Siimapainot

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kallae
Viestit: 2
Liittynyt: 18:47:11 23.12.2017

Siimapainot

Viesti Kirjoittaja kallae »

Tietääkö kukaan mistä kannattaa ostaa siimapainoja ensi kesäksi? Painoltaan 20g-60g, onko kannattavaa ostaa jostain kalastusliikkeestä vai mistä?
vellu35
Viestit: 1
Liittynyt: 18:54:23 23.12.2017

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja vellu35 »

Itsekkin olen monesta paikkaa etsiskellyt ja motonetistä ostellutkin, mutta kuitenkin hintalaatusuhteeltaan mielestäni huonoja. itse olen myös parit tehnyt, tosin malli niin huono että meinaa pudota käytössä. aktiivisesti jään odottelemaan vastauksia.

t. Veijo
kalamiesjussi
Viestit: 1
Liittynyt: 18:56:17 23.12.2017

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja kalamiesjussi »

Joo on tullut noita motonetin painoja kokeiltua ja ei ole kyllä ollut toivotunlaisia. Mutta netistä löytyy hyviä mm. torissa.

https://www.tori.fi/paijat-hame/Siimapaino_41596712.htm
Muistaakseni juuri näitä ostin ja ei ole yhen yhtä pudonnut vielä ja on toiminut erinomaisesti
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Mie olen jo vuosia käyttänyt Vetouistelukomissa ja/tai Huutonetisdä kaupan olleita sakarapainoja.

-jouni
diipa daapa
kallae
Viestit: 2
Liittynyt: 18:47:11 23.12.2017

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja kallae »

Ostin 10kpl siimapainoja juuri tuolta antamastanne linkistä ja vaikuttaa kyllä ihan laadukkailta tuotteilta. Ei voi kun odotella kesää ja hyviä uistelusäitä että pääsee kokeilemaan ihan veteen asti. :)

-Kalle
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Olen ite valanut sakarapainoja. Saattaisipa olla vaikka jotain myytävääkin.
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Motonetistä ostin kokeeksi sellaisen hauenleuka klipsillä varustetun. Olihan siellä monen laisia, myös sakaroita.
Osaisiko joku sanoa mitkä kiinnitystavat on hyviä/huonoja?
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

romminokka kirjoitti:Motonetistä ostin kokeeksi sellaisen hauenleuka klipsillä varustetun. Olihan siellä monen laisia, myös sakaroita.
Osaisiko joku sanoa mitkä kiinnitystavat on hyviä/huonoja?
Miulla on ollut hiukka samantaipaisia käytössä. Leukoihin on laitettu 'kumisukka', niin ei syö siimaa niin äkkiä, ja olen sitten vielä pyöräyttänyt siiman toisen leuan ympäri, niin ei valu helposti mihinkään suuntaan ja ei niin vaan irtoile itsekseen.

-jouni
diipa daapa
Avatar
Vikiö
Viestit: 13
Liittynyt: 20:31:03 20.11.2017
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja Vikiö »

Olen tilannut sakarapainoja ym. phv-tuote.com ja ovat olleet toimivia pelejä.
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Vikiö kirjoitti:Olen tilannut sakarapainoja ym. phv-tuote.com ja ovat olleet toimivia pelejä.
Ei ole ainakaan hinnalla pilattuja nuo.

Minkäs painoisia on hyvä olla pakissa? En tiedä kuinka syvästä kannattaa kuhaa merellä etsiä, mutta tarkoitus olisi käydä ensi kesänä kokeilemassa yksi perimätiedon mukaan apajaksikin nimetty paikka, jossa vesi syvenee muutamasta metristä noin kymmeneen. Tuo paikka on vieläpä ollut viimeiset vuodet aika vähällä kalastuspaineella. =P~
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja pike »

romminokka kirjoitti:Minkäs painoisia on hyvä olla pakissa?
Tähän on mahdoton vastata. Jos vesi on lämmintä, kuha nousee pintaan. Tällöin et tarvitse välttämättä lainkaan siimapainoja. Toki joku kevyt (10gr) voi siimassa roikkua roskapainona.

Veden ollessa kylmää möllöttää kuha pohjassa. Tällöin vieheet pitäisi saada pohjaa. Tähän sitten vaikuttaakin taas kalapaikan syvyys, käytettävät vieheet, siimanpituudet, vetovauhdit, jne. Tuntemattomilla vesillä pohjan ronkkiminen merkiksee myös suurta viehehävikkiä. Takiloilla on huomattavasti helpompi ronkkia pohjaa tuntemattomilla vesillä.

Omasta kokemuksesta voin mainita, että 20m vaparilla ja 3km/h vauhdilla voi vetää 12cm bombereita ja 13cm huskyjä 100gr painoilla, ettei ole vaaraa pohjatärpeistä, mikäli vettä on veneen alla n. 8m. Jos painot nostaa 120-160gr alkaa tulla myös pohjatärppejä. (mutta myös enemmän kuhia)
Avatar
romminokka
Viestit: 77
Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015

Re: Siimapainot

Viesti Kirjoittaja romminokka »

Ahaa. Tuli ostettua 75g paino. Pitää ostaa lisäksi joku 100 grammainen möykky.

Noiden keveiden käyttötarkoitus tosiaan vähän arvoitus, kun syvännevaaput ajaa saman asian.
Vastaa Viestiin