Pakastettu siika

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
juhatapio
Viestit: 105
Liittynyt: 19:59:32 29.01.2013

Pakastettu siika

Viesti Kirjoittaja juhatapio »

Laittelin tuossa ennen joulua tuoretta siikaa vacuumiin ja pakkaseen, tuossa oon niitä pikkuhiljaa savustellu ja hyvää on tullu mutta graavauksen kanssa on hiukan ongelmaa.
Mistä johtuu että vaikka kuinka varovasti kalan sulattaa jääkaapissa ja kun vetelee kalan fileiksi ja poistelee kylkiruodot jne,, niin kalan liha halkeileee eli lihan rakenne on menny varsinkin selkäpuolelta hyvin hauraaksi?
Tahdo saada nättiä graavisiikaa niistä millää, maku kyllä on ok, veittet on sitte varmaan teräviä ettei niistä oo kiinni, pitäskö siika vetästä fileiksi ja sitte vasta pakkaseen vai mitä pirua mä oon tuossa ny väärin tehny? Nii ja kala on lappajärven siikaa.
Hermanni
Viestit: 77
Liittynyt: 09:34:06 11.11.2013
Paikkakunta: Vlk

Re: Pakastettu siika

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Pakastaminen rikkoo kalan solukkoa. Ja siika on suht pehmeä lihainen kala jolloin asia ilmenee voimakkaammin. Eli ei veitsien terävyydellä ole mitään merkitystä. Voisihan kokeilla suolata kalat ennen pakastamista jolloin saisi nestettä poistumaan lihasta. Tuosta on halkeilusta on helppo tunnistaa kalatiskillä kuinka "tuoretta" siikaa on tarjolla.
tuomotapani
Viestit: 86
Liittynyt: 00:00:12 02.03.2010

Re: Pakastettu siika

Viesti Kirjoittaja tuomotapani »

Legendaarisen vaapuntekijän Leo Gunnar Haclinin (LGH) opettama tapa oli fileroida kalat. Graavata ne normaaliin tapaan ja laittaa heti suolauksen jälkeen pakastimeen. Hänen mukaansa kun tuo pakastimesta otettu filee on sulanut, oli se Hänen sanojansa myötäillen "parahultaisesti" suolaantunut ja kiinteä rakenteeltaan.
Ilmeisesti Hänellä on ollut sama kokemukseen perustuva tieto kuin Hermannilla että suolaus etukäteen poistaa nestettä.
Mikäli juhatapio Sinulla on vielä ennen joulua pakastettuja siikoja pakastimessa suosittaisin niiden
hyötykäyttöä suht pian.
Avatar
pkartio
Gizan P. Yramidi
Viestit: 596
Liittynyt: 17:10:14 01.02.2006
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Pakastettu siika

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Olen itse tehnyt niin että pakkaseen menevä siika on fileoitu, puoliskot on maustettu maun mukaan, malliin suola, sokeri, valkopippuri ja tilli, tämän jälkeen fileet on laitettu pakkaseen, kun kalan ottaa pois pakkasesta ja antaa sulaa rauhassa, on graavaus yleensä onnistunut täydellisesti, sama muuten toimii kylmä ja lämminsavustetun kanssa, pakkasen jälkeen suolaus on parhaimmillaan ja maku on mielestäni jotenkin "lempeämpi". Vakuumikone on tärkeässä osassa.
Strumffia strumffaava strumffi...
Murkina
Viestit: 2
Liittynyt: 13:16:45 27.01.2017

Re: Pakastettu siika

Viesti Kirjoittaja Murkina »

Tässähän tuli vinkkejä itsellekin. Lähinnä on tullut käytettyä savustuspönttöä noille pakastetuille kaloille, kun tuo rakenne tosiaan muuttuu merkitsevästi ja muutenkin kalan käsittely ei ole niin mukavaa kuin tuoreena. Ehkäpä seuraavalla kerralla uskaltaudun kokeilemaan.





Kalat pönttöön - Lainaa
Vastaa Viestiin