Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Oisko tuosta kokemuksia? Ja siis ihan tekijöillä... Että on vertailupohjaa muihinkin siimoihin. Kerran kokeilin mertsarihommissa haspeliin tuota ja parikin kertaa päivän aikana tuli tuulisolmu heitossa, kun 10m/s puhalteli. Toisella kertaa parinkympin kevee lensi kauuuaaas... :voeprkl:

Nyt kiinnostaiskin että mitenhän nuo ohuemmat Powerit toimii haspelissa jigikäytössä... :mitaviddua:

Heittohyrrissä tuo on mulla joka kelalla.
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

Tekijäksi tässä yritäkkään tituleerata itteeni, mut vastaan kuitenki.
Mulla on nimenomaan jigihommissa pp pelittäny moitteettomasti, mutta keväällä tuulisessa kelissä taimenhommissa pakkasi sotkeentumaan useamman kertaa. Saattaa tosin olla, että johtui kelasta kun tuntui tekevän lenkkejä silloin tällöin tyynelläkin kelillä... Nyt syksyksi sekin puoli korjaantuu.

Olisin kuitenkin taipuvainen seuraavaksi kokeilemaan jotain muuta (näkyvää) kuitua haspelille... En kyllä tiedä mitä.

Jerkkihyrrissä pp on ollut hyvä.
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Kiitos Hallille vastauksesta!

Tuo tukee juurikin omia kokemusia haspelissa ja siis vaan kerran oli puolalla. Useammalla heitolla teki sellaisen mytyn tuulessa, joka krohahti sitten vaparenkaista läpi...jos meni. Touh Ja samalla kelalla toimi esim. Fireline vastaavissa olosuhteissa ilman ainuttakaan sotkua.

Itellä on hyvät kokemukset Fireline Tracer braid siimasta jigikäytössä, tosin tuo taitaa olla jonkinverran ilmoitettua vahvuutta paksumpaa. Mutta kesti pohjaan jäädessä vetää venettä ja ankkurikin tuli vielä mukana...0,14mm tuossa ilmoitettu paksuus. Tosin ei kovin näkyvää ole. Mutta hankauskestävyys ollut (kivikoissa eniten jigaan) aivan loistava! :juu:
Avatar
tco
Viestit: 202
Liittynyt: 10:24:39 23.04.2007
Paikkakunta: vantaa

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja tco »

muistakaa että haspelissa ristiinpuolaus vaikuttaa hirveästi siiman toimintaa. shimanoissa on hidas ristiinpuolaus ja niissä toiminut hienosti esim. pp. sufixin matrixpro ja daiwan 8braid.
mehtäneläin
Viestit: 229
Liittynyt: 16:59:12 26.03.2012

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja mehtäneläin »

tco kirjoitti:muistakaa että haspelissa ristiinpuolaus vaikuttaa hirveästi siiman toimintaa.
Kerro lisää. KUUNTELEN.
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

mehtäneläin kirjoitti:
tco kirjoitti:muistakaa että haspelissa ristiinpuolaus vaikuttaa hirveästi siiman toimintaa.
Kerro lisää. KUUNTELEN.
Sama täällä.... :roll:
Montto
Viestit: 331
Liittynyt: 09:30:08 02.10.2011

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja Montto »

Tuulisolmut ei oikeastaan johdu siimasta, vaan yleisin syy on siimanohjaimen huono toiminta, ainakin omalla kohdalla on mennyt näin. Jos siimanohjaimen laakerointi ei toimi kunnolla niin notkeaan siimaan tulee kierrettä ja vaparenkaissa alkaa rapsumaan... Jäykät ja liukkaat vaijerit, kuten fireline eivät mene niin herkästi kierteelle, kun taas notkeammat punotut kuten pp menee pilalle hetkessä.

Mulla on 3 jigikelassa 0,10 pp ja olisiko parissa ollut matrixit samassa vahvuudessa, ei ongelmia. Keloina okumaa, shimanoa ja quantumia.
matohaukka
Viestit: 64
Liittynyt: 17:34:31 10.12.2011

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja matohaukka »

Tekijä en ole mutta pp:ta olen käyttänyt jo vuosia tonnisessa haspelissa jigihommissa. Ei mitään ohutta narua ole mutta aiemmin käytin sitä "tavallista" keltaista, muistaakseni 0.13, enkä muista sen menneen myttyyn kuin kerran tai pari.

Viimeiset pari kautta käytössä ollut Super 8 Slick 0.15 tonnisessa Aernos FA:ssa ja on pelittänyt tässä aivan loistavasti. Minulla ei ainakaan mitään marisemista. Viimeksi menneenä viikonloppuna tuuli ~12m/s, oltiin hieman suojassa kyllä heittämässä mutta kuitenkin hyvin pelasi.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Tulee te aika paljo koskil vastavirtaa heiteltyä ja vaatii siten nopeen kelauksen ja heti pitää päästä kelaamaan ku uistin vedessä ettei pohjaan jää.
Eli tuulisolmuja pukkaa :lol:
Mut sen verran noita eri siimoja kokeillu että esimerkiks powerpro yms enempi narumaiset ja "löysät" siimat tekee noita tuulisolmuja huomattavasti enemmän kuin vaikkapa firen tavallinen (fuseko se nyt oli?)
Mut kaikkeist parhaiten jä vähiten tuulisolmuja on tullut Strenin Microfusella,
muutenkin tohon siimaan ollu kaikinpuolin tyytyväinen.
Oliks noi nyt sit fuusio siimoja vai mikä hieno nimi noilla olikaan? :shock
Avatar
tco
Viestit: 202
Liittynyt: 10:24:39 23.04.2007
Paikkakunta: vantaa

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja tco »

PFCompany kirjoitti:
mehtäneläin kirjoitti:
tco kirjoitti:muistakaa että haspelissa ristiinpuolaus vaikuttaa hirveästi siiman toimintaa.
Kerro lisää. KUUNTELEN.
Sama täällä.... :roll:
][quote=

ristiinpuolauksissa on eroja. kun vertaat useampaa kelaa niin toisissa puola liikkuu huomattavasti nopeemmin päädystä päätyyn. tuosta johtuen ristiinpuolaus on reulummin ristikkäin toisiinsa nähden. omissa shimanoissa on taas hidas ristiinpuolaus ja niissä siimat ovat suht suorassa toisiinsa nähden. huonona puolena on kun repii esim jigiä pohjasta niin siima saattaa sukeltaa toisten siimakerrosten väliin. tuosta voi johtua esim räpsymistä tai heittojumeja. toiset tykkää haspeleissa ns. ryhdikkäämmistä siimoista esim. fireline. mä taas olen muutaman kerran kokeillut fireä ja kierrän ne nykyään kaukaa. käyttämissäni keloissa pehmeät kuidut ovat toimineet hienosti.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Power Pro jigikäytössä HASPELISSA?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

tco kirjoitti:
ristiinpuolauksissa on eroja. kun vertaat useampaa kelaa niin toisissa puola liikkuu huomattavasti nopeemmin päädystä päätyyn. tuosta johtuen ristiinpuolaus on reulummin ristikkäin toisiinsa nähden. omissa shimanoissa on taas hidas ristiinpuolaus ja niissä siimat ovat suht suorassa toisiinsa nähden. huonona puolena on kun repii esim jigiä pohjasta niin siima saattaa sukeltaa toisten siimakerrosten väliin. tuosta voi johtua esim räpsymistä tai heittojumeja. toiset tykkää haspeleissa ns. ryhdikkäämmistä siimoista esim. fireline. mä taas olen muutaman kerran kokeillut fireä ja kierrän ne nykyään kaukaa. käyttämissäni keloissa pehmeät kuidut ovat toimineet hienosti.
Mulla jigikäytössä Shimano Seido 1000, Shimano Exage 1000 2kpl ja Shimano Twin Power 2500CI4 ja Firelinet toimineet moitteetta. Ainoa vika on ollut, että tää normi Fire on nykyään kohtuullisen helposti katkeavaa. Ne vanhemmat Firet kesti vaikka mitä.

Kun tosiaan tuo Power Pro yhden päivän aikana teki syksyisellä meritaimenreisulla jo useita sykkyröitä, niin siksi haluaisin kuulla PP:n käyttökokemuksia. Ja ei ollut kertaakaan ollut pohjassa viehe, tai mitään muutakaan poikkeavaa. Vain heittoja kevennetyillä sellaisessa 10m/s tuulessa.
Vastaa Viestiin