Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
nenokour
Viestit: 23
Liittynyt: 15:17:45 29.07.2013

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja nenokour »

Noista syöteistä, onko kukaan käyttänyt muikkuja joita saa ihan normaaleista kaupoista pakattanu laatikkoon ja millä tuloksin? Itse ostin laatikon testiin ja huomenna ois vuohijärvellä tarkotus koittaa noita että miten pyytää, myös vertailun vuoksi salakat pyörii rinnalla.
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja pike »

nenokour kirjoitti:Noista syöteistä, onko kukaan käyttänyt muikkuja joita saa ihan normaaleista kaupoista pakattanu laatikkoon ja millä tuloksin? Itse ostin laatikon testiin ja huomenna ois vuohijärvellä tarkotus koittaa noita että miten pyytää, myös vertailun vuoksi salakat pyörii rinnalla.
Noissa tuo kylmäketju katkennut ja syöstit on vaikea virittää uimaan. Ovat valmiiksi lötköjä, joten uinti ei tahdo pysyä kunnossa. Toki se on mahdollista, mutta vaatii hyviä hermoja. Itse tykkään rentoutua vesillä ja tämän vuoksi suosin mahdollisimman laadukasta täkystä.
Klasu77
Viestit: 174
Liittynyt: 17:21:01 09.10.2007
Paikkakunta: -LPR-

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Klasu77 »

Työnnä hammastikku suusta sisään, ni saat helpommi viritettyä, jos on menny lötköks.
mvl
Viestit: 13
Liittynyt: 13:20:35 16.07.2011

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja mvl »

Niinkuin pike tuossa aiemmin mainitsi,kylmäketju usein katkennut ja viritys kysyy vähän aikaa ja hermoja.
Silti nuillakin saa kalaa kun sattuu vaan oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan.
Joskus marraskuussa 2009 jouduin turvautumaan Citymarketin lötköihin muikkuihin ja kelpas järvilohille, taimenille ja nieriöille siihen malliin että veti hiljaiseksi.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Minä nakkaan paskat virheettömille hyvälaatuisille syöteille. Ellen aivan päin vittua ole ymmärtänyt, pitäisi syötin uinnillaan jäljitellä vaurioitunutta kalaa ja näinollen helppoa, mahdollisimman vähän energiaa kuluttavaa suupalaa nälkäänsä tyydyttävälle (minun tapauksessani) järvilohelle tai taimenelle. Hyvälaatuinen ja virheetön eivät mielestäni kuulu tähän ryhmään. Ihminen ja kala katselevat asioita hieman eri näkökulmasta eikö kuggaan osaa

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Prka
Viestit: 105
Liittynyt: 16:59:19 31.10.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Prka »

nenokour kirjoitti:Noista syöteistä, onko kukaan käyttänyt muikkuja joita saa ihan normaaleista kaupoista pakattanu laatikkoon ja millä tuloksin? Itse ostin laatikon testiin ja huomenna ois vuohijärvellä tarkotus koittaa noita että miten pyytää, myös vertailun vuoksi salakat pyörii rinnalla.
Ite pääasiassa aina vetäny noilla kaupan lötkömujeilla. Kerran (sen enempää mainostamatta) olikohan bon apetit mujet täyttäshaissea (meni vaapuilla leikkimiseks reissu) vaikka edellisenä iltana ostin kaupasta. Syksyllä saa huonosti noita mujeja kaupasta, ilmeisesti menee mädin takia muuhun käyttötarkotukseen kuten kokonaisena myyntiin ja muutenkin silloin röpömahoja jotka puhkeaa melkeinpä ekojen koepyöräytysten jälkeen. Parhaita mujeja tainnu olla sellasissa sinisissä bokseissa joku kesälahen kala tms. Sellasilla tuossa la saatto joku lohensukune elukka käyvä härkkimässä. Yleensä päällepäin näkee kyllä missä kunnossa mujet on. Ite varaillu jemmaan ja sillon tällön kauppa reissulla ostanu paketin jos toisenkin pakkaseen.

En sitten tiedä tuosta kaupanmujen oston eettisyydestä kun nyt on kiivaita keskusteluja tuosta troolauksesta ollut ja taitaa aika paljon troolista tuota kaupan tavaraa tulla (mutua tosin).

Kireitä!
Avatar
nenokour
Viestit: 23
Liittynyt: 15:17:45 29.07.2013

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja nenokour »

Jees, tuli testailtuu noita ja osahan noista hajos samantien ku koitti uintia laittaa, mutta tosin muutama saatiin uimaan hyvinkin ja taimenkin kelpuutti yhden näistä. Suurin osa mukuista oli kyllä aivan täynnä mätiä ja räjähti käsiin. Takiloissa tuntu pelittävän hyvin, tai siis pysyi ehjänä niin kauan kunnes niitä oltii selvästi käyty puraisemassa. Salakat veivät kyllä saalismäärässä, mutta niitä olikin enemmän vedessä likoamassa juuri tuon kestävyyden vuoksi. Jatketaan harjoituksia :)
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

nenokour kirjoitti:Jees, tuli testailtuu noita ja osahan noista hajos samantien ku koitti uintia laittaa, mutta tosin muutama saatiin uimaan hyvinkin ja taimenkin kelpuutti yhden näistä. Suurin osa mukuista oli kyllä aivan täynnä mätiä ja räjähti käsiin. Takiloissa tuntu pelittävän hyvin, tai siis pysyi ehjänä niin kauan kunnes niitä oltii selvästi käyty puraisemassa. Salakat veivät kyllä saalismäärässä, mutta niitä olikin enemmän vedessä likoamassa juuri tuon kestävyyden vuoksi. Jatketaan harjoituksia :)
Jos muikussa on mäti sisällä, niin sillä ei ole mitään tekoa raksisyöttinä. Koirasmuikku hakkaa salakan kestossa sata nolla. Mä hommaan aina koko kesän syöttimuikut edellisenä syksynä ennen jäittentuloa. Niitä voi vedellä yli 20 asteisissa vesissäkin täyden päivän syöttejä vaihtamatta.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Sitkee
Viestit: 160
Liittynyt: 21:59:41 21.05.2011

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Sitkee »

Hommaatko munapata muikut kutuaikaan vai kudun jälkeen muikun syönnös aikaan?

Tuosta kylmäketjun katkeamisista sen verran, että troolissa se ketju katkeaa jo muikun ollessa perissä. Varsinkin kesällä. Saattaa muikut olla kuolleena 20 asteisessa vedessä 1-2 tuntia jopa 4tuntia riippuen vedon pituudesta. Sen jälkeen vasta jääveteen. Eivät kovene ollenkaan, kun ovat kerennyt rueta jo "käymään". Käsi nuotalla vedetyt muikut nostetaan elävinä jääveteen. Joten ovat paljon topakampia säätää uimaan ja "tuoreempia".

Mäti muikulla ei tee syksyllä (kutuaikaan) muutenkaan mitään. Ei edes paistettuna. Vetinen lötkö. Koiras muikku paljon parempi.

- Sitkee
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Sitkee kirjoitti:Hommaatko munapata muikut kutuaikaan vai kudun jälkeen muikun syönnös aikaan?

Tuosta kylmäketjun katkeamisista sen verran, että troolissa se ketju katkeaa jo muikun ollessa perissä. Varsinkin kesällä. Saattaa muikut olla kuolleena 20 asteisessa vedessä 1-2 tuntia jopa 4tuntia riippuen vedon pituudesta. Sen jälkeen vasta jääveteen. Eivät kovene ollenkaan, kun ovat kerennyt rueta jo "käymään". Käsi nuotalla vedetyt muikut nostetaan elävinä jääveteen. Joten ovat paljon topakampia säätää uimaan ja "tuoreempia".

Mäti muikulla ei tee syksyllä (kutuaikaan) muutenkaan mitään. Ei edes paistettuna. Vetinen lötkö. Koiras muikku paljon parempi.

- Sitkee
Kutuaikaisia jos otan, niin ne ovat valikoituja kolleja. Kudun jälkeisillä juuri ennen jäittentuloa pyydetyillä muikuilla ei sukupuolella ole väliä :lol: Kudunjälkeinen muikku on profiililtaan paljon kutukollia hoikempaa ja kaverit ovat valitelleet, että siihen on hieman hankalampi viritellä uinteja. Tämän kesän olen vedellyt molemmilla, enkä ole syötin keston, senparemmin kuin uinninvirityksenkään takia havainnut minkäänlaisia ongelmia. Hyvinhän noilla on lohta tänäkin kesänä lähtenyt. Viime viikonloppukin antoi täysin paskoilla syönneillä 4.36 kiloisen 70 senttisen lohen. Molkoinen läskiperse ja antoi hyvät kyydit olen daivaassa

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
tiijuk
Viestit: 338
Liittynyt: 09:24:53 12.11.2012

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja tiijuk »

Tervehdys raksimiehille. Mitä mieltä olette raksin tehosta tosi kylmässä vedessä, sanotaan alle 2-asteisessa? Nythän ei vesi vielä noin kylmää ole. Itsellä ei onnistumisia ole raksilla enää aivan loppukaudesta, tosin yrityskin ollut aika vähäistä. Jotkut taitavat suosia vaappua loppukaudesta. Itsellä on joka kerta uistelemaan lähtiessä yhtä vaikeaa päättää vetääkö raksia, peltiä vai vaappua, mihinkään ei ole luottoa toista enemmän. Taitaa huomennakin lähteä kaikkia kolmea samanaikaisesti vetoon. Taimen kohdekalana ensimmäisenä, taimenelle kyllä vaapulla on enemmän onnistumisia tullut. Kylmän veden taimenuinnin virittäminen täkyyn ei ole mun taitorepertuaarissa.
Avatar
pelti-partsu
Viestit: 2
Liittynyt: 16:42:05 02.01.2014

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja pelti-partsu »

Arvon munapata olis kyrmynys: jos olisi tilanne edessäsi että pitäisi saada merelliselle lohelle herkullinen kattaus jossa olisi sekä peltiä että raksia ja nopeus pitäis olla 4km/h ja että pähkinä olisi sinulle riittävän kova niin haluaisin myös settiin joko salsan tai vk houkutuslevyn. Ensinnäkin miten kestää esim edellä mainitut levyt 4km/h vetoa. vk-raksipää lienee "fastfood" viritelmällä kyyti kestävä?
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

tiijuk kirjoitti:Tervehdys raksimiehille. Mitä mieltä olette raksin tehosta tosi kylmässä vedessä, sanotaan alle 2-asteisessa? Nythän ei vesi vielä noin kylmää ole. Itsellä ei onnistumisia ole raksilla enää aivan loppukaudesta, tosin yrityskin ollut aika vähäistä. Jotkut taitavat suosia vaappua loppukaudesta. Itsellä on joka kerta uistelemaan lähtiessä yhtä vaikeaa päättää vetääkö raksia, peltiä vai vaappua, mihinkään ei ole luottoa toista enemmän. Taitaa huomennakin lähteä kaikkia kolmea samanaikaisesti vetoon. Taimen kohdekalana ensimmäisenä, taimenelle kyllä vaapulla on enemmän onnistumisia tullut. Kylmän veden taimenuinnin virittäminen täkyyn ei ole mun taitorepertuaarissa.
Hups :oops: Täähän on mennyt multa täysin ohi. Ensinnäkin! Jos en usko tarjoukseen jota paattini perässä vetelen, soi päässä vitut täältä mitään tuu koko päivänä ja keskittyminen herpautuu. Uinnit tulee viriteltyä miten sattuu ja vetonopeudet seilaa niin ettei mitään pidäkkään tulla. Toi sekakäyttö on helvetin epävarma tapa kalastaa, koska kompromissinopeus jonka se vaatii tarkottaa mielestäni sitä, ettei mikään värkki ui tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Olen päättänyt opetella täkyraksikalastuksen, joten vetelen uskollisesti AS hupuilla varustettuja syöttejä ilman minkäänlaisia lisäreikiä. Vaaput ja lusikat olen jättänyt niille, jotka niitä tykkää käyttää. Parhaaseen tulokseen olen päässyt vetämällä pelkästään niitä värejä ja niillä uinneilla, joilla olen tottunut kaloja ennenkin saamaan. Kylmän veden timenenpyynti vaatii kolmen kilometrin tuntivauhdit ja räväkän uinnin. kalat tulevat pinnan ja kahden metrin välisestä vesikerroksesta. Potkurivirta ja ulommainen plaanari jopa ilman painotusta ovat olleet taimenelle tehokkaimmat. Järvilohelle rauhallinen uinti ja puolta pienempi nopeus näkyisi toimivan, koska joulpäivänä napsahti pari lohta syönnille ja suuremmalla (6 kg) oli raksi niin syvällä kurkussa, että ei pitkillä suonipihdeilläkään meinannut ylettyä irrottamaan.
Toivottavasti tästä minun kokemusteni mukaisesta molinasta on jotain apua szeko

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

pelti-partsu kirjoitti:Arvon munapata olis kyrmynys: jos olisi tilanne edessäsi että pitäisi saada merelliselle lohelle herkullinen kattaus jossa olisi sekä peltiä että raksia ja nopeus pitäis olla 4km/h ja että pähkinä olisi sinulle riittävän kova niin haluaisin myös settiin joko salsan tai vk houkutuslevyn. Ensinnäkin miten kestää esim edellä mainitut levyt 4km/h vetoa. vk-raksipää lienee "fastfood" viritelmällä kyyti kestävä?
Pahan heitit :lol: Mutta jos meinaat oikeesti plaanissa ajella tarjoukset perässä, niin VK:n levy sillä hitaammalla uintivaihtoehdolla kyllä pelittää noissakin vauhdeissa. Iso OKI alkaisi vasta noissa nopeuksissa panemaan parastaan. Mulla kokemuksia ainoastaan AS.hupuilla kalastamisesta, mutta jos leikkaat hupun uittolevystä yli puolet pois ja poraat hupun terävään "nenänkärkeen" keskelle saumaa nopeanvedon reijän, sekä laitat hyvän leikarin keskelle tapsia tappamaan levyn antamaa vauhtia, luulisin sinun pääsevän tyydyttävään lopputulokseen :shock:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
karimansu
Viestit: 287
Liittynyt: 08:57:04 21.04.2008
Viesti:

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja karimansu »

Jonkin verran tuli keväällä vedettyä sekavetoa pellillä ja raksilla ihan hyvällä menestyksellä. 4km/h vauhteihin raksipäistä soveltuu hienosti ainakin vuoksiraksi, VK sekä Rhino.
Levyinä Beckholdia ja Isoa Okia.
Avatar
nenokour
Viestit: 23
Liittynyt: 15:17:45 29.07.2013

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja nenokour »

Päivää! Kuinkas kavereille on vuosi raksitouhuissa lähteny käyntiin? Itsellä noin 30h vetoa takana ja alamittaa pukkaa. Eilen yksi 58cm joten lähellä ollaan jo vuoden ekaa mitallista kalaa. Muikkuparvea tuppaa olemaan 20m syvyydessä, eli aivain pohjassa. Eilen vedet olivat 8.5-9.2 lowrancea. Vetovauhtia olen koittanut nostaa täksi vuoksi eli nytten vedetään 2.8-3.1km/h kun ennen menin 2.4-2.6km/h. Ainiin eilen tarkkui ensimmäinen lokki pyydykseen. 4g paino oli ja ulkokurvista haki salakin pinnasta, lokki irti ja onneksi lähti nätisti lentoon takasin.
eläkeläinen
Viestit: 36
Liittynyt: 10:54:45 16.06.2021
Paikkakunta: Siinä Baabuurin puolella.

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja eläkeläinen »

Olen tähän saakka ollut pellinvetäjä ja nyt innostunut raksiuistelusta. Olen hankkinut Salsan huppuja ja levyjä, jos niillä. Mikä olisi paras syöttikala, siitä varmaan tässäkin ketjussa väännetty paljon, mutta jattelin oikaista. Tulen lukemaan ketjun läpi.

Vetonopeus pelleillä ollut 3-4 km/h, yleensä 3-3,5 km/h.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

eläkeläinen kirjoitti: 06:14:24 28.06.2021 Olen tähän saakka ollut pellinvetäjä ja nyt innostunut raksiuistelusta. Olen hankkinut Salsan huppuja ja levyjä, jos niillä. Mikä olisi paras syöttikala, siitä varmaan tässäkin ketjussa väännetty paljon, mutta jattelin oikaista. Tulen lukemaan ketjun läpi.

Vetonopeus pelleillä ollut 3-4 km/h, yleensä 3-3,5 km/h.
Kyllähän se salakka on. Kovaruotoisena pysyy kondiksessa kauan. Mutta mikään ei estä kokeilemasta muitakin.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
eläkeläinen
Viestit: 36
Liittynyt: 10:54:45 16.06.2021
Paikkakunta: Siinä Baabuurin puolella.

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja eläkeläinen »

Muikkua meinasin kokeilla ensikseen, katsotaan tuleeko siitä ylipäätään mitään, vai joutuuko siiman päähän nenästämään pellit uudestaan.
Vastaa Viestiin