Kirjautuminen

Käyttäjän arvio:  / 0
HuonoinParas

Smuolejåkkå, sunnuntai, 9.7

Illalla känäpäissään kun laittaa kellon herättämään kahdeksalta, ja sammuu jo ennen yhtätoista, niin tietäähän sen: herätään kuudelta. Suihkuun, viidellä kruunulla sai just pallit ja kainalot pestyä. Kaikenlaisia vekottimia sitä pitää ollakki....

25 kiloa saa pakata kamaa hulikutamutteriin samaan rahaan ja lopuista velotetaan 12 kruunor lisäliksaa per kilo. Kahden jätkän kamat paino 114 kiloa. Kopterikuskiparka ei jaksanu nostaa kasseja kopteriin.... No, olihan siinä painona mukana loota keskiketterää ja paketti purkkiviiniä per håmåpojke.... ja parit sauhuviskiputelit. Resepsuunista saatiin Björn Helambilta itseltään vinkit kalapaikkoihin ja teltan paikkoihin, molemmille joille (Smuolejåhka, Ruonekjåhka ja Sieldutjåhka).

Enste huakastaan viikoks Smuolejåkkån perhokalastusalueelle. Koneonkia ei käytetä, niille haistatetaan pitkät muutenkin A-luokan jokikalastuksessa. Kyä nääs perho on parasta. Poron jälkeen. Hekoon nouse! Vanhan tavan mukaan mä meen etupenkille ja Jussi sikaosastoon. Paluureissulla toisinpäin. Kaks kassia saatiin mahtumaan "takapaksiin", toiset kaksi jouduttiin ottamaan takapenkille. Kolmas jätkä kamoineen ei ois mahtunu enää...

Smuole2006070901

Smuole2006070902

Smuole2006070903

15 minuutin lento ja tatsdoun pöpelikköön. Lentojätkä ei paljoa katellu, surutta vaan suon laitaan. Kamat hittoon ja lentojätkälle iloiset hej hej tack och ädjö heilutukset. Leiripaikka kasaan. Teltat koivikkoon, tasaisia telttapaikkoja ei oikein löydy. Laavun paikkaa etsittiin vielä kauemmin, saatiin se sitten jotensakin tyydyttävään paikkaan pystyyn. Jussi ei löytänyt silmälasejaan mistään. Tulee solmujen teosta mulle lisähommia...

Tutkimusmatkailijat lähtevät ylävirtaan tennistossukalalle. Leirin kohdalla olevan kosken yläpuolisessa suvannossa nähdään ensimmäiset kalat. Pieniä... Sorsaemo säikäyttää ja leikkii lentokyvytöntä ja pikkupiiperöiset uivat rannan suojassa pikakyytiä toiseen suuntaan. Seuraavan kosken yläpuolella näkyi lupaavannäköinen syvä poukama akanvirtoineen. Ja siellähän tuikkii! Poukamassa pyörii n. 35 senttinen taimena, jolla on selässä laikkuja.Jussi ryhtyy harjottelemaan ja koittaa koukuttaa sen.

Smuole2006070905

Smuole2006070906

Smuole2006070907

Mä kierrän poukaman ja rupean viskomaan akanvirtaan. Kiinni! Jeee! Eka kala! Vaan eipä iso. 32 senttiä. Ja samanlaiset laikut selässä.... hmmm.... kasvakoon rauhassa. Jatkettiin hissukseen ylävirtaan kosken yläosalle, mutta siellä ei ole elämää. Palailtiin takaisin poukamakoskelle. Siellä akanvirrassa tuikki, selkeästi iso taimenainen. Pinturia kehiin, ilmassa oli miljoona päivänkorentoa, laitoin CDC-pheurankarvaperhon, tummalla rungolla ja menin n. 7 metriä tuikin alapuolelle akanvirran alavirtaan. Toisella heitolla kiinni, kaunis ruskea kylki vilahti... ja vapa väärällään! Vatsassa pyörähti joku, kutitteli mennessään... väsyttelin kalaa viitisen minuuttia ja... PÄKS! Prkleen rosvo, vei mun perhon! Taimen 1, tunturihåmå 0....

Jäin samoille jalansijoille ja sitaisin samanlaisen siiman päähän. Taas samassa paikassa tuikki! Muutama heitto ja... kiinni! Ja taas vapa väärällään, kela ulvoo.... ja yhtäkkiä ei ulvo enää. Irti... Taimen 2, tunturihåmå 0....

Jussin vittuiluja välttääkseni sanoin että mennään syömään. Torpalla syötiin peltipussit mieheen ja viskottiin lähisuvannon taimenille perhoja. Eivät kelvanneet... arkoja olivat, yks heitto ja ei näkyny kuin vilahdus... Jussi päätti mennä pötkölleen, mä läksin alavirtaan tutkimusreissulle. Koski loppui n. 100m teltalta ja suvanto alkoi. Suvannossa oli syviä monttuja yläosassa ja alaosa aivan matalaa. Syvän ja matalan rajamailla iso köllikkä molautteli tasaiseen tahtiin.... heittomatkan ulkopuolella... ja rupesi satamaan. Päätin palata teltalle ja menin ottamaan tirsat.

Pari tuntia siinä vierähti. Juotiin iltateet ja päätettiin lähteä alas katselemaan josko siellä olisi lohikaloja otillansa. Hiljaista on... jokunen pikkufisu tuikkii siellä täällä. Yksi isompi tuikki suvannon keskiosilla ja Jussi koittamaan. Kala rupeaa tuikkimaan tasaiseen tahtiin ja nappaa lopulta Jussin perhon. 35 senttiä, joka muuten on Ruotsissa alamitta. Päätettiin siinä samassa laskea tommoset pois. Hus kasvamaan!

Smuole2006070908

Alemmalla suvannolla ei mitään elämää, palattiin takaisin suvannon syvälle osalle. Johan mulahti, isomman kokonen! Kaukana suvannon matalassa osassa... Huljuttelin samaista pinturia suvannon syvän osan loppupäässä. Mielessä käväisi jo iltakalja, kun vieressä mulahti. Mitä vit*tua!? Mun perho! Vastaisku (siis vapa pystyyn) ja kiinni oli... ja heti ensimmäiseks otettiin pohjasiimat esiin. Lapin tavarajuna kiitää... Jussi tuli viereen irvailemaan, "Piti tulla kattomaan kalaa ennen kun sä tumpeloit sen karkuun". Kiitti vit*usti vaan... Tauno ei halunnut millään haaviin, vaan suunnisti Norjan suuntaan kun yritin sitä haaviin pakottaa, mutta alkoi jo paluumatkalla notkumaan kyljellään pinnan tuntumassa. Haavi alle ja pappi sanoi, "amen".

Smuole2006071009

Mentiin torpalle ja käytettiin suolikaapin avainta. Massu oli Taunolla täynnä mustanharmaata päivänkorentoa. Täynnä = sinne ei ois mahtunu enempää. Taas tuntuu hyvältä ku tietää että on osannu sitoa hyvän perhon.... Koisimaan klo 01:00.

Mediakortti (pdf) Ɩ Kalamies.com sivuston  rekisteriseloste  Ɩ Sivuston yleiset säännöt