Perhovapa mulle

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itse hakisin harjusvavaksi nelosluokkaista. Nelosluokkainen on ihan tarpeeksi kevyt fiilistelyyn, ero viitoseen on huomattava, mutta myös kolmoseen. nelosluokan vavalla väsyttää kalan myös nopeammin kuin kolmosluokkaisen, mikä on mielestäni todella tärkeä ominaisuus mikäli kalan aikoo kesähelteilä myös vapauttaa. Mikäli kaikki mitä saadaan tapetaan, niin tuo ei tietenkään ole mikään ongelma. Lisäksi nelosluokkaisella on isommat mahkut saada +50cm kala ylöskin asti, joskin siitäkin niitä tippuu, varman päälle jos haluaisi pelata niin kannattaisi käyttää pelkkää kuutosluokkaista vapaa...

Spekseihisi sopivia vapoja, joista omaan itse kokemusta ja joista olen pitänyt, ovat Hardyn Angel2 (namu, namumpi, namuin) ja Vissun GT Four joka on hintaisekseen todella laadukas. Sagen XP on myäs mun mielestäni hyvä, mutta sitä ei enää valmisteta.

Mitä tulee tuohon Toffon professionaaliin niin omistan sellaisen kasiluokkaisena. Ihan kiva keppi, ei nyt mikään supervapa, mutta hinta kohtaa ehdottomasti laadun. Ei tosin mikään heittotykki eikä myöskään supernopea nykystandardein mitattuna, mutta pinturointiin nyt noita speksejä tarvitsekaan.

Kelaksi, hmm, Galvanin Torque on kiva, vai mitä Ruutta? sellainen pitäisi itsekin nelosen vapoihin hommata jossain vaiheessa.

Aika pientä öttiäistä oot sitonut, mun näöllä noita ei edes bongaa vedestä, #14 pitkälti pienin mitä pystyn uittamaan ilman kiikareita.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Ok.

Tuo kolmosluokka on sellanen mistä voi joustaa suuntaan jos toiseen. Ainoa mistä en tingi on se, et tarviin/haluan selkeesti vitosta rennomman, pehmeämmän ja siromman paketin. Kun tulee jonkun verran heiteltyä myös sisävesissä affenta sun muuta, niin tuollanen kolmonen, tai nelonen,(#3-4 optimi?) ois myös ihan oiva lampivapa.

Vissuja kans funtsin, noista toffoista kun ei itellä ole mitään kunnon kokemusta entuudestaan. Pitää kans jotain hyväkuntosia käytettyjä jahata pk.netistä, jos ei muuten löydy. Mitä tällä sitten käytännössä viskoisin, niin pintureita, pupeja, nymfejä, emergenttejä, ja ihan pieniä uppoja, eli silleen aika kevyeen hommaan tulisi.

Kiitos jo tästä, lisää saa laittaa tulemaan jos on kellä näkemyksiä ja tuntemuksia.

EDIT

Lisätääs vielä Vision Nite vapojen listaan.
Kuis tää Nite sitten pienemmissä luokissa käyttäytyy? Esim #3 7,6 kinttunen. Kokemuksia kuullut vaan isommista kepeistä, en mistään pienistä luokista.
- Ranger Smith -
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Nyt olisi hakusessa joku #6/7 keppi lampi/streamerikalastuskseen. Mitkään Vissut, Loopit tms. suurbrändit ei tule kysymyksen. Nyt olen katsonut lähinnä Sonikkeja ja Hanakkeja. Kommentteja otetaan vastaan ja/tai muita hyviä vapaehdotuksia. Hintaluokaltaan mielellään alle 250e
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Moro. Alotetaan heti tarkentavalla kysymyksellä: ootko miten nopea/kokotoimista vapaa vailla + rajasitko 'suurbrändit' pois vapojen ominaisuuksien/laadun/hinnan takia?
- Ranger Smith -
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Jotain medium/semi nopeaa ajattelin. Lähinnä rajasin nuo pois, koska noissa meinaa välillä merkki maksaa ja "samanlaisen" ominaisuuksiltaan saa huomattavasti halvemmalla :mrgreen: Noissa halppis merkeissä voi tehdä halvalla todella hyviä hankintoja. Tottakai saa myös merkkivapoja ehdottaa, jos vain hinta ja laatu kohtaavat :)
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

Tästä ei omia kokemuksia, mutta kaikki vapaa käyttäneet ovat kehuneet.
Äskettäin vasta rantautunut Suomeen:

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=974

Kyseessä siis Sonikin Sk3.

Edit. Pk-netin arvosteluissa Hirvasen tekemä varsin puoltava arvostelu ko. kepistä.
Myös Sonikin Sk4 löytyy arvostelu samalta sivulta.

http://www.perhokalastajat.net/index2.p ... lut&id=221
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Yksi merkki jossa mielestäni hinta ja laatu kohtaa ja josta itselläni on kokemusta on TFO, jota myös mm. Mistpool myy. Kannattanee siis tarkistaa myös Toffon mallisto.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Myöskin tuo TFO:n Axiom on ollut harkinnassa. Nuo Sonikit on kyllä myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Minulla on pienemmässä luokassa tuo sk3 ja ihan ok kokemuksia siitä.

Onko Mikey noista TFO:n vavoista joku tietty malli mitä olet kokeillut/suosittelisit?
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

En sanoisi, että Vissulla on merkkilisää hinnassa. Esim. Niteä porukka kovasti hehkuttaa ja vapahan on edullinen. Vissulla saa myös oikeasti toimivan takuun kaupan päälle.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Ja saman lisäisin myös Loopille. Ite olen omissa vapavalinnoissa painottanut pitkälle sitä, et takuu toimii nyt ja jatkossa moitteetta. Uskallan väittää, et jos haluaa esim. erittäin vähän käytetyn Vissun tai Loopin, niin varmasti irtoaa tuohon 250e hintaan. Poistomyynneistä löytyy myös kovia vapoja pieneen hintaan.
- Ranger Smith -
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kertokaas mulle kun tässä vissun takuuta kehutte (joka on toki kohdallani toiminut moitteettomasti) että minkä valmistajien takuut EI toimi? Tällä hetkellä suomeen tuotavista merkeistä en ole itse törmännyt yhteenkään jonka takuut ei pelittäisi, ja aika paljon vapoja olen pistänyt remonttiin. :roll:

Mielestäni Timzer on oikeilla jäljillä kun haluaa kokeilla jotain "vaihtoehtoista" valmistajaa. Uusien ja erilaisten vermeiden testaaminen on mielestäni osa tämän lajin suolasta.

Himoitsemassasi luokassa olen Timzer heiluttanut vain Lefty Krehiä mutta se ainakin vaikutti kivalta. Myös Finesse ja Axiom ovat varmaan ihan hyviä vapoja mutta niistä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Niin no, ehken sikäli väärin sanottu et takuu toimii tai on toimimatta, mut nopeudessa tuntuu olevan aika paljon eroa valmistajien kesken. Olen ite onnellisessa asemassa kun en ole perhovapojani katkonut, mut vierestä olen saanut seurata muutaman vavan takuuruljanssia; tähän asti Vissulla kaikkein nopein ja kivuttomin, Orviksella ja G.Loomiksella kaikkein kankein ja hitain. Kaikista mun perhokamoista ehken noin 10% on merkiltään Vision, eli sinällään tätä puhetta ei kannata ottaa minään markkinointiesitelmänä, missä on kytkykauppa takana.

Jos uusia ja edullisia kepakoita kaipaa, niin muistaakseni Sonikin ohella halpoja on ainakin FlexTec, Sharpes of Aberdeen, Eagle Claw ja Fladen. Ei kait nuo suurelta osin maksa kun muutaman kympin, taitaa tuo Aberdeen olla kaikkein hintavin, yli 100e. Pk.netistä ainakin luulisi löytävän hehkutusta jokaisesta em. merkistä, tuntuuvat aika moniin luokkiin noita tilaavan.
- Ranger Smith -
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kieltämättä monen valmistajan takuuhuollot voi välillä venähtää, varsinkin jos takuuhuolto on rapakon toisella puolella. Sen takia kannattaakin omistaa varavavat ja mielellään myös varavaravavat. ;)

Visionin takuuhuolto on kyllä salamannopea. :juu:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Tuossahan se on yksi probleema jos lähin vavan huoltopiste löytyy telluksen toiselta puolen. Muutenkin rahdeissa sun muissa kestää, ja jos vavan myyjäkin alkaa kanittaa välissä niin suht pitkä takuureissu on odotettavissa.

Mullakin jos pätäkkää ois enemmän niin ostasin kaikkiin luokkiin tuplavavat missä ei vielä varakappaletta ole. Talvella vapaa on aikaa odotella vaikka kuin, mut sesonkiaikana kun särähtää niin kyrpii odotella pidemmän aikaa.

Jos en pahasti väärin muista niin Sharpes of Abderdeenin taimenluokkaa on kehuttu hinta/laatusuhteeltaan hyväksi ostokseksi, tais jossain pk.netin syövereissä olla siitä juttua. Mulla kaiken rehellisyyden nimissä ei noista listaamistani merkeistä ole muuta kokemusta kuin vitosluokan Fladenista, joka heitto-ominaisuuksiensa perusteella pääty mulle pilkkivavaksi kirjolohen pilkintään. Sillä lähinnä noita merkkejä heitin et on ainakin jotain mitä selata, myös ulkomaalaisilta saiteilta ja/tai kaupoista.
- Ranger Smith -
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kuulapää kirjoitti:[...] vitosluokan Fladenista, joka heitto-ominaisuuksiensa perusteella pääty mulle pilkkivavaksi kirjolohen pilkintään.
Reps. :lol: :lol:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Vision 17
Hamekentän sentteri
Viestit: 3778
Liittynyt: 16:40:31 17.02.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Tarttis kanssa tässä hankkia joku vapa.. Oon ajatellut jotain 7/8 luokkasta 9-10´ jalkasta, hintaa sais olla maksimissaa n.300€, mutta ei se ihan tarkkaa oo.. Olisko kellään mitään suositeltavaa, noissa luokissa/jaloissa?
"Jo vain hauki on hyvä kala, varsinkin isompi. Tuollaisen 5-10kg hauen, kun heittää rantaviivalle poikittain, niin kyllä nousee vene liukkaasti rannalle"
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja mutku »

Semmonen joka kestää ne sun lyijysiimat vai mitä ne on,
kattellu vaan että äijä viskoo sinne vastapäiselle terassille koskella :lol:
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Mie tartteisin setin jolla pystys emäntä ja muksu (8 vuotias) opettelemaan perhokalastusta.
Onko 5 luokka liian iso vai tartteisko olla vielä pienmpi?
Niin no ja ei tartteis älyttömästi hintaakaan olla.
Tai mihin rahaan sais semmosen järki paketin.

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
HenkkaL.
Viestit: 39
Liittynyt: 06:14:50 29.12.2008

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja HenkkaL. »

Tiedän yhden scottin vavan mikä on ollut jo varmaan 2,5 vuotta takuuhuollossa.. Lisäksi paljon on kavereilla ja tutuilla ollut yli puolta vuotta ja sellasta. Vissulta on yleensä tullu päivässä tai kahdessa. Toki etäisyydet on vähän eri.
ihalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 20:22:35 12.12.2009
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja ihalainen »

sampukka kirjoitti:Mie tartteisin setin jolla pystys emäntä ja muksu (8 vuotias) opettelemaan perhokalastusta.
Onko 5 luokka liian iso vai tartteisko olla vielä pienmpi?
Niin no ja ei tartteis älyttömästi hintaakaan olla.
Tai mihin rahaan sais semmosen järki paketin.

T: Sami
TFO:n Bug Launcher #5/6 vois olla hyvä hankinta junnulle ja miksei myös emäntäkin vois sillä reenata. http://www.templeforkflyrods.com/produc ... chers.html
Kannattaa kysyä Campstationin Joonakselta, jos vaikka toisivat suomeen muutaman vavan.
http://www.campstation.com/
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Mikey kirjoitti:Kertokaas mulle kun tässä vissun takuuta kehutte (joka on toki kohdallani toiminut moitteettomasti) että minkä valmistajien takuut EI toimi?

About kaikki jenkkimerkit. Ei voi kehua, jos menee kuukausia ja lähes kaikki taitavat tuostakin veloittaa useita kymppejä. Orvikselle iso plussa multa, mutta pystyinkin asioimaan Englannin kautta. Guiden kanssa osalla ollut ongelmia (mm. tullut vääriä osia). Loopilla kai oli aika paljon häikkää muutama vuosi sitten. Eivät tahtoneet ottaa oikein mitään takuuseen vaan kuulemma oli aina käyttäjän vika. Nykytilanne kai parempi? Tuossa nyt muutama esimerkki...
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itselläni jenkkimerkeistä Scott on toiminut hyvin. Rahdit jouduin toki maksamaan itse, mutta tämä oli tiedossa jo vavan ostotilanteessa joten en kutsuisi sitä takuuongelmaksi. Myös Loopin takuut ovat toimineet omalla kohdallani ihan hyvin (Green Line).

Guiden ja Orviksen takuista minulla ei ole kokemusta. Sen sijaan omalla kohdallani Scierra on toiminut moitteettomasti.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Temppu
Viestit: 829
Liittynyt: 22:41:19 23.10.2006
Paikkakunta: Rusko

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Nostellaan tätä hieman.

Itsellä hakusessa yleisvavaksi 9-jalkanen #5-6 nopeatoiminen vapa/setti, mielellään 4-osaisena. Kävin tuota Vision Mag vapaa hetkuttelemassa. Onko kellään kokemuksia tästä kepukasta? Kelaksi aattelin Hardyn kasettia. Onko muita nopeatoimisia kepukoita suositella ja kannattaako aloittelijan samantien laittaa enemmän rahaa vapaan kiinni, esim. Angel 2?
Jos tekee aina samaa, saa aina samoja tuloksia.
Vision 17
Hamekentän sentteri
Viestit: 3778
Liittynyt: 16:40:31 17.02.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Visionin Cult:ia voisin suositella, omaan mieleen ainakin loisto vapa...
"Jo vain hauki on hyvä kala, varsinkin isompi. Tuollaisen 5-10kg hauen, kun heittää rantaviivalle poikittain, niin kyllä nousee vene liukkaasti rannalle"
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Veronpalautusrahat on helppo tuhlata mielessään moneen kertaan, ja yksi kohde olisi kunnon perhosetti. Noin kymmenen vuotta olen satunnais-perhostanut Loopin Adventure-setillä joka taitaa olla luokkaa #6 ja ysikinttuinen. Hakusessa olisi nyt asteen kevyempi, #4/5 keppi, pituutena tuo 9' lienee aivan passeli.

Ajatus olisi, että hankin myöhemmin tarvittaessa vaikka #7/8-luokan vavan streamer-kalastukseen. Eli en hae siis mitään kompromissivapaa, vaan tämä keppi tulee enemmän kevyempään (siian/)harjuksen/taimenen kalastukseen. Pääasiassa uskoisin heittäväni vavalla pinturia, mutta kyllä sillä jotain pikkustriimeriäkin pitäisi pystyä vielä tarjoamaan, eli kuitenkaan mitään ultrakevyttä naatiskelu-vapaa ei kannata suositella. Vapa saisi mieluummin olla nopea kuin hidas, tuo Loop tuntuu olevan turhan hidas omaan käteen.

Keloihin minulla ei ole mitään erityistä intohimoa, ja tässä luokassa se tuskin on niin tärkeäkään, eli painoarvo saa olla vavalla. Siimakin toki tarvitaan. Budjetti koko setille max. 500€ - mitäs hankitaan? :)
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Vastaa Viestiin