Kalakukko

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Kalakukko

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Pistetäänpä kunnon kalakukko-ohje. Kulkenut vaimon suvussa ja en minäkään tätä panttaamaan ala Mainittakoon että kertaakaan en tällä ohjeella ole epäonnistunut. Eli aina ollut hemmetin hyvää evästä tuulen suojaan pisteltäväksi kun kukon tekoon olen vaivautunut.

KALAKUKKO

6-7dl vettä
4,5-6dl vehnäjauhoja
2tl suolaa
1tl leivinjauhetta

Alustetaan ruisjauhoilla. Vaivaa pöydällä sopivan sitkeä taikina. Kaulitse littanaksi. Pohjalle riisiä, saa olla suht reilustikin. Riisin päälle kaloja ja raitalihaa (siankylkeä) kerroksittain. Joka väliin reilusti suolaa. Kasataan uunipellille, veden ja veitsen kanssa saa siloteltua saumat "liimaamalla" umpeen.
Sitten tärkein, eli paistaminen:
Ensin 200-300 astetta n. 25 minuuttia.
Kukko pois uunista ja reilusti voita pintaan. Saa ottaa n. 100 gramman lämpäreen paperiin ja pyöritellä sen kuuman kukon pintaan.
Kääritään kukko folioon ja pienennetään uuni 200-asteeseen. Annetaan olla reilu tunti.
Pienennetään uuni 120-asteeseen ja annetaan hautua vähintään 6 tuntia.
itse pistän kukon alkuillasta uuniin ja juuri kun rupean nukkumaan niin pienennän uunin 120:een. Sitten joutaa kukko olla aamuun asti uunissa. Jos aamuyöstä herää, voi käydä kääntämässä uunin nollille ja antaa hautua jälkilämmössä. Yhtä hyvää tulee
Tämän jälkeen kukko otetaan uunista, kääritään ensin voipaperiin ja sen jälkeen pyyhkeeseen. Tämän jälkeen odotellaan että kukko jäähtyy ja sit ei muuta kuin maiskutusten kera ääntä kohti!
Toivottavasti maistuu! Ainakin ajankohtainen aihe näin pilkkikauden kynnyksellä :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Läks muikkutäytteinen tällainen just uuniin muhimaan... huomenna herkutellaan! =D>
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Kalakukko

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Tumi kirjoitti:vehnäjauhoja
Ei saatana!
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Mikäs tossa on pielessä? Varsin onnistunut kukko tuolla ohjeella on tullut... Ei ole vielä kukaan moittinut...
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Tuo pullataikina.
Ruisjauhoja kukon kuoressa yleensä käytetään.

Makunsa kullakin...
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
Holmes
Asfalttiviidakon Vaeltava Aave
Viestit: 2205
Liittynyt: 19:32:43 10.11.2006
Paikkakunta: Hellsingfors

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Varmaan ajatuskatkos Tumilla. Ei kukkoa vehnästä leivota. Tai jos joku leipoo, niin kuvaa kehiin friikinkukosta..
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Eikö herroilla pelitä luetun ymmärtäminen? Ohjeessa lukee varsin selvällä suomen kielellä ALUSTETAAN RUISJAUHOILLA! Vai luuletteko tosiaan että jos pistää 6dl vettä ja 6dl jauhoja niin siitä tulee sitkeä taikina? Tuo vehnäjauhomössä on löysä liru johon lataistaan vielä kilo ruisjauhoa kyytipojaksi että tulee kunnon taikina.
Ooksää Jyffe leiponu monesti oikeaa ruisleipää oikeassa leivinuunissa? Mä olen joitain kymmeniä kertoja sellaista 12 limpun taikinaa vaivannut. Ja kas kummaa, siihenkin tulee pieni osa vehnäjauhoa...
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Piti ihan vitutuspäissään kuukkeloida kalakukko... Katos vaan, jopa Hanna Partasen leipomossa kukon kuoreen käytetään pieni osa vehnäjauhoja. Kandeisko jonkun käydä kertomassa niille et ne tekee kukkoja ihan vituiks. Pullataikinasta :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Poijiilla leipomisen perusteet kadoksissa.....:)
Vehnäjauhot on leipomisen perusta.
Lähes kaikissa kauppojen "tummissa" leivissä on vehnäjauhoja.

Yks tarkennus tuohon kukko-ohjeeseen ennen kuin kokeilen.

Ovatko riisit valmiiksi keitettyjä?
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

:D Ei ole riisit keitettyjä. Raakana vaan pohjalle, imee mukavasti kypsennyksen aikana nesteet ja kypsyyvät siinä samalla. Pohjasta tulee näin erinomaisen maukas. Ja riisiä sen verran että kukon oletettu pohjapinta-ala peittyy. Ei siis tarvitse tuuman kerrosta pistää :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
moj67
Viestit: 308
Liittynyt: 15:02:46 25.08.2006
Paikkakunta: Messukylä

Viesti Kirjoittaja moj67 »

Nuo riisit on kyllä aivan ehdottomat kukon sisään laitettuna. :!:
Niinhän se vanha kansakin sanoo, että hyvä kukko ei "laula" ja sen "laulun" myötä yleensä parhaat aromit karkaa ulos :wink:
Kun synnyit Sinä itkit ja muut nauroi,,,
Elä elämäsi niin, että kun kuolet Sinä naurat ja muut itkevät,,,
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Tumi kirjoitti:Ooksää Jyffe leiponu monesti oikeaa ruisleipää oikeassa leivinuunissa? Mä olen joitain kymmeniä kertoja sellaista 12 limpun taikinaa vaivannut. Ja kas kummaa, siihenkin tulee pieni osa vehnäjauhoa...
Touh
Aika monta kertaa. Joka talvi lämmityskauden aikana meidän taloudessa syödään omatekoista ruisleipää.
Vehnäjauho ei kuulu ruisleipään, joten et ole oikeaa leipää tehnytkään.

Ilmeisesti pilaat vielä tuon "ruisleipänisutaikinan" hiivalla :?:

Leipomisen perusteet ovat silloin kateissa, jos ruisleipätaikina pitää pilata nisujauhoilla ja hiivalla.
Viimeksi muokannut Jyffe, 15:11:30 29.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Jyffe kirjoitti: Ilmeisesti pilaat vielä tuon "ruisleipänisutaikinan" hiivalla :?:
No enhän toki. Juuri kulkenut monta sukupolvea suvussa. Aika jännä että en ole oikeaa ruisleipää leiponut. Mites tuo kalakukko? Sekäänkö ei ole oikea kukko kun siihen tulee vehnäjauhoja? :lol:
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Mikä kalapulla, -viineri tai -torttu lienee. En minä tuota kukoksi kutsuisi.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

No perskeles. Onko antaa parempi ohje?
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Itse pidän kainuulaisesta tavasta, jossa kukko tehdään juurella hapatettuun 100% ruistaikinaan.
Täyteisiin sen kummemmin kommentoimatta.

Monella leipomolla on nykyään valikoimissaan 100% ruisjauholeipä. Äkkiä mieleen tulee Porokylän leipomo ja Luomuhonen. Tuo Luomuhosen leipä oli älyttömän hyvää, kun satuttiin ottamaan sitä evääksi Puruveden Lohikuninkuuteen...
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Tää joutanee poistaa... kerran ei ole kukko ensinkään... Voipi kääntyä paremmin asioista tietävien pariin jos kalakukkoa haluaa väsätä.
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Kukin tyylillään.
Äitivainaa leipoi eläessään melko paljon kalakukkoja. Monesti kyselin kuorenteko-ohjetta. Aina sanoi, että "laita siihen ruisjauhoja ja vehnäjauhoja". Eihän se koskaan itse määriä mittaillut, näppituntumalla laittoi jauhot. Halavatun hyvää oli aina ja kuoret pysyi kasassa.
Minusta on turha vääntää kättä siitä tuleeko kuoreen vehnäjauhoja vai ei. Kokeilee kumpaakin niin senjälkeen voi sanoa kumpi on omasta mielestä parempi. Tässäkään asiassa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa. Eikä se miten "minä" teen, ole aina se ainoa oikea tapa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
aaAAaa
Viestit: 6205
Liittynyt: 10:42:50 17.10.2005
Paikkakunta: Weikkolan Wapaavaltio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

..tu tätä mihinkään poisteta. Maku(u)asioista ei kiistellä, paitti jos joku haluaa. Ja kalakukkoreseptejä lisää, kiitos. Myös patakukko reseptit käy.
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

:D Olkoon sit. Pakko sanoa että mun makuun mieluinen kukko tuli. Ja ei lopuiltakaan maistajilta moitteita tullut. Kaverin kans mussuttaen helposti puoli kukkoa eilisiltana meni.

Jos joku tätä ohjetta kokeilee niin pistäkää ihmeessä kommentit tänne kans :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
Holmes
Asfalttiviidakon Vaeltava Aave
Viestit: 2205
Liittynyt: 19:32:43 10.11.2006
Paikkakunta: Hellsingfors

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Mites wasabi kukossa? Onko kukaan koittanut?..

http://www.youtube.com/watch?v=IG-R4HSOEPk
kuhan keittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22:58:27 05.01.2009

Viesti Kirjoittaja kuhan keittäjä »

Jyffe kirjoitti:Itse pidän kainuulaisesta tavasta, jossa kukko tehdään juurella hapatettuun 100% ruistaikinaan.
Täyteisiin sen kummemmin kommentoimatta.

Monella leipomolla on nykyään valikoimissaan 100% ruisjauholeipä. Äkkiä mieleen tulee Porokylän leipomo ja Luomuhonen. Tuo Luomuhosen leipä oli älyttömän hyvää, kun satuttiin ottamaan sitä evääksi Puruveden Lohikuninkuuteen...
Asiaa!!!Mutta onko tuo porokylän ruisleipä 100% ruista.....tohin eppäillä.. :shock: tuo muhosen leipä on yhdestä parraista mitä oon emättiin survonu :wink:
kuhan keittäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22:58:27 05.01.2009

Viesti Kirjoittaja kuhan keittäjä »

Jyffe kirjoitti:Tuo pullataikina.
Ruisjauhoja kukon kuoressa yleensä käytetään.

Makunsa kullakin...
kyllä kaenuulainen kala,lanttu,liha-ja pottukukko tehhään 100% ruiskuoreen,muilla mailla voe olla eri kujeet :roll: :roll:
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Kainuusta mitään aitoa kukkoa saa, kopiota valmistavat...:)

Teillä kun tuppas nuo kukot olemaan ennen sellaisia karjalanpiirakan tapaisia. Pääyistä aaki kok laaki. Johan siitä meni aromit harakoille.

Mutta onneksi teilleppäin muutti savolaisia niin saitte kukkonnekin suljettua...:)

Muistaakseni tuo vehnäjauhon lisäys ruistaikinaan liittyi jotenkin taikinan koossa pysymiseen ja sen käsittelemisen helpottamiseen. Mutta ei niissä maullisia eroja ole tekee sitten kummin vain.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Holmes
Asfalttiviidakon Vaeltava Aave
Viestit: 2205
Liittynyt: 19:32:43 10.11.2006
Paikkakunta: Hellsingfors

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Eikös vehnäjauhoja käytetä ns. liukasteena, kun kukkotaikinaa pöydällä murjotaan? Ei sitä itse taikinaan enemmälti sotketa.
Vastaa Viestiin