Kirjolohivaapuista

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Lohimies
Viestit: 37
Liittynyt: 15:40:54 19.04.2008

Kirjolohivaapuista

Viesti Kirjoittaja Lohimies »

Terve,

Olen laatinut kasan n. 7 cm (+porrasturpalevy) vaappuja. Mieleeni on alkanut kiiriä, onko tuossa pari senttiä liikaa. Olen lueskellut, että n. 5 cm olisi optimaalinen. Tulee kuitenkin paljon vaivaa ja kustannuksia, jos alan oivalliseksi havaittua vaappua (ainakin taimenille) muokata ja tilata suurissa erissä.

Onko teillä kokemusta, onko 7cm kapulalla virkaa kirrejahdissa?
Avatar
arskatehtaalla
circumcisioa vailla
Viestit: 497
Liittynyt: 21:34:50 16.02.2006
Paikkakunta: Eteläpohojammaa

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

Minun oma mielipide on, että noissa on n. puolet liikaa. Kalastan itse kirrejä 3,5-4cm. ja ehdottomasti kieli levyisellä vaapulla. Mutta mieltymyksiä ja tapoja on monia. Mutta noilla eväillä olen itse onnistunut mielestäni aikas hyvinkin...
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7638
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Tuolla on jotain kirbelli vaapuista http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... ohi+vaaput
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

No emmä tiiä onko tuo 7cm nyt liikaa, Se vähän riippuu vaapun massasta eli minkä kokoinen se vaappu on muuten. Jos esim. soutu-uisteluun tekee 7cm "tikun" niin aivan varmasti saa kirjolohia. Jos taas tekee vähän tukevamman vaapun esim. joku pullukka niin se on taas vähän liian iso, tosin ottaa kirjolohi siihenkin.

suurin vaappu millä olen kirjolohen saanut oli 11cm rapala magnum toiseks suurin rapala fatrap 7cm.
Toki jos heittoon haluaa esim. koskelle niin varmaankin joku 4-6ccm ois passeli. 5-6 senttinen pisaran mallinen porraslevyllä ja kirjolohta tulee.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Hero
Kotkan kopiosorvi
Viestit: 335
Liittynyt: 18:47:55 06.11.2007
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hero »

Mun mielestä 7cm ei oo viel liian iso, tietty riippu kans siitä et onko kuinka pullea, niinku perza tossa jo sanokin. Mut kyl toi alkaa olemaan jo siin rajalla, et jos pelkästään kirjolohta yrittää, niin en tosta ainakaan isompaa hommais.

Ite teen 6,5cm vaappuja kirjolle ja taimenelle, ja kummatkin on kelpuuttanu hyvin, eli kyl tommonen "isompikin" kelpaa hyvin kirjolle.
Avatar
Jamo81
Matkanjohtaja
Viestit: 1448
Liittynyt: 19:09:17 02.04.2009
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jamo81 »

Nojuu nojuu.... Toi 7cm on kyllä aika rajoilla, kyl ottaa tohonki mut kyllä mulla itellä on parhaat kokemukset n.4cm vaapuista, niihin ainakin iskee hanakasti vähän huonommallakin otilla!!
Itse teen kirrelle just tota 4cm(kieli levyllä) ja taimenelle sitten isompia 5-8cm.(porras levyllä) :lol:

Pari viikkoo ja sit pääsis omia uutuuksia testaileen!! :twisted:
Työ haittaa harrastusta!Vai oliko se toisinpäin??
Kimo
Viestit: 79
Liittynyt: 00:46:33 22.07.2008

Viesti Kirjoittaja Kimo »

kirjoo oon saanu 2-11 senttisillä vaapuilla.
Omat näkemykset on et jos pienellä hakee niin kannattaa tosi pienellä ja jos isommalla vaapulla niin sitte 6-7 senttinen on hyvä.
Lohimies
Viestit: 37
Liittynyt: 15:40:54 19.04.2008

Viesti Kirjoittaja Lohimies »

Kiitos vastauksista. Laitoin kuitenkin Immoselle tilaukseen 5 cm:n pienennökset uudelleenmittauksen jälkeisestä 6,5 sentistä. Turpalevytys menee nyt varmaankin uusiksi. Hieman jännittää, miten saan vaaput opetettua taas uimaan.

Kokemukset 6,5 sentin vaapuistani ovat muuten erinomaiset. Taimenet ovat kelpuuttaneet mainiosti. Kyseessä on melko solakka vaappumalli, eli kyllä tuolla edelliselläkin versiolla varmasti olisi tulosta alkanut ajan mittaan tulla myls kirjojen suhteen. No - ihan mielenkiintoista on tehdä vaihtelun vuoksi toisenlaistakin mallia.
Avatar
arskatehtaalla
circumcisioa vailla
Viestit: 497
Liittynyt: 21:34:50 16.02.2006
Paikkakunta: Eteläpohojammaa

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

Laitampa vielä tähän tämän päivän saaliin. Kyseessä siis omavalmiste 3,5cm. kielilevyiset vaaput.
Liitteet
tu.JPG
tu.JPG (53.26 KiB) Katsottu 3973 kertaa
Avatar
Jokke
Kölvi
Viestit: 476
Liittynyt: 10:57:22 09.04.2006
Paikkakunta: KAUHAjoki

Viesti Kirjoittaja Jokke »

mielestäni 7cm on liikaa.. vaikkakin uinnistakin riipuu, onko pikkukalan uinti vai iso potku..

komiat lammikko lohet arskalla.. monenko miehen kiintiöön kalastit..?? :D
eikö gantti gestä...
Avatar
arskatehtaalla
circumcisioa vailla
Viestit: 497
Liittynyt: 21:34:50 16.02.2006
Paikkakunta: Eteläpohojammaa

Viesti Kirjoittaja arskatehtaalla »

4 päiväkorttia. Itselle ei tullut noista yksikään. Olin vaan soutajana...
Lohimies
Viestit: 37
Liittynyt: 15:40:54 19.04.2008

Re: Kirjolohivaapuista

Viesti Kirjoittaja Lohimies »

Olen pohjustellut uutta 5 cm:n kirjolohivaappua. Havaitsin oitis, että lohi- ja taimenvaapun koukkunumero 6 on auttamatta liian suuri. Millaista koukkukokoa olette suosineet vastaavan kokoisissa kaksikoukkuisissa malleissa? Onko 8:n tai 10:n tartutuskyky riittävä?

Varsi saisi olla varsin lyhyt. NK-62:ssa varsi on kutosessa ainakin varsin pitkä. Otetaan vinkistöä vastaan. No joo - "kokeilemaan kauppaan vaan" lienee paras neuvo tähän.
Avatar
Jamo81
Matkanjohtaja
Viestit: 1448
Liittynyt: 19:09:17 02.04.2009
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kirjolohivaapuista

Viesti Kirjoittaja Jamo81 »

Hei

Tota tota

Vaapun mallista riippuen nro.12-8 taitaapi olla sopiva...

Itse koukutan isomman mallini nro 8 koukulla (n.6cm vaappu)
ja pienemmässä mallissa on sitten nro.12 ja 14 (4cm vaappu)

Kokeilemallahan tuo selviää.
Työ haittaa harrastusta!Vai oliko se toisinpäin??
Vastaa Viestiin