Kirjautuminen

Karttuiivari Airistolla 2007

Käyttäjän arvio:  / 0
HuonoinParas

Nyt se sitten alkoi, nimittäin joka syksyinen Airiston sessio. Tänä vuonna olis tarkoitus olla Airistolla paikallisten "ilona" 3,5 viikkoa

Yritän laittaa rapsaa aina kun on mahdollista, eli tästä se alkaa. Päivitetty 4.11

Reissun viimeiset tanet

Saimme paatin vesille torstaina 11.10 klo 15.00, joten pyyntiaikaa ei jäänyt kuin 2-3 tuntia. Tuulen suunta oli paras mahdollinen eli lounatuuli.

Nokka kohti krampin pohjoispäätä ja vehkeet veteen. Pari kilometriä vetoa ja kala kiinni. Emäntä väsytteli ja minä koppasin haaviin 2,5kg/54cm virheettömän kirjon. Salmiakkikala!! nam. Veiheenä pilkku Dooris. Sen jälkeen pari tyhjää ympyrää ottipaikalla josta nokka kohti Majholmenin nokkaa. Hämärän kielessä tärähti uudelleen. Tuossa vaiheessa veneen nokka oli suoraan kohti Matinkaria, jonka vuoksi edessä oli pakollinen jyrkkä käännös myötätuuleen tai vastapalloon. Valitsin helpommalta tuntuvan myötätuulen. Ikävä kyllä takilaputkessa oli pystyssä tyhjä vapa joka meinasi lentää mereen, kun tuulen puolen kelkannaru osui siihen, joten jouduin himmaamaan vauhdin. Tästähän seurasi se että suojan puolen naru jäi löysälle ja eikö vaan kala sitten vauhdilla päin narua!!! Siinä sitten pimeässä ihmeteltiin emännän kanssa kelkanarun puolivälissä polskivaa kalaa. Ehdin kelata pari kalan ja veneen välistä siimaa sisään ja vähän kelka naruakin ennekuin kaksi koukunhaaraa oikesi. Hailanteri Dooriksen yksi koukunhaara oli lävistänyt kelkan kevlarinarun kalan syöksyssä, niin että tarvittiin Kauhavalainen sotkunselvittäjä sen irroitukseen! No olihan siinä ainakin äksiööniä eka päivälle.

Reissun ensimmäinen

Perjantaina 12 päivä olikin sitten asiakaskeikan vuoro. Kävin hakemassa asiakkaat Haverön saaresta, josta he olivat varanneet mökin. Pääsimme vesille vähän ennen puolta päivää. Tuuli oli kääntynyt ja puhalsi nyt kovaa pohjoisesta. Valitsin kalapaikaksi Johanssonin alueen, jossa on oikeastaan kalaa kaikilla tuulilla. Laskimme vieheet veteen Hotellin suojaisassa rannassa, josta suuntasin vastapalloon kohti Johanssonin pohjoispäätä. Erinäisten mutkien jälkeen vanhalla ”pikajunapatilla” alkoi räikkä huutamaan. Retken johtajan toiveen mukaisesti vapa laitettiin paatin ainoan naisen käteen. No, homma hoitui niin kuin pitikin, neitokainen väsytteli kalan kuin vanha ammattilainen, vaikka se oli hänen ensimmäisensä! Ei tärisseet kädet eikä lyöneet polvet loukkua.

Koppasin kyytiin hienon taimenen, jonka jälkeen nostimme vehkeet ylös ja menimme Hotelli Strandbo Airistoon lohisopalle. Sopan jälkeen vehkeet taas veteen ja nokka kohti ”pikajunapattia”. Kolmannella yliajolla vietiin mustahopeaa Doorista, ikävä kyllä kala irtosi syöksyn jälkeen. Puoli viideltä vehkeet nostettiin ylös ja paatin nokka käännettiin kohti Haverön mökkiä. Kala punnittiin rannassa ja digivaaka näytti painoksi verestettynä 3,470kg. Veiheenä oli minttusuklaa Dooris.
Tuo Haverön mökin vuokraus oli aikamoinen episodi; Asiakkaani varasivat mökin elokuussa ja maksoivat mökin. Viikkoa ennen reissua varauksen hoitanut johtaja soitti mökin omistajalle ja kertoi varanneensa kaksi uisteluvenetta, oppaineen ja kolmen alueen kalastuslupineen. Pyynnöstäni hän kysyi uistelumahdollisuuksista Haverön vesille. Puhelimen päässä tuli hiljaista ja luvattiin palata asiaan.

Vastaus tuli tällaisena: Mökkivaraus peruutetaan, rahat palautetaan, sillä Haverön kalastuskunta on päättänyt että uisteluveneillä ei saa edes hakea ketään tuolta mökiltä????

No tavallinen tallaajahan olisi suostunut tuohon, mutta kyseinen johtaja oli toista mieltä. No, tuo Haverön sakki varmaan säikähti, sillä tuo johtaja on todella hyvä suustaan. Lopputulos oli tietenkin se että mökkivaraus säilyi ja että uisteluveneillä sai hakea nuo asiakkaani kalaan. Ilmeisesti Suomen lain tulkinta on ”vähän” erilaista Haaverisaaren paikallisväestöllä.
Pitäisikö kerätä paattiin älämälöö sakki ja testata Haveröön vesiä muutama päivä. Niin, minäkin saan ottaa paattiin kavereitani ja kalastaa läänikohtaisilla korteilla jopa Haveröön vesillä.

64cm/3,5kg tane Igloossa

Lauantaina 13 päivä piti olla Kalamiescomin ”säätöpäivät” Airistolla, mutta ne peruuntuivat osanottajapulan vuoksi. No, olihan nuita hommia rästissä, kuten ”vähän”unohtunut auton katsastus. Päivä mennä vilahti Kaarinan reissulla, ja vesille päästiin vasta klo 16 jälkeen.

Ilma oli kuin morsian, tosin tuuli oli vieläkin pohjoisen puolella, mutta selvästi eilisestä heikentyneenä. Laskimme vieheet heti hotellin edessä ja jonka jälkeen käänsin pohjoista kohti. Ei kestänyt kuin 10 minuuttia, kun uloimmaista vietiin. Emäntä hoiti vapahommat ja minä koppasin haaviin. Pikkunätti 52cm tane oli purrut pilkku Doorista. Sen jälkeen ei tapahtunut muuta, tosin ylösnostettaessa oli roskaa melkein joka kuvassa. Homma jatkuu huomenna jolloin pitäs olla lounatuuli ja koko päivä uistelua.

14.10 Sunnuntai aamu valkeni tuulisena ja sateisena. Pääsimme vesille heti aamusta klo 11.30. Laskimme veiheet veteen Krampin pohjoispäässä ja vedimme Vääränmaan ruskealle ja sieltä Orhisaaren pateille, eikä nyppäkään. Seuraavaksi suuntasin Majholmenin nokalle, jossa vetelimme vanhoja ottilinjoja ristiin rastiin, kunnes sitten Västra Lindsörin ja Majholmenin välistä löytyi iso kalaparvi. Toisella parven ylityksellä narahti kala kiinni, se oli kuin edellispäivän toisinto, nätti 52cm taimen ja vieheenä sama pilkku Dooris. Toista kalaa ei paikasta tullut, vaikka ajoin sitä ristiin rastiin monta kertaa. Vaihdoimme paikkaa pariksi viimeiseksi tunniksi Johanssonin alueelle. Ajelin sen pohjoispäätä ristiin rastiin, eikä mitään. Hotellin edessä alkoi sitten räikkä huutamaan tosissaan, mutta kun pääsin kopista ulos ja sain vavan käteen , niin kala oli jo irti. Pilkku Dooris oli taas veiheenä. Siinäpä ne olivat tämän päivän tärkeimmät. Huomenna pitäs tulla korkeapaine, ja paremmat kelit.

15.10 Ei tahdo riittää tuota poltetta aamukalaan, taaskin kello oli melkein 12 kun saimme vieheet veteen. Keli oli pilvinen ja heikko tuuli puhalsi länneltä. Aloitimme vieheiden laskun Västra Lindsöriltä. Sen ja Majholmenin välissä oli eilen paljon kalaan, niin oli nytkin, mutta ei vaan ottikalaa tänään. Pyörittyämme toista tuntia Majholmenin ympärillä suuntasin kohti Orhisaarta. Keskellä selkää taipui sivuvapa, joka oli viritetty pikkukoneen potkurivirran viereen. Kala tuntui alamitalta, joten kelasin sen nopeasti paatin viereen, siinä tulikin sitten kiire hakea haavi, kun kala osoittautuikin veneen vieressä +2kg taneksi. Se olikin reissun ensimmäinen Isoon Kostoon ottanut kala. Väri oli kyllä sama "pilkku", joka on toiminut aikaisempina päivinä. Ajoin "päivänkakkaran" ottipaikalle, mutta siinä ei tapahtunut muuta. Sen jälkeen teimme "mutkan" Väärässämaassa, ilman tulosta. Orhisaaren ja Päiväluodon välissä, taas keskellä selkää, laukesi sitten plaanari. Kala osoittautui 47 cm taneksi joka sai jatkaa uintiaan. Veiheenä oli musta hopea Dooris. Keskeltä selkää tuli vielä palnarin laukaisu, mutta kala irtosi melkein heti. Huomenna taas jatketaan, olis lounatuulta luvassa.

16.10 saatu 75cm/4,920 kg tane

16.10 Ei se onnistu tuo vesille lähtö ennen kahtatoista, kun ei ole pakko :) . Keli oli pilvinen ja tuuli etelän ja lounaan välissä. Aloitimme jälleen vieheiden laskun Västra Lindsörin kupeellta ja saimme levitettyä koko arsenaalin Majholmenin puolivälissä. Koppiin mennessäni huikkasin ovelta, että saa ottaa, ja samalla laukesi palnarin selänpuolimmainen laukaisija.  Eila hoiti vapahommat ja minä kävin koppaamassa kalan haaviin. 54cm tane oli purrut pilkku Doorista. Paremmin ei homma ei voisi alkaa, paitsi tietenkin kala olisi voinut olla isompi...Pyörimme tunnin Majholmia ympäri ilman muita tapahtumia, eikä kalojakaan näkynyt luotaimessa, joten paikanvaihto oli edessä. Soitin Hokkaselle ja kysyin tapahtumista, hiljaista oli ollut Krampin pohjoispäässä vaikka siellä näkyikin kalaa luotaimessa. Päätin suunnata Orhisaaren kautta Vääräänmaahan. Vedimme koko kalliorannan Vääränmaan takarajalle saakka, ei nykyäkään. Käänsin takaisin ruskean kautta ja jatkoin "Aittokallion ahvenpakkaa" pitkin, kun räikkä alkoi rääkymään tosissaan. Eila nappasi vavan ja minä himmasin vauhdin. Kerrankin iso kala otti myötätuuleen ajaessa, ei tarvinnut tehdä muuta kuin ottaa pois sivuvedot ja jäädä odottamaan kalan tuloa haavimisetäisyydelle.  Koppasin kalan haaviin, ja taas oli pilkku Dooris kalan suussa! Kalalla oli pituutta 75cm ja myöhemmin rannassa punnittuna, verestetyn kalan paino oli 4, 920 kg!!. Käännyin takaisin ottipaikalle ja taas lähti palnarista, vaan ei pysynyt, ja taas samanlaiseen veiheeseen.  Siin olivatkin sitten kaikki päivän tapahtumat, mutta ei se mitään, paivä oli jo pelastettu! Huomenna lisää, olis taas lounatuulta luvassa.

15.10 tane

17.10 Aloitimme normaali aikaan, eli klo 12. Keli oli puolipilvinen ja tuuli navakasti lounaasta.

Aloitimme Johanssonilta,  jossa pyörimme pari tuntia, tuloksena yksi palnarin laukaisu. Nostimme veiheet ylös ja siirryimme Västra Lindsörin kupeelle ja laskimme ne uudelleen. Tuolloin toinen kelkka alkoi jätättämään ja kulki melkein  veneen takana, siihen sitten tärähti vielä kala kiinni. Siinä piti sitten pyöria ympyrää ahtaassa paikassa, että kala saatiin ylös ilman härdelliä. 52cm tane oli ottanut yllätys, yllätys pilkku Doorikseen. Syy kelkan jätättämiseen oli narun jääminen kiinni suksien linkun väliin, ilmeisesti kelkka oli vähän hypännyt aallokossa. Majholmenissa tuli vielä kaksi palnarin laukaisua ja Väärässämaassa myös kaksi. laukaisua. Nuista laukaisuista näin kaksi, ja Eila yhden, eli ne eivät lauenneet itsestään.  Ylös saatujen kalojen suhde karanneisiin oli tänään huono. On se joskus ollut huonompikin, aikoinaan meni yhdeksän kalaa peräkkäin, ennen kuin saimme ensimmäisen ylös, pienipäisen lahnanmallisen kirjolohen. Nuo vasta karanneet, noin kilon kirjot eivät saaneet uistinta kunnolla suuhunsa, mutta saivat kyllä laukaistua palnarin.  Olisiko jossain revennyt kirjolohikassi?

Huomenna jatketaan..

18.10 Tänään oli kahden veneen asiakaskeikka, jonka lähtö viivästyi, niin että pääsimme vesille vasta klo 16. Keli oli puolipilvinen ja tuuli kovaa luoteesta. Ehdimme vetää pari tuntia Johanssonin alueella, tuloksena nollat minun veneeseen., mutta Laakkosen Joken paattiin tuli yksi kahden kilon kirjo, joka otti yllätys, yllätys  taas pilkku Doorikseen. Tuo kirjo oli paksu, lyhyt, ja, lähes pyrstötön, vasta karannut kala.  Roskaa oli liikkeellä niin paljon, että vieheitä ylös nostettaessa ei löytynyt yhtään puhdasta uistinta.! Huomenna jatketaan.

19.10  Kalastus alkoi jo klo 9. Keli oli aurinkoinen ja tuuli pohjoisesta. Aloitimme Majholmenin  kupeelta, josta Päiväluodon kautta  Seilinruitalle , ja sitten Finbyyn vesille, eikä nykyäkään.

Palasimme takaisin Sielinriutalle, josta Suuntasin kohti Orhisaarta. Keskellä selkää sitten tärähti sivuvapaan kunnolla. Ikävä kyllä kala otti syöksyssä mukaan toisen puolen sivuvedon ja siima meni saman tien poikki toisen uistimen koukuissa!!

Iltapäivällä teimme lyhyen vedon Johanssonin aluella, josta saimme 52cm tanen pilkku Dooriksella

20.10 Aloitimme klo 8.30 Johanssonilta. Josta suuntasin Lillmälon vesille ja sieltä Prostvikin vesille. Kurvailin läpi kaikki ottipaikat ilman tulosta. Palasimme Johanssonille, josta oli saatu ainakin kaksi  52cm kalaa. Yhden aikaan piti nostaa vieheet ylös, eli munat meni pataan toisen kerran tällä reissulla. Kerrotaan nyt vielä että minulla on vuosiluvat Hankaan, Vääräänmaahan, Finbyyhyn, Johanssonille ja viikkolupa Seiliin. Päivälupia otan tarpeen mukaan esim. tänään maksoin Lillmälön 3x ja Prostvikin 3x. Kerroin tämän sen takia ettei kenellekään tule näppyjä

nuista minun ajeluistani. (kuulemma yhdelle tuli jo)

21.10 Tänään oli välipäivä kämpän vaihdon takia.

22.10 Lähdimme emännän kanssa kalaan yhdentoista aikoihin. Keli oli tuhnuinen ja tuuli etelästä.

Aloitimme Johanssonilta, josta oli tullut kaloja viime päivinä ja kun tuulikin passasi siihen hyvin.

Ilmeisesti muutkin olivat päätelleet samoin, sillä siellä pyöri puolenkymmentä venettä. Kurvailimme Johanssonia ympäri kolmeen asti, tuloksena yksi taimentärppi pilkku Doorikseen ja ahven. Kun haavit eivät näyttäneet heiluvan muillakaan, nostimme veiheet ylös ja siirryimme Majholmeniin ja sieltä Orhisaaren kautta Krampin reunaan. Kävimme mutkan Vääränmaan ruskealla, josta palatessamme, laukesi rannanpuolelta toiseksi viimeinen, raikkä huusi vähän aikaa ja kala irtosi ennen kuin Eila sai vavan käteen. Eilan kelatessa lauennutta vapaa ylös, tein todella tuikan kurvin takaisin, jolloin laukesi ulkokurvin puolelta keskimmäinen. Kala tuntui ensin pieneltä,  ulkopuolelta kiinni olevalta, sillä se kamitti koko ajan toiselle puolelle. No, sain lopulta käänneltyä paattia niin, että  Eila sai kelattua sen haavimisetäisyydelle. Koppasin kalan haaviin ja olihan se vähän isompi kuin aluksi luulimme. Pituutta 69cm ja painoa 3,730kg, ottipelinä mustikka Dooris. Päivä oli pelastettu! Alkoi olla aika hämärää, kun kurvasin takaisin ottipaikkaan ja taas lähti. Tällä kertaa vietin hailanteri Doorista, 52cm tane tuli veneeseen ilman ongelmia.

Huomenna jatketaan

69cm/3,730kg ja 52cm tanet

22.10 Piti käydä Paraisilla emännän kanssa shoppailemassa, jonka vuoksi kalalle lähtö viivästyi, niin että pääsimme vesille klo. 14.  Keli oli suttuinen ja tuuli etelästä. Aloitimme veiheiden laskun Majholmenin kupeelta. Veiheiden lasku meni hyvin, mutta kalansaannin esteeksi tuli hylje, joka rakastui oikeanpuoleiseen plaanarikelkkaamme!! Tämä kuulapää pulikoi kelkkamme ympärillä, kun ajoimme Majholmenista Orhisaaren kautta Vääränmaan ruskealle saakka. Ei auttanut poppikoneen soitto, tai huutelu, karkoittamaan tuota oliota kuin hetkeksi. Kun käänsimme takaisin ruskealta, niin tuo eiliöni onneksi hävisi jonnekkin, Emme jääneet todellakaan kaipailemaan sitä, vaikka se näyttikikin aika velmulta siinä kelkan ympärillä. Olikohan tuo sama perkkeleen kuulapää, joka vei meiltä kalan jokunen vuosi sitten. Ajoimme kalliorantaa Krampin päähän asti ilman nykyäkään. Alkoi jo hämärtää, kun palasimme eiliselle ottipaikalle. Päätin pyöriä siinä loppuajan. Neljännellä kierroksellä tärähti päivänloiste Doorikseen 54cm tane. Sen jälkeen nostimme veiheet ylös, ja ajoimme kuun siltaa pitkin satamaan. Huomenna jatketaan.

24.10 Pääsimme vesille jo klo 12. Keli oli puolipilvinen, tuuli etelästä. Siis kaikki piti olla kohdallaan, mutta ei sitten nykyäkään koko iltäpäivänä. Kävimme Johanssonilla, Hangassa ja Väärässämaassa läpi viime viikkojen ottipaikat, mutta ei niin ei. Veneitä oli kyllä liikkeellä runsaasti, varsinkin Hangan ja Vääränmaan kallioreunan tuntumassa. Emme tosin nähneet yhtään haavimista. Huominen meneekin sitten Turun silakkamarkkinoilla vaapunmyyntikojussa.

Perjantai iltapäivänä jatketaan taas vetohommia

26.10 Laittelin venettä kuntoon aamupäivän asiakkaita odotellessa. Muun muassa molemmat äärivalot olivat palaneet alkuviikosta. Pääsimme vesille klo 13. Keli oli suttuinen ja tuli etelä-lounaasta. Laskimme vieheet veteen Johanssonin pohjoispäässä. Muutaman tyhjän rundin jälkeen, ajattelin vaihtaa paikkaa, mutta juuri silloin alkoi räikkä pärisemään. No, jarru oli löysällä ja kala osoittautui 46cm taneksi.  Kurvi takaisin ja kohta vietiin päivänloiste Doorista  52cm tane saatiin kyytiin, ilman ongelmia. Parin mutkan jälkeen laukesi takila, joka oli viritetty potkurivirran alle.

Tämän reissun ensimmäinen tiikeri Doorikseen ottanut tane, oli 55cm pitkä. Olimme hotellin kohdalla kun paatista loppuivat juomat ja asiakkaat pitivät rautaisen neuvottelun. Tulos oli 4-0, eli veiheet ylös ja baariin. Huomenna jatketaan

27.10 Aloitimme klo 10.30 Johanssonilta. Keli oli suttuinen ja tuuli etelästä. Muutaman rundin jälkeen saunan luona vietiin pilkku Doorista. Asiakkaat hoitelivat 52cm tanen kyytiin ilman ongelmia. Parin tunnin tyhjän vedon jälkeen nostimme vieheet ylös ja vaihdoimme paikkaa Majholmenin kupeeseen. Sitä oli jo kolme venettä kiertämässä, joten otin suunnan kohti Orhisaarta.

Krampin reunassa olikin sitten veneitä ruuhkaksi asti. Käänsin veneen kohti Vääräämaata, jossa näkyi olevan vähemmän veneitä. Ruskean vieressä vietiin taas pilkku Doorista. 52 cm paksu, lähes pyrstötön kirjo tuli kyytiin helposti. Ehdimme tehdä vielä pari rundia ruskean ympärillä ilman tulosta. Meillä oli vähän kiire lopettaa kalastus, sillä kämpillä odotti super-kokki Kannisen valmistama kuuden ruokalajin illallinen, nami, nami, namnam….

28.10 Aikaa oli vähän ja kun sääpalvelu lupasi tuulen vielä kovenevan, niin jäimme Johanssonille.

Keli oli todella suttuinen. Pyörimme siinä kolmisen tuntia, ilman tulosta. Huomenna jatketaan emännän kanssa.

29.10 Aamulla soi puhelin, Nääsvillen pojilla oli ongelma, tuuli liikaa heidän Terhilleen.

No, ajattelin että otetaan pojat kyytiin, onhan se meilläkin helpompaa haavimisen kanssa.

Pääsimme vesille 11.30 ryhmä rämän kanssa. Keli oli suttuinen, ja tuuli todella kovaa etelästä.

Aloitimme Majholmenista, josta suuntasin kohti Orhisaarta. Saaren pohjoispäässä laukesi potkurivirran alle viritetty takila. Päivänloiste Doorikseen otti 51cm tane, jonka pojat saivat kyytiin ilman ongelmia, vaikka minua vähän pelottikin vanhojen kokemusten perusteella tuo poikien haavin käyttö. Muita tapahtumia ei siitä sitten tullut, joten lähdimme kohti Vääräämaata. Ruskean takana vapa taipui, mutta ei lauennut. Vapa laukaistiin ja kala kelattiin kyytiin. 45cm tane sai jatkaa uintiaan. Lähdin kääntämään takaisin, kun toiselta puolelta laukesi, porkkana Doorista vietiin. Pojat haavasivat jälleen onnistuneesti kyytiin todella paksun 3kg:n kirjon.

Muutama sata metriä myöhemmin taipui taas vapa, mutta kala irtosi laukaisussa.

Keli oli niin kova, että vesi lensi jo katon yli, vastapalloon ajettaessa. Keikkuminen ei ollut mukavaa, vaikka kalaa tulikin, joten käänsin sivumyötäiseen ja lähdimme kohti Kramppia

Orhisaaren jälkeen laukesi takila, jälleen vietiin potkurivirran alle viritettyä päivänloista Doorista.

Nätti 55cm tane haavattiin kyytiin. Pari kurvia ottipaikalla ja tiikeri Doorista vietiin plaanarista.

53cm tane kyytiin ja veiheet ylös, päivä oli pulkassa ja Nääsvillen pojat olivat onnistuneet kaikissa haavauksissa!!

29.10 kalat

30.10 Tänään lähdimme kalaan ”kalakaima” Kari Hokkasen kanssa. Pääsimme vesille klo 11.30 Teimme aluksi vähän juttua tupla palnareista, jonka jälkeen aloitimme varsinaisen kalastuksen Krampin pohjoispäästä. Vedimme tyhjää Purhan saaren päähän asti ennen kuin tärähti. Porkkana Doorikseen otti 55cm tane, jonka kaima ja Eila hoitelivat kyytiin. Kurvi takaisin ja samassa paikassa vietiin tiikeri Doorista. Eila ja kaima hoitelivat 51cm tanen kyytiin ilman ongelmia.

Paikka ei antanut lisää kaloja, joten siirryimme kiertämään ruskeaa. Ei kaloja sieltäkään, joten käänsin takaisin kohti Kramppia. Vähän ennen Orhisaarta alkoi räikkä huutamaan, nyt vietiin pilkku Doorista. Hokkanen piti vapaa ja Eila kelasi ylös sivuvedot.. Kala tuntui isommalta kuin aiemmat, jonka vuoksi jouduin ulos vesisateeseen haavihommiin, perkkele. No, kävin koppaamassa haaviin 60 cm tanen, jonka jälkeen nostimme veiheet ylös, ja suunnistimme satamaan. Illalla kävimme Kaartoahon Miken luona kyläilemässä. Pojasta oli tullut äijä täyttäessään 50v. Joimme siellä muutaman... suullisen ja ihailimme hänen vuosipäivälahjaksi samaansa 10-vavan rollaattoria.

30.10 kalat

Mike ja 10-vavan rollaattori

31.10 Aamulla oli vähän nattelo olo, niistä Miken tarjoamista suullisista, joita hän joutui kaatamaan lähes väkisellä kurkkuuni. Kevyellä korjaussarjalla olo helpottui, niin että pääsimme vesille jo 12.00. Keli oli kirkas ja tuuli lännestä. Aloitimme Majholmenista, tuuli kääntyi hieman pohjoisen puoleiseksi, jonka vuoksi lähdimme Seiliin ja sieltä riutan kautta Finbyyn vesille. Kiertelimme vanhat ottipaikat läpi, ilman tulosta. Hämärän kielen ajaksi siirryimme eilispäivän ottipaikoille Vääräänmaahan, mutta ei auttanut sekään, eli munat pataan.

1.11 Tänään oli shoppailupäivä. Minä ostin kaikki tärkeimmät, bensaa, olutta ja jaloviinaa, emäntä osti ruokaa ja fairia. Niinhän siinä sitten kävi, että pääsimme vesille vasta puoli kahdelta.

Keli oli kirkas ja tuuli kovaa lännestä. Aikaa oli vähän ja ennuste lupasi tuulen vielä kiristyvän, joten jäimme Johanssonille. Muutaman rundin jälkeen, keskellä väylää, pohjoispäästä hotellille päin ennessä, laukesi plaanarista pilkku Dooris, mutta kala ei pysynyt kiinni. Pari sataa metriä myöhemmin otti sivuvapaan, mutta ei pysynyt sekään kiinni. Alkoi jo hämärtämään, kun koukkasin sataman laiturin vierestä, niin pilkkua vietiin taas. Kalan haavaaminen ei ollutkaan helppoa, sillä tuuli oli yltynyt jo lähes myrskyksi ja suuntakin alkoi olla luoteesta. Yritin ottaa haavia telineestä, kun vene jo meinasi pyörähtää. No, siimastahan se sitten nostettiin kyytiin, 52cm pilkkuun ottanut tane.  Sitten olikin jo aika nostaa veiheet ylös.

2.11 Asiakkaat tulivat aamupäivällä. Pääsimme vesille puolenpäivän aikoihin. Keli oli todella kova ja tuuli pohjoisesta. Jäimme Johanssonille, johon oli treffien vuoksi lisätty Lillmälön vesiä.

Keikuimme alueella pimeään saakka, ikävä kyllä saimme vaan roskia ja heinää ja lisää roskia ja heiniä vieheisiimme.

3.11 Ensimmäinen treffiaamu valkeni suttuisena ja tuuli etelästä. Suuntasimme kohti Vääräämaata.

Orhisaaren pateilla törmäsimme lokinhakkuuseen, johon jäimme pyörimään. Ikävä kyllä saimme siitä vain 35cm silakan. Jatkoimme siitä kohti Vääräämaata. Kalakaima soitti saaneensa meidän edeltä 51cm tanen pilkulla, toinenkin vene haavasi kalan meidän edessämme ja me saimme taas ison silakan. Ruskean selänpuolella junttasi kerran oikein kunnolla, kun olin putsaamassa pois roskia. Loppuaika olikin sitten vähän hiljaisempaa….Muut kyllä saivat kaloja Dooriksilla, mutta minä en, eikä asiakkaat, perkkele. Olivatko ottipelit vettyneet vai mikä oli vialla.

Illalla otin kaikki ottipelit mukaan kämpille. Pesin ne ja panin ne kuivumaan yöksi saunaan.

4.11 Toisena treffipäivänä keli näytti kirkkaalta, mutta taivas meni pilveen heti aamusta. Tuulen suunta oli pohjoisen ja koillisen väliltä. Suuntasimme kohti Krampin pohjoispäätä, jossa oli paljon kalaa edellispäivänä. Vähensimme laukaisupituutta ja jätimme pois roskankerääjinä toimineet tappipainot. Saimme juuri laskettua vieheet veteen, kun ulommainen laukesi, mutta ei pysynyt.

Lähdin kääntämään takaisin ottipaikalle, kun raikät alkoivat pärisemään. Ulkokurvin puolelta tuli tuplatärppi, josta toinen saatiin kyytiin asti (onneksi asiakkaan kala). 59cm tane oli ottanut tiikeri Doorikseen. Saimme laskettua vieheet takaisin kun, toiselta puolelta laukesi. Annoin vavan asiakkaalle, joka väsytteli elämänsä ensimmäisen taimenen. Koppasin haavilla 51cm päivänloiste Doorikseen ottaneen tanen kyytiin. Loppupäivä olikin sitten hiljaisempaa. Asiakkailla oli vähän kiire, joten emme lähteneet viemään kaloja puntarille. Mottona oli voitto tai ei mitään.

Tämä olikin sitten viimeinen rapsa tältä reissulta.

Mediakortti (pdf) Ɩ Kalamies.com sivuston  rekisteriseloste  Ɩ Sivuston yleiset säännöt