myös muutama syvempi mutka, mutta suomeksi sanottuna yleisesti joki on n. 3m-6m leveä, suhteellisen matalaa, eli n. 1,5m-3m.

Pohjalla yleisesti kiveä / uppotukkeja, joissa paljon tykkäävät piileksiä ja virtanopeus ei missään valtava ole. Pari pienempää koski osuutta joiden alkua olen tykännyt UL-vehkeillä pommittaa ja niistä on myös kalaa noussutkin.

Perhovalintoja en ole vielä miettinyt kummemmin, mutta se miten joki tullut tutuksi vuosien mittaan on pintaperhot varmasti kyseiseen paikkaan hyvä valinta.

Sen olen jo teksteistä käsittänyt, että kelalla ei niin hirveästi väliä ole, ja itse kaipaisin ehkä siltä vavalta, että olisi näppärän kokoinen, että pystyy myös joen varrella rannalta kyseistä lajia harrastamaan, mutta kuitenkin, että tämän kesän ja syksyn aikana hommasta saisi kiinni.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kuulostaapi siltä että speksit ois vavan suhteen viitosluokkainen vapa, abaut ysijalkaisena tai hieman lyhyempänä. Siimaksi kelluva WF. Perhoiksi liitsiä ja pinturia. Kun syvemmälle halajaa niin lyijyhaulia perukkeeseen. Opettele takurin lisäksi rullausheitto niin pääset huitomaan rannalta vaikka selän takaa kasvustoa löytyisikin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Rynski
Viestit: 126
Liittynyt: 08:21:38 13.09.2011
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Rynski »

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=974

Mitään sanottavaa kyseisestä vavasta? Hintaluokassaan järkevä ?
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Nyt pääsi pahasti kärpänen purasemaan, tai noh tulihan tätä mietittyä jo viime kesänä mutta mutta...

Viime vuonna jäi kesäkalastus aika vähälle ja haenkin siihen uutta intoa perhoilun kautta. Tietty maalaisena ei ymmärrä näitten päälle vielä mittään, mutta jonkinlaiset vehkeet pitäisi hommata.

Jos nyt ruvetaan suoraan karsimaan, niin en meinannut sijoittaa tähän mitään 1000€ mutta en myöskään sitä halvinta settiä. Ainakin alkujaan kalastellaan suoraan veneestä, ja kenties joskus hamassa tulevaisuudessa renkaasta.

Ehtoina myös sen verran, että yhdellä vavalla pitää selvitä! Siimoja korkeintaan kaksi, joten yhden kelan varapuolan kanssa pitäisi kattaa tämä. Vai?

Nyt saatte siis ihan luvan kanssa latasta semmoisen listan jolla miekin pääsen alkuun, eikä tarvitsisi juosta pää kolmantena jalkana heti kalastuskauppaan hommaamaan lisää. (Siihenhän se menee kylläkin jossain vaiheessa...) :roll:
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja selenius »

Vissun Nite Catapult 9' 9/10 vavaksi, kelaksi Koma kasetti-versiona.
Siimoiks hiukka kalapaikkojen ja omien halujen mukaan intteriä, kakkos/kolmosuppoa tai kellua.

Pohjasiimaksi otat jerkkikelalta vanhaa narua muutama kymmenen metriä. Perukkeeksi 0,45mm monoa ja alkuun solmittavaa (vaikkapa Tufin) puruperuketta.

Ja lopuksi, ehdottomast aurinkolasit ja lippis suojaamaan silmiä koukuilta.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

Aika samoilla linjoilla lähtisin seleniuksen kanssa,
mut vavaks ottaisin Vissun big daddyn.
Koma kasetti setistä en tiedä mitään ja siihen sanoisin deeppi ja yks varapuola.
Puruperukkeeks suosittelisin titaania.
Kipetys
Viestit: 1645
Liittynyt: 19:08:19 10.01.2008
Paikkakunta: Kotka

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Kipetys »

silis kirjoitti:Aika samoilla linjoilla lähtisin seleniuksen kanssa,
mut vavaks ottaisin Vissun big daddyn.
Koma kasetti setistä en tiedä mitään ja siihen sanoisin deeppi ja yks varapuola.
Puruperukkeeks suosittelisin titaania.

Koma kasetti perus hyvä siimavarasto :wink: kyllä se deeppikin ajaa asiansa samalla tavalla...
MYYN RAPALA COUNTDOWN 7cm KOKOELMAA KAPPALEITTAIN
http://picasaweb.google.fi/117803013042502682219
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

E: Etsivä löytää...

Katsotaan mitä tästä nyt sitten tulee :lol: Jollakin halppis vehkeillä on tullut viskottua perhoa, joten ihan ulapalla ei tässä olla. Mutta kaukana hyvästä kuitenkin.
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

Kipetys kirjoitti:
silis kirjoitti:Aika samoilla linjoilla lähtisin seleniuksen kanssa,
mut vavaks ottaisin Vissun big daddyn.
Koma kasetti setistä en tiedä mitään ja siihen sanoisin deeppi ja yks varapuola.
Puruperukkeeks suosittelisin titaania.

Koma kasetti perus hyvä siimavarasto :wink: kyllä se deeppikin ajaa asiansa samalla tavalla...
Sepä se.
Ton verran mäkin muuten tiesin, puhuin vaan omasta kokemuksesta.
Ton enempää en tällä raha tilanteella keloihin tunge.
Mulla on melkeen aina siimat sylissä kuitenkin. 8-)
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja walt »

Voi myös olla hyvä tsekkailla tuolta pk.netin puolelta myynti-ilmoituksia. Varsin laadukasta matskua voi lähteä ihan sopuisaan hintaan. Esimerkki vavasta: Sage Fli #9 9' (ei ole oma tai tutun myynti-ilmoitus, kunhan tarjosin esimerkin).
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja selenius »

Oma 5c vavoista on että jos yhden (alkuun) vain hankkii niin hanki haukikepiksi sellainen jonka takuu pelaa niin nopsaan kuin mahdollista. Mä olen katkonut hauen perhokalastuksessa enemmän risuja kuin kaikessa muussa harrastamassani kalastuksessa yhteensä... Mulla tosin kalastus keskittyy kelluntarenkaaseen mutta silti. Ja kyse ei ole edes vapojen merkeistä tms, ko hommassa vavat ovat oikeasti tosi kovilla ja ne nyt vaan sattuvat hajoilemaan kovassa ajossa.

Ja takuujutuissa (uutena hankittua) Vissua ei tässä maassa päihitä kukaan - tuurilla joku voi päästä samoihin.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Temppu
Viestit: 829
Liittynyt: 22:41:19 23.10.2006
Paikkakunta: Rusko

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Temppu »

selenius kirjoitti:Oma 5c vavoista on että jos yhden (alkuun) vain hankkii niin hanki haukikepiksi sellainen jonka takuu pelaa niin nopsaan kuin mahdollista. Mä olen katkonut hauen perhokalastuksessa enemmän risuja kuin kaikessa muussa harrastamassani kalastuksessa yhteensä... Mulla tosin kalastus keskittyy kelluntarenkaaseen mutta silti. Ja kyse ei ole edes vapojen merkeistä tms, ko hommassa vavat ovat oikeasti tosi kovilla ja ne nyt vaan sattuvat hajoilemaan kovassa ajossa.

Ja takuujutuissa (uutena hankittua) Vissua ei tässä maassa päihitä kukaan - tuurilla joku voi päästä samoihin.
Tuo Visionin takuu toiminut itselläkin nopeasti, tosin en ole muuta perhokeppiä vielä poikkassutkaan.. :lol:
Jos tekee aina samaa, saa aina samoja tuloksia.
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

Mä katkoin ekalla kaudella nite catapultista 3 kärkee ja aina seuraavana päivänä hain hyvinkäältä uuden, eli takuu pelaa. :juu:
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja selenius »

silis kirjoitti:Mä katkoin ekalla kaudella nite catapultista 3 kärkee ja aina seuraavana päivänä hain hyvinkäältä uuden, eli takuu pelaa. :juu:
Niin hassulta kuin se saattaa kuullostaa (jos takuitten kanssa on ylipäätään tottunut pelaamaan) niin täsmälleen normaalia Visionin toimintaa. Ja posti kantaa jos kauemmas pitää saada, omassa kaveripiirissä on noutoja tehty ainakin Paraisilta ja Utsjoelta.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

selenius kirjoitti:
silis kirjoitti:Mä katkoin ekalla kaudella nite catapultista 3 kärkee ja aina seuraavana päivänä hain hyvinkäältä uuden, eli takuu pelaa. :juu:
Niin hassulta kuin se saattaa kuullostaa (jos takuitten kanssa on ylipäätään tottunut pelaamaan) niin täsmälleen normaalia Visionin toimintaa. Ja posti kantaa jos kauemmas pitää saada, omassa kaveripiirissä on noutoja tehty ainakin Paraisilta ja Utsjoelta.
Pitkälti tosta syystä, kaks seuraavaakin haukikeppiä tuli hankittua saman merkkisiä ja yks jokikeppi.
Kannattaa pitää asiakkaat tyytyväisinä.
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Vissun Nite Catapult 9" 8/9
Siihen Kelaksi Deeppi 9/10 (tasapaino?)
Siimaksi Rion Intteri #8 ja Skandinavian Pike s2 #8.

Mennäänkö pahasti metsään?
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Ei mennä. Ite ottaisin 9-luokkaset siimat, mut kyllä sä noillakin saat perhon lentään ihan sopivasti. Ite kun tykkään pikkasen ylipainosista siimoista. Mut makuasioita sano musti ku muniaan nuoli...
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

Siima homma on tosiaan makuasia, mikä selvii parhaiten testailemalla.
Kantsii lukee tota haukiperhosiima topikkiakin.
Mä oon kelana käyttäny 7/8 Deeppiä, enkä lähtis sen isompaa ostamaankaan.
Tosin kalastan pelkästään renkaasta ja siinä tolla tasapaino hommalla ei taida olla suurta merkitystä.
Avatar
vilj0
Viestit: 77
Liittynyt: 06:27:53 10.12.2009
Paikkakunta: turku

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja vilj0 »

Hauen perhokalastuksessa ei usein pohjasiimoille mennä eli ite ottaisin ehkä mielummin pykälää pienemmän kelan. 7/8 riittänee aivan mainiosti!
-Masi- kirjoitti:Vissun Nite Catapult 9" 8/9
Siihen Kelaksi Deeppi 9/10 (tasapaino?)
Siimaksi Rion Intteri #8 ja Skandinavian Pike s2 #8.

Mennäänkö pahasti metsään?
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Täältä ääni taas isommalle kellalle. Isompi puola= nopeempi saada narut sisään tarpeen vaatiessa, sekä pysyy aavistuksen paremmassa kuosissa. Toki vavan kanssa balanssi tietenkin. Itellä sekä 8/9 että 10/11 kelat. Samat ohjeet Nite catapult täältä aikoinaan Seleniukselta sain ja oikein mainio alotuskeppi, on käytössä Venuksen rinnalla vielläkin.
Jos haluut heittää kelissä kuin kelissä veneestä isoja perhoja ota se 10luokkanen. 9luokkasella pärjää mainiosti lähes kaikissa keleissä, mut niissä kovimmissa tuulissa, isoilla perhoilla voi olla työlästä.
Jos taas pienempää sutia ni jopa 8luokkasella mukava heitellä.

1setti edullinen ni mulle se ois 10luokkanen Nite catapult saman luokkasella kelalla.

1setti ja enemmän merkkejä käytössä ni Vision Venus 9luokkanen ja xla 8/9kelaks.

Big daddy varmasti hyvä vapa, mut ei oo mulla kalastuskokemusta siitä.
Ja muilla merkeillä ei oo kalastustunteja alla, joten suppea mielipide sen suhteen.
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Tänään matkahuolto toi paketin. Reilu 200e kelasta, varapuolasta ja vavasta ei oo kyllä paha hinta. Kaikki siis uusia.

Seuraavaksi sitten kait siimojen kimppuun ja kait sitä pitää ruveta itsekkin rakentelemaan noita sutturoita :wink:
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Mikä paketti tuli? Ja sit viel sellanen kysymys ennen ku alotat, ethän sä tykkää kalastaa mitään muuta? Siinä nimittäin voi käydä niin että muuta et enää haluukkaan tehä ku piiskata haukipervoa..
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Ylempänähän meillä oli jo puhetta, eli

Vissun Nite Catapult
Vissun Deep + varapuola

En oo ikinä ymmärtänytkään lohimiehiä...
Tippuri
Viestit: 943
Liittynyt: 12:23:48 15.09.2008
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Mieli tekisi kokeilla tätä touhua.Yritän perustella itselle että missä ja milloin tätä harrastasi ettei jäisi kerta kokeiluksi.
Vene ainoastaan käytössä kala hommissa.ja köyhällä kun ei oo varaa huonoa ostaa niin kattelin että jonkunlaisen setin saisi n. 550€.
-vision big daddy 8'4 #9
-vision nite reel 9/11
-vision big daddy 21g intermediate
-vision dacspun pohjasiima
Entä mistäs perhoja?salon lukkoja ilmeisesti kannataisimtilata?
Mutta mitäs jos tää ei ookkaan mun juttu?
Vastaa Viestiin