Hyvä kaira

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ak82 »

Nämä kinastelut merkkien paremmuudesta on kyllä huvittavia joita joudun töissäkin pokalla naamalla aikaajoin kuuntelemaan. :lol:

En nyt itseäni ihan milwaukee mieheksi sanoisi vaikka noiden kanssa tuleekin pelattua. Edelleen olen sitä mieltä että monella merkillä nämä ammattikäyttöön tarkoitetut mallit ovat laatupelejä. Makita ja boschillakin varmasti päteviä koneita on. Pitää muistaa näissä se ettei se 18V aina tosiaan ole tae kestävyydestä. Kaikki valmistajat tekevät koneita useampaan eri hintaluokkaan vaikka akut ns huonommassa mallissa menevätkin myös kalleimpiinkin.

Mutta joo. Mua kans hieman arvelluttanut toi naukjan mainitsema terän pysäytys. Varmasti lyö konetta rajusti ja kokemus ei vielä riitä kestävyydestä. Myyjänä tietenkin tätä pitää silti uskotella. Mutta se 3v takuu antaa mielestäni hyvän suojan tähän.

Omani kerkesin pari vuotta tässä käytössä oleen ja kesti. Sitten voro vei ja hommasin samanlaisen ns. vanhan mallin tilalle.

Tuon kasin kanssa en vielä ole kerennyt kikkailemaan. Aika näyttää miten kestää.
Avatar
naukja2
Viestit: 27
Liittynyt: 17:39:12 13.01.2016
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Mahtaneeko kaikilla merkeillä olla "kairasarjan" koneissa yhtä rajut jarrut? Kertoilkaas käyttäjät kokemuksia eri merkkisistä porakoneista.
Kalaan huvituksen ja sään mukaan.
JohtajaP
Viestit: 49
Liittynyt: 14:20:08 05.07.2013
Paikkakunta: Luhanka

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja JohtajaP »

naukja2 kirjoitti:Mahtaneeko kaikilla merkeillä olla "kairasarjan" koneissa yhtä rajut jarrut? Kertoilkaas käyttäjät kokemuksia eri merkkisistä porakoneista.
En ole ihan varma mutta saattaisko olla joku EU standardi, että kaikissa tänlaisissa vehkeissä pitää olla jarru, kun liipasimen nostaa. :mitaviddua: Itellä uusin 135nm Fuel Millwaukee 6" Heino Pro AK:n perässä ja olen kyllä ottanut tavaksi nostaa liipasimen aina hitaasti ylös. Jos päästää nopeesti liipasimen ylös niin kairan massalla kyllä tuntuu aika ilkeeltä äkkipysäys ranteissa asti. Maalaisjärjellä ei varmaan tee hyvää vaihteistollekkaan pitkässä juoksussa ja olen ajatellu käyttää konetta pidempään kuin 3v takuuajan. Muistaaksi myös Boschin sinisissä akkukoneissa on aika vihanen jarru ja samoin omassa Makitan 10,8V "pikkukoneessa" on jarru äkänen.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

JohtajaP kirjoitti:
naukja2 kirjoitti:Mahtaneeko kaikilla merkeillä olla "kairasarjan" koneissa yhtä rajut jarrut? Kertoilkaas käyttäjät kokemuksia eri merkkisistä porakoneista.
En ole ihan varma mutta saattaisko olla joku EU standardi, että kaikissa tänlaisissa vehkeissä pitää olla jarru, kun liipasimen nostaa. :mitaviddua: Itellä uusin 135nm Fuel Millwaukee 6" Heino Pro AK:n perässä ja olen kyllä ottanut tavaksi nostaa liipasimen aina hitaasti ylös. Jos päästää nopeesti liipasimen ylös niin kairan massalla kyllä tuntuu aika ilkeeltä äkkipysäys ranteissa asti. Maalaisjärjellä ei varmaan tee hyvää vaihteistollekkaan pitkässä juoksussa ja olen ajatellu käyttää konetta pidempään kuin 3v takuuajan. Muistaaksi myös Boschin sinisissä akkukoneissa on aika vihanen jarru ja samoin omassa Makitan 10,8V "pikkukoneessa" on jarru äkänen.
Makitassa 18V en muista mikä malli oli ja bosch gsr ja gsb oli ainakin tuollain.
Avatar
tle88
Viestit: 28
Liittynyt: 02:58:56 16.02.2012

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja tle88 »

Kuva

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=htt ... _2.jpg&f=1

Kuvahaulla jostain venäläiseltä sivustolta löytyi tuo viritys. Näyttää siltä, että Heinola Original tyyppiseen perinteiseen terään on vain liitetty Moran terät tekemällä originaaliin terään sopivat reiät pulteille. Onko tuo toimiva viritys ? Onko joku oikeasti täällä kokeillut moista ?

Luulisi, että jos asentamisen tekee aivan viimeisen päälle ja hiuksen tarkasti, niin teräkulmat olisivat edelleen yhä kohdillaan ja kaira edelleen yhä ottava. Tarvittaessa palaan voisi tuohon ulkokehän takanurkkaan tehdä vielä yhden reiän lisää. Kyllä siihen wolframikarbidi -tapilla kierteet syntyvät.

Onko tietoa tai edes mielipidettä tuollaisesta ?

Editoin vielä tähän: Kuinka monta millimetriä (tai sen osaa) terän ulkokehän pitäisi olla ulompana kairan rungon kehää ? Vai laitetaanko se täysin tasalle ? Tasalle laitettuna kairan runko voi kahnata reikään todella raskaasti, siksi teen oletuksen, että terä pitäisi laittaa aivan hivenen suuremmalle säteelle. Kysymys kuuluu, mikä tämä "hivenen suurempi" mitta nyt sitten on ?

T -.-

Eipä tule kuva näkyviin, mutta avaamalla kuva toiseen ikkunaan hiiren oikeanpuoleisella napilla tulee se ainakin minun koneessani näkyviin.

Edit: editoin osoitteen pilkuttomaksi. Kiitos.
Viimeksi muokannut tle88, 18:38:36 15.01.2016. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

tle88 kirjoitti:Kuva

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=htt ... 2.jpg&f=1,

Kuvahaulla jostain venäläiseltä sivustolta löytyi tuo viritys. Näyttää siltä, että Heinola Original tyyppiseen perinteiseen terään on vain liitetty Moran terät tekemällä originaaliin terään sopivat reiät pulteille. Onko tuo toimiva viritys ? Onko joku oikeasti täällä kokeillut moista ?

Luulisi, että jos asentamisen tekee aivan viimeisen päälle ja hiuksen tarkasti, niin teräkulmat olisivat edelleen yhä kohdillaan ja kaira edelleen yhä ottava. Tarvittaessa palaan voisi tuohon ulkokehän takanurkkaan tehdä vielä yhden reiän lisää. Kyllä siihen wolframikarbidi -tapilla kierteet syntyvät.

Onko tietoa tai edes mielipidettä tuollaisesta ?

Editoin vielä tähän: Kuinka monta millimetriä (tai sen osaa) terän ulkokehän pitäisi olla ulompana kairan rungon kehää ? Vai laitetaanko se täysin tasalle ? Tasalle laitettuna kairan runko voi kahnata reikään todella raskaasti, siksi teen oletuksen, että terä pitäisi laittaa aivan hivenen suuremmalle säteelle. Kysymys kuuluu, mikä tämä "hivenen suurempi" mitta nyt sitten on ?

T -.-

Eipä tule kuva näkyviin, mutta avaamalla kuva toiseen ikkunaan hiiren oikeanpuoleisella napilla tulee se ainakin minun koneessani näkyviin.
Ei aukea linkki.
heev
Viestit: 18
Liittynyt: 16:46:42 10.03.2015

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja heev »

Pilkku oli osoitteen perässä ylimääräisenä.
Viimeksi muokannut heev, 20:11:32 15.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tle88
Viestit: 28
Liittynyt: 02:58:56 16.02.2012

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja tle88 »

>> Pilkku oli osoitteen perässä ylimääräisenä.
Minä kiitän. Se on pienestä kiinni silloin kun se on sitä. Vaan takaisin aiheeseen: Tuollainen omatekoinen terävirittely on alkanut kiinnostamaan jo ihan vain tulevien vuosien varalle. Kymmenen vuotta tästä eteenpäin, ja osaavat kairanteroittajat voivat olla harvinaisia kuin kanan hampaat. Tuskallista jo ihan ajatellakin jonkin oikeasti osaavan teroittajan paikkakunnalle tulon kyttäämistä. Ja uutta terää en kyllä ikinä luovuta mihinkään kierrätykseen, ja ota tilalle jotain loppuun saakka teroittua sohloa. Ei tule tapahtumaan moinen vaihto. Pilkuntarkkana nipottajana pitäisi päästä jopa teroittajan selän taakse kurkkimaan, miten se homma oikein tapahtuu, ja saada asiasta vielä jatkuvasti eteenpäin soljuva suullinen esityskin aiheesta.

Fiksummat tajuavat jo tuosta vuodatuksesta, että olen tässä kairanteroitusasiassa aivan totaalisen täysin omillani. Mainittakoon vielä, että mielestäni ainoat asiat mitkä miehellä eivät saa olla omatekemiä, ovat vaimo ja koira. Kaikesta muusta voidaan aina neuvotella, ja mahdottomiin hommiin menee vain hiukan enemmän aikaa. Jos pitää omin päin rakentaa kairanteroitusjigi, niin sitten pitää. Uskoisin kuitenkin, että äärimmäisen huolellisesti tehty timanttiviilalla suoritettu viilaaminen terän yläpinnasta pitäisi kyllä onnistua. Ja voi siihenkin hommaan rakentaa jonkin viilausohjaimen.

Mutta kyselen nyt kuitenkin, onko joku ehtinyt jo terittämään tuollaista "wanhan mallista" -terää näillä uudemmilla teräpaloilla ?

T -.-
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

No joo toi vaimo ja koira tehdään hyvästä aihiosta , ja kairan teriä teroittaa ihmiset ,Joitain aikoja sitten oli Erä-lehdessä vähän juttua teroituksesta , liekkö ollut pari kolme vuotta sitten .
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Hekassu
Viestit: 29
Liittynyt: 18:42:37 23.06.2015
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hekassu »

Oli aikaisemmissa viesteissä toivomusta eri akkukoneista tietoa. Itsellä nyt 6v vanha Panasonic 21 v, vääntö hitailla 68, tähän saakka jaksanut itselle tehdä 6in UR reijät pilkkipäiväksi: 2:lla akulla. 4in kairalla kestänyt kerhon kisat yhdellä akulla hyvin, 3 Ah akut.
Hommasin uuden IKH:lta Hitachi 14 v koneen, vääntö hitailla 86 (muistaakseni), kun siinä 4 Ah Lion akut 2 kpl kohtuuhintaan, kuulemma poistuu markkinoilta. Pakkasta tänään se 11...15 astC, jotenkin tuntu ettei 6 in UR:llä tullut reikiä ihan yhtä hyvin kuin vanhalla Panasonicilla, mutta kait sitä kuskataan sitten kahta konetta akkuineen retkillä. Hitachi akkuineen maksoi alle Panasonic:n uuden akun verta! Näillä ainakin pärjää koko päivän, painaa tietysti, onneksi pulkka!
Tunne että koneen pitäisi olla väh. 18 V koneita, ja mielellään metallivaihteisto ja toi hitaiden kierroksien vääntö väh. 60, ja akut mahdollisimman isoja! Hintaa tulee kyllä uusille koneille hiukka paljon. Lumisateilla kone suojattava vaikka muovikassilla!
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

Parituntia joella tänään.
Noi edelliset akkukoneet mitä on ollut käyttössä ni tuli fiilsit et olipas ne leluja kun tuolla Milwaukeella anto kyytiä.
Jäätä sellanen max 30cm.
Heinola original 6" meni ku kuuma veitsi voihin.
16 reikää tein ja akkumittari näyttää kylmällä akulla vielä täydet.
1518964
Viestit: 98
Liittynyt: 14:07:58 29.10.2015

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

tle88 kirjoitti: Kuvahaulla jostain venäläiseltä sivustolta löytyi tuo viritys. Näyttää siltä, että Heinola Original tyyppiseen perinteiseen terään on vain liitetty Moran terät tekemällä originaaliin terään sopivat reiät pulteille. Onko tuo toimiva viritys ? Onko joku oikeasti täällä kokeillut moista ?
Eikös se Rapala/Makitapaketin kaira ole juurikin tuollainen. Ei siinä kuvan perusteella ole EVO-kruunua, mutta teräpalat kuitenkin pultilla? Itse en ole sitä hypistellyt, mutta nyt joku vakoilemaan.
ProRacer
Viestit: 68
Liittynyt: 12:15:01 21.02.2014

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ProRacer »

[quote="JohtajaP"][quote="naukja2"]Mahtaneeko kaikilla merkeillä olla "kairasarjan" koneissa yhtä rajut jarrut? Kertoilkaas käyttäjät kokemuksia eri merkkisistä porakoneista.[/quote]En ole ihan varma mutta saattaisko olla joku EU standardi, että kaikissa tänlaisissa vehkeissä pitää olla jarru, kun liipasimen nostaa. :mitaviddua: Itellä uusin 135nm Fuel Millwaukee 6" Heino Pro AK:n perässä ja olen kyllä ottanut tavaksi nostaa liipasimen aina hitaasti ylös. Jos päästää nopeesti liipasimen ylös niin kairan massalla kyllä tuntuu aika ilkeeltä äkkipysäys ranteissa asti. Maalaisjärjellä ei varmaan tee hyvää vaihteistollekkaan pitkässä juoksussa ja olen ajatellu käyttää konetta pidempään kuin 3v takuuajan. Muistaaksi myös Boschin sinisissä akkukoneissa on aika vihanen jarru ja samoin omassa Makitan 10,8V "pikkukoneessa" on jarru äkänen.[/quote]


Milwaukeeta käyttää yli 3v takuuajan röpesin Se kuulostaa suklaapatukkamerkille eikä millekkään muulle :buahaha:
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

1518964 kirjoitti:
tle88 kirjoitti: Kuvahaulla jostain venäläiseltä sivustolta löytyi tuo viritys. Näyttää siltä, että Heinola Original tyyppiseen perinteiseen terään on vain liitetty Moran terät tekemällä originaaliin terään sopivat reiät pulteille. Onko tuo toimiva viritys ? Onko joku oikeasti täällä kokeillut moista ?
Eikös se Rapala/Makitapaketin kaira ole juurikin tuollainen. Ei siinä kuvan perusteella ole EVO-kruunua, mutta teräpalat kuitenkin pultilla? Itse en ole sitä hypistellyt, mutta nyt joku vakoilemaan.
Joo just tuollai on teräpalat pultattu , ei hajoo kruunut , ja tuntui toimivan mitä nyt vähän testasin , :mrgreen:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
-sakkeus-
Viestit: 51
Liittynyt: 17:23:20 01.01.2015

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja -sakkeus- »

kitkaton kirjoitti:
1518964 kirjoitti:
tle88 kirjoitti: Kuvahaulla jostain venäläiseltä sivustolta löytyi tuo viritys. Näyttää siltä, että Heinola Original tyyppiseen perinteiseen terään on vain liitetty Moran terät tekemällä originaaliin terään sopivat reiät pulteille. Onko tuo toimiva viritys ? Onko joku oikeasti täällä kokeillut moista ?
Eikös se Rapala/Makitapaketin kaira ole juurikin tuollainen. Ei siinä kuvan perusteella ole EVO-kruunua, mutta teräpalat kuitenkin pultilla? Itse en ole sitä hypistellyt, mutta nyt joku vakoilemaan.
Joo just tuollai on teräpalat pultattu , ei hajoo kruunut , ja tuntui toimivan mitä nyt vähän testasin , :mrgreen:
Eikös siinä ole metallinen irtokruunu komposiitin sijaan ja siinä irtopalat. Samanmoinen kuin uudessa Rapala Evo Red mallissa. http://www.normark.fi/tuotteet/evo-red-jaakaira
1518964
Viestit: 98
Liittynyt: 14:07:58 29.10.2015

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

-sakkeus- kirjoitti: Eikös siinä ole metallinen irtokruunu komposiitin sijaan ja siinä irtopalat. Samanmoinen kuin uudessa Rapala Evo Red mallissa. http://www.normark.fi/tuotteet/evo-red-jaakaira
Metallinen irtokruunu lienee vastaava kuin perinteinen terä, tosin ilman terää varten lisättyä kovempaa materiaalia ja teroitusta?

Jos vanhasta terästä on ajettu teroitusvara harjoittelemalla loppuun, en näy mitään estettä ettei siitä voisi käyttää kruununa REDin terälapuille.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Eikös se Rapala/Makitapaketin kaira ole juurikin tuollainen. Ei siinä kuvan perusteella ole EVO-kruunua, mutta teräpalat kuitenkin pultilla? Itse en ole sitä hypistellyt, mutta nyt joku vakoilemaan.[/quote]

Joo just tuollai on teräpalat pultattu , ei hajoo kruunut , ja tuntui toimivan mitä nyt vähän testasin , :mrgreen:[/quote]

Eikös siinä ole metallinen irtokruunu komposiitin sijaan ja siinä irtopalat. Samanmoinen kuin uudessa Rapala Evo Red mallissa. http://www.normark.fi/tuotteet/evo-red-jaakaira[/quote]

Muuten tossa Makitan/ Rapalan kairassa ei ole metallikruunu irroitettava vaan kiinteä , vain teräpalat on vaihdettavissa .
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
-sakkeus-
Viestit: 51
Liittynyt: 17:23:20 01.01.2015

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja -sakkeus- »

kitkaton kirjoitti: Muuten tossa Makitan/ Rapalan kairassa ei ole metallikruunu irroitettava vaan kiinteä , vain teräpalat on vaihdettavissa .
Onkohan näistä liikkeellä useampaa versiota?!

http://www.makitacenter.com/web_documen ... 70cm_2.pdf

Kyllä tuossa ainakin on selvästi irroitettavissa terät ja kruunu. :mitaviddua:
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Näkyy olevan sit ainakin kahta mallia , tuossakin minun kairassa on ikäänkuin irtonainen "ruunu " , mutta se on hepattu kiinni .Kuitenkin helposti irroitettavissa , kun pikkasen aukasee heppausta rälläkällä . 8-)
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
yksipisto
Viestit: 170
Liittynyt: 07:31:28 17.09.2009

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja yksipisto »

Terve
Olen päätymässä Milwaukee M18 FDD Fuel 135 Nm koneeseen. Nyt pitäisi miettiä tähän sopiva kairasysteemi. Miten estetään kairan putoaminen avantoo, jos kaira irtoaa porakoneesta?
Joissakin malleissa on muovinen läpyskä "turvana". Vähän tohelo kun olen, niin tuokin asia askaruttaa.

Pekka
JohtajaP
Viestit: 49
Liittynyt: 14:20:08 05.07.2013
Paikkakunta: Luhanka

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja JohtajaP »

yksipisto kirjoitti:Miten estetään kairan putoaminen avantoo, jos kaira irtoaa porakoneesta?
Joissakin malleissa on muovinen läpyskä "turvana". Vähän tohelo kun olen, niin tuokin asia askaruttaa.
Kerran kairan irrottua akkukoneesta ja sitä mökkirannasta alta parin metrin vedestä onkineena päädyin Heinolan Pro Series AK kairaan, jossa metallinen terää isompi läpyskä on hitsattu runkoon kiinni. Estää hyvin kairan putoamisen reiän läpi, kun unohtaa kiristää istukan kunnolla, kokeiltu on :lol: Samoin myös istukka on 13 millisenä tarpeeksi järeä, eikä kairaan tarvi mitään adaptereitä. Veivin kun ruuvaa irti, niin on valmista poraan kiinnitettäväksi.
yksipisto
Viestit: 170
Liittynyt: 07:31:28 17.09.2009

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja yksipisto »

Terve
Justiisa tuollaista Johtajan suosittelemaa kairaa ajattelin hankkia porakoneeseen. Ohuella jäällä veivillä, paksummalla koneella. Paketin hinnaksi näyttää tulevan posteineen hieman alle 600€.
Ahvenfile on 30€ kilo. Siis 20kg filettä eli 40kg ahventa. Parin onkireissun urakka...

Pekka
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja ak82 »

Mulla tuli ur adapterin mukana sellanen pleksinen läpyskä mikä estää kairan tippumisen avantoon. Samanlaisen ajattelin väkästää kasiin myös. En ainakaan missään ole kasiin sopivaa stopparilla varustettua adapteria nähnyt? Tosin mulla ei kyllä kutosen ur ole kertaakaan istukasta vielä tippunut mutta silti meinasin kasiin sen tehdä. On muuten vittumaisen hintainen hups kun sattuu kerran irtoamaan. Ainakin milkkiksen metallisissa istukoissa oikein kiristys kannattaa muistaa... Eli kiristää eka napsut pois kireelle ja yks napsu takaspäin löysiä niin kiristyy silleen et pitää. Varmaan sama muissakin merkeissä luulisin. Röhmin istukat muistaakseni milwaukeella.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja Hota »

ak82 kirjoitti:Mulla tuli ur adapterin mukana sellanen pleksinen läpyskä mikä estää kairan tippumisen avantoon. Samanlaisen ajattelin väkästää kasiin myös. En ainakaan missään ole kasiin sopivaa stopparilla varustettua adapteria nähnyt? Tosin mulla ei kyllä kutosen ur ole kertaakaan istukasta vielä tippunut mutta silti meinasin kasiin sen tehdä. On muuten vittumaisen hintainen hups kun sattuu kerran irtoamaan. Ainakin milkkiksen metallisissa istukoissa oikein kiristys kannattaa muistaa... Eli kiristää eka napsut pois kireelle ja yks napsu takaspäin löysiä niin kiristyy silleen et pitää. Varmaan sama muissakin merkeissä luulisin. Röhmin istukat muistaakseni milwaukeella.
Tee paksusta kumista sellanen 1cm paksua.
Mulla oli yhdessä kuustamessa ja oikeastaan parempia kuin kovasta materiaalista tehty.
Saa paremmin survottua ahkioon kun hiukan muotoutuu.
yksipisto
Viestit: 170
Liittynyt: 07:31:28 17.09.2009

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja yksipisto »

Terve
Joillakin kairaajilla näkyy olevan irtokahva, joka tukeutuu kairan runkoon. Näyttää hyvältä ratkaisulta
estäen kairan tipahtamisen. Samalla lisäkahva antaa tukea kairauksen alkuvaiheessa ja on apuna avantoa puhdistettaessa. Irtokahvoja oli kairan terottajalla myytävänä. Ei varmaan sovellu kaikille kairatyypeille. Akkukoneen oma apukahva on usein heppanen rimpula, kuten Makitassa. Myyjä sanoi kaverille, että kahvasta ei saa nostaa eikä painaa. Hänellä oli jo kolmas kahva menossa "takuuseen".
Nyt on siis paketti tulossa...
Kilpapilkkijöitä ajatellen sähkökairan käyttö pitäisi yleisesti sallia. On noloa, kun kilpailuissa pitää näyttää lääkärintodistus vajovaisuudestaan, jotta sähkökairaa saa käyttää. Myös kaiun ja GPS:N
käyttö pitäisi sallia. Teknologia voisi tuoda mukaan myös nuorempia harrastajia...

Pekka
Vastaa Viestiin