Kirjautuminen

Käyttäjän arvio:  / 1
HuonoinParas

8.7. 2002

Mittarilukema 120170. Ajoa Jämsään, jossa oli treffit klo 7:00. Molemmat ajoissa. Kekkoset. Ennen reissua päätettiin ajaa itsemme karvattomiksi. Mutta vain päästä. Ylemmästä.

Sumppia ja sämpylä tuulensuojaan, sitten matkaan ja menoksi. Ajoa yhden pysähdyksen kanssa Zeppeliniin, eli ostamaan leivät, perunat, suklaata ja karamellia. Nakkarilta isot tuplaburgerit, tankkaus ennen Kemiä, ajettuna n. 640 km.... Kiiruna on vielä pitkän ajorupeaman päässä.

Paistinpannu on raudun päätepiste

Haparannassa ei ollut kuivaporoa, joudutaan katsomaan onko Kirunassa... ja eikun ajoa... Tylsää maastoa... Perillä Kirunassa Ruåtsin aikaa n. 18:30 ja Suomen aikaa 19:30. 12 ja puoli tuntia, kaikkine taukoineen. Hotelli E-10, huone 109. Ja kaljat esiiiiin... Mutta ennenkuin otettiin alkujuomaa liiaksi päätimme käydä kaupungilla ostoksilla. OBS Kiruna myi kuivaporoa, ostettiin kivat siivut mieheen. Savustettuakin ostin pikkusiivun.

Takaisin hotellille, pyydettiin päästä saunaan. Eikun keikua kippo kitusiin ja kohta saunaan... ja sen jälkeen etsimään suuhunpantavaa.... röyh!

Pizzat ja muutama kalija... ja viski... hutikkaa ja höpöttelyä ruotsinsuomalaisten kanssa. Ei kuulemma hyttysiä yhtään? Saas nährä...

Kai me jossain vaiheessa tultiin nukkumaankin?

9.7.2002

Prkl, taas sama juttu... molemmat herätään jo hyvissä ajoin, klo 6 aamulla... eikä aamiaista saa vasta kun klo 8:00!

Sääennuste (nyt: pilvistä)
Ma yö: +8C, pilvistä
Ti: +13C, pilvistä, sadetta?
Ti yö: +8C, pilvistä, sadetta?
Ke: +15C, puolipilvistä
Ke yö: +8C, sadetta?

Sää näyttää ainakin nyt olevan aikalailla persiistä, tosin pilviä kerääntyy... Satelihan se pikkasen, vaan selkeni lentohetkeksi.

Välijoki

Kirunakortti 350SEK, koko lysti sovitusti 3775SEK per kärsä. Kuitattiin ja maksettiin, sitten mentiin lastaamaan vermeet hulikutamutteriin. Ja eikun menoks.

Koptraatti valmiina lähtöön
Hulikutamutteri

Lentokuvaa matkalla Välijoelle
Rautasjoki ja Rautasjärvi

Guolbbanjohka eli Välijoen loppuosuus

Lentokuvaa Välijoesta
Välijoen laakso ja monet rautujärvet

Laskeutumiskohdan Välijoki

Leiri on oleva tuon nyppylän takana

Välijoella oli jo valmiina 6 suomalaista ja 4 ruåttalaista. Hiki tuli kun rahdattiin korkealta laskeutumispaikalta tavarat rannemmaksi. Laavu pystyyn ja sitten teltat. Näinhän se pesä aina pitää rakentaa - ensin perusteet kuntoon ja makuupaikka vireeseen ettei tule yllätys kun kiihkokalasta takaisin palaillaan...

Ja sitten kalalle... hiljasta, tuuli, ei nyvi, ei... päätettiin palailla teltalle sumppia keittämään.

Sumppia naamariin ja uudestaan väylälle. Ei onnaa... pitää istua ja ihmetellä. Sitten tuikkeja näkyi, pieniä... sinne vaan viskottiin, pinturia. Vaan siihen jäi, vaikka tuikkeja parit nähtiinkin. Ei iske enää...yksi rautu sentän saatiin. Siispä sen kera nuotiolle, se paistinpannulle... mukaan voita, suolaa.... ja kyytisälliksi kalija! Voe helevettiläene!

Välijoen rautu
Avausrautu - ei mikään jättiläinen

Tuuli prkl.... noh, huomenna sitten lisää...

10.7.2002

Aamumustikkasoppaa kitusiin aamupalaksi, sitten kärvistelyä, satelee... lyhyt kalastus ja kahville... sataa... sää ennuste pitää aika hyvin kutiansa....

11:50 päätettiin mennä kauneusunille.

14:00 herräys. Sade lakannut. Ja turisteja 4 kpl, ruåttalaisia. Kalatta poistuivat ylävirran suuntaan.

Pieni sade taas, kärvisteltiin ja syötiin lihaspulla/pottumuusia.

Sade lakkasi, joten päätimme syöksyä takaisin kalalle. Teltoilta alaspäin, kalaa pinnassa simonaan. Muutamat tuikit olivat aika isoja, rannassa tuikkivat olivat kyllä tietenkin vain 20-senttisiä... vaan eipä nappaa, nekään...

Illanmittaan takaisin laavulle. Nuotiopuita... pajuja sahaamaan. Jo vain syttyi nuotio. Ja alkoi satamaan. Kärvistelläänpä sitten...

Ja koisimaan.

Välijoen telttakylä
Teltat Välijoen leirissä - tässä vielä kuivalla maalla, ja selkeästi

11.7.2002

Herräys... hiljaisuus vallitsi.... tarkkana kuuntelin teltan kahinaa ja katon ropinaa... mutta.... mitään ei kuulunut! Ei tunnu tuulevan eikä satavan!

Vaan heti kun pääsee mies ulos teltasta niin johan alkaa tuuleminen... eipä paista aurinko, ei... paskan myivät! Vaan onneks ei sentäs sada... vaan samallainen sumu kuin illalla nukkumaan mennessä. Paskam myivät... ärsyttävä kalakeli.

Aamupalaksi vadelmakiisseliä.

Ja sitten kalalle telttapaikan lähikoskille, ylemmälle. Jussi rokasteli niskalla, mä alaosalla. Ei nyvi... jonkin ajan päästä päätimme taas toistaa rutiinin, eli juoda sumpit ja lähteä alavirtaan kalalle.

Sumpit, sitten lähettiin alavirran luo tallustelemaan, kotirannan puolta. Jussi ei jaksanutkaan kovin kauaa vaan palasi teltoille, mä jäin S-mutkaiselle kapeikolle viskomaan. Väijyskelin hetken ja viskoin sattumaheittoja muutamiin hyvännäköisiin hot spotteihin. Mutta ei siellä mitään ollut.

Hiukan myöhemmin äkkäsin pari syönnöksellä olevaa rautua. Niille pinturia tarjoomaan... Vasemmalta iski pari kertaa, ei tarttunut, sitten oikealta iski isomus prkl ja pyrstö lätisi! Jessus kun sydämestä otti! Vaan irki pääs...

Koko matka kiroillen takasin torpalle, Jussi oli jo sumppivedet kiehumaan laittanut. Ne pois kylmenemästä ja sitten takasin jallittamaan fisuja, samaan kapeikkoon.
Sieltä Jussi jallitti yhden alle 30-senttisen, meikä pitkän narraamisen jälkeen 33-senttisen. Paistikalat...

Pienet on tunturiraudut
Tunturirautuja kokokluokassa 33 ja alle 30 cm

Teltalle takaisin ja isompi paistinpannulle voin ja suolan kera, pienempi parilaan. Nam!

Pari vaasalaista kävi sössöttämässä omiaan, kehuivat lähijärviä molemmin puolin jokea. Nojoo.... Vaasalaisten lähdettyä päätettiin lähteä toist puol jokke. Siellä alempana oli lapintiira, äkäsellä päällä. Olisin kahluukepillä saanut tiirapaistia jos olisin halunnut. Äkänen oli.

Jussi oli jo mennyt pikkupurolle asti. Viittoili mulle STOP-merkkiä.

Sanoi: "Kolme isoa kalaa!"
Sanoi: "Neljä!"
Sanoi: "Viisi!!"

Menin hiukka ylemmäksi, katsoin kun Jussi viskoi perhoa ja sanoin: "MONTA!!"

Ja sitten alkoi jamboree.... Jussi aloitti rantauttamalla 42-senttisen ja koukutti heti perään "ulappahauen", joka päätti ottaa Ritolat halki naurismaan ja vetikin Jussin kelalta siimat pihalle. Ja tyhjänä tuli siima takaisin... Koukutin 53-senttisen ruokakalaksi ja heti perään 52-senttisen joka sai synninpäästön ja vapautensa. Jussi nappasi vielä 48-senttisen ja päästi 45-senttisen kasvamaan.

Illan mittaan palasimme teltoille, viritimme risuista nuotion ja otimme savuraudun kanssa valkoviiniä......

Suuria ovat tunturiraudut
Tunturiraudut kokoluokassa 42-, 48 ja 53 cm

Savustettu rautu
Savustettu rautu maistuu tunturissa jopa suoraan savupussista

12.7.2002

Mustikkakeittoa ja silmien hierontaa...

Päätimme lähteä aamupäiväkävelylle vuoristoon. Piti päästä juomaan tunturiputouksesta. Siitä kohdasta oli seinä edessä ja nousua satakunta metriä. Tai no, vähän vähemmän, mutta pitkältä matkalta se näytti. Ja tuntui.

Välijokea alavirtaan
Välijokea alavirtaan telttapaikan yläpuolelta

Välijoki on valumaltaan pieni joki
Välijokea ylävirtaan telttapaikan yläpuolelta

Välijoki ja kanjonin reunakallio
Välijoella on reunanaan korkeat tunturit

Kalamies on niin pieni, niin pieni...
Pieni on kalamies kallion rinnalla

Tunturipuro
Tunturi vuotaa...

Välijoen sumuinen laakso

Olipa vehreetä, tunturiputouksen varrella: kaikennäkösiä kasveja voikukasta koiranputkeen... Hirvi prkl käynyt siellä missä mekin. Ihmehirvi prkl... No tottahan piti ylös asti mennä kun hirvikin siellä oli käynyt. Vaan oli kyllä ihmehirvi jos yläkautta oli tullut tai mennyt, senverran ikävää kiivettävää oli... ja hiki pursuili... Lopulta luultiin että huipulle päästiin. Vaan olipa aikamoinen matka vielä, hyvä jos puolessa välissä... vaan päästiin sinne asti mikä alhaalta näytti huipulta.

Välijoen tunturipuro
Suihku tunturissa

Välijoen laakso
Välijoki on tänään pimeä ja pilvinen

Välijoen yläjuoksua
... eikä yläjuoksulta ole odotettavissa sen suurempaa muutosta...

Näkymä Välijoen leirille
Tarkkasilmäinen voi jopa erottaa kaksi telttaa joen toisella puolella

Jatkettiin tätä 'huippualarinnettä' etiäpäin, päästiin lumisotasillekin. Kukat kukkivat hiljalleen sulavan lumikentän vieressä...

Helppo rinne löydettiin alastulolle. Jalat puuduksissa...

Nälkä, Jussi paistoi nuotiopannulla eilistä rautua, kylkisiivut mieheen. Olipa nannaa...

Paistettu rautu, ruisleipä ja valkoviini
Kalamiehen leuhkat eväät

13:50 päiväunille
17:00 herräys ja sumppia kupilliset miäheen.

Päätimme lähteä katsomaan rautuja puron suulta. Ja siellähän niitä taas oli. Muutama karkuutus ja hutilyönti, sitten saatiin jo kaloja rannalle asti. Jussi haavitsi n. 45 senttisen, meikä ilman haavia rantautti 52-senttisen. Molemmat kuvauksen jälkeen takaisin kasvamaan.

Tunturirautu
Rautu rantautuu

Sitten rupesi satelemaan hissukseen ja päätimme lähteä teltoille. Siinä noin tunnin kärvistelyn jälkeen tuuli yhtäkkiä kääntyi täysin ja alkoi repimään laavua... huhhuh! Hyvä ettei tosiaankin revennyt! Yhteistuumin päätimme pikaisesti kaataa laavun ja laittaa kiviä ja puita sen päälle ja mennä telttaan. Oli nimittäin Valtijoella koetun laavunrepeämisen jälkeen opittu että tuulen kanssa ei näillä korkeuksilla leikitä. Tämä tapahtui n. klo 22:10.

Tunturissa joskus tuulee
Laavu on pelastettu

Vetäydyimme telttoihin. Pieniä toiveita tyyntymisestä n. 22:30.... 22:40... 23:05... 00:40... 01:45... 04:14... 06:50... 08:10... 9:05...

13.7.2002

Ylös 9:05.

Ja tuulee.... sade on hiukkasen heikentynyt. Tunturit vuotavat, joka paikassa vettä... vesiraja 5 metrin päässä teltoista, jos vielä paljon nousee niin joudutaan evakkoon...

Pienet tutkiskelut ja kaljakassin pelastus joesta, jossa se oli viilennyshoidossa, sitten takasin teltalle nuokkumaan... 9:50

Uudestaan ylös 12:00... vieläkin tuulee.... Eipä jaksanut ulkona kauaa olla, tuuli on yllättävän kylmää.... takasin telttaan... 12:30. Vaan eipä jaksa aina pötköttää...

Jussin teltalla syötiin leipäpala ja juatiin kalija, sitten ulos hetkeksi tallustelemaan.

Värkkäsin risunuotion, Jussi lähti hetken päästä teltalle. Jatkoin risusavottaa, sitten hetkeksi tallustelemaan ylävirran suuntaan. Kylläpä vesi noussut hurjasti... Takasin teltalle just kun taas alkoi ripottelemaan, klo 14:50.

Ja tuuli senkun jatkaa.... 16:30...

Noustiin ylös, nostettiin laavu ja syötiin sotkua nimeltä nuudeli-liha-suppilovahverosekoitus. Ja päälle sumpit. Tuulee... ja sataa...

Pikkuhiljaa lopetteli tuulemista, ja satamista, muttei kunnolla kumpaakaan. Vesi laski pari senttiä. Vielä iltakaakaot ja laavu matalaksi. Eikun teltalle...

Eipä tullut kalastettua tänään...

14.7.2007

Aamuherräys, ei sada... eikä tuule! Aamusoppaa! Ja aamukaputsiinot.

Tesetille ylävirtaan, suuntana yläosan kosket. Taskuun poronlihaa ja rusinoita. Alkuosassa kalat tuikkivat, vaan ei välitetty niistä. Sitten eteen tuli hopeapajuviidakoita ja Jussi kieltäytyi jatkamasta. Meikä vaan porskuttaa... hikeä pukkaa... Aikamoista viidakkoa, vaan eipä mitään vaikeaa. Komea koski, ainakin näin tulvavedellä. Isoa pajukkoa ja rännimäinen koski, josta ei ees tee mieli kalastaa... olipas harvinaisen turha reissu!

Eiku takasin kattomaan josko kalat tuikkii... ja eihän niitä tietenkään missään näkynyt. Tyypillistä...

Matkalla löysin porokellon, nahkahihna oli poikki ja puolimätä. Otin kellon muistoksi tästä reissusta kirjahyllyyn.

Jussi oli mennyt testaamaan mutkan virtaa vaan siellä virta oli liian kova eikä kalastus kivaa ollenkaan. Elikkä eikun takasin torpalle...

Teltalla tuulensuojaan "kuppi kuumaa" ja ruisleivällinen sairrrrraan hyvää rautugraavia. Sen jälkeen lähdettiin kotirannan puolella olevalle toiselle järvelle väijymään tuikkeja.

Olihan niitä, mutta liian kaukana.

Jonkun ajan jälkeen palattiin takaisin, ekan järven yläpuoliselle pikkulampareelle, jossa huomattiin tuikki kun ohi oltiin menossa. No, heti ekaan perhoon tärppäsi, vaan pääsi irti. Toinen pysyi. Soppakala oli siinä. Semmonen 35-senttinen. Toinen ois kyllä hyvä saada. Kovasti yritettiin mutta ei onnistu. Jussilla yksi isomus kiinnikin mutta karkuun...

Pajukkoinen Välijoki
Välijoen yläjuoksulle ei kannata mennä

Välijoki
Välijoki on paikoin hyvinkin leveä

Välijoen alaosa on leveä ja soinen

Kuningaspulttikin yllätti kesken kaiken.

Sitten torpalle ja kalasopan tekoon... vastarannalla pari vaeltajaa, "Halkoliiterin" lähellä. Vaan onnensa ohi kävelivät... jååååååååååååååååååååååå!

Saamarin hyvät sopat Jussi-setä keitti. Röyh!

Sataa, ei sada, sataa... eipä enää sada!

Menipä pikkasen hutikan pualelle... hehe!

15.7.2007

Aamu... helevetin kuuma jo herätessä. MITÄ HEMMETTIÄ?? Pilvetöntä! Jihaa!

Aurinkoinen Välijoen laakso

Mehua!! Olo on kuin osuuskaupan oppipojalla... pikkunen kanuuna! Aamumustikkasopat ja -kaakaot päälle... vaan eipä lähde päivä käyntiin...

Jussi innostui ja kävi kikkelinkutistuskeikalla. Enpä jäänyt huonommaksi, nyt mahtuu housut taas jalkaan... Kylmää se kyllä oli! Paita ja kalsarit piti pesaista samalla.

Kevyt kalastusrupeama tirrirannassa, en onnistunut kuin karkuuttamaan neljä rautua, kokoluokkaa 35 cm. Jussi tuli seuraksi, juotiin kalijat ja "mato-ongittiin" rantakivillä istuen. Jussi lopulta onnistui naruttamaan yhden 35-senttisen, graavikalaksi... mä sentään sain 20-senttisen.

"Kuppi kuumaa" ja voileipää, sitten tirsoille (klo 14:35).

Herätys klo 16:30. Kuuma! Ei aurinko suoraan porottanut, mutta silti teltta oli kuin pätsi... Pienet löhöilyt kalliolla, jutustelut Sven Ruåttalaisen kanssa, oli menossa ylävirtaan kalalle.

Sukkahousut jalkaan, kahluuvehkeet pykälään ja "Halkovajalle". Sovittiin ennen reissua, että yksi otetaan ruokakalaksi, muut, jos tulee, siis kun tulee, päästetään kasvamaan.

Eka kala 42 cm, kasvamaan. Seuraava katkaisi pitkän väsytyksen jälkeen perukkeen. Toinen oli 47 cm, kolmas myös 47 cm.

Tunturirautu ruohopedillä

Jussi otti ruokakalaksi 45-senttisen, paistokalaksi. Lisäksi Jussi koukutti 47 ja 52 -senttiset. Kaikki kasvamaan kuvan oton jälkeen.

Taivas rupesi keräämään pilviä, joten katsottiin paremmaksi lähteä syöpöttelemään.

Jussi fileerasi kalan ja mä laitoin risunuotion. Jussi paistoi rautufileet ja mä kokkasin pottumuusin. PRKL, että oli meinaan maukasta! Ja päälle sumpit.

Sataa... loppui sataminenkin hetkeksi. Hetkeksi. Taas jatkuu... ilmakin kylmeni. Sven Ruåtsalainen tuli takaisin, oli vaan karkuutellut ja katkotuttanut perukkeen. Suami voitti! Hähä!

Lähdettiin vielä pienelle hillareissulle, pari hassua kypsää marjaa löytyi. Sven Ruåtsalainen meni sinne mutkaan minne pojuparka opastettiinkin. Sitkeesti jätkä yrittää...

Ja viskihuikan kautta koisaamaan...

16.7.2007

Aamuvattusoppaa ja mysliä naamariin, Jussi kuarsaa...

Jussi pääsi remmiin mukaan, otettiin reppu niskaan ja lähdettiin Gearggasjavrelle lompsimaan. Alku näytti ihan lupaavan helpolta, sitten tuli muutama pajupöpelikkö mallia Tarzanin viidakko, mutta ne valloitettiin kuitenkin suuremmitta vaivoitta.

Aikamoinen määrä luita ja luurankoja nähtiin, vissiin elämä rankkaa näillä seuduin...

"Tack-Tack-vaaran" nurkilla oli 'Paratiisijärvi', isoja koivuja; jos ois ollu kuuma nin oltais menty kikkelinkutistukselle. Vaan eipä ollut. Heti sen jälkeen tuli kivirotko, jossa myös harjuja tyyliin Valtijoki.

Paratiisijärvi

Kiirunaemo yritti hämätä kulkijaa, mutta kulkijaa ei hämätä. Nyrkin kokosia pikkupalleroita, taisipa olla viisi kipaletta.

Pari pikkulamparetta laski vesiään Gearggasjavreen, Kärkijärvi på finska, ja aika ison puron kasasivatkin. Vaan itse purossa ei kalaa näkynyt... Puron lasku-uoman jälkeen vasemmalla oli iso ruohokasa ja lisäksi pari pienempää. Kasat erottuivat selkeästi pohjasta. Liekö siinä kolme, neljä metriä syvä monttu?

Iso kala tuikkasi pikkuruohokasojen ja rannan välissä. Eipä ota pyytöön... Jussi käy kopasemassa puroa, tuloksetta. Jatkan ruohokasojen pommitusta, aivan yhtä turhaan. Istahdan sitten perseelliselle mäen päälle.

Tauon jälkeen taas ruohostoon. Hetken päästä Jussi säikähtää kun isomus möyrähtää perhon luona. Eipä napannut... Päätetään hetken päästä, että syödään safkat (peltipussimuona). "Kun kala ei syö niin syödään me".

Sitä ennen kuitenkin viskoin hieman pinturia ruohoston kohdille. Pinnalla räpiköi silloin tällöin isoja vesiperhosia, joten koitin matkia niitä. Kelasin hissukseen perhoa sisään kun möyräys kävi. Mukavan tappelun jälkeen 46-senttinen rautu sai tömäyksen päähänsä. Paistokala.

Se ehkäpä kauniimpi rautu...

Syötiin peltipussimuonat ja päätettiin jatkaa kalastusta. Puron lasku-uomassa kävi tuikkaamassa joku, sanoin Jussille että käypäs ottamassa se pois. Jussipa yritti, vaan eipä napannut.

Laitoin vesiperhospinturin (vaalea), jollaisia oli koko päivän juoksennellut veden pinnalla. Ja tokalla heitolla oli "ulappahauki" kiinni. Veti koko heittosiiman pihalle... jännää! Vaan voittajansa kohtasi. Kova oli menemään, ei millään meinannut väsähtää. Vetäsin lopulta kuitenkin fisun selälleen ja irrotin koukun. Jussi nappasi valokuvan ja sen jälkeen n. 42-senttinen rautu sai jatkaa kasvamista.

Jussi viskaa perhoa Kärkijärvellä

Jatkettiin vielä jonkun aikaa, sitten rupesi tuulemaan ja päätettiin lähteä takaisin teltalle.

Palattiin hiukka ylempää kuin menomatkalla. Helikopteri toi lastin turisteja alavirralle. Loppuvaiheessa paluureissua eräässä purolampareessa tuikkivat kalat ja päätettiin huviksemme katsoa. Näyttivät olevan n. kolmekymppisiä. Jussi koukuttikin yhden ylös. Laihimuksia, mokomat puroraudut.

Ja eikös alkanut satamaan, just kun oltiin melkein perillä... Torpalla sumppia ja graavinäkkäriä. Hemmetin hönninkäiset.... perk*eleen sade!

Eipä muutakuin teltalle... sataa...

17.7.2007

Ja aurinko porottaa, teltassa nousee hiki...

Aamumustikkasoppaa myslillä, Jussille ei aamulima maistunutkaan tänään, oksennus lensi...
Laughing

Jonkin ajan päästä läksin alavirtaan koskille, taimenjahtiin. Onneksi otin isomman kepin käyttöön, sen vapaputkeen oli mennyt vettä ja vapapussi haiskahti kevyesti homeelta... Jussi jäi kodinhoitohommiin.

Tallustelu reppu selässä vei varmaankin jotakuinkin tunnin ajan. Koskialueen reunalla oli pari telttaa, onneksi vastarannalla.

Kävelin aluksi muutaman sata metriä alavirtaan, virvoin vettä Kakshäkiläisellä. Melkeinpä joka kolmannella heitolla oli pikkutirriäinen pudistelemassa perhoa. Vaan isot olivat piilossa...liekö keskipäivän helle...

Nopevirtainen on Guobbaljohka, tuo Välijoen jatke

Kiivaammaksi vaan muuttuu...

Pikkuhiljaa siirryin ylävirtaan, leveälle koskiosuudelle ja jäin siihen parkkiin, vaihdoin perukkeen pinturiperukkeeksi ja piiskasin hiljakseen päävirtaa ja akanvirtaa. Eipä nyvi, ei... Päävirrassa kerran mulahti vaan eipä noussut perhoon...

Jussi ilmestyi paikalle, lähdettiin alemmaksi takaisin. Jussi karkuutti jonkin kokoisen ja muutamat alamittaiset taimenet (alamitta muuten 35 cm), mä vaan sain tärppejä, yksikään ei jäänyt kiinni koko päivänä. Viimeisestä kivenalusesta just ennen poislähtöä iski graavikalan kokoinen, muttei pysynyt sekään...

Ja sitten alkoi sade... ja Jussillahan kengät vuotaa. Tuuli ja sade piiskasi kun pojat rämpi kotiin aivan märkinä, sanaa sanomatta. Ja Jussi läpimärkänä, mitäs jätti takin teltalle...

Nuudelia ja näkkäriä, päälle kaakaot. On se vaan ihme, ettei edes yhtä sateetonta päivää...

Sataa... tuulee... teltalle 18:45.

Sataminen loppu, tuuleminen jatkuu... mutta silti pitää nousta iltateelle (klo 23:30).

Ja takasin teltalle 00:30.

18.7.2007

Tuulee... hiki tulee...

Jussi nousi aikaisemmin.

Haettiin swedujen vähän matkan päässä olleen leirin luota polttopuita rinkalla teltalle. ja kokattiin hernerokat. Juotiin vielä parit kaljat, mukilliset valkkaria ja otettiin aurinkoa varpaavväleille.

Tirsoille 14:40

Ylös 16:30, pelit ja vehkeet niskaan ja alakoskille talsimaan. Jussi ei viitsinyt. Kuningaspultti yllätti taas, kesken kalareissun. On se ihme pultti...

Kiemurainen Välijoki

Talsin suoraan sinne Jussin kivelle ja alotin Kakshäkiläisellä piiskaamisen. Ei ketään... Alemmaks vaan. Tällejä, ei kalaa...

Jatkoin matkaa sinne missä kosket muuttuivat mataliksi. Ja sitten takaisin ylöspäin. Vaihdoin kaikkien Lapin sopimusten ja säännösten vastaisesti Super-Tinselin peliin. Jo vain heti nappasi, pikkupiru. Vahva 34-senttinen, vaati haavin käyttöä. Ja eikun kasvamaan... Ja heti perään toinen, pienempi. Kitusten takaa kiinni, äkkiä takasin veteen.

Kivinen Guolbbanjohka

Guolbbanjohkan yläosa oli vielä leveähkö

Ylempää kahdesta eri montusta möyrähti isomus, mutta molemmilla kerroilla huti... prkl! Nousin ylimmäiselle kosken osalle ja viskoin pikkusen siinäkin. Hetken päästä takaisin niille montuille, joissa möyrähti aikaisemmin. Vaan eipä inahdustakaan... pah!

Guolbbanjohkan niska

Ajan mittaan takasin talsimaan... puutavaraa mukaan ja muutama hilla vatsaan.

Teltalla Jussi oli jo köllähtänyt. Söin parit leivät ja köllähdin itsekin....

Teltalla oli satanut, kahdesti... meikä oli säästynyt kuivana.
Smile

19.7.2007

Aamuvattupiltti, sitten hissunkissun päätettiin lähteä tesetille elikkä kalaan ylävirtaan. Parit ekat suvannot kevyesti viskeltiin, sitten oikeastaan unohdettiin kalastus kokonaan ja tallusteltiin ja tiirailtiin maisemia.

Pikkulampareelle ennen Välijävreä lompsoteltiin, siellä pidettiin tauko; Jussi pesi kaljun ja mä kahlasin munaskuita myöten -7C "lämpöiseen" veteen. Taas mahtuu housut jalkaan.

Takaisin teltalle. Lihasoppaaaaaaa! Jussi on mainio kokki.

Saakelin ruåttalaiset honasivat meidän halkovajan.

Valkkarit finaaliin, kevyt lämmittelykokko ja hönninkäisiä tziljoona...

Koisaamaan 22:20.

20.7.2002

Halkovajalta 46cm graavikalaksi, 41cm kasvamaan, Jussi päästi ennätyskalansa 55cm kasvamaan. Meikäläiseltä yksi peto vei perhon, kun peruke katkesi.

Jussi otti yhden 55-senttisen paistikalaksi, pottumuusin kera. Lyömättömän hyvää! Ja lisäksi päästin pari 45-senttistä kasvamaan.

Lokki, tuo puuttoman tunturin säälimätön saalistaja rautuhaaskalla

Lapintiira hädissään hyökkäämässä kalamiehen kimppuun

Parit tunturiraudut

Jussi fileoi rautua

Tästä alkoikin kahden päivän kaljaton kausi... Tirsat klo 13:15.

Jussi herätti sumpille joskus parin tunnin päästä. Sumpin jälkeen tuulitunnelikävely jokilaaksossa ja variksenmarjankeräystä. Sitten takasin torpalle tuulensuojaan ja teelle.

Löhöilemään telttaan 18:00. Vielä ylös iltateelle 19:30. Ja lopulta koisimaan läpäläpätelttaan 20:20.

Paska päivä keskipäivästä lähtien. Hemmetin tuuli... Paitsi jotain positiivista: ensimmäinen reissupäivä muuten kun ei satanut.

21.7.2002

Aamumustikkasoppaa ja -kaakao.

Ja aamukävelylle, kun kerran taas tuulee... Kiivettiin vastapäiselle mäelle. Kivirotkoa ylös, nähtiin muuttohaukkoja kaksi.

Alas laskeuduttiin vielä jyrkempää rinnettä. Alarinteessä kasvoi muuten pari pihlajaa ja haapakin. Sitä sopii ihmetellä että kuka tai mikä ne on sinne tuonut... oltiin sentään puurajan yläpuolella.

Laksnuudeli+katkarapukeitto+ruisleipä+graavilohi. Jossei tuosta kunnon riukupa*ska lähe ni sitte ei mistää!

Tirsoille 14:00.

Ttu tässä lepatuksessa mitään unta saa! Ylös kärvistelemään. Juotiin sumpit ja lopulta paistettiin tikun nokassa viimeiset metwurstit. Grillihiilet oli muuten aivan turha satsaus tälläselle reissulle, vaikka kopterifirman äijä niitä meille suositteli mukaanotettavaksi.

Takasin teltalle klo 20:40. Korpit tulivat rääkkymään... ja liepeet lepattaa...

22.7.2002

Finaalipäivä. Päätettiin, että toinen meistä virittää illanviettoolosuhteet kuntoon ja valmistelee pihvinpaistot ja nuotiot. Toinen lähtee hakemaan kalat mieheen, ja perkaisi ne ja sitten ne laitettaisiin muovipussiin ja kylmään ja vietäisiin etelään tuliaisiksi.

HAIN, siis paino sanalla HAIN, ett par rödingar:

43cm
49cm

Yllättävän kauan siinä kuitenkin aikaa kului... paikalla oli myös pari svenssonia, jotka olivat aikaisemmin äkänneet halkovajan. Olivat saaneet yhden raudun siihen mennessä. Menin paikalle ja selitin tilanteen ja pojat antoivatkin minun viskaista perhoa. Kalat olivat kuitenkin passivoituneet ja olivat kaukana rannasta.Mutta lopulta sain kalat rannalle.

Svenssonille parit perhot avusta, meinas ojan reunassa ollut risukeppi viedä kalan, kun kieputti siiman sen ympärille.

Jussin pihvit ja sinihomejuustokuumakuppisienikastike. Vei kiälen mennessään…

Ja single malt SCAPA 12 years saa nyt kyytiä... kalijat kanssa.

Jussi konttaa... kuvat (tietenkin ne parhaimmat on sensuroitu) puhukoon puolestaan...

23.7.2002

Lentojätkä tuli tunnin etuajassa. Tuli hätä repiä kamoja kasaan... hehe. Kopteri pyörähti kerran leiripaikan ympäri, tyhjensin filmirullan ilmakuviin...

Takaisin maassa, hölmö olo... vissiin hutikkaa jälellä? Cool

Autoilemaan silti, heti hotellille ja saunaan. Parta pois, tukkaan ei tarvinnut koskea. Saunakalja ja kuteet niskaan, pizzalle (Quattro Stagioni 55 SEK). Ja sitten tirsoille.

Pari tuntia unta kuulaan, sitten kylälle kattomaan urheiluliikkeestä kaikennäköstä.
Löyty kahluukenkiin kunnon nauhat, 20SEK.

Kaljalle hotellin baariin.... mitä sitten tapahtui, siitä ei ole muistikuvia...

ja vuosia myöhemmin...

"Kaikkien yllätykseksi alueella tavattiin pari kaveria ”Nääsvillestä” elikkä Tampereelta,käytiin poikia jututtamassa mutta eivät tuntuneet kovin suulailta, juteltiin jonkun verran nysseistä ja nynneistä elikkä linja-autoista. Se kuulemma on Tampereella niin että kun odotetaan bussia ja tulee yksi bussi niin silloin sanotaan että nysse tulee,jos taasen tulee useita busseja niin silloin sanotaan että nynne tulee."

Kappas vaan... kaikkien näiden vuosien jälkeen... Surprised

p.s. meiltä eivät ylipainokiloja veloittaneet.

Mediakortti (pdf) Ɩ Kalamies.com sivuston  rekisteriseloste  Ɩ Sivuston yleiset säännöt