Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
jupacko
Viestit: 165
Liittynyt: 00:18:20 07.04.2006

Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Viesti Kirjoittaja jupacko »

Minkähanlainen kaiku kantsis hommata yleiskäyttöön. Talvella pilkitään ja kesällä vetouistellaan järvellä. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Talvikalastuksessa painopiste on kalojen havannoinnissa ja kesällä enemmän pohjanmuotojen luotaamisessa. Laite saisi löytyä 200-300€ haarukasta.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

jupacko kirjoitti:Minkähanlainen kaiku kantsis hommata yleiskäyttöön. Talvella pilkitään ja kesällä vetouistellaan järvellä. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Talvikalastuksessa painopiste on kalojen havannoinnissa ja kesällä enemmän pohjanmuotojen luotaamisessa. Laite saisi löytyä 200-300€ haarukasta.
Olen omaan Garmin Echo 300 c-malliin ollut kovasti tyytyväinen.
Käytä tota 'Etsi'-toimintoa, niin löydät paljon keskustelua kaiuista ja myös mitä olen tosta omastani kirjoitellut.
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

jupacko kirjoitti:Minkähanlainen kaiku kantsis hommata yleiskäyttöön. Talvella pilkitään ja kesällä vetouistellaan järvellä. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Talvikalastuksessa painopiste on kalojen havannoinnissa ja kesällä enemmän pohjanmuotojen luotaamisessa. Laite saisi löytyä 200-300€ haarukasta.
Itse ostin viime kesänä Lowrance Elite 4x:n. Toimi mielestäni hyvin uistellessa ja vertikaalijigauksessa. Saa reaaliaikaisen signaalin ja valittua 83Hz joka näyttää 60astetta ja 200Hz joka näyttää muistaakseni 30asteen kulmassa.

Pilkkihommissakin käyttänyt tänä talvena suht ahkerasti ja mielestäni toiminut hyvin. Jaksaa kyttäillä paljon kauemmin samallakin reiällä jos sattuu olemaan liikettä ja helppo vaihtaa reikää, jos ei mitään elämää näy. Tässä myös reaaliaikainen signaali omiaan, kun näkee heti, jos ahven/hauki/kirjo nousee pohjasta pilkkiä kurkkimaan. Lisäksi tuossa on värinäyttö, jolla saa kätevästi muutettua värit omaan mieleen sopiviksi ja pystyy melkein värin perusteella arvioimaan kuinka suuresta kalasta on kyse. Valikosta on lisäksi helppo säätää herkkyyttä, niin että saa jopa morrinkin näkymään.

Akkuahan tuossa joutuu kantamaan toki mukana, mutta itse ostin 6Ah suolahappo akun, joka kestänyt kiitettävästi ainakin tämän talven. Kestää hyvin viikonkin reissut vaikka käy useampana päivänä kalassa, eikä paina paljoa. (Ollut repussa mukana.) Suunnitteilla kyllä ostaa ehkä geeliakku vielä kokeeksi ehkä 4Ah koossa.
SLN
sinttivintturi
Viestit: 1246
Liittynyt: 17:53:17 08.01.2008
Paikkakunta: Puumala
Viesti:

Re: Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Viesti Kirjoittaja SLN »

Ite löin just tänää tilaukseen tuon elite 4x:n ja samaan syssyyn pilkkianturin.
Sakemannien maalta posteineen ~250€

http://www.lepper-marine.de/Navigations ... 0-kHz.html
http://www.lepper-marine.de/Navigations ... Geber.html
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Suositelkaa yleiskaikua talvi- ja kesäkalastukseen

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Itsellä pilkilläkäydessä on tehty aurausviitasta noin 50cm pätkä, mihin päähän laitettu muovilevy ja siihen tuo kesäanturi kiinni. Yläpäähän tein reiän ja siitä n. 2mm onttoa neliörautatankoa 20cm pätkä keskeltä kiinni ruuvilla ja mutterilla. Saa kätevästi käännettyä kuljetuksen ajaksi aurausviitan suuntaiseksi ja avantoonlaittaessa kääntää siivekkeet sojolleen.

Toki tuo talvianturi siitä hyvä, että suattaapi mahtua samaan avantoon, mistä pilkkii. Itse olen tehnyt noin 50cm päähän toisen avannon, missä anturijöpöttää. Eipähän ainakaan sotkeudu sen ison sattuassa siimat anturin johtoihin.
Vastaa Viestiin