Heppa se vasta namia on!

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Arwidson
Viestit: 22
Liittynyt: 12:00:30 27.11.2008

Viesti Kirjoittaja Arwidson »

Hepassa on melko vahva maku ja se voi joillekin töksähtää ja pahasti..Toinen seikka on raakakypsytyksen tärkeys.Jos kunnon lihaa haluaa niin sitä on pakko riiputella. Halvempien paikkojen ollessa kyseessä marinointi happamassa pehmittää kalvot ja liha mureutuu..Kolmas seikka mikä monesti unohtuu on se valkuaisen kovettuminen 70 asteessa,jolloinka siitä murkinasta tulee purukumia vaikka olisi kunka nami paikkaa hyvänsä..
Ravintoloiden tasosta kertokoon esimerkki.. 3 kertaa pihvi takaisin keittiöön kun ei kysytty minä se halutaan.. Kun sitten kysyttiin viini avattiin ja hupsista suoraan lasiin edes etikettiä näytetty.. Kyseessä ei ollut paikallinen kuppila vaan ihan ihka ja oikea.. gourmee paikkana markkinoitu "ravintola"... Mutkien kautta sitte ruoka lautaselle.. PÅaikan erikoisuus.. ja kokin spesiaali... Totta nätti annos ja kauniisti tarjolla. Oli vain isoa mittaa suoraan paketista ja maistui lähinnä saippualle.. Joten sekin oli onnistuttu pilaamaan MIstä moinen varmuus ja suuri viisaus ?
Sattumalta tuota samaa jauhetta löytyi omasta keittiöstä.. Maksa sitten moisesta... Ei ollut hyvä ruoka eikä hyvä mieli...
Niin tai näin... heppaa on tullut ostettua hyllystä.. ja käytetty kuin nautaa kastikeella pelattu makuja. Madeira/punkku pohjainen +yrtit maistuu myös tuon hepan kanssa. Viininä saa olla melko rotevaa jopa tylyn makuista.. mutta tästä saakin kunnon väännön aikaan.. :) Hyvä hinta/laatusuhde tuossa hepassa on.. ja eiköhän noita reseptejä muotoudu... Ostin nimittän pakkaseen varastoon pätkän filettä..
Avatar
aaAAaa
Viestit: 6205
Liittynyt: 10:42:50 17.10.2005
Paikkakunta: Weikkolan Wapaavaltio
Viesti:

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Tänään nautittiin mamman kanssa pollen ulkofilebiffit ja namia oli...
Lisukkeet napattiin hurreilta, dijonnaise-pavut ja perunafondant, kiesus et oli hyvää. Erityisesti suosittelen tota perunafondanttia, miten mikään, joka on keitetty voissa, voi olla pahaa.
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Toni_
Viestit: 15
Liittynyt: 16:18:53 11.08.2009
Paikkakunta: Kouvola

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Toni_ »

Perhana tuota heppaa pitääkin kokeilla, ei vaan sano emännälle että mitä syö. :mrgreen:
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Jaahas, kohta ois taas tätäkin herkkua pakkasessa. olen daivaassa
KettuTyttö76
Viestit: 6
Liittynyt: 19:02:49 24.11.2009

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja KettuTyttö76 »

Meillä kävi töissä yksi porilainen myyntiedustaja, joka antoi maistiaisia savustetusta paistista. Tarjolla oli myös makkaraa. Jos tuotos on kylmänä auton takaluukusuta niiiiiin hyvää, niin mitä se sitten onkaan pihvinä yms? Wau. Iso yllätys oli.

Pakko kyllä myöntää, että aika varautunein tunnelmin maistiaispalan otin - nyt ei epäilytä yhtään. Harmi vain, ettei ko. tavaraa myydä ainakaan meidän paikallisen K-Marketin lihatiskillä.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

aaAAaa kirjoitti:Tänään nautittiin mamman kanssa pollen ulkofilebiffit ja namia oli...
Lisukkeet napattiin hurreilta, dijonnaise-pavut ja perunafondant, kiesus et oli hyvää. Erityisesti suosittelen tota perunafondanttia, miten mikään, joka on keitetty voissa, voi olla pahaa.
Pakkoruotsilla "vad kostar peffa i dag"-kielestä vieraannutettu käyttää kääntäjää...
Kuukkelin kääntäjä kirjoitti:Keitetyt, paistetut tai au Gratinoitua, joka on ehkä yleisin lomakkeet saat perunat sisään Paul tekee seos kiehuvaksi ja paistamiseen samaan aikaan, ja sitten saat tuloksen, jota kutsumme potatofondant. Se on hyper-ranskalainen menetelmä, ja ymmärrettävistä syistä, siitä tulee tyylikäs ja äärimmäisen hyvä tarvikkeet, kuten yksi herkullinen karitsan astian hyvin yrttejä.

Seuraavasti:
Leikkaa pullojen standardin puhelun perunat. Leikkaa sitten suoraan reunat molemmin puolin.

Tasaantua voita ja kattavat pohjasta raskaan henkitoreissaan kattilaan.
Paina perunat ja paikka jääkaapissa noin 10 minuuttia, kunnes voi on kiinteytynyt.

Käännä kanaliemi kattaa ja asetettu sähkölevyltä.
Sitten kiehua, kunnes kaikki neste on poissa, käynnistä perunat keittää voissa.
Kuten on tullut kullanruskea väri reunalla perunat ja periaatteessa se on mustalla pohjalla kattilaan, otetaan sitten kattilaan ja asetettu kylmiä pintoja.

Odota yrittää saada pois perunat, kunnes se on jäähtynyt.
Heat perunat rahasto jatkuvasti uunissa juuri ennen tarjoilua.

Kypsennä papuja voimakkaasti suolattu vesi, jäähdytetään ja sekoitetaan dijonaisse.

Paahdettua karitsan sisäfileetä murskattu valkosipuli ja timjami, leikataan viipaleiksi ja tarjoile pavut ja potatofondant.
Olisko parempaa suomennosta :roll: ?
Kun katson vihreitä, näen punaista.
käenkukku
käenkoukku
Viestit: 498
Liittynyt: 11:39:40 10.01.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja käenkukku »

Mammalle tein yllärin. :mrgreen: Sanoin ,että käyn Pyynikintorin lihasta hakemassa sisäfilettä pannulle. En tosin kertonut, että heppa kyseessä. Liha todella edullista verrattuna vastaavan tasoiseen häränsisäfileeseen.

Pihvit pyöräytin öljyssä ja heitin kuumalle pannulle. Lautaselle ja suolaa ja pippuria päälle. Oli kyllä mielettömän mureata. Mamma kiitteli, että voiko näin hyvää lihaa ollakkaan. :D
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja DC »

Jostain pitäis löytää ... :roll:
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Emppai »

DC kirjoitti:Jostain pitäis löytää ... :roll:
Homma hoidossa. Sunnuntaina saan pakkasen täyteen ja siitähän piisaa..
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja DC »

olen daivaassa
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Emppai »

No nyt on pakastin täynnä. Eka kontti meni "tikuiksi" ja on nyt maustumassa kuivaamista varten. Saas nähä miten kaakin kuivaus onnistuu..
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Tuli markkinoilta ostettua palvattua heppafilettä. Oli kyllä tosi hyvää, ainut mikä ottaa kaaliin kun tuli ostettua liian vähän. Hepan saatavuus täälläpäin lähes olematonta tai en vaan osaa etsiä oikeasta paikasta..
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Halvinta lihaahan se on. Pitovaikeuksien takia myytäviä kaakkeja saa muutamalla kympillä. Ei kun nappi ottaan ja autotallin orteen. Takki pois, paloiksi ja pakkaseen.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja sursill »

Jyffe kirjoitti:Halvinta lihaahan se on. Pitovaikeuksien takia myytäviä kaakkeja saa muutamalla kympillä. Ei kun nappi ottaan ja autotallin orteen. Takki pois, paloiksi ja pakkaseen.
:up: Komppaan. :wink: :kippis:
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Juu, heppa lihoiksi :D . Ikinä paloitellut yhtään elukkaa ja ei ole autotalliakaan mutta voisihan sen hoitaa portin pielessä. Koirankusettajilla olisi ihmettelimistä :lol: .
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
käenkukku
käenkoukku
Viestit: 498
Liittynyt: 11:39:40 10.01.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja käenkukku »

Eilen herkuteltiin hepan sisäfilepihveillä...namia oli.
Kun aamulla kuuntelet käenkukkua niin illalla saat rauhassa nukkua.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja sursill »

Viikonloppuna jauhoin hepan koirille, tuli "mustille" murkinaa hetkeksi. :wink:
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Jyffe kirjoitti:Halvinta lihaahan se on. Pitovaikeuksien takia myytäviä kaakkeja saa muutamalla kympillä. Ei kun nappi ottaan ja autotallin orteen. Takki pois, paloiksi ja pakkaseen.
Mistäs tuollasia löytää?
arska71
Viestit: 305
Liittynyt: 12:20:53 27.11.2007

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja arska71 »

No halpaahan se on, huomen aamuna pitäs lähtee päästämään pari kopukkata hengestään.Itelle tulee puolikas koni, jos ottas parhaat palat pannulle pistettäviksi ja loput savuun.(nam)
Avatar
kari
Yrjö I Rusetti
Viestit: 897
Liittynyt: 14:56:05 14.09.2005
Paikkakunta: Hki

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja kari »

no kerpele, tänne infoa jos löytyy ylimääräistä kopukkaa autsz
- kari -
sekakäyttäjä vm -73
Se kaikki alkoi ihan mato-ongesta, sitten kokeilin waariwainaan apumatikkia. Jossain vaiheessa siirryin avokelaan ja kokeilin myös vetouistelua...
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

http://hevostalli.net ja markkinat-osasto. Siellä kannattaa kysellä, ei tarvitse rekisteröityä jättääkseen ilmoituksia.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Jyffe kirjoitti:http://hevostalli.net ja markkinat-osasto. Siellä kannattaa kysellä, ei tarvitse rekisteröityä jättääkseen ilmoituksia.
No ei tää vaikeeta ole! Ostetaan kopukka kimpassa ja SINÄ hoidat teurastuksen ja jaetaan lihat
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

kapakala kirjoitti:
Jyffe kirjoitti:http://hevostalli.net ja markkinat-osasto. Siellä kannattaa kysellä, ei tarvitse rekisteröityä jättääkseen ilmoituksia.
No ei tää vaikeeta ole! Ostetaan kopukka kimpassa ja SINÄ hoidat teurastuksen ja jaetaan lihat
Kyllä se passaa.
Hevonen maksanee n. 20€. Sinä hoidat noudon ja kuljetuksen teurastuspaikalle. Saat nahan, pään (josta kyllä otan kielen), suolet ja isommat luut. Minä otan lihat.
Eikös se suunnilleen tasajako ole?
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja kapakala »

On se reilu on se :D
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: Heppa se vasta namia on!

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Jos oikeasti joku haluaa tuota hevosenlihaa niin mulla on kontaktit kunnossa. Itse olen ostanut hevosen 0-150€ ja kaverini teurastaa sen ja leikkaa luuttomat lihat 200€ ja pakkaa myös vakuumiin jos niin haluaa.
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Vastaa Viestiin