Kelkkaplaanarit

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mausku123
Viestit: 48
Liittynyt: 18:19:23 10.08.2013

Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja mausku123 »

Elikkä kelkkaplaanarit pitäis hommata onko kokemuksia mitkä hyviä merikäyttöön ei liian isoja vene yamarin 50sc.Onko kokemuksia esim Rialinna Plaanarinsuksista.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja drwho »

Eka kysymys on tietenkin että mitäs sä meinasit oikein vedellä? Jos meinaat vetää lohta niin tarttet isot kelkat ja sun pitää saada noi plaanarimastoilla jne vetopiste aika ylös. Jos mietit että vedät kuhaa kuudellavavalla niin älä hyvä mies kelkkoja hanki vaan vedä pikkuplaanareilla?

Mulla on ollu uistelukäytössä aina pelkästään kelkkoja. Allekirjotan että pikkuplaanareille on olemassa oma paikkansa, mutta oon silti kelkkamiehiä. Jopa Jupezku käänty loppuaikoina kelkkamieheks. :)

Merellä vedän pääasiallisesti mun vanhoilla Meka-Ski kelkoilla, ne on isot ja raskaat ja niillä saa kovan vedon plaanarinaruun plus ne ui tosi vakaasti vaikka on kovempikin keli.

Noita ei taida saada mistään enää, mutta lähinnä on kai Mega-JiiCee-plaanarikelkka.

Kevyempinä kelkkoina mulla on alumiiniset itetehdyt kelkat jotka on kai jossain järvi ja merirosvojen puolvälistä. Niillä vetelen kesällä kuhaa järvillä.

Jos et halua noin isoja ja painavia kelkkoja niin JiiCeen merirosvo on hyvä peli, oon kavereiden veneissä kalastellu noilla ja ne on oikeasti hyvät. Lisätietoja:

http://www.jiicee.com/uistelu.html
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Vastalause! Juurikin lohen vedossa mä hylkäsin isot kelkat kokonaan. Suurimpana syynä se, että lohen uistelussa mulla on aina painotukset kuviona, eli pienin ulkona ja suurin sisimpänä. Isoilla kelkoilla menee koko laita uusiksi, jos yksi pitää vaihtaa tai tarkistaa. Tai saa vaikka kalan :)
Myöskään kelkkojen vaatima tila ja mastojen rakentelu ei houkuttanut. Suurin plussa niissä on kyllä se, ettei kalan tarttuessa roiku siimassa mitään ylimääräistä...
Me kun käydään Bornholmissa keväisin (TJ33!!!), niin siellä ei myöskään isoilla kelkoilla saa rannan lähellä edes vetää. Josta usein löytyy kalaa...
Kaksipiippuinen juttu, mun valinta on plaanarit.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja drwho »

Vastalause! Juurikin lohen vedossa mä hylkäsin isot kelkat kokonaan. Suurimpana syynä se, että lohen uistelussa mulla on aina painotukset kuviona, eli pienin ulkona ja suurin sisimpänä. Isoilla kelkoilla menee koko laita uusiksi, jos yksi pitää vaihtaa tai tarkistaa. Tai saa vaikka kalan :)
Vastalause on noteerattu, muttei hyväksytty :D

Mä alottelen vetämisen aina syvyyspainotuskuvion kanssa - jossei oo syntynyt selkeetä ajatusta edellispäivien perusteella että kalat on pinnassa / pohjassa / välivedessä jne. Hyvin nopeasti kuitenkin ekojen tärppien/kalojen perusteella alan tota muuttamaan niin, että mulla ui kahdella syvyydellä plaanareissa niin toi ei ole niin iso ongelma enää. Jollon ei tartte ottaa kaikkea sisään heti vaihdon takia vaan voi vetää "kuvion loppuun" ja vaihtaa puoli sitten kun on sen aika.

Mutta hyväksyn kyllä että nimenomaan tää on yks isojen kelkkojen ongelma. En silti ihan allekirjota että tää sama ongelma ei ole - vähän eri muodossa vaan - pikkuplaanareiden kanssa?
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Minulta ääni Merirosvoille. Niillä olen vedellyt järvillä toistakymmentä vuotta. Kertaalleen olen vaihtanut kellukkeet, muuten ovat kestäneet minun käytössä. Minä tykkään, että kelkat pitää olla riittävän isot. Plaanarinaru pysyy tarpeeksi tiukalla ja minun mielestä kalatkin tarttuu paremmin, kun naru ei ala "virumaan" kalan ottaessa. Kun kelkan viereen laittaa kunnolliset kumijoustimet, niin naru pysyy tiukalla kaikissa keleissä.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja pike »

drwho kirjoitti:Mutta hyväksyn kyllä että nimenomaan tää on yks isojen kelkkojen ongelma. En silti ihan allekirjota että tää sama ongelma ei ole - vähän eri muodossa vaan - pikkuplaanareiden kanssa?
Missä muodossa tämä ongelma on pikkuplaanareilla?

Aika kärkkäitä mielipiteitä täällä, joten jatketaan samalla linjalla. Mie väitän, että moni isoilla kelkoilla vetävä ei osaa käyttää pikkuplaanareita ja tämän vuoksi suosii isoja kelkkoja.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja drwho »

rhhTNfan.jpg
rhhTNfan.jpg (17.02 KiB) Katsottu 10732 kertaa
mausku123
Viestit: 48
Liittynyt: 18:19:23 10.08.2013

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja mausku123 »

No kiitos vastauksista.Lohta ja kuhaa pääasiassa uistelen oon noita pikkuplaanareita käyttäny kuhan ja taimenen vedossa,mutta ajattelin kokeilla tota lohihommaa ja muutenkin isoilla kelkoilla. saattaa olla et noi merirosvot vois olla sopivat en vaan tällähetkellä löydä myynnistä oikeen minkäänlaisia.
mausku123
Viestit: 48
Liittynyt: 18:19:23 10.08.2013

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja mausku123 »

Nii ja tosiaa kymmentä vapaa targassa käyttäsin.
ruben
Viestit: 191
Liittynyt: 13:00:56 05.02.2006
Paikkakunta: pirkkala

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja ruben »

mikä pikkuplaanari jaksaa vetää kunnolla sivulle kun vedetään merellä lohipeltejä n.5,5kmh. itse koittanut norpilla mitkä ei enään toimi noilla vauhdeilla.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

mausku123 kirjoitti:No kiitos vastauksista.Lohta ja kuhaa pääasiassa uistelen oon noita pikkuplaanareita käyttäny kuhan ja taimenen vedossa,mutta ajattelin kokeilla tota lohihommaa ja muutenkin isoilla kelkoilla. saattaa olla et noi merirosvot vois olla sopivat en vaan tällähetkellä löydä myynnistä oikeen minkäänlaisia.
kts: http://www.jiicee.com/uistelu.html
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
peto
Viestit: 196
Liittynyt: 16:13:33 08.03.2012
Paikkakunta: Onkivesi
Viesti:

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja peto »

mausku123 kirjoitti:Onko kokemuksia esim Rialinna Plaanarinsuksista.
On, hyvin vetävät. Kellukkeen kiinnitys sukseen on vähän heppoinen, vaatii jossain välissä nippusiteitä avuksi.Muuten ihan toimivat kelkat. Itsellä on kaksinkertainen kumiköysi kelkasta keskimmäisestä ja takimmaisesta vetopisteestä, silloin saa aika sopivan vedon ja jouston.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

ruben kirjoitti:mikä pikkuplaanari jaksaa vetää kunnolla sivulle kun vedetään merellä lohipeltejä n.5,5kmh. itse koittanut norpilla mitkä ei enään toimi noilla vauhdeilla.
Ihan vaan kysymys: Mikä ei toimi norpissa? Mä vedän kans 4,8-5,5 , ja mulla on ollu reelmastereiden kanssa vain 1 ongelma, ne sukeltaa ylös kelatessa tossa vauhdissa.. Nehän on samalaiset ku Norpat.
Toi paino-ongelma ei ole pikkuplaanareilla ongelma. Rivistöstä poistuneenhan saa uitettua takaisin paikoilleen, kunhan painokorot on sopivat. Meillä on lähteny merellä kaloja 1-18 metrin väliltä, joten aika laaja skaala tulee vedessä pidettyä...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
ruben
Viestit: 191
Liittynyt: 13:00:56 05.02.2006
Paikkakunta: pirkkala

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja ruben »

Samtheman kirjoitti:
ruben kirjoitti:mikä pikkuplaanari jaksaa vetää kunnolla sivulle kun vedetään merellä lohipeltejä n.5,5kmh. itse koittanut norpilla mitkä ei enään toimi noilla vauhdeilla.
Ihan vaan kysymys: Mikä ei toimi norpissa? Mä vedän kans 4,8-5,5 , ja mulla on ollu reelmastereiden kanssa vain 1 ongelma, ne sukeltaa ylös kelatessa tossa vauhdissa.. Nehän on samalaiset ku Norpat.
Toi paino-ongelma ei ole pikkuplaanareilla ongelma. Rivistöstä poistuneenhan saa uitettua takaisin paikoilleen, kunhan painokorot on sopivat. Meillä on lähteny merellä kaloja 1-18 metrin väliltä, joten aika laaja skaala tulee vedessä pidettyä...
ei vedä enään kunnolla sivulle noilla vauhdeilla kun on pitkät vaparit ja vähän painoa. lisäksi laukurit pitäis vaihtaa scottyista tiukempiin kun laukeavat turhan helposti.
raksin vedossa taas en ikinä käytä isoja kelkkoja.
miksu014
Viestit: 101
Liittynyt: 23:09:44 19.02.2009

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja miksu014 »

Itse suosin pikkuplaanareita koska uistelen lähes aina yksistäni.
Isojen kelkkojen nosto takaisin veneeseen kun vaati käsiä narun kelaamiseen ja veneen ohjailuun.
Pikkuplaanarit tulee samalla kun uistimet nostaa.

Kuten Samtheman sanoi pikkuplaanareissa on paha ominaisuus että tietyissä olosuhteissa sukeltaa.
Itselläni on joskus kulkenu sivuttain vedenalla tosi pitkiä matkoja ennenkuin sain tilanteen hallintaan.
Onko tähän hyviä vinkkejä miten sen saisi estettyä ? Paksumpi kelluke ?

Sitten kysymys niille jotka painottaa "pysty viuhkaksi" Millaisia syvyyseroja käytätte vapojen välillä ? Kuinka kannattaa uittaa vaappu toisten väliin uudestaan ettei siimat sotkeudu ?
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja kalikka »

itte meinasin taas siirtyy muutaman vuoden jälkeen isoihin kelkkoihin.
syy moiseen on,kyllästyminen pikkukuhien/ahvenien roikkuminen pikku plaanarien
takana,minkä huomaa vasta uistimen/paikan vaihdon yhteydessä.
raskaanpien punttien vetäminen,uudet kalapaikat,missä hotua vähän isommallekkin
paletille.vauhdin säätö lisääntyneen veto vastuksen takia ja pilotti mikä tuli
vihdoinkin hankittua viime syksyn loppu kinkereihin olen daivaassa (tuli vaan
semmonen olo ,että kapistuksen ois kyllä voinu hankkia jo silloin kun vaihto
paatin n.6v sitte)Rakenteillahan nuo vasta on ja saas nähä miten toimii.


mites muuten nuo kellukkeet.meinasin laittaa 75mm viemäriputkee urtsilla
täytettynä.vai riittäskö pienemmät (lötkö pötkön hakkas edellisistä tintit pas...s)
kelkat tulee alumiinista ja mittaa olis, pituus n.900mm leveys n.460mm ja
korkeus 260.aine vahvuus 3mm.
mausku123
Viestit: 48
Liittynyt: 18:19:23 10.08.2013

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja mausku123 »

Pelaakohan noi boat tech kelkat miten ovat ainakin edulliset tosin liput pitää ite asentaa
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja okuma »

pike kirjoitti:
drwho kirjoitti:Mutta hyväksyn kyllä että nimenomaan tää on yks isojen kelkkojen ongelma. En silti ihan allekirjota että tää sama ongelma ei ole - vähän eri muodossa vaan - pikkuplaanareiden kanssa?
Missä muodossa tämä ongelma on pikkuplaanareilla?

Aika kärkkäitä mielipiteitä täällä, joten jatketaan samalla linjalla. Mie väitän, että moni isoilla kelkoilla vetävä ei osaa käyttää pikkuplaanareita ja tämän vuoksi suosii isoja kelkkoja.
Makuasioitahan nuo on, molemmilla vetelen ja isot kelkat yksin uistellessa miellyttää. Isomus kun iskee niin ne siimat jotka ei mahdollisesti sotkeutunut heti mukaan, lasken usein vapaana kelkalle asti, tulee tilaa taakse väsytellä. Samoin voi tietysti laskea pikkukelkatkin leveämmälle :)
Je Vois Tout!
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja okuma »

"Isojen kelkkojen nosto takaisin veneeseen kun vaati käsiä narun kelaamiseen ja veneen ohjailuun."

Riippuu veneestä, tuulilasiveneessä nosto onnistuu kevyesti ohjaamalla loivasti kelkkaa kohti ja samalla veivaamalla. Hyttiveneessä tietysti ongelma yksin, jos ei ole sähkökeloja :)
Je Vois Tout!
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolensa.
Sinänsä isot kelkat on lupsakammat käyttää jos ei hampaat irvessä vesillä mennä.

Kaluston ja kilpakalastuksenkin vuoksi itellä on ainut vaihtoehto pikkuplaanarit.
Ei vie tilaa, on nopiat käyttää ja helppo vaikka vajaalla kalustolla koittaa "varmaa hot spottia" ennen ku koko arsenaalia laskee levälleen, eikä kaaret sun muut haittaa säippäkalastusta jos ja kun kalastusmuoto vaihtuu kesken päivän.

Niil onnistuu myös helpommin "sekaveto", eli voit painottaa vaikka koko päiväks uistimet uimaan eri painoin eri syvyyksiin ilman koko laidalle tapahtuvaa kaluston vaihtoo tai venklaamista ees taas.

Noilla TEHO-plaanareilla oon hinaillu yli 300g painojakin huoletta :bigboss:

Pitäis varmaa jossain vaiheessa paikata/vahvistaa vähä köliäkin pulkasta ku kivi halkas pohjan viime suvena :evil:
Täydellistä luottoo ei oo pelkällä kitillä tehtyyn korjaukseen...
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Prinssi kirjoitti:Molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolensa.
Niinpä. Molempia on tullut vedettyä. Enemmän tykkään isoista kelkoista yksinkin uistellessa. Merirosvot toimii hyvin jarrunakin. Saa olla koneessa 1000 r/s, että kulkee sopivaa nopeutta. Ei tarvii jarrupusseja viritellä. Samoin vene käyttäytyy rauhallisemmin. Ei tee niin nopeita käännöksiä, vaikka välillä on kädet irti ratista.
Yksin uistellessa aloittaessa viritän vaan pari vapaa molemmille puolille, eri syvyyksiin. Siitä on sitten nopea säätää kaikki samalle syvyydelle ja lisäta vapoja tarvittassa. Yksin uistellessa riittää yleensä kolme vapaa puolelleen. Kaverin kanssa voi sit laittaa neljä, tai viisi.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Kalagalle
Viestit: 569
Liittynyt: 13:43:06 12.12.2006
Paikkakunta: Tre

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

Prinssi kirjoitti:Molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolensa.
Sinänsä isot kelkat on lupsakammat käyttää jos ei hampaat irvessä vesillä mennä.

Kaluston ja kilpakalastuksenkin vuoksi itellä on ainut vaihtoehto pikkuplaanarit.
Ei vie tilaa, on nopiat käyttää ja helppo vaikka vajaalla kalustolla koittaa "varmaa hot spottia" ennen ku koko arsenaalia laskee levälleen, eikä kaaret sun muut haittaa säippäkalastusta jos ja kun kalastusmuoto vaihtuu kesken päivän.

Niil onnistuu myös helpommin "sekaveto", eli voit painottaa vaikka koko päiväks uistimet uimaan eri painoin eri syvyyksiin ilman koko laidalle tapahtuvaa kaluston vaihtoo tai venklaamista ees taas.

Noilla TEHO-plaanareilla oon hinaillu yli 300g painojakin huoletta :bigboss:

Pitäis varmaa jossain vaiheessa paikata/vahvistaa vähä köliäkin pulkasta ku kivi halkas pohjan viime suvena :evil:
Täydellistä luottoo ei oo pelkällä kitillä tehtyyn korjaukseen...
Eipä ne isotkaan kelkat tartte targaa sen enempää :wink:

On kyllä iso ero kuinka vene pitää kurssinsa kun isot kelkat vedossa. Ei tulis mieleenkään lähtee yksin pikku kelkoilla leikkimään ilman pilottia.. Painotus helpompi pienillä, mutta pikku kikkailulla toimii kyllä isoillakin. Toki ei oo tullu pidettyä 15m korkoeroo langalla :D
Kala se on pienikin kala....
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Kalagalle kirjoitti:Ei tulis mieleenkään lähtee yksin pikku kelkoilla leikkimään ilman pilottia.
Mä oon merikarhujen aatelia. Millään muulla yksin leikkinytkään yksin vetäessä. Mitään pilottia oo. :shock:
Kalagalle kirjoitti:Painotus helpompi pienillä, mutta pikku kikkailulla toimii kyllä isoillakin.
Tähän olis mielenkiintoista kuulla ne "kikkailut". Jos vaikka 4 siimaa per puoli ja painot vaikka 20g välein. Uloin laukee ja haluat sen pinnassa kulkevan takaisin omalle paikalleen. Miten toimit jos kaveri veneessä? Yksin?

JA ilman keljuilun häivää :ruusu:
Sata vapaa vedossa!
Kalagalle
Viestit: 569
Liittynyt: 13:43:06 12.12.2006
Paikkakunta: Tre

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

kotiainen kirjoitti:
Kalagalle kirjoitti:Ei tulis mieleenkään lähtee yksin pikku kelkoilla leikkimään ilman pilottia.
Mä oon merikarhujen aatelia. Millään muulla yksin leikkinytkään yksin vetäessä. Mitään pilottia oo. :shock:
Kalagalle kirjoitti:Painotus helpompi pienillä, mutta pikku kikkailulla toimii kyllä isoillakin.
Tähän olis mielenkiintoista kuulla ne "kikkailut". Jos vaikka 4 siimaa per puoli ja painot vaikka 20g välein. Uloin laukee ja haluat sen pinnassa kulkevan takaisin omalle paikalleen. Miten toimit jos kaveri veneessä? Yksin?

JA ilman keljuilun häivää :ruusu:
:hattu: Emmää keljuilua oottanukaan. Pinnassa menevä on esim 10m langallla ja jos sattuu sitä ulompi oleen vaikka 80g puntin takana (kalojen jälkeen), niin siellä yleensä jotain 35m-40m lankaa. Jos sitä tarttee repiä pois niin päästää sen vähän kauemmas, nykäsee laukurista irti ja nostaa kepin suoralle kädelle pystyyn niin 95% kiertää sen pintapyynnön yli.. 20g painoeroissa siimat tarkasti samaks niin eipä niissä ongelmia tuu. Ja veturilla mennään 5-6m ennenkun isketään punttia. Raksihommat sitten puntilla kaikki. Ja ei mulla oikein oo tarvetta kuljettaa sitä pintasettiä sinne uloimmaks, tapana touhuilla koko ajan niin kyllä se sinne pikkuhiljaa kulkee hiljasenakin päivänä..
Ja jos tuntuu et pintaan pitää laittaa romua ja siimapituutta enempi niin sitten mennään toinen puoli pinnan tuntumaan ja toiseen vähän enempi lyijyä.

Kotiaisen paatti taitaa olla suuntavakaampi kun silveri! :) jarrupussit toki auttaa siihen kans, mutta ei sulla niitä kuhahommassa kyä oo ;)
Kala se on pienikin kala....
Kalagalle
Viestit: 569
Liittynyt: 13:43:06 12.12.2006
Paikkakunta: Tre

Re: Kelkkaplaanarit

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

Omasta veneestä viä sen verta et syksyllä vetelin ahventa pelkillä kahella takilalla kun oli aikaa pikkusen hintsusti kunnon keikalle niin kyä toi foxi meni ihan minne halus.. :D
Oli toki aika raju kelikin, mutta ei se suoraan menny ees myötäseen.
Kala se on pienikin kala....
Vastaa Viestiin