Hyvä kaira

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
ollari
Viestit: 172
Liittynyt: 08:12:59 22.03.2012

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ollari »

Itellä on akkukoneessa Rapalan komposiittikruunullinen 6". En oo teräskruunullisteni kanssa koittanu, mutta voisin kuvitella että tuo komposiitin kerrassaan tuskastuttava hitaus ei niin haittaa, kun pora pyörittää kumminkin aika nopeasti. Pikemminkin päin vastoin, ei tuu ranteille niin kova rasitus. Käsipelillähän ei hermo kestä tuolla komposiitilla veivata.

Pitäspä koittaa poraa kasinkin kanssa, kuinka jaksaa vääntää.
JohtajaP
Viestit: 49
Liittynyt: 14:20:08 05.07.2013
Paikkakunta: Luhanka

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja JohtajaP »

Mitenkäs noi Heinolan terät menee? Ja kannattaako terää valita eritavalla sen mukaan tuleeko terä akkukoneen perään vai käsin veivattavaksi. Onko kellään tosta Heinola Pro Series AK -mallista kokemusta? Ois passelisti akkukoneelle valmis liitäntä kiinteästi ja veivinkin saa tarvittaessa kiinni.
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Heinola Pro Series AK -malli on ollut viime talvena kokeilussa 150 millisenä tasurihommissa. Siinä on sininen loiva terä, joka menee mukavasti kaikkeen muuhun paitsi kirkkaaseen teräsjäähän. Toki se teräsjäätäkin syö, mutta tuskastuttavan hitaasti. Ihan veivillä olen tuota käyttänyt, kun porakone on vielä hankkimatta ja muutaman kymmentä reikää ei ole ongelma ainakaan vielä ilman konetta. Mukava kaira, joka varmaan sopii koneen kanssa käytettäväksi hienosti. Ja ilmankin, vaikka painoa on vissiin himpun enemmän kuin oranssilla vastaavalla Heinolalla. Hintansa arvoinen hankinta. Tuo sininen terä on enemmän yleisterä kuin punainen, eikä tuo hitaus niin huono ominaisuus ole, etteikö sillä pärjäisi hupipilkillä. Mutta kilpailukairaksi tuollainen ei tietenkään sovi.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Googelointi ei tuottanu tulosta.
Tähän Heinola UR-kairaan ei vissiin ole valmista porakone adapteria kaupoissa ?

Kuva
Hekassu
Viestit: 29
Liittynyt: 18:42:37 23.06.2015
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hekassu »

Tohon juuri saa, jos ei ole joku uusi ja erikoinen. Ainakin Motonet :sta saanut, holkki jossa reikä pulttia varten, ja monikulma tanko hitsattu päähän porakonetta varten, Vaatii 13mm istukan, pienempää pulttia ei kannata ottaa , vääntyy ajansaatossa se monikulma (6-kulma) tanko kieroksi, kokemusta yhdestä adapterista, tosin siihen sovitettiin uusi paksumpi pultti.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Hekassu kirjoitti:Tohon juuri saa, jos ei ole joku uusi ja erikoinen. Ainakin Motonet :sta saanut, holkki jossa reikä pulttia varten, ja monikulma tanko hitsattu päähän porakonetta varten, Vaatii 13mm istukan, pienempää pulttia ei kannata ottaa , vääntyy ajansaatossa se monikulma (6-kulma) tanko kieroksi, kokemusta yhdestä adapterista, tosin siihen sovitettiin uusi paksumpi pultti.
Niin tämä ja tais holkki olla sisältä pyöreä.
Jää tyhjää sisälle koska tuo kairanpää ei ole täyspyöreä.
Saat alkaa klonksumaan ajan mittaan.
Prikkoja väliin ?

Kuva
Viimeksi muokannut Hota, 17:28:58 03.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Täytyy nyt vielä tuumailla millasen holkkivirityksen saisi tuohon apukahvaan.

Kuva
espi
Viestit: 74
Liittynyt: 21:29:28 22.01.2013

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja espi »

weeman kirjoitti:jaksaako ensi viikolla lidliin tuleva 18V akkuporakone vääntää kutosen moraa?

Koska tuo kone lojuu kaapissa, niin kiinnostaa tietää riittääkö potku kairaamiseen (UR 6" teräs)?
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Tätä saakin näköjään erikseen eli tilaukseen:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... eseen#spca
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ak82 »

Itsellä kutosen UR ollut aina ja hyvä on. Akkuporan kanssa sitä muutamana talvena pyöritellyt myös ja on se vaan helppoa reiän teko. Tänä vuonna lähtee testiin kone myös kasin UR kanssa. Pitää vaan viritellä adapteriin isompi kiekko ettei käy köpösti. Porakoneen edustaja kehui mulle että kasillakin pitäisi mun koneella vielä nätisti reikää syntyä. Koneena mulla tekee työn Milwaukee M18-CPD jossa vääntöä se 80Nm. Katsotaan piisaako? Jos ei niin hommaan rungon uudemmasta mallista FPD jossa vääntö sen 135Nm.

Jottei nyt ihan merkkimainostamiseksi mene niin sanottakoon että työn puolesta näitä koneita tulee kaupattua ja yleissääntönä tähänkin pätee varmasti se että ammattitason koneet muiltakin merkeiltä rokkaa varmasti tässä käytössä. Mun mutu arvio hommaan on et alle 60 väännöllä en itse lähtisi konettani tässä touhussa kokeilemaan. Tosin 3v takuu monella merkillä antaa hyvän turvan kikkailuun näissä hommissa.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

ak82 kirjoitti:Itsellä kutosen UR ollut aina ja hyvä on. Akkuporan kanssa sitä muutamana talvena pyöritellyt myös ja on se vaan helppoa reiän teko. Tänä vuonna lähtee testiin kone myös kasin UR kanssa. Pitää vaan viritellä adapteriin isompi kiekko ettei käy köpösti. Porakoneen edustaja kehui mulle että kasillakin pitäisi mun koneella vielä nätisti reikää syntyä. Koneena mulla tekee työn Milwaukee M18-CPD jossa vääntöä se 80Nm. Katsotaan piisaako? Jos ei niin hommaan rungon uudemmasta mallista FPD jossa vääntö sen 135Nm.

Jottei nyt ihan merkkimainostamiseksi mene niin sanottakoon että työn puolesta näitä koneita tulee kaupattua ja yleissääntönä tähänkin pätee varmasti se että ammattitason koneet muiltakin merkeiltä rokkaa varmasti tässä käytössä. Mun mutu arvio hommaan on et alle 60 väännöllä en itse lähtisi konettani tässä touhussa kokeilemaan. Tosin 3v takuu monella merkillä antaa hyvän turvan kikkailuun näissä hommissa.
No sultaha sitten saa hyvällä kalamies.commi alella konetta kun alkaa tarviimaan 8-)
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ak82 »

Hota kirjoitti:
No sultaha sitten saa hyvällä kalamies.commi alella konetta kun alkaa tarviimaan 8-)
Pistäpä yv jos herää tarvetta.
MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja MrAhti »

ak82 kirjoitti:
Hota kirjoitti:
No sultaha sitten saa hyvällä kalamies.commi alella konetta kun alkaa tarviimaan 8-)
Pistäpä yv jos herää tarvetta.
Ja samaan syssyyn ostat Milwaukeen akkupyssyn :juunääs:
espi
Viestit: 74
Liittynyt: 21:29:28 22.01.2013

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja espi »

Arvon kairaajat, onko joku teroituttanut kairaansa Turussa Teroitusliike Teho:ssa? Teroittavat kuulemma, mutta lopputulos kiinnostaisi?
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

MrAhti kirjoitti:
ak82 kirjoitti:
Hota kirjoitti:
No sultaha sitten saa hyvällä kalamies.commi alella konetta kun alkaa tarviimaan 8-)
Pistäpä yv jos herää tarvetta.
Ja samaan syssyyn ostat Milwaukeen akkupyssyn :juunääs:
Eipä taida olla pyssylle käyttöä.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

ak82 kirjoitti:
Hota kirjoitti:
No sultaha sitten saa hyvällä kalamies.commi alella konetta kun alkaa tarviimaan 8-)
Pistäpä yv jos herää tarvetta.
Eilen laittelin yyveen.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

pukki toi tuollaisen paketin , ja vähäisten kokeilemisien mukaan tuntui ihan toimivalta yksiköltä.
Kuva
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
espi
Viestit: 74
Liittynyt: 21:29:28 22.01.2013

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja espi »

kitkaton kirjoitti:pukki toi tuollaisen paketin , ja vähäisten kokeilemisien mukaan tuntui ihan toimivalta yksiköltä.
Kuva
Mä hommasin ite noi muut, muttei pukki tuonut tuota kelkkaa kuitenkaan:)
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

ak82 kirjoitti:Itsellä kutosen UR ollut aina ja hyvä on. Akkuporan kanssa sitä muutamana talvena pyöritellyt myös ja on se vaan helppoa reiän teko. Tänä vuonna lähtee testiin kone myös kasin UR kanssa. Pitää vaan viritellä adapteriin isompi kiekko ettei käy köpösti. Porakoneen edustaja kehui mulle että kasillakin pitäisi mun koneella vielä nätisti reikää syntyä. Koneena mulla tekee työn Milwaukee M18-CPD jossa vääntöä se 80Nm. Katsotaan piisaako? Jos ei niin hommaan rungon uudemmasta mallista FPD jossa vääntö sen 135Nm.

Jottei nyt ihan merkkimainostamiseksi mene niin sanottakoon että työn puolesta näitä koneita tulee kaupattua ja yleissääntönä tähänkin pätee varmasti se että ammattitason koneet muiltakin merkeiltä rokkaa varmasti tässä käytössä. Mun mutu arvio hommaan on et alle 60 väännöllä en itse lähtisi konettani tässä touhussa kokeilemaan. Tosin 3v takuu monella merkillä antaa hyvän turvan kikkailuun näissä hommissa.
Tähän pitikin vastailla tuosta koneenväännöstä.
Oli Makita toissatalvena ja vääntö tais olla 50/30Nm.
30cm teräs jäähän meni vielä ilman ongelmia.
Jos oli kohvakerros sitten sai puljata. Joutu nosteleen välillä. Vääntö ei riittänyt kunnolla.
Kairana 6" UR. 5" halpiskairaa jakso aavistuksen paremmin ääntää kunhan oli vaihtopalaterien kiinityspultit modannu sileiksi.

Uskon että tuo 80Nm jaksaa vielä hyvin vvääntää 8" kairaa.
No kait sillekin tulee raja vastaan jossain vaiheessa.
espi
Viestit: 74
Liittynyt: 21:29:28 22.01.2013

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja espi »

espi kirjoitti:
weeman kirjoitti:jaksaako ensi viikolla lidliin tuleva 18V akkuporakone vääntää kutosen moraa?

Koska tuo kone lojuu kaapissa, niin kiinnostaa tietää riittääkö potku kairaamiseen (UR 6" teräs kertaalleen käytetty vaihtoterä)?
Itselle vastaten:

Pakkasta 15 astetta, merellä teräsjäätä noin 15cm.

Pelipaikoille saavuttua, kone ja akku ollut pakkasessa about 15min. Heti noin 25 reikää testinä ilman ongelmia. Tunnin päästä suurempi siirtymä ja lisää reikiä, neljä reikää ja sitten veivi käyttöön, ei jaksanut kylmä akku enää jatkaa, jos kairaaminen tökkäsi.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

"Ohittamaton tarjous" Pakkohan tuo oli tilata. Alkaa kaira saamaan kyytiä.

http://webshop.industriacenter.fi/produ ... -milwaukee
balancer
Viestit: 92
Liittynyt: 16:14:35 11.11.2014

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja balancer »

Minusta oli kyllä aika ohitettava, milwauken konetta en kyllä kovin äkkiä kaipais omaan kotiin.. Makita vaan oon kone siihen verraten..
Ei ole huonoa kalakeliä, on vain huonoja varusteita.
yksipisto
Viestit: 170
Liittynyt: 07:31:28 17.09.2009

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja yksipisto »

Makitassa on heikkoutena sivukahva, joka on kovin rimpula. Ohut kiinnityspanta kahvassa katkeaa helposti. Kaksi meni viime talvena. Saisiko balancerilta perusteluja. Makitan saa kairan kanssa pakettina alle 400 €, muistaakseni.
Pekka
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Ohi aiheen ja isosti !

Nää on niin huvitattavia "vääntöjä" et ihan sama mikä vehje, värkki taikka auto.
Sanot jonkun ni heti löytyy vastauksia "paskan ostit".
Töissä kahvihuoneessa vähän väliä kivoja vääntöjä ja kun heität vähän "löylyä" ni hyvä ettei ovista ikkunat hajoa :bigboss:
Avatar
naukja2
Viestit: 27
Liittynyt: 17:39:12 13.01.2016
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Hota kirjoitti:"Ohittamaton tarjous" Pakkohan tuo oli tilata. Alkaa kaira saamaan kyytiä.

http://webshop.industriacenter.fi/produ ... -milwaukee
Tervehdys kaikille kalamiehille. Olen nyt ekaa kertaa tällä palstalla ja pitihän se rekisteröityä, että voi osallistua :shock:

Itse ostin myöskin tuon linkitetyn setin ja siihen kairaksi Heinola Pro 6".
Pari reissua takana -15 kelissä ja 30cm kuivalla jäällä. Hyvin syntyy reikää, vaikka siniteräinen Heinola on teroitettu ottamaan melko kevyesti.
Painoa yhdistelmällä on isolla akulla melkoisesti, mutten näe sitä miinuksena, kulkiessani pilkillä useimmiten mönkkärillä tai autolla.. Laiska kun oon :oops:

Akuthan tuossa on uusimmalla teknologialla olevat 5A akut ja yhden pykälän putosi varaus reissullaan. Ainoo, mikä porakoneessa arveluttaa vähän, on jarru. Se nääs pysäyttää kerrasta kairan ja kutosen kaira on kuitenkin melkoisesti normia poranterää painavampi.

Täällä näkyy olevan palstalaisissa myös "Milwaukeen mies" ja hän voisi kommentoida asiaa, että onko vaaraa rikkoa kone jääkairan kanssa?
Itse tosin huomattuani asian, pysäytän poran avannossa, jolloin veden vastus pehmentää stoppia tai sitten löysäämällä liipasin pehmeästi hiljentäen.

Päädyin tähän satkun UR/Rap/Makita comboa tyyriimpään settiin, lueskeltuani kokemuksia ja kaveripiirissä on noita ollut pari vuotta. Apukahvat rikkoontuu Makitasta ja kairan adapteri halkeaa tiukassa paikassa, kertoili käyttäjät. Toisaalta sulakkeinahan nuo rikkoontuvat osat on toiminut, ettei mitään arvokkaampaa ole särkynyt, joten ei liene iso ongelma käyttäjille.
Kalaan huvituksen ja sään mukaan.
Vastaa Viestiin