faster 515cc vai buster lx pro?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Cello
Viestit: 121
Liittynyt: 09:42:26 04.05.2005
Paikkakunta: Turku

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Cello »

Kiinnostavan näköisiä nuo Lundin veneet kyllä, mutta eikös nämä materiaalivahvuudet ole melko ohkasia? Esim Lund 2000 Sport Fisher.

Hull Design: IPS2
Freeboard Thickness:
2.0 MM
Bottom Thickness:
2.5 MM
Double Plated Bow Thickness: 4.5 MM
Gunwale: SportTrak
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Cello kirjoitti:Kiinnostavan näköisiä nuo Lundin veneet kyllä, mutta eikös nämä materiaalivahvuudet ole melko ohkasia? Esim Lund 2000 Sport Fisher.

Hull Design: IPS2
Freeboard Thickness:
2.0 MM
Bottom Thickness:
2.5 MM
Double Plated Bow Thickness: 4.5 MM
Gunwale: SportTrak
Ei varmaan kun miettii että noi on tehty niittaamalla ja tarkotettu jenkki-MidWestin järville ja joille. Ihan turhaa painoa tulee kun pistää paksumpaa levyä. Vertailuna Fasteri:

http://www.faster.fi/index.php?k=108443

Mutta Fasteri on ihan "overkilliä" järvihommiin, Suomen järville Lundi on kun nenä päähän.
Jos kuitenkin yrittää olla objektiivinen, niin ei toi materiaalivahvuus kerro kun puolitotuutta koska veneen palkki- ja kaarirakenne joka varsinaisesti jäykistää ton on vähintäänkin yhtä tärkeessä osassa. Tullu noita Lundeja surffattua ja en kyllä ole koskaan törmännyt sellaseen, että noi alumiinilevyt olis menny paskaks. Niittien kanssa joillain on ollu ongelmia ja ilmeisesti tossa Lundin elinikäsessä runkotakuussa onkin sitten rajotuksia siitä, että ei ne korvaakkaan. Voin kaivella netistä jos jotain kiinnostaa tarkemmin. Pääsääntösesti jengi on ollu tohon niittaamiseenkin ihan tyytyväisiä, mutta se jakaa mielipiteitä ihan niinkun suomessakin.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

end-o kirjoitti: Omasta mielestäni juuri turhin asia ns. suomiveneissä on tuo metrin perästä tilaa vievä moottorikaivo. Mutta yhtä ja ainoaa oikeaa mallia ei voi olla. Vaan kompromisseja joutuu aina tekemään..

http://www.alutroll.fi/index.php?page=485cc .. Suomivene, jossa toteutettu bracketilla tuo moottorikaivo :wink: . Ja yleisesti arvosta itse kyseisen venemerkin suomiveneiden kärkeen, varsinkin kun puhutaan laadusta ja kestävyydestä.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Pätevän oloinen, mutta ei ole pitkässä juoksussa luottoa tuohon Brackettiin...hurjalta näyttää...
Avatar
mjk
Viestit: 40
Liittynyt: 13:56:54 05.05.2012
Viesti:

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja mjk »

VPR kirjoitti:
end-o kirjoitti:
Starweld veneitä on myöskin ollut nyt markkinoilla tännekin, "huimat" 2 mm paksu paperipohja ei kyllä vakuuta itseäni ihan jo paperilla alkuunkaan mikäli veneen on käyttötarkoitus olla oikea työkalu jota myös surutta käytetään talvisissa jäisissäkin olosuhteissa ilman suurempaa varomista.

Olen itse erittäin kiinnostunut kuulemaan näistä ed. mainituista asioista jos kokemuksia löytyy. Toistaiseksi vain siitä olen vakuuttunut että ns. meidän kulmilla tehdyt veneet toimivat ja sopivat varmiten näihin kotikulmien olosuhteisiin. Toki Bw:t ja Scoutit toimii hyvin merellä mutta jos näistä alumiinisista puhutaan.

Hei,

Yritykseni Pikepointer on Starweld veneiden maahantuoja suomessa. Olen siis varmasti jäävi antamaan puolueettomia mielipiteitä ko. venemerkistä, mutta koska olen myös omassa kalastuksessa sekä opastoinnassa käyttänyt kahta Starweldia (1600 dc pro ja 1800 dc pro), kerron kokemuksistani:

- Starweld Pro mallien vinyylimatto (ei perinteinen karvamatto) on toiminut hyvin käytössä. Veneet olivat opaskäytössä, eikä sisätiloja mitenkään joka reissun jälkeen hinkattu ja pysyivät silti siistinä. Kesällä pinta on miellyttävä jalan alla, eikä se pakkasillakaan tullut liukkaaksi. Sisätilaverhoilu tekee veneestä lisäksi erittäin hiljaisen aallokossa.

- Pohjan alumiinipaksuus 2,54 mm (0,1-tuumaa) on yleinen amerikkalaisvalmisteisissa kalaveneissä. Näin Starweldissa, Lundeissa jne. Ei ongelmia minun opaskäytössäni. Jäitäkin murrettiin. Toisaalta jäissä heittokalastus on muutenkin hankalampaa

- Mallista riippuen Starweldeihin on tarjolla isompaa moottorikaivoa, matalampaa -, tai korkeampaa laitaa jne. Suomiveneisiin tottuneilla yllätyksenä tulee vakaus kalastustilanteessa sekä leveys, joka tuo avaruutta ja tilan tunnetta

- Starweld on hitsattu, ei niitattu

Vastaan mielelläni Starweldiin liittyviin kysymyksiin täällä tai sähköpostitse: [email protected]

P.S. Tämän kevään uutuutena tulee ruotsissa huippusuositusta Starweld 1674 TL Pro:sta pulpettimalli. Sen hinta tulee olemaan 40 hv koneen kanssa n.15000 €! Kuvia saadaan muutaman viikon sisällä.


T. Mikael Kiviluoto
Viimeksi muokannut mjk, 16:45:35 24.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Samthefisherman kirjoitti:Pätevän oloinen, mutta ei ole pitkässä juoksussa luottoa tuohon Brackettiin...hurjalta näyttää...


Ainakin mitä livenä nähnyt bracketin niin tuskin tulee kestävyysongelmia, sen verran hyvältä näytti ja varmasti riittävät materiaalinvahvuudet. Muutenkin tuo kestävyys ja laatu noissa alutrolleissa ollut käsittääkseni aika omaa luokkaansa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Supilakki kirjoitti:Ainakin mitä livenä nähnyt bracketin niin tuskin tulee kestävyysongelmia, sen verran hyvältä näytti ja varmasti riittävät materiaalinvahvuudet. Muutenkin tuo kestävyys ja laatu noissa alutrolleissa ollut käsittääkseni aika omaa luokkaansa.
Joo kestävyyden kanssa ei varmaankaan tule ongelmia. Materiaalivahvuudet mallia tujut ja "perälauta" palkitettu. Muutenkin kyllä olen ihastunut ko. veneeseen mitä olen sillä ajanut ja kyydissä ollut ja kalastellut. Ois passeli kevyt, helposti käsiteltävä monitoimitraikkupaatti heittoo ja vetoon kun sen sopivasti oman maun mukaan varustelisi. Harmi ettei ole rahaa.
Avatar
Ezbe
Musta Hämähäkki
Viestit: 768
Liittynyt: 16:39:46 11.06.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Ezbe »

Meillähän on suomessa osaamista alumiiniveneiden valmistuksesta, Buster, Silver, Faster, Alutrol, yms. Kannattaa miettiä haluaako investoida Suomalaiseen osaamiseen vai itkeä, että kaikki työ katoaa Suomesta. Ei mulla muuta...
”Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle”.
(Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.)
stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Samaa mieltä Ezben kanssa, kotimaista työtä olis kyl hyvä tukea.
''Till the fucking wheels come off baby..''
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Ezbe kirjoitti:Kannattaa miettiä haluaako investoida Suomalaiseen osaamiseen vai itkeä, että kaikki työ katoaa Suomesta. Ei mulla muuta...
+1

Ottaen huomioon myös sen miten näiden suomalais veneiden jälleenmyynti hinnat pysyvät hyvänä. Sitten jos/kun joskus olen siinä tilanteessa että uusi vene tulee kysymykseen niin kyllä kotimaassa valmistetun ostan. Vaikka se vähän olisikin kalliimpi niin sitten vanhalla mennään sen verran pitempään, että säästyy.

Kuitenkin näille kotimaisille valmistajille on kotimainenkin kysyntä elintärkeää, jotta ne voivat suunnata vientimarkkinoille.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
end-o
Viestit: 152
Liittynyt: 18:22:50 30.07.2010

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja end-o »

Supilakki kirjoitti:
Samthefisherman kirjoitti:Pätevän oloinen, mutta ei ole pitkässä juoksussa luottoa tuohon Brackettiin...hurjalta näyttää...


Ainakin mitä livenä nähnyt bracketin niin tuskin tulee kestävyysongelmia, sen verran hyvältä näytti ja varmasti riittävät materiaalinvahvuudet. Muutenkin tuo kestävyys ja laatu noissa alutrolleissa ollut käsittääkseni aika omaa luokkaansa.

Olen samaa mieltä, että hienoa että kotimainenkin veneteollisuus on herännyt tekemään myös kalapaatteja. Itse en yhdessäkään alutrollissa ole ollut, mutta juurikin kyseisestä mallista kuullut (henkilöltä jolla tuo 485 malli on) ainakin alkupään tuotannosta että oli ongelmia ja takaisin kutsua, kun oli joku paikka alkanu prakaamaan. Mutta tämäkin varmasti korjattu nykyisiin veneisiin.

Olisin todellakin kiinnostunut kotimaisista valmistajista vielä enemmän, mutta amerikkalaisten tilaratkaisut ovat vain monta monta kertaa paremmat.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

end-o kirjoitti:Olisin todellakin kiinnostunut kotimaisista valmistajista vielä enemmän, mutta amerikkalaisten tilaratkaisut ovat vain monta monta kertaa paremmat.
Niinpä.
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Kannattaa piruuttaan vilkaista myös uusia Yamarinin Cross-malleja! On vähintäänkin hyvä kilpailija ainakin busalle ja silverille. Meidän mökkilaituriin ilmestyi tuo 49-malli vähän yllättäen ja ainakin itse tosi tyytyväinen. Tosi hyvin viimeistelty ja vakaa vene uistelukäytössä. Pari kertaa viime kesänä ajettiin tosi kovalla kelillä (sisävesissä) ja ajettavuus hieman yllätti positiivisesti. Isot aallot toki löi välillä keulasta sisään, mutta meno oli silti ihan siedettävää.

Miinusta tulee mm. kojelaudan suunnittelusta, koska osa integroidusta plotterista jää ikävästi ratin taakse. Lisäksi valmistajan löpinät siitä, että malliin riittäisi jopa vain 40 hp kone on aivan p**kapuhetta! Meillä 50hp yammu, 3 ukolla ei meinaa lähteä plaaniin, jos kaikki istuu pulpettien takana. Kahdella ukolla pärjää hyvin, mut 3-4 ukkoo, niin yhden oltava keulassa.

Tuo 49-malli ei tosin ole paras ratkaisu kalastukseen ja omat rahat sijoittaisin mielummin 53 keskipulpettimalliin! Tuplapulpetti, etenkin alle 5m veneessä, on auttamatta ahdas liikkua!
http://www.yamarin.com/fi/veneet/53-Cen ... oductId/47
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
jiiipeee
Viestit: 101
Liittynyt: 14:52:19 31.03.2011
Paikkakunta: Jokela

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja jiiipeee »

Joo itsekkin Yamarinia 53 mallia voin suositella, tosin itellä tuo tupla pulpettimalli , hyvä vene järvi olosuhteisiin ainaski, ei ole mikään paukkulauta, mosa kannattaa valita sieltä yläpäästä. Parikesää nyt veneillyt ja ei ole kaduttanut.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Avatar
yusub
Viestit: 94
Liittynyt: 17:35:06 21.12.2013

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja yusub »

Kiitos kaikille vastanneille. Kaupat tehty fasterista! Nyt vaan odottelemaan jäiden lähtöä.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja drwho »

yusub kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille. Kaupat tehty fasterista! Nyt vaan odottelemaan jäiden lähtöä.
:juu:

Tervetuloa Faster perheeseen! :)
Avatar
Jokkero
Viestit: 93
Liittynyt: 19:36:31 18.09.2008
Paikkakunta: Kotka

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Jokkero »

Et tule pettymään, jos vaan koneessa riittää potkua. :bigboss:
Acer
Viestit: 226
Liittynyt: 11:54:37 10.03.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Acer »

Onneksi olkoon uudesta venhosta
Avatar
yusub
Viestit: 94
Liittynyt: 17:35:06 21.12.2013

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja yusub »

Jokkero kirjoitti:Et tule pettymään, jos vaan koneessa riittää potkua. :bigboss:
75hv honda ja 2011 vuosimalli paketilla ajettu 25 tuntia. Lisäks tuli majavan jarrullinen traikku.
Fishless
Viestit: 142
Liittynyt: 20:14:14 11.06.2012
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Fishless »

Aijai, kyllä nämä onnelliset perhetapahtumat lämmittävät sydäntä!! olen daivaassa
Huono päivä kalassa on huomattavasti parempi kuin hyvä päivä töissä!
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

yusub kirjoitti:75hv honda ja 2011 vuosimalli paketilla ajettu 25 tuntia. Lisäks tuli majavan jarrullinen traikku.
Hämmentävää miten vähän jotkut vehkeitään käyttävät. On siinä tunneille tullut hintaa - kun oletettavasti sinun ei tarvinnut uuden hintaa maksaa.
Onnittelut uudesta veneestä!
Kalagalle
Viestit: 569
Liittynyt: 13:43:06 12.12.2006
Paikkakunta: Tre

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

:juu:
Laita kuvaa kun saat varusteet kasaan.
Tuskin sitä malttaa kesään jättää 8-)
Kala se on pienikin kala....
Avatar
yusub
Viestit: 94
Liittynyt: 17:35:06 21.12.2013

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja yusub »

No niin vene saapui eilen pihalle. Ja tänäähän se oli heti alettava ropeltaa.
Kuva

Keulamoottorin akku mietitytti mut päädyin etukoteloon.
Kuva

No kotelo ei tietenkään ollut avoin...
Kuva

Puukolla kaiverrettiin akulle sopiva reikä.
Kuva

akku istutettu koloseensa
Kuva

Itse moottorin telineen suunittelua. Tarkoitus taitella alumiinista teline ja hitsauttaa paikalleen.
Kuva

Kuva
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Yrittäsin tehdä tosta keulakotelosta sen kokosen että saisin sinne asennettua kiinteesti akkulaturin. Mulla on 555:ssa M300:n, jos mainaat saada tollasen 95Ah AGM akun ladattua tarttet käytännössä ton tai vastaavan venekäyttöön suunnitellun laturin.
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: faster 515cc vai buster lx pro?

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Aikamoista nakertamista akujen ja muiden kanssa kun vertaa kalastukseen tarkoitettujen veneiden toteutuksia.
Suomalaisvalmisteinen kalastusvene on pienellä keulapenkillä ja olemattomilla säilytystiloilla oleva yhteysvene 4 paikalla pulpetin takana. Veneisiin saa tehdä muutostöitä rutkasti ennen kuin edes välttävä varustus on kasassa. Ja Jenkkiveneet on pääsääntöisesti halvempia.
Lund, Tracker ym. jenkkivalmisteet sisältää valmiiksi ajatellut asiat ja keulakoneelle, vavoille ja muille tarvikkeille on säilytyspaikat valmiina. Samalla rahalla saa oikeasti vastinetta.
Jos tarvetta olisi heittokalastusveneelle ja rahaa esim. L Busterin verran niin kääntäisin katseen jenkkilän suuntaan. Jos kotimaiset valmistajat jotka tekevät järkevällä rahalla modifioidun veneen on puusepän yhden käden sormilla laskettavissa ei kummoisiakaan voi odottaa. Alutrollilla 485CC on ehkä sinnepäin, mutta vielä on tekemistä ainakin hinnan kohdalla. Ja paljas alumiini on syksyllä ja keväällä kylmä.
Vastaa Viestiin