Itserakennetut vavat

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Bravenilla taas hienoa työtä, kertakaikkiaan.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

:oops: Thanks!
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Semmonen ahvenvapa. 7'3" ja 85g

Kuva
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Braven kirjoitti:Semmonen ahvenvapa. 7'3" ja 85g

Kuva
kyl o bling blingii 8-) Komiaa.
Tiiätkös vieläkö Simo/River jaksaa häärätä kalahommienkaa?
Ei o parii vuotee nyt nähty/juteltu puhelimes.
Mut silloin jo puhu ettei enää pahemmin kmceetä tms käytä.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Tekee vapoja, mutta ei esiinny somessa.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja vlasek »

lore kirjoitti:
Braven kirjoitti:Höpö höpö. Sä et ole vain kokeillut kunnon Daiwaa. Ei jollain pikkurullalla voi olettaakaan heitettävän isoja murkuloita.
Joo en. Mulla on Daiwa 253L, joka on muuten millilleen samankokoinen joka suuntaan kuin Ambassadeur 6501 c3. Kuitusiimojen kanssa Daiwa painaa 325 grammaa ja Dööri monofiileilla 330 grammaa.

Jos noi laitetaan samanlaiseen vapaan ja heitellään 100 graman painolla, ei tule syntymään minkäänlaista väittelyä siitä kummalla saa pitempiä heittoja kevyemmin.

Kuva
Itellä 100 kokonen luna ja 5500 cs rocket. Ainakin itellä lens taimenkoon kikotteet, countdownit ja spearit about samoille mitoille, jos döörin asetukset laitto niin, ku ne kuuluu olla. Siinä ohjeessa on hyviä vinkkejä :) Ei tarvihe paljon peukutella.

Molemmat omaan makuun kivoja keloja, mutta ehkä tossa döörissä on silti enemmän sitä jotain. hmmm. Seksiä ja nostalgiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YVKLHVeNOy0
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Kommenttini perustui luuloon. Tuon jälkeen kaivoin vähän tietoa pituusheitosta ja kävin jäällä kokeilemassa mm. kuvan keloja. Kyllä se vaan niin on että Luna on selkeästi pitempiheittoisempi myös isoilla painoilla kuin C3. Voi olla kokoluokassaan pitkäheittoisin kela?

https://www.youtube.com/watch?v=u3x_cmR5BL4

Mitattu enkka mulla on Record 6601 HC:lla. Linkin heitossa siiman pituus oli 135 metriä.
vekku08
Viestit: 110
Liittynyt: 18:52:24 03.02.2012

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja vekku08 »

Onko rakentelijoilla kokemuksia punttivapojen rakennuksesta?
Sopivatko esimerkiksi noi surf casting aihiot punttihommiin, kun tuntuu olevan hankala löytää sopivaa mitoiltaan ja viehepainoluokiltaan. Hakusessa kevyempi aihio n.11 jakasena n.40-120g viehepainoille.
Tässä foto Svartsonkerista johon rakensin omaan käteen sopivamman kahvaosan, kun noi nykykahvat hiema turhan solakoita omaan makuun..
Liitteet
8108BC62-658F-4A69-B7E9-3D1610240F3E.jpeg
8108BC62-658F-4A69-B7E9-3D1610240F3E.jpeg (50.59 KiB) Katsottu 13601 kertaa
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Karppivapojen aihioita käyttävät, esim Babylon, Harrison etc.

Surffivapa käy myös. Mulla on haukivapana American Tacklen 10' Surf aihiion tehty keppi. Heittää vielä 200g helposti. Siitä on 11' malli myös olemassa.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Hiljaista on täällä..

Tässä jotain erilaista. 3D tulostetut kahvat.
Kuva
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Braven kirjoitti:Tiedätkö muuten mitä noi Z ja V magforcet tarkoittaa? Se tulee puolan muodosta. Z on tasainen puola. V on v:n muotoinen. Mulla on yhdessä Steezissä V puola. Se on pitkäheittoisin nuista mun Steezeistä. Heittää pidemmälle, mitä SV puolainen, mutta on vähän herkempi sotkemaan ihan keveillä vieheillä.
Juu, ja Magforce V:ssa ilmeisesti myös ne painot on (V-puolan) 'ansiosta' jyrkemmässä kulmassa kuin tavallisessa tasapohjaisessa puolassa, jolloin jarrupalat pyrkivät ulkoasentoon kovemmalla voimalla kuin tasapohjaisessa puolassa. En ole verrannut puolia, näin vain luin tackletourista. Laitoin omaan Steez 103 puolaan HLC jousen, siitä tuli huippuhauska ja toimiva. Taimenlusikkaa pystyy vaivatta heittämään vastatuuleen vailla pelkoa sotkuista kunhan Magforce on säädetty oikein. Lisäksi painavaa heitin tolla lähes yhtä pitkälle kuin HLC Zillionilla (jotain 130 m kummallakin). Mutta mahtavan kiva ja toimiva puola tuo Steez 103 V puola etenkin HLC jousella.
Braven kirjoitti:Magforce 3D, josta en osaa vielä juurikaan kertoa, paitsi että se on hiivatin pitkäheittoinen.
Tjoo, itsekin päivän verran heittelin Magforce 3D:llä. Kiinnostaahan tuo laite pientä insinööriä, kuten mua, toki. Perus Magforce säätö kääntää magneettirinkulaa, joka taas vaikuttaa syntyvän magneettivuon voimakkuuteen. Ja se Magforce 3D:n säätö taas liikuttaa magneettipakkaa kohden induktoria. Tähän kun liitetään keskipakopalojen toimesta jousivoimaa vasten liikuttama induktori, niin 3D:llä saadaan aikaiseksi erilaisia jarruprofiileja. Mä siinä päivän ajan hain erilaisia kombinaatioita, enkä kovin pitkälle päässyt, kun oli siis vaan päivä aikaa hakea hyvää kombinaatiota yhdelle painolle. Erilaisten säätöjen hakemiseen eri uistimilla menee sitten aikaa tuhatkertaisesti ja tarvitaan läppäri mukaan, missä on Exceli auki, ettei säätökombinaatiot huku. Päädyin sitten kuitenkin, että ehkä tämä keskisäätö Magforce 3D:sta on just hyvä ja sitten haetaan siitä perus Magforcen säädöstä se sopiva.

Mutta periaatteessa kai on niin, että painavaa ja virtaviivaista uistinta heittäessä, kuten vaikka lähemmäs 100 g rannikkovaappu (saako niillä kalaa?) niin oikea säätö pitäisi löytyä 3D:n alueella 'max distance' ja sitten vaikka ison heittovastuksen vaikka spinnerbaitin heittoon paras säätö pitäisi löytyä sen 'max control' alueelta. Ja perus Magforcen säätö sitten niinkuin kukin parhaaksi näkee. Mutta pane ja tiedä. Päänsä tolla 3D:lla ainakin saa sekaisin kun käy kokeilemaan.
lore kirjoitti:Mun mielestä Daiwa ja Dööri eivät kilpaile keskenään, ne painivat eri sarjassa.
No, tuo kyllä pitää paikkansa. Pitäis ehkä käydä kokeilemassa 5500 CS Mag Elitellä, miten sillä voimaheitot lähtee. Veikkaan ettei yhtä pitkälle kuin SV Zillionilla Steez 103 puolalla HLC jousella tai HLC Zillionilla. Kun pitäis olla 6500 mallin Dööri, niin sitten ehkä, kun 5500:ssa siimanjakaja käy liian tiuhaan jo tollaisessa heitossa.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Aloin lukea tätä ketjua alusta alkaen. Täytyy sanoa, että mahtava tietopaketti on tämä. Vielä jäi seuraavaankin kertaan lukemista, eli yhdellä istumalla en päässyt loppuun asti. Niin ja vavanrakennustarpeetkin laitoin tilaukseen 8-) Taidan aloittaa kustomoimalla niistä materiaaleista mitä löytyy jo valmiina. Vapa-aihiota en siis tilannut vielä. Yksi kevyt Lamiglass perhovapa on kyllä adottanut rakentamista jokusen vuoden. Varmaan 5 :D

----

Saapui eilen CRB manual wrapper teline. Ensi vaikutelma on kyllä vähän *höh*, ei meinaan ihan hirveesti maksa valmistaa moista. Mutta toisaalta kun mulla ei ole muuta telinettä aiemmin ollut kuin kolottu pahvilaatikko + perhonpidinrulla, niin olis se aika hankala tyhjästä nyhjästä ja itse rakentaa moista. Että eiköhän toi ihan hintansa arvoinen kuitenkin ole muovisuudestaan huolimatta. Olis kyllä ehkä silti pitänyt ottaa puuteline ton sijaan, mutta eiköhän tuo asiansa aja.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Braven, mistä aihiosta olet kevytvapaa tekemässä tai suunnittelemassa? Mä olen kans miettinyt, että pitäis joku tehdä. Aihiota en ole saanut päätettyä. Aihiot ei tosiaan välttämättä maksais ’mitään’: https://www.rodhouse.fr/en/2-34-pieces- ... 06516.html
Toisaalta mitään tarvetta tuollaiselle ei ole, mä luulen että tosta ’erittäin kärkitoimisesta ahvenvavasta’ (Daiwa Prorex) tulee aikas hyvä kunhan saan tusattua siihen sen mieluisan kahvan. Mutta olishan tommoinen UL vapa hassu laite. Nurkissa toki olis aftm 3 vai 4 Lamiglass lasikuituvapa-aihio, minkä kyllä periaatteessa vois hyödyntää UL hyrrävavakskin. Näyttää vaan olevan epämiellyttävän arvokas siihen.
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Bushido CB68/6-12 on namu. Samoin MHX:n 0 ja 1 loppuiset. Phenix K2 myös jos on pätäkkää.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja KMan »

Mistä osia ja tarvikkeita? Parhaillaan tarttisin ainakin kelakiinnikkeen ja kahvakorkkia japanilaisen Nagata-vavan kunnostamiseen, mutta hyrrävavan rakennuskin kiinnostaisi.

Ja tarttisin korkkilevyä jolla voisi ympäröidä kelakiinnikekohtia/ jenkoja. Tai olisiko fillaristongan päällystenauhaa hyvää siihen.

Olen 80-luvun alkupuolella tehnyt Lamiglass-aihiosta kuutosluokan perhovapani. Mukava vapa vieläkin.

Seuraavat löysin, onko tuttuja? Löytyykö kivijalkaa kotomaasta tai nettikauppaa?

https://www.hilevel.se/en/
https://www.tackleuk.co.uk/Shop/RodsRod ... ccessories
https://www.rodhouse.fr/en/
https://www.tackle24.de/index.php?s=3&lang=eng
http://www.rodringsandthings.co.uk/
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Hilevelistä ja Rodhousesta olen tilaillut. Ja sitten Mistpoolista toki. Vavanrakennus kivijalkaa ei tietääkseni ole Suomessa. Vissiin niin pienen porukan business se, ettei tahdo kannattaa.
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

jvelth74 kirjoitti: 15:47:20 17.06.2019 Hilevelistä ja Rodhousesta olen tilaillut. Ja sitten Mistpoolista toki. Vavanrakennus kivijalkaa ei tietääkseni ole Suomessa. Vissiin niin pienen porukan business se, ettei tahdo kannattaa.
Juu, eipä meitä ole ku muutamia, jotka rakentaa useita vapoja vuodessa. Itellä vakiintunut noin vapa/viikko. Ei jaksa sykkiä enää.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Braven kirjoitti: 06:07:20 18.06.2019Juu, eipä meitä ole ku muutamia, jotka rakentaa useita vapoja vuodessa. Itellä vakiintunut noin vapa/viikko. Ei jaksa sykkiä enää.
Haha! Vain 52 vapaa vuodessa :D
- Jukka
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja KMan »

OK. Taidan ensiavuksi kiinnitellä pariin katkenneeseen kärkeen uudestaan kärjen renkaita ja tohon Nagataan ehkä jollain letkukiristäjällä kelaa kiinni, et pääsee heittelee. Joskus sitten oikeeta kunnostusta ja uusimista.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Lisää valkoisia omaan kokoelmaan. American Tackle ehdotti hydrodippausta ni pakkohan siihen oli tarttua. Aihio on Bushido SWB710/15-30.
Kaveri maalasi kelakiinnikkeen, loput mun omaa jälkeä. American Tacklen MW18 titaanirenkaat.
Vavan nimi on Talvisota. :bigboss:

Kuva
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Onhan kyllä vinhan näköinen! Hieno / erikoinen.
- Jukka
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Mertsarikevytsinko talvisodan hengessä, aplodien paikka.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Hmmm ... Eli lakkasitko/maalasitko hydrodippaamalla koko vavan?

Aikamoista :-D
- Jukka
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

jvelth74 kirjoitti: 19:21:04 15.07.2019 Hmmm ... Eli lakkasitko/maalasitko hydrodippaamalla koko vavan?

Aikamoista :-D
Mä en ole sitä itse tehmyt. Ammattilaiset dippasivat sen mulle.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Itserakennetut vavat

Viesti Kirjoittaja Braven »

Pitkästä aikaa tännekin jotain. En kovin usein tee wrappeja kahvojen välin koristeeksi, mut eilen illalla tuli pakottava tarve "wräpätä".

https://www.youtube.com/watch?v=Tpcl0H6DKfU
Vastaa Viestiin