C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Niin, aiheen luulisi olevan nykyisellään jo enemmistölle tuttu ja joillekin varmaan jo puhkikaluttua pässinlihaa, vaan kysytään nyt silti. Haluaisin kuulla kalojaan vapauttavien kanssakalastajien näkemyksiä siitä, miten te käytännön tilanteissa teette päätöksen siitä, kannattaako tämä kalayksilö vielä vapauttaa vai onko jo parempi antaa sille pamppua.

Jätetään tämän otsikon alta pois yleinen arvokeskustelu c&r:n oikeutuksesta, ala- ja ylämittaisista sekä rauhoitetuista kaloista yms. ja lähdetään siitä, että kalan voi hyvin päästää takaisinkin, jos sitä ei haluta syödä. Itse osallistun keskusteluun ennen muuta hauenkalastajana, koska kalastan ainoastaan haukea, ja haukikalat tutkitustikin selviytyvät vapautuksesta lähes poikkeuksetta, kunhan käsittely on suunnilleen ok eikä fisua pidetä kuivilla kovin pitkään.

Täytyy kumminkin tunnustaa, että varsinkin hyvän syönnin päivinä kun haukia tulee määrällisesti paljon, vauhtisokeus voi iskeä. Olen jonkun kerran päästänyt takaisin kalan, jonka kunto on tilanteessa hieman arveluttanut ja mistä sitten jälkikäteen on ollut hieman morkkis, vaikka kala olikin poistunut paikalta omin voimin ja päällisin puolin aivan ok.

Toivoisin avointa keskustelua aiheesta. Kyse on aivan pohjimmiltaan kalastajan rehellisyydestä itselleen, omia motiivejaan kohtaan: vapautanko kalan siksi, koska ajattelen asiaa ekologisesti, vai siksi, etten kehtaa käsitellä tappamaani kalaa ruoaksi asti? Kalan kannaltahan lopputulos on sama molemmissa tapauksissa, jos se ylipäätään jää henkiin ja jatkaa elämäänsä, mutta kalastaja on vaarassa leimaantua tekopyhäksi, jos oma toiminta ei ole linjassa puheiden kanssa. Mediassakin näkee valtaosin hyvää kalan käsittelyä ja siistejä pönökuvia, mutta loppujen lopuksi todellisuus vesillä jää kalastajan itsensä tietoon.

--pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 14:49:42 11.08.2013. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Seuraavassa esimerkkejä tilanteista, joissa hauen vapautuskunnon arviointi on joskus mietityttänyt itseäni:

*Verenvuoto: Tihkuvuoto kiduskaaresta tai yksittäinen katkennut kiduskaari ei ole minulla vielä pamputtamisen peruste, sillä muistissa on Teemu Kosken taannoinen tutkimus, jossa hauki selvisi näistä ihan ok. Haukihan syö myös piikikkäitä saaliskaloja, joiden luulisi voivan raapia kiduksia koukkujen tapaan. Sen sijaan samassa tutkimuksessa todettu vaurio kidusvaltimossa on haitallisempaa, mikä on tullut todettua itsekin. "Koukkuteurastettu" kala joko kuolee käsiin tai lähtee uimaan sinänsä ok pahoin vuotamatta, mutta kelluu pian selällään veneen lähellä. Kurkistus vaalenneisiin kiduksiin voi kertoa tällöin verestyksen jo tapahtuneen.

*Koukku silmässä: Vapautan kalan, jos koukku ei ole puhkaissut silmämunaa, vaan osunut silmäkulmaan tai -kuoppaan. Kalan silmät ovat ulkonevat, eli ne eivät voine välttyä kevyiltä osumilta luonnossakaan esim. uidessaan tiheän vesikasvuston seassa.

*Koukku kyljessä tms. ulkopuolella: Vapautus. Yhden hyvävoimaisen hauen olen päästänyt takaisin mahanahkan puhjettua muutaman sentin matkalta, koska arvioin saman voivan tapahtua kalalle luonnostaankin sen joutuessa esim. isomman hauen tms. pedon hyökkäyksen kohteeksi. Muistan myös lukeneeni tapauksen, jossa särjen oli nähty ruokailevan rantavedessä täysin normaalisti, vaikka kalan maha oli ollut auki ja suolet roikkuneet ulkona(!). Täytyy silti myöntää näin jälkikäteen, että pikkuisen meinaa olla morkkis hauen vapauttamisen tähden, mikä yhdessä joskus aiemman pohdintani kanssa sai minut nyt aloittamaan tämän aiheen.

--pikeye
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Tuostahan on jo tehty Suomessa todella hyvä tutkimus, jossa mm. todettiin ettei edes kiduskaaren katkeaminen ole kuolettava vamma hauelle. Itse olen huomannut, että jos kouuku on siinä kidusten kiinnityskohdan takana olevassa "valtimossa" niin hauki on mennyttä kalua sillä se vuoto ei tahdo tyrehtyä millään.
Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Espel »

Kesällä kylkeä pitkin vuotava veri hauella on pampun paikka. Kylmällä vedellä tulee vapautettua helpommin. Saatan laittaa kalan haaviin, haavi veteen ja odotella siinä vartin verran. Jos kala on edelleen oikein päin, päästän sen menemään, mutta jos se alkaa tekemään kuviokelluntaliikkeitä, tulee pamppua. Alamittaiset kuhat ovat vaikeita. Olen päästänyt ne kunnosta riippumatta takaisin. Onneksi ei ole ollut vielä yhtään kuhaa, joka pulppuaisi oikein kunnolla. Olen näissä kuhahommissa vielä aloittelija, joten edessä on vielä varmasti tuokin.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Ihis kirjoitti:Tuostahan on jo tehty Suomessa todella hyvä tutkimus, jossa mm. todettiin ettei edes kiduskaaren katkeaminen ole kuolettava vamma hauelle. Itse olen huomannut, että jos kouuku on siinä kidusten kiinnityskohdan takana olevassa "valtimossa" niin hauki on mennyttä kalua sillä se vuoto ei tahdo tyrehtyä millään.
Kyllä, kyseessä on juurikin Teemu Kosken opinnäytetyö v. 2009, joka on toistaiseksi ainoa kotimaisella hauella tehty näin perusteellinen tutkimus. Pistän linkin tutkimukseen (aukeaa PDF-muodossa): https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1

Joku, tai varmaan aika monikin saattaa ajatella, miksei kalastaja voi ottaa "varman päälle" ja tappaa jokaista verta vuotavaa haukea. Hyvä kysymys, ja noin on varmaan ihan fiksua tehdäkin silloin, kun kaikille ruokakaloille löytyy käyttöä omassa tai lähipiirin talouksissa. Omalla kohdallani tilanne on kumminkin se, että yhden hengen taloudessani joutuisin syömään haukea avovesikauden mittaan huomattavasti useammin kuin kohtuudella kehtaan käsitellä ja valmistaa, jos siis jokainen tihkuvuototapauskin saisi minulla pamppua.

Käytännössä vesillä on näyttänyt tosiaan siltä, että verenvuoto olisi kohtalokasta juuri kidusvaltimosta, eli koukkuja kidasta tonkiessaan kannattanee samalla vilkaista, mistä kohtaa kevytkin verenvuoto tulee. Tihkuvat kiduskaarivuodot tyrehtyvät usein jo veneessä, kun taas valtimokohta vuotaa rankemmin ja sykkimällä.
Espel kirjoitti:Kesällä kylkeä pitkin vuotava veri hauella on pampun paikka. Kylmällä vedellä tulee vapautettua helpommin. Saatan laittaa kalan haaviin, haavi veteen ja odotella siinä vartin verran. Jos kala on edelleen oikein päin, päästän sen menemään, mutta jos se alkaa tekemään kuviokelluntaliikkeitä, tulee pamppua.
Tuohan onkin hyvä niksi! Meikäläisen veneessä esimerkiksi ei ole sumppua, mutta tilava kumihaavi löytyy kyllä ja se on vieläpä taittomallia (Savagear), eli haavi toimii minulla jo nyt isompien kalojen käsittelyssä. Mikseipä tosiaan voisi laittaa lievästi kidusrikkoista kalaakin hetkeksi haaviin veneen vierelle ja katsoa, onko siitä lähtijäksi? Pitääkin ottaa ohjelmaan...

--pikeye
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Deep »

Espellillä hyvä idea. Tosin kalapaikkaa ei silloin paljon vaihdella. Se, että kalaa lähtee uimaan, ei vielä ole "varma" tae mistään. Pari kertaa on viileälläkin vedellä pullahtanut kala pintaan, suht vaatimattomankin verenvuodon jäljilä.. tosin tämän toteaminen vaatii sen, että pysyy samalla paikalla pitkään.
Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Anár »

No kohta ainakin vedetään raja johonkin...

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/11948372 ... sulla.html

noinko nähdään yhden aikakauden loppu, sääli. mutta niin se on kun ihmiset kiinnostuu jonkin marginaaliryhmän toiminnasta ja alkavat joukolla asiaa harrastamaan, se joudutaan kieltämään.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Lämmin vesi lie aina haaste ja tuossa varmaan ois pohdittavaa ja kehitettävää. Vihavuodella on aika fixut säännöt. Tosin tiukat ja ei varmaan istuis ihan kaikille, ku tässä maassa itketään jostain haavistakin.

lehdet vois käsitellä enemmän, miten c&r:n kanssa pitäis toimia ja muutenkin semmosia hyviä käytäntöjä. Se alkaa olemaan kuitenkin aika oleellinen osa modernia urheilukalastusta. Syvältä nopeesti pintaan nostettu kala pitäis vapauttaa hieman eri tavalla jne. Niin paljon ois opittavaa jo ihan välinepuolellakin puhumattakaan toimintatavoista.

Mitä tohon juutuaan tulee, ni onhan toi kohtuu pieni määrä kuolleita, jos siellä on vapautettu 80 kpl isohkoja taimenia. Jos noi kaikki ois vedetty kylmäks? Aivan taatusti näkyis kututuloksessa. Kaikessa on puolensa. Painetta vois ehkä silti funtsia. Ei oo hyvä, että kalat on jatkuvan hälinän ja stressin alla. Enemmistö tuolla lie kalastaa kuitenkin ilmatteeks.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Ja tuosta jutusta ei käy ilmi, miten kaloja on käsitelty kun ne on vapautettu. Jos ne on esim. tältäkin palstalta tutulla tavalla paneroitu ensiksi kanervikossa, niin selviytyminen on todennäköisesti huomattavasti hankalempaa.
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Anár kirjoitti:No kohta ainakin vedetään raja johonkin...

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/11948372 ... sulla.html

noinko nähdään yhden aikakauden loppu, sääli. mutta niin se on kun ihmiset kiinnostuu jonkin marginaaliryhmän toiminnasta ja alkavat joukolla asiaa harrastamaan, se joudutaan kieltämään.
Lapin Kansa kirjoitti:Etelämpänä kovassa huudossa oleva pyydystä ja päästä -kalastus ei saa ymmärrystä osakseen Inarissa.

Juutuanjoen alajuoksulta löydettiin elokuun loppupuolella useita kuolleita kututaimenia. Suurin vatsa pystyssä kelluneista arvioitiin nelikiloiseksi.

Sormi osoittaa nelostien sillalle näkyvälle Alakoskelle. Se on suosittu vapakalastuspaikka, jossa osa pyytäjistä laskee saaliinsa takaisin jokeen.

Juutuan vesi oli viime lauantaihin päättyneen kalastuskauden loppuun saakka tavallista lämpimämpää. Sillä arvellaan olevan suora yhteys vapautettujen kalojen kuolemaan.

– Lämpimällä kaloja ei pitäisi vapauttaa, inarilainen perhokalastaja ja hotelliyrittäjä Heikki Nikula pohtii.

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen erikoistutkija Teuvo Niva sanoo, että siiman päässä stressaantuneen kalan toipuminen vapautettuna ei ole ollenkaan selvää.

– Vähintä olisi, että kalaa käsiteltäisiin hyvin varovaisesti ja käytettäisiin väkäsettömiä koukkuja.

Nivan mielestä olisi paikallaan lopettaa kalastus kun saaliiksi otettava kala on saatu.

Yksityishenkilönä – ei tutkijana – Niva suhtautuu nihkeästi pyydystä ja päästä -kalastukseen.

– Elämysahneitten touhua. On niin kauhea elämysnälkä, että kaikki keinot ovat sallittuja
Alleviivattuun asiaan: kalastuslupa on oikeus kalastaa. Jos yhden kalan kiintiöisellä vuorokauden luvalla kalan saa viiden minuutin päästä, niin jää 23 h 55 min kalastusaikaa. Minä tuollaisella kalapaikalla ollessani EN JÄTÄ KALASTAMATTA tuota loppuaikaa. Enhän mä sitä kalaa ostanu vaan kalastusoikeuden, vuorokaudeksi. Etenkin jos kalastuslupa maksaa maltaita ja jos itse matka kalastuspaikalle on kestänyt kokonaisen vuorokauden.

Mua naurattaa oikeesti tollaset vanhojen pappojen kommentit, että kalastus on lopetettava kun soppakala on saatu.

Toisekseen, jos ja kun nuo ovat irtipäässeitä vaiko pyydystetty-ja-päästetty, sitähän kukaan ei tiedä, ja niinkuin Varaani yllä sanoi, kyseessä voi olla tampiomainen kalankäsittely.

Tuosta uutisesta naamalle paistavasta syyllistämisestä ja automaattisesta tuomiosta, tyyliin Tabu ja "Tuokaa syyllinen sisään" -oikeudenkäynnistä, tulee mieleen legendaarinen Jussi "JussiS" Skogberg`n lanseeraama C&R -kalastajien syyllistäminen [url=http://jussi_vaan.tripod.com/kestvnkehityksenkalastussivut/id5.html]pelkän löytyneen lohenraadon perusteella[/url] (ALUNPERIN "JussiS" väitti tuota kalaa C&R-kalastuksen uhriksi ja esitti sitä asiasta suorana todisteena; mutta tuolla lohellahan on kiduskansikin katkennut, eli kyseessä oli catch-and-kill-and-release)

Jos kala on koskessa ja vesi on lämmintä ja halutaan välttää kalojen kuoleminen niin silloin sinne ei myydä kalastuslupia. Mutta kun vedenomistaja on ahne paskiainen eikä oikeasti ajattele kalaa vaan kalastuslupamaksuja, niin tuollainen ei toteudu ikinä missään. Ei edes Siuronkoskella. (Siuronkoski-kortti vedetty!)

Helevetin hypokraatit!

Kyä näin o!
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Varaani kirjoitti:Ja tuosta jutusta ei käy ilmi, miten kaloja on käsitelty kun ne on vapautettu. Jos ne on esim. tältäkin palstalta tutulla tavalla paneroitu ensiksi kanervikossa, niin selviytyminen on todennäköisesti huomattavasti hankalempaa.
Oikeestaan ton takia ois kiva, että media käsittelis asiaa enemmän. Audiovisuaalinen puoli on aina kiinnostanut ja kalastusfilmit. Jenkit on paha, mutta esim aika monella steelheadvideolla kalaa ei oikeestaan oteta vapautettaessa vedestä juurikaan pois. Jos näin niin sessio on eri lyhyt.

Suomessahan tää on siinä mielessä haasteellisempi keissi, että urheilukalastus päättyi juhani ahoon. Siitäkin on aika monta vuotta.

Noh. tavallaan suomesta löytyy osaamista tuolta saralta aika paljonkin, kuten esim. nää meitin karppimiehet, joille kalan käsitteleminen kyseisessä tarkoituksessa on itesestäänselvyys. Perkeles, ku ne on vaan sitten vähän semmosta mystistä porukkaa, johtuen tästä meidän kalastuskulttuurista, jonka pääpaino on jossain vatun saalisvarmuudessa. Luulen vahvasti näin.

En tiedä, mutta luulen, että se taimen oikeella käsittelyllä ja maitohappoa vähentämällä ois säilyny henkissä.

Vanhat fabut ei hiffaa, mutta se on turha itkeä sitten sen 50-luvun ison taimenen perään. No nii no. Vetääköön vaikka sitten vitun päähän tai jotain. Ei mulla muuta.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
*Mutka25*
Viestit: 21
Liittynyt: 13:23:14 24.09.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja *Mutka25* »

Tänä kesänä muutaman kerran on tullut lammilta haukia, jotka eivät ole vuotaneet verta tai muutenkaan ole moitteita ulkoisesti. Kumminkin, vaikka kalan olen saanut ylös, ottanu koukut irti ja laittanu heti veteen ja alkanut elvyttämään, nämä hauet eivät lähde. Siinä on ollut itsellä pientä pähkäilyä :mitaviddua: Tiedä sitten, onko kalat vetäneet oikeesti itsensä niin piippuun, vaikka väsytys on kestänyt ihan hetken. Tai voihan se olla huonosta hapesta vesistössä? Lammet ovat aika pieniä, missä tätä on tapahtunut. Kuitenkin lammet sijaitsevat sellaisissa paikoissa, missä kukaan muu ei oikeastaan käy kalassa. Onko muilla ollut samanlaisia "kämmejä"? Ei kalat tietenkään osaltani ole tunkiolle joutunut, päinvastoin. Itse olen syönyt ja koirille mennyt kanssa.

Muistan, kun muutama vuosi sitten sain hauen, tai sain ja sain (pääsi irti veneen vieressä),niin sillä oli ulkoisesti puutteita. Mm. yläleuka oli selvästi lyhyempi, kuin alaleuka, kyljissä oli raatelunjälkiä/hampaanjälkiä, eikä muutenkaan näyttänyt mitenkään hyvävointiselta. Hauki olisi saanut minulta kyllä pamppua, mut perhana kun pääsi karkuun.. Mites muut ovat toimineet, jos on jo entuudestaan ollut esim. raatelunjälkiä tai synnynnäisiä puutteita?

-Mutka
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja pikeye »

*Mutka25* kirjoitti:Tänä kesänä muutaman kerran on tullut lammilta haukia, jotka eivät ole vuotaneet verta tai muutenkaan ole moitteita ulkoisesti. Kumminkin, vaikka kalan olen saanut ylös, ottanu koukut irti ja laittanu heti veteen ja alkanut elvyttämään, nämä hauet eivät lähde. - - Onko muilla ollut samanlaisia "kämmejä"?
Itse en joudu kalastamaan haukea ihan sikalämpimässä vedessä (yli +20°C), mutta on tullut pantua merkille, että keskikesällä kalaa voi joutua huljuttelemaan veneen vierellä joskus pitkältä tuntuvan ajan (useita minuutteja), kunnes se poistuu paikalta tavallisen laiskasti uiden. Jos hauki on päällisin puolin kunnossa ja pyrstöstä pideltäessä pysyy uima-asennossa omin voimin (heiluttelee aktiivisesti eviään), se yleensä lähtee, kunhan saa "miettiä" hetken aikaa ja kidukset saavat vettä. Kuolemaantuomitut tapaukset ovat olleet usein heti veteen laskettuina niin puhki, että kääntyvät kyljelleen tai selälleen kerta toisensa jälkeen. Näiden välttämiseksi en keksi oikein muuta keinoa kuin ylösoton nopeuttamisen, jotta kalalla jäisi mahdollisimman paljon voimia elpymiseen. Esimerkiksi tilavalla haavilla kalan saa nopeammin haltuun kuin käsipelillä, jne.
*Mutka25* kirjoitti:Muistan, kun muutama vuosi sitten sain hauen, tai sain ja sain (pääsi irti veneen vieressä),niin sillä oli ulkoisesti puutteita. Mm. yläleuka oli selvästi lyhyempi, kuin alaleuka, kyljissä oli raatelunjälkiä/hampaanjälkiä, eikä muutenkaan näyttänyt mitenkään hyvävointiselta. Hauki olisi saanut minulta kyllä pamppua, mut perhana kun pääsi karkuun.. Mites muut ovat toimineet, jos on jo entuudestaan ollut esim. raatelunjälkiä tai synnynnäisiä puutteita?

-Mutka
Nuo ovat minulla harkinnanvaraisia tapauksia... Itse ajattelen asiaa aina kokonaisuuden kannalta. Jos kala käyttäytyy kuten hauen kuuluukin, eli ottaa vieheeseen normaalisti, tekee ylösotossa vastarintaa eikä ole poikkeuksellisen laiha, sillä on värkit kunnossa syödä ja jatkaa elämäänsä. Luonnonvalinta karsii kyllä elinkelvottomat yksilöt pois ennemmin tai myöhemmin.

--pikeye
Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja Anár »

vlasek kirjoitti:Lämmin vesi lie aina haaste ja tuossa varmaan ois pohdittavaa ja kehitettävää...

Mitä tohon juutuaan tulee, ni onhan toi kohtuu pieni määrä kuolleita, jos siellä on vapautettu 80 kpl isohkoja taimenia. Jos noi kaikki ois vedetty kylmäks? Aivan taatusti näkyis kututuloksessa. Kaikessa on puolensa. Painetta vois ehkä silti funtsia. Ei oo hyvä, että kalat on jatkuvan hälinän ja stressin alla. Enemmistö tuolla lie kalastaa kuitenkin ilmatteeks.
Miten suomen maahan saatais sellainen lupapolitiikka joka ottaa olosuhteet huomioon, ei kalenteria. Olisihan sekin saavutus tässä virkakoneistossa.

No tuo 5-7 kuollutta kalaa joista yksi oli yli 3 kiloinen, on yhden miehen lausuma joka on koko totuus ?? On kuulemma ollut koko kauden (minkä kauden?) alakoskella onkimassa. Ilmeisesti ei ole käynyt nukkumassakaan välillä, koskapa tietää koko kauden saldon virtaavassa vedessä, tai sitten juutua lakkaa virtaamasta tullessaan sillalle. Just juttelin toisen onkimiehen kanssa, hän on nähnyt jotain muuta. Eli en tiedä mihin tässä uskoisi.

No siinäpä sähläävät. Ite hylkäsin koko juutuan jo monta syksyä sitten kun se homma rupesi suoraan sanoen olemaan niin naurettavaa kuin mihin urheilukalastajat pahimmillaan kykenevät.

Royal Truden kommentti veti vähän hiljaiseksi...

No änivei, mainittu papparainen, tuo Niva siis, osoittautui ihan poikkeukselliseksi tutkijaksi kun häneen joku kesä sitten inarilla, iltanuotiolla, tutustuin. Hän kuuntelee paikallisten, osa jo liki 70 vuotta näitä vesiä kolunneitten tosipapparaisten käsityksiä ja mielipiteitä kaloihin liittyvissä asioissa. Eikä ole niinkuin normitutkijat "olkaa v...u hiljaa, te mitään tiedä, me tiedetään ku ollaan turuun yliopistossa valmistuneita tutkijoita".
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: C&R ja kalan kunto: mihin vedätte rajan?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

No änivei, mainittu papparainen, tuo Niva siis, osoittautui ihan poikkeukselliseksi tutkijaksi kun häneen joku kesä sitten inarilla, iltanuotiolla, tutustuin. Hän kuuntelee paikallisten, osa jo liki 70 vuotta näitä vesiä kolunneitten tosipapparaisten käsityksiä ja mielipiteitä kaloihin liittyvissä asioissa. Eikä ole niinkuin normitutkijat "olkaa v...u hiljaa, te mitään tiedä, me tiedetään ku ollaan turuun yliopistossa valmistuneita tutkijoita".
Tossa on myös kääntöpuolensa, jossa ei välttämättä tarkastella rationaalisesti ajan tuomaa muutosta. Haetaan niiden monien muuttujien ohella se yks helppo syyllinen. Korjaava ja kalakantaa myötäilevä muutoskin on äkkiä negatiivinen, koska tulokset ei näy välittömästi. Joitakin mitä tulee nyt vaikka ens alkuun mieleen:

-kehittynyt teknologia
-ilmaston ja vesistön muutokset
-helpommat kulkuyhteydet
-mahdollisesti kasvava kalastuspaine


Sehän se kalataloudellinen ja poliittinen haaste onkin, että miten kalastus ois mahollista saada mukautumaan muutoksiin. Mekanismeja ja työkaluja on pilvinpimein, mutt jarruttavia tekijöitä on melko paljon.

Kunnostukset on yks mielenkiintoinen. Taatusti niitä tehdään myös pieleen, mutta ehkä ei ymmärretä sitä, että kohteesta riippuen saattaa viedä vuosikemmeniä, ennen ku näkyviä tuloksia tapahtuu. Eikä niitä tuloksia tapahdu, jos kalastus tapahtuu entiseen malliin. Todennäköistä on, että voipi käydä jopa huonommin.

Mukaanhan täältä ei saa mitään tieteellisten faktojen valossa. Se arvotekijä onkin siinä, että tulevat sukupolvet sais kalastaa entistä paremmissa kalavesissä.

Ymmärrän, että c&r, ja jopa valikoiva kalastus jakaa mielipiteitä. Mut semmosta ajatusta en ymmärrä, että oma etu ja harrastus on niin ylivoimasen tärkeää, että jälkipolvia ei tarvis ajatella lainkaan. Eks toi lähinnä ruoki tilannetta, jossa kukaan ei jousta mihinkään, ja jostain olemattomasta nyanssista luopuminen on sitten ikään kuin tarpeeksi.

C&r:n positiivisista vaikutuksista kalastolle, talouden kautta kohteelle löytyy lukuisia puoltavia esimerkkejä niin naapureilta, ku suomestakin. Enkä kyllä näe tuota Juutuan valikoivuutta tässä valossa mitenkään negatiivisena juttuna. Osittain tästä syystä on myäs hieman vaarallista heittää lopetetaan kalastus kokonaan kommentteja.(the usual) Se unohtaa käyttöjärjestelmän, intressit ja kohteiden haavoittuvuuden ihan tyystin. Ja todella nyrjähtänyttä se tietyllä tapaa on, että uhanalaisten kantojen tilaa on kohennettu tällä keskustelua herättävällä kalastusmetodilla, joka ei kaikkia vanhoja miellytä. Se nyt on vaan nieltävä.

Kuten eräs ruotsalainen laatuharjusjoen pitäjä lehdessä höpis, että kapitalismissa on mentävä sen ehdoilla. Niin. Täysin gonahtanut kohde on tätä nykyä Yksi Ruotsin parhaista suurharjusvesistä, joka sijaitsee kuluyhteyksien suhteen jossain ihan muualla, ku korvessa. Luvan hinta on ihan siedettävä. Säännöt niin tiukat, että vanhoja vituttaa.

Jos säännöt ei nappaa, ni sitä varten on muita harrastuksia, kuten ufc.
Royal Truden kommentti veti vähän hiljaiseksi...
No ehkä siinä mielessä, että imo juutua vaikuttaa omaan silmään lähinnä paikalta, jossa matkailuyrittäjää, tai luvanhaltijaa ei kiinnosta juuri oma talous. Eiköhän tuosta se raha aja aika tehokkaasti ohi aidan vihreemmälle puolen, vaikka maisema ja kalaston taso ei lie ihan kympillä häviävän. :D

Jos noita uuden mahdollisuuden saavia kaloja kuolee, niin eiköhän tuolta juutuan luonnosta löydy muita eläimiä, ku ihminen, jolle raadot kelpaa. Viime kädessä sieltä ekosysteemin alakerrasta. Toi mahollisuus on silti aina parempi, ku se perinteinen, että tapetaan niin paljon, ku pystytään.

Mites se oli eräällä joella, että 51 ylisiirretystä tapetaan eka 50 ja, ku tiedetään, että joessa on vielä yks kala sitä etitään kissojen ja koirien kanssa. Lopuks sitte syytetään haukea ja rajan toista puolta. Omassa toiminnassa ei koskaan ole mitään vikaa, tai tarkasteltavaa. :roll:
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Vastaa Viestiin