Vetovapoja & Keloja

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Patriotin Fighteria tuntui venemessuilla menevät todella reilusti ja reiluun hintaan. Testien mukaan todella kestävä tellinki.
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jawa »

Paskalaatuisen Patrioitin takia jouduin naaraushommiin. Eri malli mutta merkki on silti boikotissa. "Perusmallisissa" muovitelineissä tuntuu olevan reilusti laatuvaihteluita, 5-6v vanhat kestivät paljon enemmän vääntöä mitä uudemmat kun tuon em episodin jälkeen niitä vääntelin.

Edit. Strikerit tilattu.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
mausku123
Viestit: 48
Liittynyt: 18:19:23 10.08.2013

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mausku123 »

Abu Ambassadeur 7000 salmon special kelat ja UglyStik Gold Tiger plus vavat hieman hintava setti kyllä mutta eipä tarvii ihan heti päivitellä mihinkään suuntaa ja todella tyytyvainen olen ollut.
Tervasta
Viestit: 160
Liittynyt: 00:23:46 21.12.2012

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Tervasta »

Mitä vapaa suosittelette järvitaimenen kalastukseen? joku 30-40e vapa.
Tervasta
Viestit: 160
Liittynyt: 00:23:46 21.12.2012

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Tervasta »

:bigboss:
Viimeksi muokannut Tervasta, 22:24:10 08.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
warhog
Viestit: 40
Liittynyt: 12:38:09 25.12.2012

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja warhog »

Tervasta kirjoitti:Mitä vapaa suosittelette järvitaimenen kalastukseen? joku 30-40e vapa.
Pikkuplaanarit käytössä vai isot kelkat, pitääkö samat kepit sovelua myös takilaan... ?

jos kaikkien vapojen pitää olla samoja, niin suosittelen:
joko Ugly stick:in gold tigeriä tai Daiwan kattegat:tia 8 jalkasena :wink:
Tervasta
Viestit: 160
Liittynyt: 00:23:46 21.12.2012

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Tervasta »

:bigboss:
Viimeksi muokannut Tervasta, 22:23:37 08.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jos tarkotus harrastella ns. mökkiuistelua vetämällä vaappua tai lusikkaa ilman mitään ihmeempiä lisävälineitä ja nurkista löytyy jo heittokalastusvapoja niin mun mielestäni normaalit heittokalastusvavat toimii tossa hommassa ihan hyvin. Turha ostella erikseen uisteluvapoja nurkkiin jollei käytössä ole esim. plaanereita, isoja painoja siimassa jne. Tietty kovin löysä heittovapa ei toimi eli pitää vavasta löytyä jonkin verran jämäkkyyttä ettei ole jo luokilla pelkästä vaapun vastuksesta.
Tervasta
Viestit: 160
Liittynyt: 00:23:46 21.12.2012

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Tervasta »

Jani kirjoitti:Jos tarkotus harrastella ns. mökkiuistelua vetämällä vaappua tai lusikkaa ilman mitään ihmeempiä lisävälineitä ja nurkista löytyy jo heittokalastusvapoja niin mun mielestäni normaalit heittokalastusvavat toimii tossa hommassa ihan hyvin. Turha ostella erikseen uisteluvapoja nurkkiin jollei käytössä ole esim. plaanereita, isoja painoja siimassa jne. Tietty kovin löysä heittovapa ei toimi eli pitää vavasta löytyä jonkin verran jämäkkyyttä ettei ole jo luokilla pelkästä vaapun vastuksesta.
Siimapainoja tulee käytettyä, en minä mitään rihvelivapoja kelpuuta :bigboss: . Kerralla ostaa kunnon vavan niin ei tarvitse leikkiä :mrgreen:
xpasix
Viestit: 902
Liittynyt: 00:26:25 15.08.2011
Paikkakunta: LAHTI

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja xpasix »

Saako hyrräkelasta (Penn Squall Level Wind 20 LC) jarrun minivoimaa heikennettyä mitenkään?
Vaikka jarrusäätö on säädetty minimiin niin silti jarru on liian tiukalla.
Parin kilon hauki ei saa edes vedettyä siimaa ulos.
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Saapi: voimalla vääntää tähtipyörää löysälle ja kireälle ja antaa olla yö yli kireällä.
Kirjanpitokalastaja
Räiskis
Viestit: 190
Liittynyt: 21:00:08 08.03.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Räiskis »

Isompia vaappuja vetoon ja isompia haukia, alkaa saada ruuvia kiristämäänkin! Oli pakko, heh.
xpasix
Viestit: 902
Liittynyt: 00:26:25 15.08.2011
Paikkakunta: LAHTI

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja xpasix »

Taitaa johtua räikän väkäsen uutuuden kankeudesta. Mitäs sille tekis että vähän löysistyis?
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Jos tuo jousilautasten kuoletus ei auta, vie kela takuuseen. Tyyppivikahan tuo on, johon valmistajan edustaja on tehnyt ohjeistuksen, jolla ongelma poistuu. Kokeile ja hämmästy.
Kirjanpitokalastaja
Spike Lee
Viestit: 80
Liittynyt: 15:12:01 03.03.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Spike Lee »

mike. kirjoitti:Saapi: voimalla vääntää tähtipyörää löysälle ja kireälle ja antaa olla yö yli kireällä.
Juurikin näin. Lohen soutuun hommasin nämä samaiset Pennin kelat, jossa usein pidetään jarrua huomattavan löysällä verrattuna monen muun kalan uisteluun. Uutena oli todella kireät jarrut löysimmilläänkin.

Viisi kertaa käänsin kitkan niin kireälle/löysälle kuin pystyin ja ero on huomattava. Yön yli myös kitkat täysillä. Nyt kitkan säätöön erittäin tyytyväinen ja saa pikku haukikin siimaa halutessaan.
xpasix
Viestit: 902
Liittynyt: 00:26:25 15.08.2011
Paikkakunta: LAHTI

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja xpasix »

Spike Lee kirjoitti:
mike. kirjoitti:Saapi: voimalla vääntää tähtipyörää löysälle ja kireälle ja antaa olla yö yli kireällä.
Juurikin näin. Lohen soutuun hommasin nämä samaiset Pennin kelat, jossa usein pidetään jarrua huomattavan löysällä verrattuna monen muun kalan uisteluun. Uutena oli todella kireät jarrut löysimmilläänkin.

Viisi kertaa käänsin kitkan niin kireälle/löysälle kuin pystyin ja ero on huomattava. Yön yli myös kitkat täysillä. Nyt kitkan säätöön erittäin tyytyväinen ja saa pikku haukikin siimaa halutessaan.
Näinhän se lähti pelittämään niinkuin pitää.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mulla on tän kauden ollu Okuman Magda Airit käytössä. Aika kovaakin runtua on saaneet, muun muassa 7kg kala pysäytetty jarrulla keskelle koskea... Noi on ekat kelat, jossa toi jarrun säätö on "soutukireydellä" hyvä, pysyy säädöissään ja muutenkin toimii moitteetta. Mulla on ollu döörejä (Ruottalaiset toimis, mut niitä ei mittarilla saa), Convectorit, Cold Waterit ja mitä lie. Nää on ekat, jotka oikeasti toimii mun käytössä hyvin.
Rumathan noi on, mutta mitäs sitten...
Liitteet
DSC_0124.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
vanaja88
Viestit: 416
Liittynyt: 20:03:17 28.05.2014

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja vanaja88 »

Olisi tulevana kesänä tarkoitus ruveta harrastamaan myös vetouistelua ja enimmäkseen kuha ja hauki on kohdekalana niin kannattaako kelat olla siimanlaskurilla vai ilman? varmaan abun 7000 ois aika hyviä pelejä tuohon vetohommaan mut vanhoja sweduja ei oikein saa mistään niin olen miettynyt nuita abun 7000i salmon special keloja , varmaan hyviä keloja?vapana varmaan shakespear ugly stik gold tiger 210cm. Tarkotuksena vetää alkuun 6 vavalla silleen että 2 plaanaria per puoli ja yhdet vavat ilman plaanaria.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Ostaisin mittariokuman. Mielestäni saa paremmin rahoille vastinetta. Mulla nyt käytössä n.20 mittariokumaa ja olen kyllä tykännyt. Kokeile esim. Samthemanin kehumaa air-mallia. On edullisempikin kuin döörit.
Avatar
vanaja88
Viestit: 416
Liittynyt: 20:03:17 28.05.2014

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja vanaja88 »

Kiitos Ipe vastauksesta. Minkä mittaset vavat kannattaisi olla plaanareille ja ne joissa ei ole plaanaria?vai kaikki samalla mitalla?
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

vanaja88 kirjoitti:Minkä mittaset vavat kannattaisi olla plaanareille ja ne joissa ei ole plaanaria?vai kaikki samalla mitalla?
Miulla on kaikki samanlaisia 7 jalkaisia. Pikkuplaanareissa, takiloissa...Kokeillut myös 8 ja 6 jalkaisia. Nuo kasijalkaiset olivat miun käyttöön liian pitkiä, ja kuusjalkaset taas tuntuivat tumpeilta.

-Joun
diipa daapa
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Coldwater 303 kelaa kannattaa varoa, kuin ruttoa. Kelasta saa toimivan modaamalla(kuten uistaista muistakin okumoista), jos hyväksyy käsin käännettävän puolanlukituksen. Keloissa suunnitteluvirhe, jota ei tiettävästi ole korjattu.
Kirjanpitokalastaja
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

mike. kirjoitti:Coldwater 303 kelaa kannattaa varoa, kuin ruttoa. Kelasta saa toimivan modaamalla(kuten uistaista muistakin okumoista), jos hyväksyy käsin käännettävän puolanlukituksen. Keloissa suunnitteluvirhe, jota ei tiettävästi ole korjattu.
Mikä vika siis kyseessä? Mulla oli soutukeloina noi pari kautta, ne toimi mainiosti. Uteliaisuudesta kyselen...
Noiden tilalle mulle tuli Magda Airit, vetoseteissä on magdaa ja pro magdaa. Mitään noista ei ole tarvinnut modata, ja kaikki on toimineen täydellisesti. Settejä on kuitenkin 16+5, ja lohia noussut aika monta joten voisin sanoa omaavani hiukan kokemustakin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Googlesta löytyy hyvin matskua, en jaksa alkaa sepostamaan. Särkyyhän nuista toki muutakin, kuin tämä salparakenne jota ei tehdas pysty korjaamaan, käsittääkseni laakeri ja puolanpidätysmekanismiiniin ja hammasratas laatuongelmiin on yritetty saada ratkasua, varsnaiseen ongelmaan ei. Itsellä vaan 7kpl coldwateria ja kaikki on modattu ja toki useita muitakin okuma malleja. Lohia olen toki saanut muutaman;)
Kirjanpitokalastaja
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vetovapoja & Keloja

Viesti Kirjoittaja mike. »

Laitetaas nyt tähän, eli tämä vika on korjattavissa kotikonstein, jos kelaa ei ole kovin runnottu.http://www.ifish.net/board/showthread.php?t=830498
Kirjanpitokalastaja
Vastaa Viestiin