plaanarimastoon jousi

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

mitä jousia on porukka käyttänyt maston ja pylpyrän välissä. motonetit ja ikh myy jousia mutta päät niissä ovat avonaiset.
Annapauliina
Viestit: 68
Liittynyt: 19:55:09 09.03.2011

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Annapauliina »

Clas Ohlsonilta sai ainakin vielä kesällä asiallisia jousia muistaakseni alle vitosen pala.
weijoesso
Viestit: 41
Liittynyt: 19:54:37 08.02.2007
Paikkakunta: joutseno

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weijoesso »

Mitäs jos puristaa pään kiinni! :shock:
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

yritin puristaa mutta eihän se jousi kateematta menny. pää katkesi. joku valmis jousihan täytys löytää missä umpinaiset päät valmiina ja vetolujuus sopiva. jos joku viittis linkittää oikeanlaiset.
Avatar
Pasa
Viestit: 191
Liittynyt: 18:18:29 13.07.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Pasa »

http://m.clasohlson.com/fi/Kiinnitysjoustin/Pr310853002

Noi voi laittaa kelkkaankin kiinni ei välttämättä tarvi laittaa mastoon.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

eikö jarruta menoa kun laahaa vedessä?
Avatar
Pasa
Viestit: 191
Liittynyt: 18:18:29 13.07.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Pasa »

Ei ole meillä ainakan jarruttanut. Ollut jo monta vuotta ja asiansa ajanut. Ei tarvi mastoon laittaa noita helisemään.
ttimonen
Viestit: 44
Liittynyt: 10:44:13 11.03.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Auttaako jousi aallokon ja käännöksen tuoman löysän kanssa vai pelkästään repimiseen ? Itsellä ei ole repimisen takia käynyt edes mielessä jousta väliin :roll:
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

clasun jouset hain ja ensi kaudella pääsee testaa miten ne toimii.
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja okuma »

Kelkan päähän metri rojuliikkeistä metritavarana joustavaa mustekalaa, ei rämise eikä nyvi. Mulla ollut jo neljä kesää eikä ole edes haurastunut! Eikä maksa paljon.
Je Vois Tout!
Avatar
Jamo81
Matkanjohtaja
Viestit: 1448
Liittynyt: 19:09:17 02.04.2009
Paikkakunta: Kokkola

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Jamo81 »

okuma kirjoitti:Kelkan päähän metri rojuliikkeistä metritavarana joustavaa mustekalaa, ei rämise eikä nyvi. Mulla ollut jo neljä kesää eikä ole edes haurastunut! Eikä maksa paljon.
^^
Tämä on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu.

Miettikääs millaista liikettä vene tekee aallokossa, ja miettikääs sen jälkeen paljonko sen jousen joustopituus on. En oikein jaksa uskoa että 10cm jousi poistaisi repimisen kun vene heiluu reippaasti toista metriä (jopa reilusti enemmän) puolelta toiselle.

Jamo
Työ haittaa harrastusta!Vai oliko se toisinpäin??
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

täytyy talven aikana sit hifistellä lisää ja hommata sopivan jäykkää mustekalaa tai silikooniletkua. mielessä pyöri ajatus letkusta jonka sisällä selkänaru menisi. mytättynä, että jos letku katkeaa ei plaanari karkaa. letkun kiinnitys selkänaruun vaan molemmista letkun päistä vähän hakusessa?
Jussi86
Viestit: 67
Liittynyt: 14:55:01 12.01.2014

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Jussi86 »

Onko näistä jousista tai mustekaloista kovinkaan suurta hyötyä?
Avatar
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viestit: 5850
Liittynyt: 18:38:19 05.09.2006
Paikkakunta: Iivantiiran Ypykkä, kukkiva tölli.
Viesti:

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja E.N.Hääppönen »

Samaa ajattelin itsekin. Tolkut kiinnitykset ja narut niin antaa ryskää vaan.
Muutaman kymmenen sentin joustolla ei mahda olla kuin nimellinen merkitys.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja weeman »

tiedä häntä, mutta jotain ajankulua kun virittelee. ilman huomannut että kun sopivat aallot kohtaa veneen ja molemmat kelkat hyppää toisen puolen kelkka sivuttain aika matkan ja selkänaru jää löysälle kunnes taas kiristyy, moni turha laukaisu tapahtunut noissa rempomisisssa.. hyötyä en tiedä ennen kuin kokeilee. voihan vika olla että scottyn laukasimet liian herkällä.
Avatar
Jamo81
Matkanjohtaja
Viestit: 1448
Liittynyt: 19:09:17 02.04.2009
Paikkakunta: Kokkola

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Jamo81 »

Niin, minulta tosiaan jäi mainitsematta että itse en käytä mitään joustimia. Kavereilla olen nähnyt sekä noita mustekaloja että ihan jousia käytössä. Mustekala on ainoa mahdollisuus jolla voi saada tarvittavan määrän joustoa aallokossa... Ainakin näin olen sen pähkäillyt, tosin käännöksen ja aallokon yhteisvaikutuksessa ei sekään voi riittää.
Työ haittaa harrastusta!Vai oliko se toisinpäin??
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

okuma kirjoitti:Kelkan päähän metri rojuliikkeistä metritavarana joustavaa mustekalaa, ei rämise eikä nyvi. Mulla ollut jo neljä kesää eikä ole edes haurastunut! Eikä maksa paljon.
Mulla on ollut nuo viritykset jo toistakymmentä vuotta. Metrin pätkä mustekalaa joustaa varmaan ainakin puoli metriä, ehkä enemmänkin. Merirosvot vaan tarvii aika paksun kumiköyden, sitä olen ostanut venetarvike liikeistä (Kallamarina Kuopiossa). Pienemmille kelkoille riittää ohuempi kumiköysi. Kumiköysi on kiinitetty yksinkertaisesti kelkkaan. Pää jousihakasen läpi ja lenkki yhteen parilla tukevalla nippusiteellä, jotka kiristetään tonkien avulla. Tästä on se etu, että laukaisijat saa pujotettua vetonarusta nippuna. Ei tarvitse jokaista näprätä erikseen.
Kertaakaan ei ole tänä aikana kumiköysi, tai vetonaru katkennut.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Slx
Viestit: 447
Liittynyt: 14:22:37 18.12.2008
Paikkakunta: Mikkeli

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Slx »

Laittakaa narun tilalle mustekalaa sitä saa metritavarana. Riittää ainakin joustovarat :D
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Jos mustekala on samaa tavaraa, kuin mitä kaupassa myydään koukkujen kanssa, suosittelen varmistamaan kunnolla. Mulla on veneessä noita erilaisissa hommissa, lahoavat aivan täysin parissa vuodessa. Siis siihen kuntoon ettei kestä edes tuimaa katsetta.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja okuma »

Se metritavarana myytävä on parempaa laatua, minulla jo muistaakseni neljäs kesä ja vielä pelittää.
Je Vois Tout!
ttimonen
Viestit: 44
Liittynyt: 10:44:13 11.03.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Millaista solmua suosittelette piippo-narun ja mustekalan liittämiseen ?
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Samtheman kirjoitti:Jos mustekala on samaa tavaraa, kuin mitä kaupassa myydään koukkujen kanssa, suosittelen varmistamaan kunnolla. Mulla on veneessä noita erilaisissa hommissa, lahoavat aivan täysin parissa vuodessa. Siis siihen kuntoon ettei kestä edes tuimaa katsetta.
Nuo "mustekalat" on ihan lerppuja, niillä ei tee plaanarin jousina mitään. Kunnon tavaraa kannattaa ostaa. Minun kumiköydet on olleet käytössä varmaan kymmenkunta vuotta ja toimii ihan yhtä hyvin kun uutena. Noita kaupan "mustekaloja" on ollut venepeiton pitiminä. Ne saa heittää roskiin parin kesän jälkeen.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
okuma
Viestit: 815
Liittynyt: 23:15:36 04.01.2010

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja okuma »

ttimonen kirjoitti:Millaista solmua suosittelette piippo-narun ja mustekalan liittämiseen ?
Minulla on kuminauhassa lenkki, varmistettuna kutistesukalla ja tennisjänteessä pieni venehaka, helppo irroittaa.
Je Vois Tout!
Avatar
peto
Viestit: 196
Liittynyt: 16:13:33 08.03.2012
Paikkakunta: Onkivesi
Viesti:

Re: plaanarimastoon jousi

Viesti Kirjoittaja peto »

Mulla on tuollainen mustekala kaksinkerroin solmittuna siten että jää lenkki johon tulee naru palomieshakasella. Mustekalan toinen haka plaanarin keskireikään ja toinen takimmaiseen. Hyvin on toiminut pari kesää. Maston ja pylpyrän välistä löytyy myös lyhyt ja jäykkä jousi, mutta se ei kyllä pahemmin poistanut sitä repimistä, mutta mustekala sitten tosiaan toimi asiassa.

Kuva
Vastaa Viestiin