Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Semmonen jakkara. Ei nyt aivan tartte olla polvet suussa.
Liitteet
Jänisahkio15.jpg
Jänisahkio15.jpg (81.95 KiB) Katsottu 10543 kertaa
Jänisahkio16.jpg
Jänisahkio16.jpg (81.67 KiB) Katsottu 10543 kertaa
Jänisahkio17.jpg
Jänisahkio17.jpg (96.27 KiB) Katsottu 10543 kertaa
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

Jänis+harja+pölypiika... :mulko:
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja ak82 »

jänis kirjoitti:Semmonen jakkara. Ei nyt aivan tartte olla polvet suussa.
Tuon jakkaran kun vielä vedät tolla prätkällä jäälle ja heiluttelet päivän harjaa niin sanoisin että saat olla omissa oloissa. Sen verta kalahullu uskottavuutta rupee löytymään :lol:

Tai jos seuraa haluat niin vinkkaat maikkarin toimitukseen asiasta. Vuoden paras uutiskevennys olis siinä... hienoa nähdä mitä ankkurit siitä yrittäis änkyttää... herää pahvi

Eli siis hieno peli ja kunnioitettava asenne jäniksellä!!
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Onko kukaan touhunnu onki hommissa perinteisellä tai siis nykyaikaisella vesikelkalla ?
Nuo äkkiseltään näyttäisi näppärälle ja vielä paremman saisi jos tekisi kuitenkin itse, mutta tuo vankilan versio on jo niin edullinen että se voisi mennä pienellä tuunaamisella. Tavaraa saisi kulkemaan mukavasti, voi vetää tai työntää. Tuo kalliimpi taas taittuu pieneen tilaan.

http://www.rikosseuraamus.fi/26962.htm

https://www.netrauta.fi/portal/joulutor ... uostumaton

Voi olla että nuihin jalaksiin kun ottaa vesisohjo pakkasella kiinni, niin....
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Kyyllä tota omaa laatikkoo ainakin oli mukava eilen kiskoa jäällä kun kummatkin sukset kastui ja alle jäätyi semmonen 20cm klimppi jääpaskaa :lol:
Tänään oltiin veljen kanssa jäätiköllä ja olikin puhe, ettei tuossa pulkassa ole yhtään hyvääpuolta verrattuna köykäseen reppujakkaraan :mulko:
Mutta pääasia on, että on hieno! Ihan sama mimmonen se on käytössä :D
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Kyllä varmaan näillä keleillä jäätyy moska kaikkiin vermeisiin kiinni, vaikka lentämällä menis. :lol:
Aina pitää viritellä jotain, muuten se ei ole mies eikä mikhään. :D

Meniko Jäneksen peli lumen päällä miten hyvin muuten ?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

päevää kirjoitti:
Meniko Jäneksen peli lumen päällä miten hyvin muuten ?
No siellä kun on tuota pakkaslunta niin kelkee sillain, että pulkanpohja hiukan jättää lumeen jälkeä. Sukset sais olla hieman leveemmät tommosessa puuterissa! Varastossa olis kyllä vanhat mettäsukset jotka on reippaasti leveemmät mitä nuo kiinniolevat.

Tänään pitäis kikkailla jokin salpalukko homma, ettei tuo kansi aukeile ittekseen ku pulkkaa nostelee ja muljaa. Luultavasti laitan semmosta leveetä tarranauhaa jota on jostain jäänyt nurkkiin. Kaira tarttis myös saada kulkeman tuossa päällä.. Jos ihan mustekaloista kikkailis jotain ku kaira istuu aika hyvin ku laittaa kammen tuon jakkaranpäälle ja kierre osan siihen eteen pulkanpäälle.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

No nyt pysyy kaira paikoillaan ja kansi kiinni. Tuosta kiinnipysymis mustekalasta on hyvä avata kansikin ku jää tolleen törröttään aukiasennossa!
Liitteet
Pulkka&Kaira.jpg
Pulkka&Kaira.jpg (75.71 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira2.jpg
Pulkka&Kaira2.jpg (79.08 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira3.jpg
Pulkka&Kaira3.jpg (86.95 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira4.jpg
Pulkka&Kaira4.jpg (88.39 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira5.jpg
Pulkka&Kaira5.jpg (76.92 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira6.jpg
Pulkka&Kaira6.jpg (65.41 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Pulkka&Kaira7.jpg
Pulkka&Kaira7.jpg (85.47 KiB) Katsottu 10212 kertaa
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tänään tuli taas kiskottua tuota laitosta perässä jäällä. Nyt on komeeta ku kairakin kelkee tossa päällä! Mukavampi kävellä ja rämpiä lumessa ku kädet on vapaana. (tai ainakin toinen) Pitäis kokeeksi tehdä jonkinlainen naru jonka sais ittensä ympärille.. Sillain että olis tosiaan ne kumpainenkin käsi vapaana.

Jäällä mentäessä oli tänään semmonen tunne, etä tämähän saataakin olla kumminkin mukavampi mitä reppu! Juurikin sen takia, että repun kanssa kulkiessa yleensä on kumpikin käsi käytössä. Toisessa kaira ja toinen pitää reppua selässä.. Pidän aina vain toista olkainta olkapäällä koska haalarien kanssa on niin tönkkönä ukko, että turha yksin koittaa laittaa reppua kunnolla selkään.

Eli joku semmonen naru, että saa vaan nopsaa pujottaa pään ja toisen olkapään yli ja matkaan!
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

jänis kirjoitti:Tänään tuli taas kiskottua tuota laitosta perässä jäällä. Nyt on komeeta ku kairakin kelkee tossa päällä! Mukavampi kävellä ja rämpiä lumessa ku kädet on vapaana. (tai ainakin toinen) Pitäis kokeeksi tehdä jonkinlainen naru jonka sais ittensä ympärille.. Sillain että olis tosiaan ne kumpainenkin käsi vapaana.

Jäällä mentäessä oli tänään semmonen tunne, etä tämähän saataakin olla kumminkin mukavampi mitä reppu! Juurikin sen takia, että repun kanssa kulkiessa yleensä on kumpikin käsi käytössä. Toisessa kaira ja toinen pitää reppua selässä.. Pidän aina vain toista olkainta olkapäällä koska haalarien kanssa on niin tönkkönä ukko, että turha yksin koittaa laittaa reppua kunnolla selkään.

Eli joku semmonen naru, että saa vaan nopsaa pujottaa pään ja toisen olkapään yli ja matkaan!
Vanhasta auton turvavyöstä saa tehtyä hyvän lenkin minkä pujottaa olkapäälle. On mukavampi kiskoa kun ei ole ihan ohkainen naru. Lenkin ja kelkan väliin sitten kelpaakin mikä tahansa piuha kunhan vain kestää tarpeeksi.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Coregonus kirjoitti:
jänis kirjoitti:Tänään tuli taas kiskottua tuota laitosta perässä jäällä. Nyt on komeeta ku kairakin kelkee tossa päällä! Mukavampi kävellä ja rämpiä lumessa ku kädet on vapaana. (tai ainakin toinen) Pitäis kokeeksi tehdä jonkinlainen naru jonka sais ittensä ympärille.. Sillain että olis tosiaan ne kumpainenkin käsi vapaana.

Jäällä mentäessä oli tänään semmonen tunne, etä tämähän saataakin olla kumminkin mukavampi mitä reppu! Juurikin sen takia, että repun kanssa kulkiessa yleensä on kumpikin käsi käytössä. Toisessa kaira ja toinen pitää reppua selässä.. Pidän aina vain toista olkainta olkapäällä koska haalarien kanssa on niin tönkkönä ukko, että turha yksin koittaa laittaa reppua kunnolla selkään.

Eli joku semmonen naru, että saa vaan nopsaa pujottaa pään ja toisen olkapään yli ja matkaan!
Vanhasta auton turvavyöstä saa tehtyä hyvän lenkin minkä pujottaa olkapäälle. On mukavampi kiskoa kun ei ole ihan ohkainen naru. Lenkin ja kelkan väliin sitten kelpaakin mikä tahansa piuha kunhan vain kestää tarpeeksi.
Harmi kun ei ole saatavilla. Mutta jos apukuskin vyön ottais autosta? Eikai emäntä sitä tartte välttämättä..
Avatar
vilnu
Viestit: 97
Liittynyt: 13:20:26 07.09.2006
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja vilnu »

Mulla on tuo ollut juurikin noin käytössä jo useammanvuoden, eli ahkionnarua jatkoin kevytliinan pätkällä ja pidemmillä siirtymillä lenkki yläkropan yli heittämällä, on ainakin henk.koht. mukavampi kävellä kun kädet on vapaana, kaira ahkiossa. . . jne.

Mä kyllä tosin raahaan aina kaikenlaista extraa mukanani reissuun kuin reissuun mutta eipä ne paljon tuossa ahkiossa mennessä paina :lol:

muoks. tasuriahven topicin sivu.245 on kuva kalustosta :mrgreen:
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja sampukka »

jänis kirjoitti:
Coregonus kirjoitti:
jänis kirjoitti:Tänään tuli taas kiskottua tuota laitosta perässä jäällä. Nyt on komeeta ku kairakin kelkee tossa päällä! Mukavampi kävellä ja rämpiä lumessa ku kädet on vapaana. (tai ainakin toinen) Pitäis kokeeksi tehdä jonkinlainen naru jonka sais ittensä ympärille.. Sillain että olis tosiaan ne kumpainenkin käsi vapaana.

Jäällä mentäessä oli tänään semmonen tunne, etä tämähän saataakin olla kumminkin mukavampi mitä reppu! Juurikin sen takia, että repun kanssa kulkiessa yleensä on kumpikin käsi käytössä. Toisessa kaira ja toinen pitää reppua selässä.. Pidän aina vain toista olkainta olkapäällä koska haalarien kanssa on niin tönkkönä ukko, että turha yksin koittaa laittaa reppua kunnolla selkään.

Eli joku semmonen naru, että saa vaan nopsaa pujottaa pään ja toisen olkapään yli ja matkaan!
Vanhasta auton turvavyöstä saa tehtyä hyvän lenkin minkä pujottaa olkapäälle. On mukavampi kiskoa kun ei ole ihan ohkainen naru. Lenkin ja kelkan väliin sitten kelpaakin mikä tahansa piuha kunhan vain kestää tarpeeksi.
Harmi kun ei ole saatavilla. Mutta jos apukuskin vyön ottais autosta? Eikai emäntä sitä tartte välttämättä..
Jossai joskus näin vanhasta leveestä vyöstä tehdyn veto systeemin.
Ahkion/pulkan naru kiinni vyön takaosaan persiin kohdalle.
Vyö vaan vaatteiden päälle ja menoks.
Jää mololemmät käet vapaaks.

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tänään koitin virityspatentilla kiskoa pulkkaa ja sitä on jotenkin kevyempikin vedellä ku ei tartte kättä/käsiä pitää takana vaan ompi koprat vapaana.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja sursill »

Tossa muutama aika sitten juttelin pilkki juttuja yhden hepun kanssa ja hän kertoi käyttävänsä
isomman koiran fleksiä (hihna sisällä) pulkan veto naruna.
Ei naru pyöri jaloissa pilkittäessä ja jos humpsahtaa läpi, niin pulkka on n.8 metrin päässä takana kamat
kuivana. Fleksi on pikalukolla vyössä kiinni ja nopea irroittaa tarvittaessa.
Voishan tuota testata jossain kohtaa.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Mulla oli edellisessä pilkkipulkka patentissa kanssa fleksi. Se on kyllä pirun näppärä!
Veneesen on tulossa semmonen ankkurin naruksi. Tai ainakin oli tulossa.. Ei se oikeen riitä se isonkaan pituus vaikka vettä on pääasiasa 4-5m.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tositoimissa. :puhusoome:
Liitteet
Pulkka jäätiköllä.jpg
Pulkka jäätiköllä.jpg (42.55 KiB) Katsottu 9485 kertaa
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Hota »

Pientä virittelyä tehon kahvaa.
Nää muoviset on niin liposia kynsikkäissä.
Reijytys ja tuli samalla hiukan pitoa.
Tuulettuuhan samalla pilkki sisällä eikä ole heti ruosteessa.
Liitteet
teho.JPG
teho.JPG (95.32 KiB) Katsottu 9317 kertaa
tapmar
Viestit: 117
Liittynyt: 21:04:00 28.01.2009
Paikkakunta: Rovaniemi ja Kemijärvi
Viesti:

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja tapmar »

kalamies81 kirjoitti:Hirvittävä kasa on tullut hankittua kaikkea tarvittavaa pilkkipöntön valmiiksi saattamiseksi, mm. kulutusmuovia, "retkipatjaa" liimalla, ....
Mistä tuota liimataustaista retkipatja voisi kysellä? Parit rautakaupat myivät ei-oota.
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

tapmar kirjoitti:
kalamies81 kirjoitti:Hirvittävä kasa on tullut hankittua kaikkea tarvittavaa pilkkipöntön valmiiksi saattamiseksi, mm. kulutusmuovia, "retkipatjaa" liimalla, ....
Mistä tuota liimataustaista retkipatja voisi kysellä? Parit rautakaupat myivät ei-oota.
Itse ostin tuota liimalla olevaa solumuovimattoa Varkaudesta paikallisesta kumi ja muovialan erikoisliikkeestä, Pikatek nimisestä kaupasta. Isossa rullassa oli heillä tuota tavaraa. Tuotteen on valmistanut sellainen firma kuin Meluton Oy.

Linkki tässä ao. tuotteeseen: http://meluton.fi/tuotteet/polyeteenivaahtomuovit/.

Soittelin itse tuonne meluttomalla, ja kyselin jälleenmyyjiä lähialueilta. On kyllä hyvää tavaraa, samaa kamaa on mm. Buster veneiden penkeissä. Liima pitää kuin tauti, eikä matto ime vettä yhtään. Hintaakin on toki jonkun verran, mutta se vaan köyhästä tuntuu joskus kalliilta... :lol:
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
olde
Viestit: 76
Liittynyt: 13:34:20 16.02.2009
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja olde »

jänis kirjoitti:No nyt pysyy kaira paikoillaan ja kansi kiinni. Tuosta kiinnipysymis mustekalasta on hyvä avata kansikin ku jää tolleen törröttään aukiasennossa!

Katos vain Jänis on kietaissut mun T-paidan istuimen päälle olen daivaassa
Avatar
Vastarannan Kiiski
Herrojen Herkku
Viestit: 445
Liittynyt: 11:38:37 26.04.2006
Paikkakunta: Ingå/Esbå

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Vastarannan Kiiski »

Tollanen viritys kulkee mun matkassa.
Etuosassa kameralaukku ja eväspussi.
Reppuna korkeampi Retkijakkara,saa koivet mukavasti suoraksi.
Jakkara on mustekaloilla kiinnitetty ja hanskat on pehmusteina olen daivaassa
Vapatelineinä putkenpätkät.
Narua jatkettu...
Siinä tärkeimmät.
Liitteet
pulkka sivulta.jpg
pulkka sivulta.jpg (26.35 KiB) Katsottu 8870 kertaa
Okkeroinen,roggen brennare......
Avatar
JH_
Viestit: 332
Liittynyt: 19:06:47 23.02.2006
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja JH_ »

Oottapaa vain kun Mäkkäri laittaa kuvan! Siinä sitä onkin sitten pulkkaa ihmeteltäväksi! :bigboss:
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Tuommmmoses ahkios kans tuleee tavarat samallalailla kuskailtua aina..
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

:popcorn: joskus jotai projektia oli mutta ei koskaan tullut valmiiksi :buahaha:
Vastaa Viestiin