Kirjautuminen

Karttuiivari Airistolla 2009

Käyttäjän arvio:  / 1
HuonoinParas

La 10.10 Ensimmäinen kalastuspäivä valkeni aurinkoisena ja tuuli kohtalaisesti lännen puolelta eli kalakeli mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa.

Pääsimme Eilan kanssa vesille puolenpäivän aikoihin ja suuntasimme kohti Majholmia. Rätti- ja uisteluveneitä näytti olevan runsaasti liikkeellä varsinkin Krampin reunassa Ensimmäinen kala otti ulommaisena plaanarissa olevaan pilkku Doorikseen jo veiheitä laskiessa. Kala irtosi ennen kuin saimme vavan käteen.

Pyörimme tunnin verran Majholmennin nurkilla ilman muita tapahtumia. Suuntasimme Krampin reunaan ja sieltä kohti Vääräämaata. Ruskean penkalta tärähti sitten kunnolla, mutta kala irtosi pitkän syöksyn jälkeen. Tällä kertaa kala otti musta-hopea-punaiseen Doorikseen. Vedimme paikan läpi monesta suunnasta, mutta muita tapahtumia ei siitä kuulunut. Kolmipiikkiä oli liikkeellä todella runsaasti sillä niitä jäi vaappujen koukkuihin parhaimmillaan jopa 3kpl/vaappu. Ruokaa ainakin riittää kaloilla, liekö sitten liikaakin, ettei uistimet tahdo kelvata. Palasimme Majholmeniin, mutta sielläkään ei tapahtunut mitään. Nostimme veiheet ylös ja suuntasimme pyytämään hämärän kielen Johanssonille. Melkein heti otti parin kilon kirjo musta-hopeaan Doorikseen. Kala oli hyväkuntoinen vaikka sitä oli hylje vähän puraissutkin pyrstöstä.

Päivän päätteeksi Pomppesin saunan asiakkaiden iloksi vielä 48cm taimenen, joka sai pikaisen komennuksen takaisin veteen.

Su 11.10 Tuulen suunta oli kääntynyt idän puolelle, mutta keli oli aurinkoinen. Tänään kyydissä oli Hokkasen Kari, jolla oli mukanaan Saksalainen Mr Jägermaister, itse olin kutsunut mukaan Jallu Pullosen. Oli helevetin mukavaa. No, saatiin me kalakin, tosin alamittaisen, potkurivirrasta päivänloiste Isolla Kostolla. Niin ja olihan meillä tärppikin, tosin ei jääny mieleen mihin otti..

Ma 12.10 Välipäivä

Ti 13.10 Kova pohjoistuuli 13m/s puuskissa, aurinko paistoi. Lähdimme iltapäivälla emännän kanssa vesille ja jäimme hotellin eteen, josta olen ennenkin onnistunut pohjoistuulella. Laskimme veiheet hotellin suojassa ja lähdimme vastapalloon kohti pohjoista. Pohjoispään pyöriminen ei tuottanut tulosta, joten käänsin kohti etelää keskiväylää pitkin. Siitähän se sitten paukahti potra 51cm tanttu mu-ho-pu Doorikseen. Teimme mutkan hotkun edessä ja palasimme vastapalloon samaan paikkaan, ja taas vapa taipui , mutta ei lauennut. Eila rattiin, ja minä laukaisemaan. Kala tuntui pienelta eikä potkinut yhtään. Laitoin vavan putkeen ja aloin keräillä takavapoja pois, kun kala junttasi pari kertaa todella kovaa ja irtosi. Musta-hopean Dooriksen koukku men suoraksi, unohtu hiljentää vauhti ja olisko tuo jarrukin ollu vähän tiukalla.

Teimme mutkan pohjoispäässä ja palasimme samaan paikkaan, kun potkurivirrassa olleeseen päivänloiste isoon Kostoon paukahti parin kilon kirjo.

Iltä alkoi jo hämärtyä kun palasimme samaa jälkeä takaisin kun taas laukesi plaanarista. Saimme haavittua 65cm taimenen kyytiin ilman ongelmia.

Vieheet ylös ja saunaan!

Ke 13.10 Kova idän ja koillisen tuuli, aurinko paistoi. Asiakkaat tulivat kolmen jälkeen ja vesille päästiin vähän neljän jälkeen. Yritin ajaa edellipäivän linjoja, mutta

siitä ei tullut mitään erittäin kovan ristiaallokon vuoksi. Onneksi tuulen rajasta nappasi parin kilon kirjo oranssi pilkku Doorikseen..

To 14.10 Keli jatkui samanlaisena kuin eilenkin, tosin tuuli oli hiukan heikentynyt. Asiakkaat tulivat lounaan jälkeen ja pääsimme vesille klo 14.30

Suuntasimme kohti kramppia, jonka pohjoispäässä laskimme vieheet. Ajoin siellä pari kurvia, jonka jälkeen suuntasimme etelää kohti.

Mökin kohdalla vietiin tiikeri Doorista. Kala oli todella paksu 48cm tane, joka palautettiin kasvamaan lisää pituutta. Kurvi takaisin ja samasta paikasta, samaan tiikeriin otti 51cm tane. Taas kurvi ja taas samaan tiikeriin ja samasta paikasta 52cm tane Perkkele aina vaan hakee saman!! seuraava kala otti sivuvedossa olleeseen pilkku Isoon Kostoon kun teimme kurvia takaisin ottipaikalle, Tällä kertaa asialla oli 49cm tane joka pääsi takaisin " jatkokasvattamoon". Tämän jälkeen oli vielä yksi lähtö plaanarista.

No asiakkaat olivat tyytyväisiä ja kaatoja oli otettu sen verran että oli aika palata rantaan. Eikä kalaakaan olis saatu enempää, sillä veiheitä ylösnostettaessa kaikissa veiheissä roikkui kolmipilkkejä / heinää

Pe 16.10 Tuuli oli kääntynyt kaakon puolelle ja Airisto oli kahden matalapaineen välissä. Aurinko paistoi ja synkkä pilvirintama näytti tulevan päälle idän puolelta.

Vesille päästiin asiakkaiden kanssa klo 14.30. Aloitimme Krampin pohjoispäästä josta lähdimme valumaan kohti Vääräämaata. Teimme muutaman kurvin edellispäivän

ottipaikalla, mutta kalat olivat kaikonneet siitä kaiun mukaan. Jätkoimme kohti Vääräämaata. Purhan kupeessa lähti rannapuolelta todella vihaisesti, mutta ei pysynyt.

Lauennutta siimaa ei ehditty kelata sisään kun lähimmäisenä olleeseen oranssipilkku Doorikseen 52cm taimen. Kiersimme ruskean ja vähän Purhan jälkeen lähti taas mutta ei pysynyt. Punaisen tolpan kohdalla otti taas. Alamittainen 48cm tane pääsi jatkamaan uintiaan. Siinäpä ne oli päivän tapahtumat.

La 17.10 Aamulla 1,5 tuntia vetoa ilman tapahtumia.

Su 18.10 Välipäivä

Ma 19.10 Keli oli aurinkoinen ja tuuli heikosti idän ja pohjoisen väliltä. Vierailevina tähtinä veneessä olivat Lindholmin Juupe ja Mäkelän Jari. Pääsimme vesille puolenpäivän jälkeen ja aloitimme Krampin pohjoispäästä. Veiheitä laskettaessa lähti ensimmäisen kerran. Ei pysynyt, koska poijilla oli unohtunut ambassaattorin nappi pohjaan.

Seuraava tapahtuma olikin sitten Krampin reunassa tuplatärppi, jolla lähti uloin ja lähin selän puolelta. Nämä veijarit olivat sen verran vilkkaita, että ne uivat niin ristiin ettei veneestä saatu niitä erilleen. Kahta siinä kelattiin yhtäaikaa nippuna sisään.

Toinenhan niistä irtosi, mutta onneksi se isompi pysyi kiinni. Molemmat kalat ottivat hailanteri Doorikseen. Tuon isomman rategiset mita olivat 65cm/3,5kg.

Saimme vielä samoilta nurkilta 50cm normikalan hailanterilla. Se oli hailanterin päivä.

Ti 20 .10 Keli pilvinen, lähes pläkä ja edellisillan rapukesteistä johtuva sumeus haittasi näkyvyyttä . Ei ollut tuulesta apua kalan löytämiseksi ja homma meni epämääräiseksi kurvailuksi. Yx normikala hairahtui hailanteriin melkein heti ja sitten olikin vähän hiljaisempaa.

Ke 21.10 Sumua ja roikkuvia pilviä riitti puolille päiville, jonka jälkeen alkoi huikan tuuleskella koillisen suunnalta. Kalat tuntuivat olevan hukassa, ja roskaa liikkeellä varsinkin Krampin reunassa. Antoihan se Airisto normikalan lopulta, Siljan peräaallon keikuttaessa paattia ja taas oli veiheen väri hailanteri.

To 22.10 Välipäivä

Pe 23-Su 25 Pilvikelejä ja pohjoisen / idän puoleisia tuulia. Asiakkaiden kanssa uistelua. Kaloja 10kpl joista kirjoja 3kpl. Mieleenpainuvin tapahtuma oli öky öky mega Masmari, joka tuli milijoonaa kallion takaa Krampissa. Sitä ajoi joku puusilmä, joka kurautti helevetin lujaa joutsenperheen ja meidän plaanarinarun yli . Toinen joutsenperheen vanhemmista kuoli ja meillä meni puolenkymmentä vaappua + siimat viidestä kelasta + palnarin naru ja helevetinmoinen sekasotku. Tuo paatti tuli niin lujaa mutkan takaa, että siinä ei kerennyt kissaa sanomaan, kun narut oli poikki ja siimat oli pihalla keloista. Kenekähän paatti tuo oli ? Olis kiva vähän keskustella tuon kaaharin kanssa jossain nurkan takana.

Ma 26 Luvassa ilo lounatuulta ja vesisadetta. Käsmän Raippe tuli emäntänsä kanssa kylään. Lähdimme vesille klo 11. Laskimme veiheet Krampin pohjoispäässa, josta lähdimme kohti etelää. Emme päässeet pitkälle kun paksu 52cm normikala otti mu-ho-pu Doorikseen. Kurvi takaisin ja taas narahti 59cm tane otti hailanteriin.

Muutaman mutka jälkeen 48cm tane otti pilkkuun, eli kolme tapahtumaa alta tunnissa. No sitten olikin hiljaista loppupäivän, jos ei lasketa kirjoa joka otti hämärän kielessä hailanteriin.

Karttuiivari Airistolla 2009

Mediakortti (pdf) Ɩ Kalamies.com sivuston  rekisteriseloste  Ɩ Sivuston yleiset säännöt