Keraamisen voitelu

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
wanha_hauki
Viestit: 64
Liittynyt: 09:53:47 07.01.2009

Keraamisen voitelu

Viesti Kirjoittaja wanha_hauki »

Joo

Tuli tilattua Boca:lta hyrrään laakerit. Sellaiset jossa on keraamiset pallerot ja muu rosteria.
Jossain tuli vastaan juttua, jotta noita ei tarvi voidella ollenkaan. Toisaalta niihin myös öljyä jotku laittaakin.

Kuinka noiden kanssa menetellään? Öljyä normaalisti, harvemmin vai koskaan?
Ja mikä öljy?
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Keraamisen voitelu

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

En tunne asiaa, siis että miten tuo keramiikka kuluu, mutta tavallinen kelaöljy ei vamaankaan haittaa, tai siis ei mitenkään voi haitata - sama perosrakenehan noissa on. Jos vaikka keramiikka ei kuluisikaan, niin ne metallipinnat ovat keraamiikkaa pehmeämpiä. Ilman parempaa tietoa laittaisin öljyt.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Keraamisen voitelu

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Keveemminhän kunnossa ja puhtaana oleva laakeri pyörii, kun siellä ei ole öljyä. Mutta mekaaisten laitteiden kestävyyden vuoksi pyörivien (tai liukuvien) osien metalli-metalli -kosketusta pyritään välttämään, ja se tehdään voitelemalla. Ei liene ihan perusteetonta olettaa, että vaikka laakerikuulat olisikin keraamisia, niin asia on samoin.
- Jukka
Avatar
wanha_hauki
Viestit: 64
Liittynyt: 09:53:47 07.01.2009

Re: Keraamisen voitelu

Viesti Kirjoittaja wanha_hauki »

Ok. Jotku jättää ilmeisesti nuo ilman öljyä.

Itse laitoin ABU:n öljyä tipat noihin. Seurauksena Aldebaran Mg kelassa oli se, että kahden heittojarru -palan sijasta voin käyttää nyt yhtä??? Akselijarrulla välys pois. Heittopituus kuitenkin samoissa tai ehkä hieman parempi, kuin alkuperäisillä. Oiskohan nuo nyt syytä pestä?

Miten noita kotioloissa voi pestä ilman ultraäänipesuria? Liotus bensassa, asetoonissa tms? Kuumalla vedellä huuhtelu sen jälkeen ja öljy?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Keraamisen voitelu

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Asetonikylvyssä olen itse pessyt silloin kun siltä tuntuu. Vaikka vuorokauden antaa olla muhimassa. Tai pitempään, jos kiire ei ole.

Asetoni haihtuu kiukulla huoneenlämmössäkin. Kun nostat laakerit pois asetonikylvystä, niin kuivaa vaikka talouspaperilla alkuun ja pyörittele laakereita vähän. Vuorokauden mä olen pitänyt laakereita kuivumassa että kaikki asetoni on haihtunut.

Mutta jos sulla on ajatuksena laittaa öljytön laakeri takaisin 'ajoon' niin pelkkä pyyhkiminen paperilla luulis riittävän. Sinne laakerin sisään tuskin monta tippaa jää asetonia noin.

Akselijarrun mä jätän aina niin vähän klapin puolelle kun osaan, eli en ota klappia pois, vaan vaan lähelle klappia pois. Pyörittelen puolaa ja kun akselijarru alkaa pikkaisen vaikuttamaan, niin sitten ihan pikkaisen klapin puolelle ja ase on siinä. Ei liene kyllä mitään käytännön merkitystä mihinkään. En vaan tykkää ajatuksesta että akselijarrua ylipäänsä on. Sit kun puolalle laittaa teipinpalan ja puola kääntyy niin että teipinpala on alaspäin, niin sitten on hyvä.
- Jukka
Vastaa Viestiin