Mainospalkki

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Alueen säännöt

Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveluvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ahvenen litkakalastus?
ViestiLähetetty: 21:56:50 08.02.2007 
Poissa
Ihrabygmi
Käyttäjän avatar

Paljon mitään en asiasta tiedä, joten kertokaa kertokaa?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:09:23 08.02.2007 
Poissa
Sokea, säälittävä taimenkerjäläinen
Käyttäjän avatar

Jigilitkauksesta?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:09:55 08.02.2007 
Poissa
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Äkkiseltään tulee mieleen, kokeilla silakkalitkan tyylistä systeemiä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:11:00 08.02.2007 
Poissa
Ihrabygmi
Käyttäjän avatar

Kesis kirjoitti:
Jigilitkauksesta?

No sitä se kai on. Eli litkassa jotain silikonisia "tonttulakkeja" tai silikonimustekaloja. Miten moista vekotinta uitetaan edes?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:11:21 08.02.2007 
Poissa
Käyttäjän avatar

Itse laitan ison painoin siiman päähän, sitte sellaset viitisen koukkua siimaan ihan tavallisia mustadin koukkuja, missä on ne hakaset siinä koukun varressa... Tämän jälkeen madot koukkuihin litkaan kiinnileikari ja tämä leikari viehelukkoon kiinni... Omasta mielestä tehokkaimpana tapana pidän sitä, jos olen veneen kanssa liikenteessä niin annan veneen ajelehtia ja litkaraahautuu pohjaa pitkin ilman minkäänlaisia nypäyksiä... Jotkut tykkää välillä nykäistä, mutta minusta se ei ole niin tehokasta huonolla syönnillä... Sitten kun kala nappaa niin odota 1-minuutti ainakin ellei ole iso kala niin, että jos alla on parvi niin saat monta kerralla jos parvi ehtiikin kadota sillä aikaa kun kelaat.... Näillä pitäisi päästä alkuun... Painona olen itse joskus käyttänyt isoa jigiä, jollain viimisessä koukussa on tullut yllätyksenä kuha.... Koukut saa olla isojakin ei haittaa ottaa vaan sintit paremmin pois...

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:13:21 08.02.2007 
Poissa
Ihrabygmi
Käyttäjän avatar

Maknumin systeemikin kuulostaa kiinnostavalta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:21:52 08.02.2007 
Poissa
Käyttäjän avatar

Tyrä kirjoitti:
Maknumin systeemikin kuulostaa kiinnostavalta.

Ja viime syksyn reissulla, kun aloin tuota laitetta kehittelemään ja tein päivässä 10-erinlaista sain lopulta erittäin hyvän... Reissu oli Taivassalossa kaitaistensillan alueella, jolloin tarkoituksena kuha ja ahven jigillä... Kumpikaan ei syönyt niin ajattelin tätä kuulemaani viritelmää testata aluksi laitoin sen pilkin varteen, koska halusin jigailla samalla... Jigillä saatiin, 10 ahventa ja 1 kuha 2 tunnissa laitettuani litkan veteen oli saatu jo tunnissa litkalla 54 reilun kokoista ahventa ja 2 kuhaa, kuhat tuli sillä pohjajigillä... Koko 12-tunnin reissun saldo oli lopulta 104 ahventa kaikki reilun kokoisia ja 8-kuhaa ja suurin osa litkalla... Paitsi litkalla tuli vaan 2 kuhaa ja loput jigillä ahvenet suurin osa litkalla... Tämän jälkeen litka on ykköspyyntivälineeni ahven/kuha reissuilla...

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:46:15 08.02.2007 
Poissa
Goldfinger
Käyttäjän avatar

Kahdentyyppistä litkakalastusta oon kokeillut ahvenelle ja molemmat on antanu hyvin saalista. Kevätpyynnissä on ollu käytössä matolitka ja pohjaonki. Haspelivärkit ja sopiva paino siimanpäähän. Painon taakse kolme koukkua puolen metrin välein viiden sentin tapseihin. Koukkuihin madot ja rento heitto, ettei madot hajoa. Anna painon pudota pohjaan, kiristä vähän siimaa ja jää odottamaan. syönnit tuntuu mukavasti käteen vavan välityksellä. Kesällä oon kalastanut perholitkalla. Siinä mulla on ollut samanlainen systeemi kun tossa matolitkassa sillä erotuksella, että perhot On tapseissa parinkymmenen sentin välein ja niitä on yleensä viis kappaletta. Väreinä perhoissa on pelittäny oranssi keltanen ja valkonen.
Noi perhonsidontapuolen sällit varmaan jeesaa, jos et ite sido?
Perhoissa pitää olla senverran häkilää, että ne elää hyvin vedessä. vapa saa olla vähän jämäkämpää tekoa ettei siimat pauku hyvässä parvessa. Pualenkilon ahven joka koukussa antaa aika hyvän vastuksen. Mitään syättejä ei perhoihin tartte. Riittää kun heittää haluamaansa paikkaan tasaselle pohjalle ja alkaa hitaasti kelata samalla vähän vavankärkeä pompotellen. Kun ensimmäinen ottaa, nin älä kelaa sitä heti ylös, vaan venaa muutama sekunti . Yleensä loppuparvi tulee hulluks ja sulla on kala joka koukussa. Oon nähnyt, että jätkät on käyttäny ton perholitkan tapaan rakennettua matojigilitkaa. En oo sitä kokeillut, mutta varmasti sekin antais hyvin. Toivottavasti sain tän tajuttavaan muotoon :D

-munapata

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22:47:10 08.02.2007 
Poissa
Sokea, säälittävä taimenkerjäläinen
Käyttäjän avatar

Mä oon tehny esim. 0,35 monosta sellaisen 1,5 metrin pääsiiman johon sitten 3-4 15-20cm sivutapsia ja isot ykshaara koukut. Jigeinä ollut tubejigejä ja 4 tuuman toukkia. Paino tapsin päässä ollut usein 30g. Jos alapäähän laittaa lukon niin painon vaihto on helppoo jos syvyydet muuttuu.

Uitto on ollu hyvin rauhallista, noin puolen metrin sisäänottoja harvakseltaan ja siinä välissä pientä väristystä. On toiminut hyvin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23:04:00 08.02.2007 
Poissa
Mersu-Ählämi
Käyttäjän avatar

Noita "ahven" litkoja on olemassa valmiina. Sisältää pääsiiman ja jokusen yksihaara kuokun sellaisella fosforikumitutilla varustettuna. Taisi olla jopa lyijypainokin setissä valmiina. Litkapussin nimeä en nyt muista, mutta ainakin Turun Pyyntivälineestä on saanut niitä. Kanattaa soittaa ja kysyä. Eikä ollut valmiina kauhean kalliskaan?(muistaakseni)

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06:25:42 09.02.2007 
Poissa
Ihrabygmi
Käyttäjän avatar

Kiitos!

Tässä taas nähdään, että ei täällä kysyvä tieltä eksy (ei edes siihen parjattuun paskanjauhannan viidakkoon).

Lisäkommentit edelleen tervetulleita, vaikka homma alkaakin jo hienosti hahmottua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09:39:19 09.02.2007 
Poissa
Käyttäjän avatar

Itse en tykkää käyttää litkassa sivutapseja, koska tapsit ottavat helposti pohjaan kiinni jos haluat alimman koukun olevan ihan painoin yläpuolella ja toinen syy etten käytä tapseja on, että jos tulee isokala niin se voi sotkea kaikki tapsit pääsiimaan ja tämän jälkeen saat tehdä uuden litkan tai menettää tunnin kalastusajasta siiman selvittelyyn, joten itse laitan koukut suoraan pääsiimaan...

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11:11:09 09.02.2007 
Poissa
Kungas Yrjö I Tampio
Käyttäjän avatar

Maknum kirjoitti:
Itse en tykkää käyttää litkassa sivutapseja, koska tapsit ottavat helposti pohjaan kiinni jos haluat alimman koukun olevan ihan painoin yläpuolella ja toinen syy etten käytä tapseja on, että jos tulee isokala niin se voi sotkea kaikki tapsit pääsiimaan ja tämän jälkeen saat tehdä uuden litkan tai menettää tunnin kalastusajasta siiman selvittelyyn, joten itse laitan koukut suoraan pääsiimaan...

Tähän siimasoppaan kannattaa varautua tekemällä muutama vara litka mukaan.

Itse käytän systeeminä jigi + pari-kolme koukkua höystettynä madoilla tai jigi-hännillä. Vaihtoehtoisena koukkujen tilalle perhoja, tai näiden yhdistelmiä (kannattaa kokeilla). Ja sitä sitten pompotellaan kuten normi jigiä. Tai sitten jätetään raahautumaan pohjaa pitkin, kuten Maknumi jo mainitsi.

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11:59:58 09.02.2007 
Poissa
Gizan P. Yramidi
Käyttäjän avatar

Merellä touhutessa olen käyttänyt tuon jigin tilalla itse joko isoa nilsun tasapainoa tai isoa pystypilkkiä. Tämä toiminut syvällä, yli 10m pakoilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12:04:28 09.02.2007 
Poissa
Käyttäjän avatar

pkartio kirjoitti:
Merellä touhutessa olen käyttänyt tuon jigin tilalla itse joko isoa nilsun tasapainoa tai isoa pystypilkkiä. Tämä toiminut syvällä, yli 10m pakoilla.

Tasapainosta on silloin pohjakoukku pois? Tätä pitääkin kokeilla...

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13:17:36 09.02.2007 
Poissa

Ahvenanmaalainen kalaopas Kalle Pettersson taitaa yhtenä ensimmäisistä olla lanseerannut sen aikanaan Erässä julkaistun ahvenlitkan. Olin muutamia päiviä Kallen kyydissä ja homma toimi näin. Pääsiimaan iso paino, unssi tai pari. Sivutapseilla (lyhyet ja jäykät monofiilit, sojottamaan sivuille) kiinni pitkävartiset sinkut ja niihin pujotettiin tietynlainen ohut muotoon leikattu 'tutti' (noita alkuperäisiä ei saa Suomesta, hän oli saanut silloin niitä joltain Sveitsiläiseltä asiakkaalta. Sain minigripillisen noita tutteja Kallelta), vähän kuin kumihanskan sormi, hiukan paremmin muodossa pysyvä, hyvin kevyt ja eloisa. Samantyylisiä itse sidoin perhonsidontavehkeillä erilaisista muovikalvoista. Sitten pitkällä vavalla puntti tutteineen horisonttiin ja pohjia pitkin väristellen kelataan takaisin. Tuollatavoin saa nopeasti harottua todella isoja alueita. Kun eka ahven nappaa, kelaus pysäytetään ja siima pidetään kireällä. Koko systeemi alkaa kalastaa kunnolla vasta kun eka ahven on koukussa ja värisyttää muita tutteja tempomisellaan. Hyvällä syönnillä melko noeasti kaikkiin tutteihin iskee paistikkaat. On muuten aika jännää vetää neljää erisuuntiin tempovaa ahventa sisään, vetovastus on moninkertainen verrattuna painoon! Paras satsi omilta vesiltä on 2.1kg ahventa yhdellä nostolla, neljä noin puolikiloista :).

Sitten huonotpuolet, miksi homma on vähän jäännyt. 1. Tuo ei ole lääniluvan varaista toimintaa. 2. hyvällä syönnillä ämpärillisen saa neljällä heitolla, mitä järkeä siinä on? 3. Jos sattuis saamaan enkka-ahvenen järeillä vehkeillä litkassa, niin jollain tapaa se menis hukkaan, mielummin kalastan ahventa kuitenkin 1-luokkaisilla ja kala kerrallaan poimien, se on kivempaa minusta.

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14:27:19 09.02.2007 
Poissa
Überbesserwisser
Käyttäjän avatar

Stobe, jos litka on kiinnitettynä pääsiimaan kokonaisuutena, eli ei sidottuna suoraan pääsiimaa litkaksi, se on lääninluvan mukaista, koska litka on silloin kokonaisuutena se viehe.

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15:09:00 09.02.2007 
Poissa
DR. Philli
Käyttäjän avatar

sakkeus kirjoitti:
Noita "ahven" litkoja on olemassa valmiina. Sisältää pääsiiman ja jokusen yksihaara kuokun sellaisella fosforikumitutilla varustettuna. Taisi olla jopa lyijypainokin setissä valmiina. Litkapussin nimeä en nyt muista, mutta ainakin Turun Pyyntivälineestä on saanut niitä. Kanattaa soittaa ja kysyä. Eikä ollut valmiina kauhean kalliskaan?(muistaakseni)
Tuttilitka löytyy myös Biltemasta, nimellä "Silakkatakila painolla" (tuotenumero 26978). Hinta 1,55 €.

Kuva

Viimeksi muokannut kaivo päivämäärä 15:21:44 09.02.2007, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili Sähköposti  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15:09:01 09.02.2007 
Poissa
Ihrabygmi
Käyttäjän avatar

Taidanpa sitaista parimetrisen "vieheen" ja kokeilla ensi kesänä :) Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja antaa vain tulla lisäkommmentteja, jos jollain on vielä laarissa ammuksia. :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15:26:15 10.02.2007 
Poissa
Pirkan pilaaja

Kun tulet kahveelle, niin näytän "fladenin" version ahven tutti litkasta.
Hintaa en muista, mutta ostopaikka taisi olla robinhood :?: :?

Profiili Sähköposti  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]